Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor er alle damene feite i Norge?


999999IQ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest ce800...1ab
scuderia skrev (4 minutter siden):

BMI er rimelig ubrukelig. 

For menn er det mye greiere å forholde seg til fettprosent. 

Det er ikke ubrukelig når utgangspunktet er ekstrem overvekt, samt undervekt. For eksempel når man skal kartlegge ernæringsstatus kan BMI være et hjelpemiddel, om pasienten er svært tynn og undervektig.

Det er dog ikke noe man skal bry seg så mye med om man bare har noen kg ekstra. Folk som driver med tungt styrketrening skal vel også ta BMI med en klype salt. Jeg forholder meg til BMI fordi jeg har vært i fedmesiktet. BMI bryr meg jeg ikke lenger om, så lenge jeg ikke går over 30. Da må jeg ta tak. Er under 30, og strålende fornøyd med det. :) 

Anonymous poster hash: ce800...1ab

Lenke til kommentar
Gjest ce800...1ab
Sidekick skrev (1 time siden):

Altså, skal en måle bmi rundt midja ( hoftene ) eller skal en ta magemål?

https://www.lommelegen.no/overvekt/bmi/artikkel/midjemal-mer-noyaktig-maling-av-overvekt/69023696

Å måle midjemålet kan være mer hensiktsmessig enn å bruke BMI. Nå skal det sies at midjemål kan også ha sine svakheter, basert på kroppens naturlige form. For eksempel: jeg er kvinne, og har ikke hatt over 88 cm i midjemål selv om jeg har hatt en BMI på 35 (og faktisk vært ganske stor). Dette fordi jeg har naturlig definert midje. For noen med epleform hvor midjen er mindre definert, kan midjemålet være høyere. 

Anonymous poster hash: ce800...1ab

Lenke til kommentar
6 hours ago, knutinh said:

Newtons fysikk gjelder opplagt når man bygger et hus. Men det er ikke gitt at det er et fornuftig abstraksjonsnivå å velge seg når man skal prøve å forstå en gitt problemstilling ved husbygging. Kanskje er tabulerte bjelkelagstabeller for gitt last et mer fornuftig sted å begynne enn å regne på strekk-krefter i en 2»x4»

-k

Men vis du bare spiser og lager mat... Hvor mye spiser du kontra du forbrenner?
Kalorier inn vs kalorier ut er en ting, men hva med vis du ikke teller kalorier? Klarer kroppen å beregne ca matmengde vis du begynner å gå under 2000kcal dagen i aktivitet og forbrenning?

Newtons lover er nok mer enn gode nok, men hva hjelper det når man ikke har målt hva man spiser?

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (20 minutter siden):

Kalorier inn vs kalorier ut er en ting, men hva med vis du ikke teller kalorier?


Jeg stikker fingeren i lufta, og tipper grovt her, men jeg tror jammen kaloriene er de samme uavhengig av om man teller de eller ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (2 timer siden):

BMI er rimelig ubrukelig. 

For menn er det mye greiere å forholde seg til fettprosent. 

BMI er en god markør for å kartlegge befolkningen på, så BMI er alt fra «ubrukelig». Jeg hører også ofte at «BMI er ubrukelig» fra folk som IKKE er godt trente og gjerne med litt overvekt og det virker ikke ut som de ser egen ironi og vil heller bare forsvare sine egne uvaner 

… ingen liker forandringer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er alle folk i Norge feite? 

 

De ligger på sofaen på fritiden, de som er "ute og farter" kjører bil rundt forbi.

 

Jeg er ute og går tur med hundene  hver dag i kvellinga, og det er langt fra hver dag jeg møter andre på gangveien. Men mye biler som kjører på hovedveien 🙄 2 km til butikken tar 20-30 min å gå hver vei.. Men det har ikke folk tid til visstnok.

Flere av naboene mine ser dødssyke ut, blå-grå hudfarge og alltid trøtte og slitne etter jobb. Enkelte er også overvektige. Er det rart tenker jeg, ut i hagen og jobb med ungene i stedet for å hive iPaden i trynet på dem så de holder kjeft slik at du kan se på netflix i fred... 

Ut å røre på seg, spesielt hvis man har et yrke hvor man er mye passiv og innomhus.

De som har fysisk krevende yrker er også de som er mest aktive etter jobb. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, bshagen said:

BMI er en god markør for å kartlegge befolkningen på, så BMI er alt fra «ubrukelig». Jeg hører også ofte at «BMI er ubrukelig» fra folk som IKKE er godt trente og gjerne med litt overvekt og det virker ikke ut som de ser egen ironi og vil heller bare forsvare sine egne uvaner 

… ingen liker forandringer

Folk som mener BMI er en god markør er ofte BMI 30+ siden det da gir mening.

 

Denotay Wilder i bildet under er i følge BMI overvektig..

spacer.png

 

Kanskje han burde se egen ironi og kutte ut sine egne uvaner.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Guest ce800...1ab said:

Jeg tror, for at fasting og tidsbegrenset spising kan være effektivt når man har full forståelse for prosessene i kroppen og hva det gjør med helsen. Marit Kolby er en ernæringsbiolog som har snakket mye om dette i media, og hun har fått stempel som kontroversiell.

Det å være kontroversiell trenger ikke bety det samme som skeptiker, fornekter, konspilunatic og alle de andre lappene folk som driver med billig effektiv hersketeknikk bruker. I vitenskap må det vel være noen som går ut med noe som først er kontroversiellt, og så forsket og undersøkt mer, til det blir enten akseptert eller ikke. Penger har så vanvittig stor betydning i dag, at ting kan gå tregere enn det burde. Det gjør også vondt i viljen på enkelte felt :D

Liker veldig godt det Marit sier om at en må nesten prøve seg frem og, vi er forskjellige, vi har ulike utgangspunkt. Man ber ikke en 100kgs sofagris starte med halv maraton. Eg føler det er bra for meg å ete sent om kvelden, i strid med Marit sitt utsagn (eller hun sier studier peker på at det er best før, men en må prøve seg frem selv). Eter eg tidligere, har eg ødelagt hele kvelden, eg er så jævla trøtt at det gjør vondt. Mat og meg = må hvile. Føler ingen food hangover så eg stoler på min egen erfaring.

Mange studier, i følge Marit, tar bare et gjennomsnitt, og det er sjeldent vi får se hvordan enkelt individer spriker veldig fra hverandre i samme studie. F.eks at noen går opp i vekt, mens andre renner det av 30kgs.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest ce800...1ab
hatredFan911 skrev (4 timer siden):

Det å være kontroversiell trenger ikke bety det samme som skeptiker, fornekter, konspilunatic og alle de andre lappene folk som driver med billig effektiv hersketeknikk bruker. I vitenskap må det vel være noen som går ut med noe som først er kontroversiellt, og så forsket og undersøkt mer, til det blir enten akseptert eller ikke. Penger har så vanvittig stor betydning i dag, at ting kan gå tregere enn det burde. Det gjør også vondt i viljen på enkelte felt :D

Liker veldig godt det Marit sier om at en må nesten prøve seg frem og, vi er forskjellige, vi har ulike utgangspunkt. Man ber ikke en 100kgs sofagris starte med halv maraton. Eg føler det er bra for meg å ete sent om kvelden, i strid med Marit sitt utsagn (eller hun sier studier peker på at det er best før, men en må prøve seg frem selv). Eter eg tidligere, har eg ødelagt hele kvelden, eg er så jævla trøtt at det gjør vondt. Mat og meg = må hvile. Føler ingen food hangover så eg stoler på min egen erfaring.

Mange studier, i følge Marit, tar bare et gjennomsnitt, og det er sjeldent vi får se hvordan enkelt individer spriker veldig fra hverandre i samme studie. F.eks at noen går opp i vekt, mens andre renner det av 30kgs.

 

 

Ja, vi er forskjellige. For enkelte kan fasting og tidsbegrenset spising være svært utfordrende på den måten at de overspiser noe voldsomt når de først spiser. Dette tok jeg meg selv i å gjøre i begynnelsen. Har man et dårlig forhold til mat så må ting først ordnes i topplokket, for mye av problemet sitter der. For meg fungerte det aldri å begrense ulike typer mat, for eksempel kutte ut godteri fullstendig, kutte ut karbohydrater fullstendig osv. Gikk jo på en smell gang på gang på gang. Med fasting er det annerledes, og fungerer for meg. 

Jeg også liker best å spise på kvelden. Gjør ingenting om fasten varer til f.eks 1400 eller 1600. Jeg spiser "best" på ettermiddag og kveld. Liker ikke mat tidlig på dagen. 

Anonymous poster hash: ce800...1ab

Lenke til kommentar
Gjest ce800...1ab
Valmeth skrev (20 timer siden):

Hvorfor er alle folk i Norge feite? 

 

De ligger på sofaen på fritiden, de som er "ute og farter" kjører bil rundt forbi.

 

Jeg er ute og går tur med hundene  hver dag i kvellinga, og det er langt fra hver dag jeg møter andre på gangveien. Men mye biler som kjører på hovedveien 🙄 2 km til butikken tar 20-30 min å gå hver vei.. Men det har ikke folk tid til visstnok.

Flere av naboene mine ser dødssyke ut, blå-grå hudfarge og alltid trøtte og slitne etter jobb. Enkelte er også overvektige. Er det rart tenker jeg, ut i hagen og jobb med ungene i stedet for å hive iPaden i trynet på dem så de holder kjeft slik at du kan se på netflix i fred... 

Ut å røre på seg, spesielt hvis man har et yrke hvor man er mye passiv og innomhus.

De som har fysisk krevende yrker er også de som er mest aktive etter jobb. 

Men så trenger man ikke bruke 1 time på å gå på butikken heller. De mest aktive menneskene jeg kjenner går aldri på butikken, men de trener regelmessig, er aktive turgåere eller sykler mye. Selv har jeg en aktiv jobb hvor jeg går 10k skritt i løpet av en vakt og i tillegg går turer på fritiden. På fridager har jeg mer kapasitet til å gå tyngre og lengre turer. 

Har man en hobby eller interesse hvor man er aktiv og får opp pulsen så er det mer enn nok. Har man ikke det, kan det å øke hverdagsaktiviteten som å f.eks ta sykkelen/beina fatt til jobb eller butikken. 

For meg var iallfall turgåing i natur redningen. Trivdes aldri på treningssenter. Hjemmetrening fungerer også, men liker å få opp pulsen ute i frisk luft. 

Anonymous poster hash: ce800...1ab

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (20 timer siden):

De som har fysisk krevende yrker er også de som er mest aktive etter jobb. 

Jeg tror ikke at dette er noen generell sannhet. Min erfaring er at skiturer i noen grad er et overklassefenomen (som ofte har fysisk lite krevende jobber) mens arbeiderklassen (som oftere har fysisk krevende jobber) i større grad synes det er greit å ligge på sofaen etter jobb.

Hvis jeg evt har rett så tror jeg at overlapp og individuell variasjon er temmelig stor. Det finnes mange eksempler på kontor-arbeidere som ligger på sofaen, og på snekkere som elsker idrett.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...