Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avslutte leiekontrakt uten oppsigelsesrett


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg leier en leilighet av ett firma som har spesifisert att det ikke er oppsigelsesrett, og att jeg kan si opp før 31. mai for å så få flytte ut 31. Juli.

Her er noen høydepunkt fra kontrakten, resten av kontrakten er helt standard:

«Fremleie er ikke tillatt uten utleiers skriftlige samtykke»

«Bygget leieobjektet er en del av er et studentboligkompleks og leieobjektene i bygget skal kun leies av studenter. Ved signatur på denne kontrakten bekrefter leietaker overfor utleier at man er student, eller skal immatrikuleres ved universitet eller høyskole. Leietaker plikter, etter forespørsel fra utleier, ved innflytting å fremlegge dokumentasjon som bevis på at man er student; som kvittering for betalt semesteravgift, inntaksbrev el. Dersom dokumentasjon som nevnt ikke oversendes utleier etter forespørsel, vil dette regnes som et vesentlig mislighold av avtalen og gi grunnlag heving og utkastelse»

Jeg har bodd og studert her ett år, men nå kom jeg ikke inn på studiet fra høsten av. Jeg tenker dette er min vei ut av kontrakten? Jeg leier leiligheten til ca 1000kr/mnd mindre enn markedspris, så leiegiver vil jo tjene mer på å få inn en ny en

 

Hva tenker dere? Skal jeg prøve å få megselv kastet ut ved å fremlegge dokumentasjon på et «vesentlig mislighold»? Eller skal jeg prøve på fremleie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uferdig Setnin skrev (43 minutter siden):

Hei!

Jeg leier en leilighet av ett firma som har spesifisert att det ikke er oppsigelsesrett, og att jeg kan si opp før 31. mai for å så få flytte ut 31. Juli.

Her er noen høydepunkt fra kontrakten, resten av kontrakten er helt standard:

«Fremleie er ikke tillatt uten utleiers skriftlige samtykke»

«Bygget leieobjektet er en del av er et studentboligkompleks og leieobjektene i bygget skal kun leies av studenter. Ved signatur på denne kontrakten bekrefter leietaker overfor utleier at man er student, eller skal immatrikuleres ved universitet eller høyskole. Leietaker plikter, etter forespørsel fra utleier, ved innflytting å fremlegge dokumentasjon som bevis på at man er student; som kvittering for betalt semesteravgift, inntaksbrev el. Dersom dokumentasjon som nevnt ikke oversendes utleier etter forespørsel, vil dette regnes som et vesentlig mislighold av avtalen og gi grunnlag heving og utkastelse»

Jeg har bodd og studert her ett år, men nå kom jeg ikke inn på studiet fra høsten av. Jeg tenker dette er min vei ut av kontrakten? Jeg leier leiligheten til ca 1000kr/mnd mindre enn markedspris, så leiegiver vil jo tjene mer på å få inn en ny en

 

Hva tenker dere? Skal jeg prøve å få megselv kastet ut ved å fremlegge dokumentasjon på et «vesentlig mislighold»? Eller skal jeg prøve på fremleie?

Ring utleier og spør om å gå fra avtalen, jo før jo bedre. 

Burde gå fint for utleier å få leid ut på nytt nå, er nok verre om 4 uker,

Lenke til kommentar

Leiger du hos studentsamskipnad eller privat utleigar?

Det vil antakeleg ikkje vera noko problem for utleigar å få tak i ny leigetakar til hausten når leiga ligg under marknadspris. Det er ikkje sikkert det lar seg gjera å få på plass før 1. august, så dei vil gjerne krevja at du betaler leige fram til ny leigetakar er på plass.

Uferdig Setnin skrev (1 time siden):

«Fremleie er ikke tillatt uten utleiers skriftlige samtykke»

Dette står òg i husleigelova. Det står dessutan at utleigar berre kan nekta om han har sakleg grunn. Om du leigar ut til ein student, og dei ikkje "har noko" på han kan dei altså ikkje nekta deg å framleiga.

Lenke til kommentar

Hvis det er utleie med tidsbestemt leietid er det ikke lov å fastsette en leietid på mindre enn tre år. (Det er noen unntak, men ikke om dette er et firma som leier ut). En tidsbestemt avtale som bryter med husleieloven er å betrakte som en tidsubestemt leieavtale.

Oppsigelsesfristen er som utgangspunkt tre måneder. Leietaker kan når som helst si opp leieavtalen med tre måneders oppsigelsesfrist. Dette gjelder uavhengig av om det er inngått en tidsbestemt eller en tidsubestemt leieavtale. 

https://advokatveiledning.no/artikler/husleie/husleieavtaler-tidsbestemte-og-tidsubestemte/

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Ved heving vil leietaker være ansvarlig for utlegg og tapt leie, se husleieloven § 9-9 tredje ledd. Du har heller aldri krav på at motparten hever leieavtalen. Det er derfor ganske risikabelt for deg, og jeg hadde nok heller forsøkt å forhandle med utleier på rimelighetsgrunnlag ("jeg kom ikke inn på videre studier og er ikke lenger student, kan vi avvikle leieforholdet på en OK måte?") heller enn å åpne med "jeg vesentlig misligholder leieavtalen, kast meg ut". 

Ikke at det er relevant for deg, siden du faktisk ønsker å komme ut av leieavtalen, men: Det er ikke adgang til å avtale at spesifikke forhold skal utgjøre vesentlig mislighold. Hva som er vesentlig mislighold i boligleieforhold er uttømmende regulert i husleieloven § 9-9 (med noen særregler i § 11-2 hvis dette er offentlig regulerte studentboliger), og denne bestemmelsen er ufravikelig i boligleieforhold, se husleieloven § 1-2. Ufravikeligheten inkluderer det å avtale at noe som ikke faller inn under vesentlig mislighold likevel skal være vesentlig mislighold. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...