Gå til innhold

Ubegrenset Kontrakt


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg var ansatt hos et utenlandsk selskap som operer i Norge gjennom et bemanningsbyrå fra utlandet i 3 mnd ifjor sommer (Juli-SEP). I kontrakten sto start dato og slutt dato. 
 

Hele prosessen skal ha foregått under norsk lov.

 

Etter litt over en mnd fri, ønsket de meg i en ny periode fra Nov-Jan 2023. Jeg startet på jobben i midten av oktober og avsluttet i midten av januar.
 

Her sto start dato,  men ikke slutt dato. På slutt dato sto det «unlimited» og jeg fikk dermed utbetalt lønn i perioden Feb-Mai, de la merke til det i Juni og kontaktet meg og ba meg sende en «RESIGNATION», samt at de ønsker lønnen de har utbetalt pga. deres feil tilbake.

Hvordan bør jeg håndtere dette, jeg har brukt opp lønnen de utbetalte. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker.

Slik jeg forsto det, kunne ikke selskapet ansatte meg direkte hos dem så de leide inn bemanningsbyrået som ansatte meg hos det utenlandske selskapet. 
 

Jeg fikk lønn fra bemanningsbyrået og det er de som sendte meg kontrakten jeg skrev under på, men det var de ansatte i selskapet jeg forhold meg til når det gjaldt avtale om lønn eller generelle spørsmål om arbeidsforhold.

Lenke til kommentar

Kan se ut som du må betale dette tilbake selv om du har en arbeidskontrakt som sier "unlimited" sluttdato.

 

Det holder at du visste eller burde skjønt at dette var penger du ikke skulle ha (Dvs du sluttet å jobbe i januar og burde skjønt at du ikke skulle hatt lønn etter dette siden du ikke gjorde noe mer arbeide for bedriften).

Som arbeidstaker har du en selvstendig plikt til å undersøke lønnsslippen for å se at det du får utbetalt stemmer med hva du vet eller burde skjønt du skulle fått utbetalt (dvs 0 kroner fra feb til mai).

Ett annet moment er den korte tiden det har gått siden det skjedde og de ble oppmerksom på dette, foreldelsesfristen er 3 år.

Beløpet er stort, det taler imot deg som arbeidstaker - om det var snakk om 100 kroner for mye på en lønnslipp ville saken vært annerledes.

Hoved argumentet blir da - forsto du eller burde du ha forstått at du ikke skulle få lønn for å ikke gjøre arbeide for bedriften i perioden feb/mai?

 

Såvidt jeg kan se har du en dårlig sak hvis du tar dette videre i håp om å få beholde pengene, men det kan hende noe står i arbeidskontrakten som forandrer dette.

Lenke til kommentar

At det på kontrakt nummer to stod oktober til "unlimited" betyr at du ved andre gangs arbeidsavtale fekk fast jobb utan sluttdato. Ein fast jobb må ein som kjent seie opp ved å sende "resignation".

Du har nok uansett ein dårleg sak ettersom du måtte ha forstått at du ikkje skulle ha utbetalt lønn for ei periode der du ikkje jobba. Sjølv om dette er eit utanlandsk selskap så er det ingen grunn til å tru at selskapet ikkje klarer å kreve inn pengane frå deg, om nødvendig via Namsmannen. Det vil av den grunn være i din interesse å forhandle om ein nedbetalingsavtale.
Merk også at fram til du har sagt opp så kan det være at du blir holdt til det som står i avtalen om oppseiingstid, så ei avklaring om arbeidsgivar vil ha deg til å jobbe vil også være relevant.
Strengt tatt har du ein arbeidsavtale på ein fast jobb som du ikkje har møtt opp til på eit halvt år.

Du kan kanskje argumentere at du har fått feil arbeidsavtale, og at den andre arbeidsavtalen du skreiv under hadde andre vilkår enn det som var avtalt, eventuelt at du ikkje las den nye avtalen så nøye fordi den skulle ha like vilkår som den fyrste avtalen du signerte.
Uansett så vil nok ikkje det være nok til å sleppe å betale tilbake sidan du har ein lojalitetsplikt til å seie ifrå når du får feil lønn, og særleg når den er av ei slik storleik at du måtte ha forstått at lønna var feil.

Lenke til kommentar
PatchIt skrev (På 3.7.2023 den 11.18):

Hei,

Jeg var ansatt hos et utenlandsk selskap som operer i Norge gjennom et bemanningsbyrå fra utlandet i 3 mnd ifjor sommer (Juli-SEP). I kontrakten sto start dato og slutt dato. 
 

Hele prosessen skal ha foregått under norsk lov.

 

Etter litt over en mnd fri, ønsket de meg i en ny periode fra Nov-Jan 2023. Jeg startet på jobben i midten av oktober og avsluttet i midten av januar.
 

Her sto start dato,  men ikke slutt dato. På slutt dato sto det «unlimited» og jeg fikk dermed utbetalt lønn i perioden Feb-Mai, de la merke til det i Juni og kontaktet meg og ba meg sende en «RESIGNATION», samt at de ønsker lønnen de har utbetalt pga. deres feil tilbake.

Hvordan bør jeg håndtere dette, jeg har brukt opp lønnen de utbetalte. 

med tanke på evetult nav så få de til og si deg opp og ikke levere oppsigelse til dem, ellers som andre sier om du får lønn uten og jobbe så burde det ringe noen bjeller. 

Endret av Mato
Lenke til kommentar

Hei,

Takk for tilbakemeldingene deres.

Avtalen som ble inngått om jobb fra Nov-Jan var muntlig, jeg la ikke merke til at det sto i kontrakten om siste arbeidsdag som var «UNLIMITED» og så det først når jeg fikk lønn i slutten av Februar.

Jeg burde nok kontaktet arbeidsgiver, men ettersom jeg var arbeidsløs og hadde regninger å betale beholdt jeg pengene.

Muntlige arbeidsavtalen om hvor lenge og hva jeg skulle jobbe med var jo fra Nov-Jan og hele prosessen med å sette opp disse små kontraktene var veldig klussete. Så jeg antok også at de kanskje skrev «UNLIMITED» fordi de kanskje ville ha meg tilbake igjen snart, men jeg hørte aldri noe mer.

Det kan være fordi de også antok at avtalen var ferdig. 

Lenke til kommentar

Jeg ville vært ganske forsiktig med å prøve å vende og vri på dette for å skulle beholde pengene - det skal ikke mye til for arbeidgiver å skulle kunne fremstille dette på en måte som vil være svært uheldig for deg.

Til syvende og sist skal du være glad om det begrenser seg til at du kun må betale tilbake den lønnen du ikke hadde rett på.

Jeg ville kontaktet arbeidsgiver og lagt meg flat, fortalt om denne åpenbare misforståelsen rundt arbeidsforholdet og lønn for deretter å be om å få inngå en tilbakebetalings avtale.

Vær svært forsiktig og gjennomtenkt med måten du formulerer deg på, her er det veldig lett å ende opp med å bite seg i halen.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner.

De fant ut om dette etter fire utbetalinger og det pga. utbetaling av feriepenger.

De kontaktet meg og fikk meg til å si opp arbeidsforholdet mitt pr. E-post.

Noe forslag på hvordan jeg bør legge meg flat og be om betalingsplan på nesten 100K når jeg ikke har jobb.

Lenke til kommentar
PatchIt skrev (3 timer siden):

Avtalen som ble inngått om jobb fra Nov-Jan var muntlig, jeg la ikke merke til at det sto i kontrakten om siste arbeidsdag som var «UNLIMITED» og så det først når jeg fikk lønn i slutten av Februar.

Det er mulig du kan argumentere med at du heile tida har forholdt deg til den munnlege arbeidsavtalen, men du vil nok ikkje oppnå meir enn at du kan argumentere deg frå ei anklage om svindel. 

Det er heilt klart nokon som ikkje har gjort jobben sin når firmaet kan betale ut så mange lønningar utan at nokon har oppdaga at dei betalar ut lønn til ein tilsett som ikkje er på jobb. Men sjølve betalingskravet kjem du deg nok ikkje unna sidan det er utbetalingar som du ikkje skulle hatt og som du skulle ha oppdaga. Arbeidsgivars "unskulding" for at denne feilen ikkje vart oppdaga av arbeidsgivar vil nok være at du reint formelt sett hadde eit aktivt arbeidsforhold i følge den skriftlege arbeidsavtalen. 

Einaste realistiske måten å sleppe unna eit tilbakebetalingskrav vil nok være om arbeidsgivar ikkje vil ta seg bryet med å kreve deg for pengane om du ikkje betalar frivillig, men med eit slikt beløp så er det nok lite realistisk at arbeidsgivar berre droppar kravet. 

 

Kva du gjer vidare med betalingskravet kjem heilt ann på din situasjon. Ein avtale vil likevel være viktig, og her vil ditt argument være at sidan du ikkje har pengane så vil ei eventuell tvangsinnkreving være både arbeids- og tiddkrevjande slik at det også er i arbeidsgjevarars interesse å få på plass ein betalingsavtale. Om Namsmannen må kreve inn pengane frå deg så vil det ta tid ettersom beløpet som blir trekt ikkje kan være større enn det du med rimelegheit må for å dekke dine husholdningskostnadar. Med ein frivillig avtale så kan du avtale større avdrag. 

Fyrste steg må uansett være å skaffe deg jobb. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...