Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor er alle damene feite i Norge?


999999IQ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvinneguiden er den -----------> veien...

For en jævla shitpost! For det første så sier ikke artikkelen noe om kjønn, for det andre så lurer jeg på hvorfor OP viser til en engelsk artikkel som er oversatt fra norsk og ligger her: https://forskning.no/overvekt-trening/vektokningen-i-befolkningen-skyldes-ikke-mindre-fysisk-aktivitet/1864101

Så er det godt å se at resten av tråden diskuterer på basis av artikkelen, og ikke OP sin trøstesløse trådtittel...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (30 minutter siden):

Rike mennesker spiser nok kanskje sunnere enn fattige mennesker, generelt sett, det koster jo faktisk mer tid og penger, å spise sunt, i tillegg til at de ofte har en aktiv livsstil, med mye jobb osv?

Jeg tror at det er rimelig å hevde. Det finnes feite rikinger og sunne fattigfolk, men at det er en slik tendens tror jeg på.

For mange er mat en stress-avlaster eller upper, og hvis du har to jobber, sliter med økonomien og føler at du har fått mindre enn du fortjener så forstår jeg at en smakfull og syndig og billig middag på McDonalds føles som et gode man kan unne seg.

Mens en velsituert frue (eller herre) på Frogner som har alle sine behov dekket lettere kan anse kroppen som et tempel og spise sine chia-frø (æsj) med kildevann fra Himalaya etter trening.

-k

Lenke til kommentar

Å være overvektig er den nye normalen. 70% av voksne nordmenn er overvektige. 

Når du skriver feit, er det umulig for meg å vite om du kan terminologien eller ikke. Det er ganske langt opp fra overvekt til fedme og "alle" damer er ikke feite. Flertallet av kvinner er overvektige og samfunnet går i vasken på alle mulige måter.

19265.jpg

Jeg tar gjerne noen pærer, men eplene holder jeg meg unna.

 

Den norske kjernefamilien i 2050.
family-by-the-lake.jpg?s=612x612&w=0&k=2

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Egentlig omvendt, man ønsker kalorier fra mat som er vanskelig å forbrenne som proteiner og fett. "Raske" kalorier i form av karbohydrater går rett ut kroppen og spiker blodsukkeret som medfører sultfølelse.

I det heletatt er det mye vi vet nå om hvordan kroppen reagerer og hva man skal spise og når man skal spise.

Det jeg mener er at det ikke er lett å bli kvitt "usunne" produkter, det sitter igjen, spiser man bolle blir man en

Lenke til kommentar
Gjest ce800...1ab

Fedme har blitt et samfunnsproblem, og å legge skylden på det enkelte individet blir for lett når det er åpenbart at miljø og samfunn har stor påvirkningskraft. Vi vet at hat og skam hos mennesker sjeldent fører til noe godt, og miljøet har lagt opp til at mennesker med fedme skal føle dette. Det er ikke lett for en svært overvektig person å sette foten på et treningssenter - noe mange tenker er løsningen, da det gang på gang har blitt frontet at lite fysisk aktivitet er årsaken til fedme. Nå kommer det vel mer og mer frem at det er hva vi spiser og hvordan vi spiser, som er årsaken.

Har selv tidligere vært ekstremt overvektig. Nå er jeg faktisk "bare" overvektig. Det som hjalp meg mye var å løsrive meg fra samfunnets forventninger og krav, og ikke minst deres idiotiske, dehumaniserende meninger og tanker om meg og mitt liv, basert utelukkende på kroppsvekt. Jeg jobber fortsatt med saken, både min fysiske og psykiske helse, og har en drøm om at jeg en dag kan hjelpe andre i lignende situasjon. Debatten rundt fedme er ofte fokusert på utseende og hva andre finner attraktivt - de fleste kunne ikke brydd seg mindre om disse menneskenes helse og liv. 

Fedme er komplekse greier og har mange ringvirkninger for individet som lider av det. 

Anonymous poster hash: ce800...1ab

Lenke til kommentar

Du bruker terminologien feil. Du er ikke ekstremt overvektig, da er du alvorlig feit.

Skalaen går slik.


Undervekt grad 3
Undervekt grad2
Undervekt grad 1
Normalvekt
Overvekt
Fedme
Alvorlig Fedme

Undervekt grad 3 og Alvorlig fedme, da lever man på lånt tid.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Virker som om at kalorier in og kalorier ut determinerer fedme. Det er interessant nok. Men det finnes mange relevante variabler som determinerer kalorier inn og ut, f eks. Insulin sensitivitet, hormoner, inflammasjon osv.

For meg virker det sannsynlig at miljø påvirker kalorier inn og ut. F. Eks, vi er siden 60-80 tallet eksponert for langt flere kjemikalier enn noen gang. Man finner det i maten, møbler og alt mulig materiale vi omgir oss med. Selv om du vil ha frisk luft ved å sove i telt i naturen er teltet beskyttet med flame retardant materiale. Det som er interessant er at om man på et eller annet tidspunkt får en stor dose kjemikalier eller biotoksiner, så vil noe som heter cell danger response øke sensitiviteten for andre mildere eksponeringinger, som fører til inflammasjon og som etter en komplisert prosess påvirker kalorier inn og ut.

Ettersom det er snakk om hvordan å gå ned i vekt så har jeg funnet ut at det er enkelt ved å faste eller intermittent fasting og calorie restriction. Dette skaper en god sirkel av at man blir mindre sulten, mer insulin sensitiv, og mister avhengigheten slik at man ikke har lyst til å spise mer heller. Skal man tro nyeste forskning og anbefalninger fra de fremste forskerne i longevity så er det sunnere og man lever lengre.

Til slutt ønsker jeg å minne på at vitenskapen går hvor økonomien flyter, og hvor økonomisk støtte går. De som gir økonomisk støtte, må følge en politisk eller økonomisk bærekraftig plan eller kanskje til og med korrupsjon(?), fremfor logikk eller å hjelpe mennesker fortest mulig.

 

Endret av 999999IQ
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at folk er feite er kostholdet og mangel på aktivitet. Hva har vi sett tilbud på på butikken i ett halvt år nå? Sjokoladeplater. 5 store for 100, 4 store for 80. Folk kjøper som gale. Selv har jeg ikke kjøpt 1 eneste plate på flere år. 

Folk må begynne å ta ansvar for sin egen helse. Er du redd for at du skal bli feit uten å se det selv, gjør som de gjør i slankere asiatiske kulturer. Be venner og familie si ifra om de ser du legger på deg. De vil se det om ikke du gjør. 

Lenke til kommentar
Gjest 18a29...d6b
999999IQ skrev (2 minutter siden):

Virker som om at kalorier in og kalorier ut determinerer fedme. Det er interessant nok. Men det finnes mange relevante variabler som determinerer kalorier inn og ut, f eks. Insulin sensitivitet, hormoner, inflammasjon osv.

For meg virker det sannsynlig at miljø påvirker kalorier inn og ut. F. Eks, vi er siden 60-80 tallet eksponert for langt flere kjemikalier enn noen gang. Man finner det i maten, møbler og alt mulig materiale vi omgir oss med. Selv om du vil ha frisk luft ved å sove i telt i naturen er teltet beskyttet med flame retardant materiale. Det som er interessant er at om man på et eller annet tidspunkt får en stor dose kjemikalier eller biotoksiner, så vil noe som heter cell danger response øke sensitiviteten for andre mildere eksponeringinger, som fører til inflammasjon og som etter en komplisert prosess påvirker kalorier inn og ut.

Ettersom det er snakk om hvordan å gå ned i vekt så har jeg funnet ut at det er enkelt ved å faste eller intermittent fasting og calorie restriction. Skal man tro de fremste forskerne i longevity så er det sunnere og man lever lengre.

Til slutt ønsker jeg å minne på at vitenskapen går hvor økonomien flyter, og hvor økonomisk støtte går. De som gir økonomisk støtte, må følge en politisk eller økonomisk bærekraftig plan eller kanskje til og med korrupt (?), fremfor logikk eller å hjelpe mennesker fortest mulig.

 

Jeg kan skrive under på både dette med intermittent fasting og vannfaste generelt. Det hjalp meg til å miste 50kg i fjor og få en ny start på livet igjen. Før jeg går å anbefaler noe slikt (spesifikt når det gjelder vannfaste og over lengre tidsperioder slik som jeg til slutt gjennomførte) er det svært viktig å sette seg inn i fagstoff relatert til dette og ikke minst at man ikke har underliggende sykdommer som kan påvirkes. Om man går over mange dager med vannfasting er gjenopptak av kalorier/mat en svært sensitiv prosess og bør gjøres etappevis (i mitt tilfelle alt over 3 dager så begynte første dagen med mat fordelt på måltider kraft blandet ut i vann og deretter sakte gå over til suppe dagen etter og ikke prosessert mat). Mange fallgroper her og mye trøbbel du kan skape deg om du bare "gønner på". 

Anonymous poster hash: 18a29...d6b

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (31 minutter siden):

Er du redd for at du skal bli feit uten å se det selv, gjør som de gjør i slankere asiatiske kulturer. Be venner og familie si ifra om de ser du legger på deg. De vil se det om ikke du gjør. 

En vekt er vel mer presis enn øyemålet til tante Turid.

-k

Lenke til kommentar
41 minutes ago, 999999IQ said:

Virker som om at kalorier in og kalorier ut determinerer fedme. Det er interessant nok. Men det finnes mange relevante variabler som determinerer kalorier inn og ut, f eks. Insulin sensitivitet, hormoner, inflammasjon osv.

For meg virker det sannsynlig at miljø påvirker kalorier inn og ut. F. Eks, vi er siden 60-80 tallet eksponert for langt flere kjemikalier enn noen gang. Man finner det i maten, møbler og alt mulig materiale vi omgir oss med. Selv om du vil ha frisk luft ved å sove i telt i naturen er teltet beskyttet med flame retardant materiale. Det som er interessant er at om man på et eller annet tidspunkt får en stor dose kjemikalier eller biotoksiner, så vil noe som heter cell danger response øke sensitiviteten for andre mildere eksponeringinger, som fører til inflammasjon og som etter en komplisert prosess påvirker kalorier inn og ut.

Ettersom det er snakk om hvordan å gå ned i vekt så har jeg funnet ut at det er enkelt ved å faste eller intermittent fasting og calorie restriction. Dette skaper en god sirkel av at man blir mindre sulten, mer insulin sensitiv, og mister avhengigheten slik at man ikke har lyst til å spise mer heller. Skal man tro nyeste forskning og anbefalninger fra de fremste forskerne i longevity så er det sunnere og man lever lengre.

Til slutt ønsker jeg å minne på at vitenskapen går hvor økonomien flyter, og hvor økonomisk støtte går. De som gir økonomisk støtte, må følge en politisk eller økonomisk bærekraftig plan eller kanskje til og med korrupsjon(?), fremfor logikk eller å hjelpe mennesker fortest mulig.

 

Du snakker endel om inflammasjon, men du nevner ikke at det kan gi alvorlig inflammasjon av å stappe i seg noe i kjeften hele tiden. 3 måltid med 2 mellomåltid er vel ofte å observere, samt man putter gjerne ting i kjeften som rafinerte karbos og prosessert mat som de ugunstige bakteriene i tarmen livnærer seg på. Etterhvert som de blir mange, klarer de å gå til angrep på tarmen og kommer seg ut i blodet, som gir en lavgrads inflammasjon og kroppen er i et høygir, som igjen føler at en føler seg nedfor, og en propper i seg enda mer drit.

Personlig, eter eg kun 2måltid, og ikke en bit av et eple engang i mellom. Eg har som deg, gått ned drastisk, og eg elsker den nye måten å ete på. Eg bruker også mer tid på maten så den blir mer fra grunnen av. Det er kun gomorgen youghurt papirflytterne i Oslo som tener på å få deg til å ete hele tiden, som om du var en topptrent idrettsutøver som overhodet ikke må gå i minus på energifronten.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest ce800...1ab
BadCat skrev (1 time siden):

Du bruker terminologien feil. Du er ikke ekstremt overvektig, da er du alvorlig feit.

Det gjør jeg ikke. Jeg hadde alvorlig fedme i ca. 3 år. Nå er jeg overvektig. Dette utelukkende basert på BMI.
 

hatredFan911 skrev (13 minutter siden):

Personlig, eter eg kun 2måltid, og ikke en bit av et eple engang i mellom. Eg har som deg, gått ned drastisk, og eg elsker den nye måten å ete på. Eg bruker også mer tid på maten så den blir mer fra grunnen av. Det er kun gomorgen youghurt papirflytterne i Oslo som tener på å få deg til å ete hele tiden, som om du var en topptrent idrettsutøver som overhodet ikke må gå i minus på energifronten.

Samme her. Spiser maks tre måltider om dagen, men som oftest er det to. En gang i blant kan det bli bare ett måltid. Mellommåltid og småspising er det slutt på for lengst. Fasting har gjort mye for meg. 

Problemet er at for noen kan fasting dessverre være ekstremt, noe jeg har full forståelse for. Det å være sulten over lengre tid er ikke noe alle takler så bra. Jeg tror, for at fasting og tidsbegrenset spising kan være effektivt når man har full forståelse for prosessene i kroppen og hva det gjør med helsen. Marit Kolby er en ernæringsbiolog som har snakket mye om dette i media, og hun har fått stempel som kontroversiell. Men jeg har personlig lært mer av den dama enn jeg har lært av noen andre - og det har hjulpet meg. 

Livsstilendring tar tid. Jeg vet for eksempel at ultraprosessert mat ikke er bra for meg. Men det har jeg ikke kuttet ned på enda. Å bli kjent med fasting og følelsen av dette over tid, er det jeg har brukt tid på det siste året, og det har resultert i jevn vektnedgang. Når jeg er klar for det skal jeg gjøre andre tiltak også. 

Anonymous poster hash: ce800...1ab

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 18a29...d6b said:

Jeg kan skrive under på både dette med intermittent fasting og vannfaste generelt. Det hjalp meg til å miste 50kg i fjor og få en ny start på livet igjen. Før jeg går å anbefaler noe slikt (spesifikt når det gjelder vannfaste og over lengre tidsperioder slik som jeg til slutt gjennomførte) er det svært viktig å sette seg inn i fagstoff relatert til dette og ikke minst at man ikke har underliggende sykdommer som kan påvirkes. Om man går over mange dager med vannfasting er gjenopptak av kalorier/mat en svært sensitiv prosess og bør gjøres etappevis (i mitt tilfelle alt over 3 dager så begynte første dagen med mat fordelt på måltider kraft blandet ut i vann og deretter sakte gå over til suppe dagen etter og ikke prosessert mat). Mange fallgroper her og mye trøbbel du kan skape deg om du bare "gønner på". 

Anonymous poster hash: 18a29...d6b

Ja om man skal gjøre en langtidsfaste, så kan det lønne seg å sette seg litt inn i det. Langtidsfaste er det aller beste og fjerner dype inflammatoriske celler som fører til økt alderdom. Man bør vel ta electrolyter og drikke mye for å ikke belaste nyrene. Og ta kortere tids faste før man prøver lengre for å vende seg til det. Ellers er fasting lignende på soving for kroppen og noe som kroppen har gjort i meste parten av menneske historien. Man bruker også fett direkte som energikilde så det er veldig effektivt. Anbefaler å se videoer av en biolog fra Harvard, David Sinclair, som er en av de fremste forskerne innenfor epigenetics og om hvordan å leve lenge, for å få flere detaljer om hva slags helsegevinster man får av fasting.

Ellers så er mye gjort ved å bare hoppe over et måltid. Da spiser man mindre og kroppen kan initiere autophagy, som skaper en lang liste med helse fordeler. Man må bare passe på å ikke ha mangel på vitaminer.

Endret av 999999IQ
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...