Gå til innhold

UP vil forby varsling av kontroller


Runar

Anbefalte innlegg

spiff42 skrev (6 minutter siden):

Hvordan oppfordre til å bryte fartsgrensen uten å direkte be noen om å bryte fartsgrensen.

Sikkert fint å tjene penger på noe som bidrar til ca 100 dødsfall og langt flere alvorlig skadde hvert år da.

De fleste som kræsjer, ville kræsjet om de kjørte fartsgrensen.
Det er andre årsaker til at de kræsjet, som fikling med utstyr eller snakking med passasjer hvor de snur på hodet.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
spiff42 skrev (11 minutter siden):

Sikkert fint å tjene penger på noe som bidrar til ca 100 dødsfall og langt flere alvorlig skadde hvert år da.

Det samme kan man også si om bilselgere som selger biler som kan kjøre raskere enn 110 km/t (høyeste tillatte hastighet i Norge), og om dekkbutikker som selger personbildekk produsert for hastigheter langt over 250 km/t.

Det er intet annet enn en hersketeknikk, og bidrar til dårlig diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, debattklovn said:

Påstanden din, at man kan lage et system som "gjør at man kan bryte loven uten konsekvens" er debunked. 

Du må gjerne tro det, men ikke bli overrasket når du har blitt stoppet av en sivil politibil for råkjøring. Du kan jo også hevde din uskyld i retten og forklare til dommeren at du ikke kan bli straffet fordi du har et system som gjør at du kan bryte loven uten konsekvens.
Men kom ikke til meg og klag når du har mistet førerkortet og fått fengselsstraff. 
Jeg prøvde å advare deg. 

Jeg ville blitt overrasket hvis jeg blir stoppet av en sivil politibil for å kjøre 6km/t over fartsgrensa i 60 sona. Det skjer ikke. Du blir derimot stoppet i en laserkontroll. 

Forstår ikke hvorfor du prater om tap førerkortet og fengselstraff. Det er ikke de lovbruddene det er snakk om når det kommer til å bryte loven uten konsekvens. Skal vi starte å dra inn enda flere type lovbrudd som safedrive ikke dekker, slik som nasking og væpnet ran?

Synes det er ganske fascinerende av en som er så opptatt av unngåelse av loven i andre tråder, ikke bryr seg om unngåelse av loven her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva folk tenker er så forskjellig. Noen dreper villig noen barn eller voksne med bil så lenge man får utfoldet seg selv, andre tenker seg mer om.

Vi har gått mer bort fra felleskapet og vi, til mer egosentrisk jeg. Dermed blir det også et bredere spekter av holdninger hos sjåfører.

Vi har hatt noen drap med bil i Norge siste 5 år. De får alltid svært milde dommer. Så på en merkelig måte er signalene klare om at å drepe noen med bil ikke er så alvorlig.

Du kan sovne bak rattet og drepe noen uten straff. Du kan aktivt kjøre hardt inn i noen og drepe med kun måneders fengsel. Dermed er det for noen verdt risikoen å kjøre totalt vilt, selv om noen drepes. Akkurat er er lovgiver i Norge svært mild. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, shockorshot said:

Jeg ville blitt overrasket hvis jeg blir stoppet av en sivil politibil for å kjøre 6km/t over fartsgrensa i 60 sona. Det skjer ikke. Du blir derimot stoppet i en laserkontroll. 

Vet ikke hva du snakker om, sivile politibiler stopper biler som bryter fartsgrensen hele tiden. 

Quote

Forstår ikke hvorfor du prater om tap førerkortet og fengselstraff. Det er ikke de lovbruddene det er snakk om når det kommer til å bryte loven uten konsekvens. Skal vi starte å dra inn enda flere type lovbrudd som safedrive ikke dekker, slik som nasking og væpnet ran?

Jeg prater om påstanden din. Du tror du er blitt immun mot å få straff for trafikklovbrudd og jeg advarer mot å bryte loven. 

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (8 minutter siden):

Godt poeng, så hvorfor har vi i det hele tatt lave fartsgrenser forbi skoler?

Fordi barn er utilregnelig og kan hoppe ut i veien. 

Ser jeg barn, så senker jeg farten, uansett hva fartsgrensen er. 

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Dubious said:

Fordi barn er utilregnelig og kan hoppe ut i veien. 

Ser jeg barn, så senker jeg farten, uansett hva fartsgrensen er. 

Og det er poenget. Du er sjeldent alene i trafikken. Det at du kanskje ikke fikler med utstyr eller snakking med passasjer, hindrer ikke sjåføren i bilen som kommer fra motsatt felt i å gjøre det. Fartsgrensen er satt slik at du skal ha tid til å unngå et kræsj som kan få katastrofale følger for deg og dem. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, debattklovn said:

Vet ikke hva du snakker om, sivile politibiler stopper biler som bryter fartsgrensen hele tiden. 

Jeg prater om påstanden din. Du tror du er blitt immun mot å få straff for trafikklovbrudd og jeg advarer mot å bryte loven. 

Jeg har aldri hørt om noen som har blitt stoppet av sivile politibiler når man kjører 6 km/t for fort i 90 sonen, men kanskje du har noen eksempler? Du blir derimot stoppet i laser.

Min påstand var at det gjør deg immun for konsekvenser ved lovbrudd. Tror du jeg da snakket om alle typer lovbrudd eller en spesifikk en?

Du er defacto immun mot konsekvenser ved trafikklovbrudd av de lavere bøtesatsene ved laserkontroll. Lovbrudd uten konsekvenser.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, shockorshot said:

Og det er poenget. Du er sjeldent alene i trafikken. Det at du kanskje ikke fikler med utstyr eller snakking med passasjer, hindrer ikke sjåføren i bilen som kommer fra motsatt felt i å gjøre det. Fartsgrensen er satt slik at du skal ha tid til å unngå et kræsj som kan få katastrofale følger for deg og dem. 

Fartsgrensen har ingenting med fikling av utstyr, bil i motsatt kjørefelt eller tid for å unngå kræsj å gjøre.
Grensen er satt utifra synsing om forsvarlig fart rundt veistandarden på stedet. Den kan også bli ytterligere nedsatt hvis stedet er ekstra ulykkesutsatt. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (6 minutter siden):

Og det er poenget. Du er sjeldent alene i trafikken. Det at du kanskje ikke fikler med utstyr eller snakking med passasjer, hindrer ikke sjåføren i bilen som kommer fra motsatt felt i å gjøre det. Fartsgrensen er satt slik at du skal ha tid til å unngå et kræsj som kan få katastrofale følger for deg og dem. 

Så når du er alene i trafikken, og det ikke er noen andre biler i nærheten så kan du kjøre så fort du vil..

Lenke til kommentar
10 minutes ago, debattklovn said:

Fartsgrensen har ingenting med fikling av utstyr, bil i motsatt kjørefelt eller tid for å unngå kræsj å gjøre.
Grensen er satt utifra synsing om forsvarlig fart rundt veistandarden på stedet. Den kan også bli ytterligere nedsatt hvis stedet er ekstra ulykkesutsatt. 

Fartsgrensen er absolutt satt for at du skal ha tid til å stanse eller unngå dødelig utfall ved en hendelse i trafikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Greit.

Du kan krasje om du kjører under fartsgrensen. 

Du kan krasje om du kjører over fartsgrensen. 

Du kan krasje ved å være uoppmerksom eller noe annet.

 

Kan noen forklare meg hvorfor det har noe å si? Hva så om du kan krasje av ulike grunner? Hvorfor skal du vite om politiet har en kontroll et sted? Hva har det å si for deg, om du følger loven?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Runar skrev (1 time siden):

Det samme kan man også si om bilselgere som selger biler som kan kjøre raskere enn 110 km/t (høyeste tillatte hastighet i Norge), og om dekkbutikker som selger personbildekk produsert for hastigheter langt over 250 km/t.

Det er intet annet enn en hersketeknikk, og bidrar til dårlig diskusjon.

De sponser boten for å bryte fartsgrensen for å få en bedre tjeneste, som gjør at flere kan bryte fartsgrensen med mindre sjanse for å bli stoppet. Dette tilbudet handler altså KUN om brudd på fartsgrensen. Du bryter ikke fartsgrensen ved å kjøpe en bil eller dekk.

Å påpeke konsekvensene som denne inntekten bidrar til er kanskje ubehagelig, men ingen hersketeknikk. 

Endret av spiff42
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

De fleste fotoboksene står der de kan få mest penger. 
De er lurt plassert, som regel i en nedoverbakke hvor folk har en tendens til å kjøre litt fortere enn ellers. 
Skiltet plasseres en plass hvor det vil bli gjengrodd sånn at folk ikke legger merke til det. 

De fleste i distriktet her (dog er ikke det så mange) står på ganske fornuftige steder. På høyt traffikerte veier gjennom tettsteder, hvor det er mye krysninger av fotgjengere. Det var også en på et sted på E18 med uvanlig mange ulykker. Denne ble tatt ned da veien ble utbedret (midtdeler). Ville de hatt penger kunne de latt den stå. Den ville da stått i 80-sone nesten rett etter en 100-sone. Der kunne de tatt mange!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (25 minutter siden):

Å påpeke konsekvensene som det bidrar til er kanskje ubehagelig, men ingen hersketeknikk. 

Alt har konsekvenser. Jeg mener bare det blir feil å formulere de slik du gjorde, når andre med eller uten forsett i større grad bidrar til dødsfall i trafikken enn en privat tjeneste som i enkelte tilfeller dekker fartsbøter for sine kunder.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (23 minutter siden):

De fleste i distriktet her (dog er ikke det så mange) står på ganske fornuftige steder. På høyt traffikerte veier gjennom tettsteder, hvor det er mye krysninger av fotgjengere. Det var også en på et sted på E18 med uvanlig mange ulykker. Denne ble tatt ned da veien ble utbedret (midtdeler). Ville de hatt penger kunne de latt den stå. Den ville da stått i 80-sone nesten rett etter en 100-sone. Der kunne de tatt mange!

Nesten alle fartsboksene i Trøndelag, som jeg passerer til daglig, står i nedoverbakker, og ingen fotgjengere.
Boksene i Vuddudalen står/stod nederst i en bakke før det ble strekningsmåling. 
Boksen på Skatval og Moholtlia står i en nedoverbakke, rundt en sving. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...