Gå til innhold

Er ruteren min flaskehalsen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo på ingen måte en god eller topmodell, men alt etter dit behov, hvor mange brukere, type last osv, 

250/250 vil nok denne klare fint 802.11ac er grei nok for 99% av hjemmebrukere. 

 

AX hadde vært noe bedre men igjen 2.4 og5Ghz båndet er fult i sentralestrøk så vil du ha top of the line må man nesten opp til 6Ghz, men der vil du neppe merke forskjell dersom du ikke streamer 4/8k innhold til 5-6 enheter påengang og selv da er det og dra langt

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha hastighet så benytter du kablet nett for å utnytte deg av 250-linjen.

Quote

 

2.4 GHz vs. 5 GHz vs. 6 GHz: Difference in Speed

In addition to channel characteristics, typical data transfer speeds are influenced by factors such as other devices using the band, physical objects or walls reducing signal strength, or limitations imposed by an internet service provider (ISP).

    2.4 GHz can deliver a typical over-the-air max speed of up to 100 megabits per second (Mbps).
    5 GHz can deliver up to 1 gigabit per second (Gbps).
    6 GHz can deliver up to 2 Gbps.
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/docs/wireless/2-4-vs-5ghz.html

 

Nå vet vi ikke hva slags PC du har tilgengelig hvis det er stasjonær så gå for guds skyld for kablet internet. Clasohlson eller kjell.com får du tak i kablet nett.
Hvis det er laptop så...vel...hvis du er litt handy så kan du i teorien skru ut wifi-kortet ditt og trolig oppgradere det men siden du sier den kun støtter 2.4GHz så tror jeg kanskje den er moden for en oppgradering.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, b-real said:

Hvis du skal ha hastighet så benytter du kablet nett for å utnytte deg av 250-linjen.

Nå vet vi ikke hva slags PC du har tilgengelig hvis det er stasjonær så gå for guds skyld for kablet internet. Clasohlson eller kjell.com får du tak i kablet nett.
Hvis det er laptop så...vel...hvis du er litt handy så kan du i teorien skru ut wifi-kortet ditt og trolig oppgradere det men siden du sier den kun støtter 2.4GHz så tror jeg kanskje den er moden for en oppgradering.

Korrekt. Den beste løsningen for raskere internet og minimum latency (gamers) er ethernet kabel. Jeg bruker ethernet kabel også for laptop og smart-tv. Wifi for hjemmebruk av telefon og tablett. Bruker ethernet switch (en kabel fra ruter inn i switch, deretter 2 kabler ut til laptop og smart-tv). Ikke noe fancy men uten tap av hastighet.

https://www.maketecheasier.com/ethernet-switch-vs-hub-vs-splitter/

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, ltdata said:

Inkludert i husleien i sameiet

Men ikke ruter? For slike sameier/borettslag o.l., er det gjerne ruter inkludert.

Ellers er det rart at enhetene dine kun støtter 2,4GHz og ikke 5GHz. Selv det aller billigste av telefoner og pc-er over en god del år nå har normalt sett støttet 5GHz.

250 Mbps via 2,4GHz vil man ikke få. Her skal du se deg heldig om du får 50-60 Mbps. I et borettslag med flere leiligheter tett i tett med hver sine wifi-nett, kan det fort bli en del mindre enn det også. Med 5GHz 802.11ac, burde 250 Mbps være innen rekkevidde med mindre det ikke er veldig mye interferens fra andre nett - noe det for så vidt godt kan være, i hvert fall på kveldstid når flere bruker nettet samtidig.

Det er ikke det at ruteren har ett separat 2,4 og 5 GHz-nett, og at du har valgt å koble til 2,4GHz-nettet?

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (7 timer siden):

Til pc kan du kjøpe usb wifi med 5ghz til 100 kr

Interessant. Fordi jeg bruker trådløst nett på stasjonær nå, fordi kona er ikke så happy med en lang kabel liggende over stuegulvet ;)

Jeg bruker en slik wifi dongle som jeg kjøpte for noen år siden. Så hvis jeg kan bytte ut til en 5ghz så ville det vært supert. 

Noe slikt som denne? Støtter den 5 ghz? https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/nettverk/nettverkskort-og-adaptere/netgear-a6100-wifi-usb-adapter/NGWNA6100AC?utm_source=prisjakt&utm_medium=pricecomparison&utm_campaign=prisjakt-listing-5#specifications

Pcen min er over 10 år gammel, men regner med det ikke har noe å si da det er selve usben som gir wifi nettet?

Endret av ltdata
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (5 minutter siden):

Interessant. Fordi jeg bruker trådløst nett på stasjonær nå, fordi kona er ikke så happy med en lang kabel liggende over stuegulvet ;)

Da ville jeg lagt den langs veggen og gjemt den i en kabelkanal eller bare festet den med ledningsklemmer. Den trenger jo ikke ligge løst på gulvet.

Lenke til kommentar
NULL skrev (8 timer siden):

Men ikke ruter? For slike sameier/borettslag o.l., er det gjerne ruter inkludert.

Ellers er det rart at enhetene dine kun støtter 2,4GHz og ikke 5GHz. Selv det aller billigste av telefoner og pc-er over en god del år nå har normalt sett støttet 5GHz.

250 Mbps via 2,4GHz vil man ikke få. Her skal du se deg heldig om du får 50-60 Mbps. I et borettslag med flere leiligheter tett i tett med hver sine wifi-nett, kan det fort bli en del mindre enn det også. Med 5GHz 802.11ac, burde 250 Mbps være innen rekkevidde med mindre det ikke er veldig mye interferens fra andre nett - noe det for så vidt godt kan være, i hvert fall på kveldstid når flere bruker nettet samtidig.

Det er ikke det at ruteren har ett separat 2,4 og 5 GHz-nett, og at du har valgt å koble til 2,4GHz-nettet?

Kona har 5 ghz på telefonen, laptop og smart tv.

Jeg har en litt rar smartelefon som ikke støtter 5 ghz tror jeg (motorola moto g8 power)

Pcen min er gammel. 10 år. Men jeg bruker en slik usb wifi adapter. Finner kun 2.4 ghz i nettverket mitt på denne. 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (8 timer siden):

Har du forsøkt å flytte ruteren til en mer gunstig plass ?

Min sto inne i en hylle i hjørnet på stua. Flyttet den og fikk mye bedre forhold.

Den sitter på toppen av en hylle i hjørnet av stua. Tror det er ganske bra singnal. Står excellent på telefonen

Lenke til kommentar
2 hours ago, ltdata said:

Men hva er sannsynligheten for at det er noe feil med ruterens hardware når begge ruterne jeg har hatt har hatt problemer med internett?

Hva er problemet egentlig? Ingenting fungerer, eller noe annet?

Poenget var vel at med internettleverandørens ruter, vil support hos leverandøren kunne hjelpe deg bedre.

Lenke til kommentar
8 hours ago, ltdata said:

Pcen min er gammel. 10 år. Men jeg bruker en slik usb wifi adapter. Finner kun 2.4 ghz i nettverket mitt på denne. 

TP-Link AC600?

Jeg kjøpte en slik og fant i utgangspunktet ikke 5 GHz, husker jeg måtte ordne og styre med drivere og innstillinger for å få tak i 5 GHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...