Woff Skrevet 16. november 2025 Skrevet 16. november 2025 (endret) Ny artikkel: Stadig flere normalvektige pasienter ber om såkalt slankesprøyte, forteller fastlege Jorid Degerstrøm. - Ingen quick fix, advarer hun. https://www.dagbladet.no/nyheter/stort-press-pa-oss-fastleger/83840143 Nei, vi som har brukt dette vet vel det meste! Endret 16. november 2025 av Woff 1
Evil-Duck Skrevet 16. november 2025 Skrevet 16. november 2025 Trulss skrev (6 timer siden): Du er veldig mistroisk, og det hans historie. Han raser ikke ned i vekt men har gått noen få kg over mange år. Kan derimot spise hva han vil uten å ha bivirkninger. Det er liraglutid som innholdsstoff. Man blir naturlig nok mistroisk når det kommer påstander som strider mot alt vi vet faglig om disse medisinene. Liraglutid er en GLP-1-agonist akkurat som Ozempic og Wegovy som bruker semaglutid. Liraglutid er virkestoffet i Saxenda, som er en av de tidligere slankemedisinene i klassen og må tas daglig. Semaglutid tas ukentlig og er dokumentert som noe mer effektivt, men mekanismen er den samme uansett preparat. GLP-1-agonister øker ikke forbrenningen og lar deg ikke spise hva du vil. De virker ved å dempe appetitt og senke hvor fort magesekken tømmer seg slik at du ofte automatisk spiser mindre. Bivirkningene er også de samme på tvers av preparatene og de vanligste er kvalme, oppkast, treg mage og redusert matlyst. Liraglutid gir faktisk litt høyere forekomst av kvalme enn semaglutid ifølge studiene, da nivået av medisinen er mye mer ustabile. Hvis kompisen din har gått litt ned i vekt over flere år, så handler det rett og slett om at han spiser mindre totalt sett enn tidligere, bevisst eller ubevisst, ikke at medisinen på magisk vis lar ham spise mer uten konsekvenser. GLP-1 endrer ikke energibehovet i kroppen og øker ikke forbrenningen, og det finnes ingen GLP-1-preparater eller andre medisiner på markedet som fungerer på den måten, om det noengang kommer en slik medisin uten for betydelig bivirkninger kommer det til å bli en revolusjon innen behandling av fedme. 1 1
Woff Skrevet 16. november 2025 Skrevet 16. november 2025 (endret) Og da ble det mer å lese: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/reagerer-kraftig-pa-kampanje-foler-at-vi-er-tikkende-bomber/18285961/ Det er også en link i artikkelen som jeg IKKE har sett før nå: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/reagerer-kraftig-pa-kampanje-foler-at-vi-er-tikkende-bomber/18285961/ Dette er mye kjent for meg og jeg er, på lik linje med dama som er filmet her, på vei mot det hun beskriver som helvete nok en gang hvis jeg ikke får gjort noe med MITT problem.. Endret 16. november 2025 av Woff 1
Trulss Skrevet 17. november 2025 Skrevet 17. november 2025 Evil-Duck skrev (22 timer siden): Man blir naturlig nok mistroisk når det kommer påstander som strider mot alt vi vet faglig om disse medisinene. Liraglutid er en GLP-1-agonist akkurat som Ozempic og Wegovy som bruker semaglutid. Liraglutid er virkestoffet i Saxenda, som er en av de tidligere slankemedisinene i klassen og må tas daglig. Semaglutid tas ukentlig og er dokumentert som noe mer effektivt, men mekanismen er den samme uansett preparat. GLP-1-agonister øker ikke forbrenningen og lar deg ikke spise hva du vil. De virker ved å dempe appetitt og senke hvor fort magesekken tømmer seg slik at du ofte automatisk spiser mindre. Bivirkningene er også de samme på tvers av preparatene og de vanligste er kvalme, oppkast, treg mage og redusert matlyst. Liraglutid gir faktisk litt høyere forekomst av kvalme enn semaglutid ifølge studiene, da nivået av medisinen er mye mer ustabile. Hvis kompisen din har gått litt ned i vekt over flere år, så handler det rett og slett om at han spiser mindre totalt sett enn tidligere, bevisst eller ubevisst, ikke at medisinen på magisk vis lar ham spise mer uten konsekvenser. GLP-1 endrer ikke energibehovet i kroppen og øker ikke forbrenningen, og det finnes ingen GLP-1-preparater eller andre medisiner på markedet som fungerer på den måten, om det noengang kommer en slik medisin uten for betydelig bivirkninger kommer det til å bli en revolusjon innen behandling av fedme. Nei, han spiser ikke mindre, men mer. Noen ganger passer ikke preparatomtalen særlig godt til den virkelige verden, og det kan nok stemme med dette preparatet også. I tillegg har preparatet noen positive innvirkninger på hjerteproblemene hans også. Siden vedkommende i tillegg spiser andre medisiner kan det jo selvsagt være de som står bak, men som han sier så ble alt bedre umiddelbart etter oppstart med liraglutid. 1
Evil-Duck Skrevet 17. november 2025 Skrevet 17. november 2025 (endret) Trulss skrev (46 minutter siden): Nei, han spiser ikke mindre, men mer. Noen ganger passer ikke preparatomtalen særlig godt til den virkelige verden, og det kan nok stemme med dette preparatet også. I tillegg har preparatet noen positive innvirkninger på hjerteproblemene hans også. Siden vedkommende i tillegg spiser andre medisiner kan det jo selvsagt være de som står bak, men som han sier så ble alt bedre umiddelbart etter oppstart med liraglutid. Det er helt greit at kompisen din opplever ting på sin måte, men individuelle opplevelser kan ikke overstyre hva disse medisinene faktisk gjør i kroppen. Hele poenget med GLP-1-agonister, inkludert liraglutid, er at de gir lavere appetitt og tregere magesekktømming. Dette er dokumenterte virkningsmekanismen som gjør at vekttapet skjer. Ingen GLP-1 preparater øker forbrenningen, og ingen av dem lar deg spise mer uten at det påvirker vekten. Hvis han opplever at han spiser mer nå enn før og likevel går ned i vekt så er det andre faktorer enn liraglutid. Når det gjelder hjertet, er det riktig at GLP-1-agonister kan ha gunstige effekter på hjerte og karhelse. Det er en kjent klasseeffekt. Det endrer likevel ikke at virkningsmekanismen på vekt handler om appetittregulering og redusert kallori inntak. At ting "ble bedre umiddelbart" er heller ikke noe uvanlig, mange får bedre metthetsfølelse allerede etter første dose, og da endrer de spiseatferden sin raskere enn de selv kanskje legger merke til. Det er veldig mye som kan påvirke én persons inntrykk, men ingen GLP-1 medisiner, heller ikke liraglutid kan få en person til å spise mer enn før og likevel gå ned i vekt. Det er biologisk umulig. Endret 17. november 2025 av Evil-Duck 1 1
Trulss Skrevet 17. november 2025 Skrevet 17. november 2025 Evil-Duck skrev (38 minutter siden): Det er helt greit at kompisen din opplever ting på sin måte, men individuelle opplevelser kan ikke overstyre hva disse medisinene faktisk gjør i kroppen. Hele poenget med GLP-1-agonister, inkludert liraglutid, er at de gir lavere appetitt og tregere magesekktømming. Dette er dokumenterte virkningsmekanismen som gjør at vekttapet skjer. Ingen GLP-1 preparater øker forbrenningen, og ingen av dem lar deg spise mer uten at det påvirker vekten. Hvis han opplever at han spiser mer nå enn før og likevel går ned i vekt så er det andre faktorer enn liraglutid. Når det gjelder hjertet, er det riktig at GLP-1-agonister kan ha gunstige effekter på hjerte og karhelse. Det er en kjent klasseeffekt. Det endrer likevel ikke at virkningsmekanismen på vekt handler om appetittregulering og redusert kallori inntak. At ting "ble bedre umiddelbart" er heller ikke noe uvanlig, mange får bedre metthetsfølelse allerede etter første dose, og da endrer de spiseatferden sin raskere enn de selv kanskje legger merke til. Det er veldig mye som kan påvirke én persons inntrykk, men ingen GLP-1 medisiner, heller ikke liraglutid kan få en person til å spise mer enn før og likevel gå ned i vekt. Det er biologisk umulig. Vel, da må det være indirekte årsaker til at helsen og vekten er forbedret. Bedre hjertehelse kan ha ført til økt forbrenning, økt velbefinnende og ve og vel. Mer bevegelse som har ført til vekttap (noe vi ikke tror), og bedre kontroll på blodsukkeret. Uansett så er det denne sprøyten som er årsaken. Det finnes et hav av legemidler som det advares mot, men som indirekte har veldig positive egenskaper - det er noe vi ikke skal glemme. 1
Woff Skrevet 17. november 2025 Skrevet 17. november 2025 Trulss skrev (1 minutt siden): Det finnes et hav av legemidler som det advares mot, men som indirekte har veldig positive egenskaper Nå er det vel ikke mye advarsler mot Semaglutid som jeg har fått med meg, bivirkninger er det en drøss av, men ingen advarsler altså.. (Ser bort fra den lille promillen som alltid har uflaks..) Selvsagt bruker man ikke medisinen UTEN grunn men den har virkemåter som er absolutt fordelaktige! Og det forskes nå i effekter som ikke er dokumentert, men som bruker har jeg selv opplevd noen av de positive sidene og både gleder og gruer meg til neste legebesøk hvor jeg skal prøve å få lært fastlege litt om hva JEG har tjent på å bruke stoffet i håp om at en seponering skal skje etter MINE krav og formeninger. Kanskje @Trulss kan sjekke litt mer med 'kameraten' før flere innlegg basert på 'kanskje'? Finn ut hva som brukes, i kombinasjon med? Uansett har @Evil-Duck helt rett i beskrevet virkemåte, det er udiskutabelt!
Trulss Skrevet 17. november 2025 Skrevet 17. november 2025 Woff skrev (58 minutter siden): Nå er det vel ikke mye advarsler mot Semaglutid som jeg har fått med meg, bivirkninger er det en drøss av, men ingen advarsler altså.. (Ser bort fra den lille promillen som alltid har uflaks..) Selvsagt bruker man ikke medisinen UTEN grunn men den har virkemåter som er absolutt fordelaktige! Og det forskes nå i effekter som ikke er dokumentert, men som bruker har jeg selv opplevd noen av de positive sidene og både gleder og gruer meg til neste legebesøk hvor jeg skal prøve å få lært fastlege litt om hva JEG har tjent på å bruke stoffet i håp om at en seponering skal skje etter MINE krav og formeninger. Kanskje @Trulss kan sjekke litt mer med 'kameraten' før flere innlegg basert på 'kanskje'? Finn ut hva som brukes, i kombinasjon med? Uansett har @Evil-Duck helt rett i beskrevet virkemåte, det er udiskutabelt! Mine innlegg er ikke basert på "kanskje". Det er ikke oberservert dårligere matlyst eller mindre matinntak - basta!
Elgen-Hansi Skrevet 18. november 2025 Skrevet 18. november 2025 Trulss skrev (17 timer siden): Mine innlegg er ikke basert på "kanskje". Det er ikke oberservert dårligere matlyst eller mindre matinntak - basta! Løper du etter han med notatblokk og registrerer alt han spiser? 1
Woff Skrevet 18. november 2025 Skrevet 18. november 2025 Mer om den store 'fienden' Novo Nordisk: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/norge-gar-ut-mot-dansk-slankegigant/18288855/
Woff Skrevet 19. november 2025 Skrevet 19. november 2025 Og nå har NRK stemplet Ozempic / Wegovy for å være "omstridt" i denne saken: https://www.nrk.no/sport/therese-johaug-gar-hardt-ut-mot-slankemedisin-sponsor_-_-strider-mot-alt-jeg-star-for-1.17652344
Elgen-Hansi Skrevet 21. november 2025 Skrevet 21. november 2025 Staten har fremforhandlet god pris på Wegovy for eventuell blå resept: https://www.nrk.no/norge/politikerne-skal-vurdere-fedmemedisin-pa-bla-resept-1.17658032 1
Woff Skrevet 29. november 2025 Skrevet 29. november 2025 Ozempic kan ikke virke på alt heller? 😊 https://www.forskning.no/alzheimer-demens-slanking/nye-funn-om-slankemedisin-og-alzheimers/2583239 Sjekk også linkene nederst i artikkelen.
del_diablo Skrevet 29. november 2025 Skrevet 29. november 2025 Det holes vel en knapp om at en av formene for Alzheimers er at hjernen blir resistant sukker. 1
Woff Skrevet 4. desember 2025 Skrevet 4. desember 2025 Og enda en gang er Wegovy i nyhetene under slanking: https://sol.no/nyheter/faerre-dor-for-de-fyller-70-men-nedgangen-har-bremset-opp/83936498
Elgen-Hansi Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Utrolig bra video om GLP-1 behandling (for overvekt), hvordan det virker, og hva man bør gjøre for godt resultat langsiktig. Vel verdt en halvtime av din tid, om du bruker eller vurderer å begynne på en GLP-1 medisin. 1
Livet skjer Skrevet tirsdag kl 13:02 Skrevet tirsdag kl 13:02 Woff skrev (På 28.10.2025 den 9.30): Fint å lese at du også finner glede i en medisin som virker! Hvis du har lest hele tråden her så har du garantert bra kunnskaper om meg og mitt tilfelle! 🙂 Vær litt obs på at med Wegovy så har ikke 'troa di på at det ikke vil gå fort', lite å si! Jeg har selv nå, så lenge etter at jeg startet opp (snart tre år), ikke all verden kontroll på hva som skjer. Jeg har hatt en rask nedgang og er nå stabil på 68 kilo (172 høy mann) noe jeg er fornøyd med, det var jo halvering av vekta. Til tross for det så kommer jeg til å bruke Semaglutid en god stund enda, da en vektoppgang ikke er aktuelt! OG fastlegen er absolutt enig, jeg tilfredsstiller ikke kravene til å få denne lenger, men de som har satt opp kravlista har tydeligvis IKKE tenkt på at de som nå har brukt dette IKKE vil tilbake for så å prøve flere ganger.. Har du funnet andre POSITIVE bivirkninger enda? Det finnes flere! Og ikke tenk på de negative, de kan du fort komme borti før eller senere. (Slapphet er IKKE gøy, og mageproblemer er noe 'dritt'!) Veldig betryggende at du har en flink lege! Etter jeg skrev mitt forrige svar kom bivirkningene. Og de var ekstreme. Så et mønster, at det kom ca 2 døgn etter jeg tok sprøyta. Så nå har jeg gått ned til laveste dose igjen. Snakket med min KEF om det, og hennes erfaring er at noen bare trenger lengre tid før de øker dosen. Så da er nok jeg en av dem. Tok helt fri før jul, for orket ikke bivirkninger når jeg er med masse folk over lengre tid. Men nå er jeg igang med laveste dose uten bivirkninger. Økte forrige dose litt, uten å merke noe, så tenker jeg tar samme dose i morgen. Med tanke på andre positive bivirkninger, så har det vært litt vanskelig å se det store bildet, når noen dager er så ekstremt dårlig. Men så har jeg klart å tenke litt større likevel. Jeg har brukt garmin-klokke i 1 år nå, for å måle body battery og hrv. Og den er tydelig på hva dette gjør med kroppen. Med ME og div andre ting har den klokka vært i alarm-modus hele tiden. Etter jeg begynte med wegovy har stress gått fra oransje/rødt til gult/blått. Det har vært det tydeligste. Men har også våknet med høyere BB i snitt de siste par månedene enn det noen gang har vært. Jeg har flere dager der jeg våkner med over 50%, men jeg før var superfornøyd om det nærmet seg 30%. I dag våknet jeg med HRV på 22 og det likte ikke klokka, for jeg har nå et gjennomsnitt på 25. Men før wegovy var 22 normalen. Så klokka sier sitt. Så har jeg vært litt usikker på om klakka sier sannheten. Synes digitale hjelpemidler er gøy og interessant, men er også veldig kritisk. Jeg føler egentlig at november og desember har vært tung. Men så begynte jeg å tenke. November og desember er tunge måneder for alle. Før har vi bodde på snørike steder som har lyst opp. Og jeg har kunnet tatt på langrennskia omtrent rett utenfor døra. Sånn er det ikke her på sørlandet. Mye positivt ved å bo her ned. Men ekstra mørk og våt november er ikke en av dem. Så er jo egentlig ikke så rart jeg har følt det er tungt. Likevel har jeg klart å trene med pt hver uke + trene med fysioterapeut hver uke (2 veldig forskjellige måter å trene på, men begge trengs for å få mindre smerter). + at jeg har hatt et par dager med skikkelig bivirkninger nesten hver uke. Det hadde jeg ikke klart i november 2024. Så jeg tror nok nå framover, når det blir lysere, jeg blir mer kjente med medisinen og hvor mye jeg kan ta, så blir dette veldig bra. 1
Tussi Skrevet tirsdag kl 13:08 Skrevet tirsdag kl 13:08 Er det noen som har erfaring med en pause for å restarte? Og isåfall hvor lenge? 1
Woff Skrevet tirsdag kl 15:09 Skrevet tirsdag kl 15:09 Livet skjer skrev (1 time siden): Og de var ekstreme. Godt nytt år, du har mye gøy å se fram til! Bivirkningene er vel neppe til å unngå, men hvis du planlegger medisineringen klarer du jo å slippe unna det verste i forbindelse med de tidene du helst vil unngå de største problemene! Jeg har valgt fredag kveld som min dag da eventuelle 'problemer' kommer et par døgn seinere. Mandag er det meste overstått og resten av uka er problemfri. Jeg har i alle fall konkludert med at de negative bivirkningene blir minimale i forhold til alt det som er positivt! At du opplever å bli litt deppa er like mye årstiden som Wegovy sin skyld tror jeg, selv om jeg også innrømmer å ha tenkt de samme tankene om dette. Produsenten har forsket på dette og mener det ikke er tilstrekkelig til å ha det som en bivirkning. Bruk fastlegen din OFTE nå i tiden framover og pass på alle stoffene du SKAL ha, kroppen er rar sånn, det kan være at du kanskje må ta litt tillegg grunnet endret kosthold. Vær også obs på at kroppen din vil bruke lenger tid på å oppta stoffer du svelger sånn at medisiner kan fort måtte økes ELLER senkes! Tussi skrev (1 time siden): pause for å restarte Godt nytt år til deg også! Hvor lenge tenker du å pause og ved hvilket nivå av medisin bruker du? Nå tror jeg ikke du merker noe hvis du holder oppholdet kortere enn 15 uker, du vil neppe merke noe som helst uansett hvor du er på medisinstigen. Virkelig lange opphold bør du møte med en nedtrapping samt opptrapping når du starter opp igjen. Men sjekk gjerne med fastlegen din hva vedkommende mener om dette. (Du husker vel sikkert at Semaglutid bruker 5 uker på å forlate kroppen helt?) For min egen del er julefeiringa over med en stabil vekt på 69 kilo (Nei, jeg gikk ikke opp!). Men jeg er fortsatt på 1 mg Ozempic i uka og begynner vel nedtrapping i mars måned har jeg planlagt, resultatene av det avgjør om jeg vil fortsette mot en avslutning eller gå tilbake til full dose. Fastlege ba meg sjekke om jeg ville prøve Victoza eller Trulicity som alternativer, disse har Dulaglutid / Liraglutid som virkestoffer. Jeg har ikke sjekket dette enda, men hvis det er noen her som har prøvd noen av de kunne det være fint å få en tilbakemelding! Så vidt jeg så koster jo disse medisinene mye så det føles rart at dette får jeg på blå resept men IKKE Ozempic.. Jada, jeg er klar over at jeg nå har idealvekt og et kosthold som ikke gir meg høye blodsukkerverdier! 😊
Tussi Skrevet tirsdag kl 15:25 Skrevet tirsdag kl 15:25 @Woff jeg tar 2.4 hver 14 dag... brukte tidligere 1mg per uke. Jeg har ikke råd til å gå opp i dose akkurat nå mens jeg jobber redusert og studerer 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå