Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva har skjedd med bærekula?


Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg bytta bærebru på begge sider for under to år og 40.000 km siden. 
Jeg har merka at kjøreegenskapene på bilen har vært litt annerledes den siste tiden. Jeg jekka opp bilen og fant en kjempeslark i bærekula på høyre side foran. På venstre side er det tight og fint. De ble byttet samtidig. 

Jeg legger ved video så dere kan se. Det er ganske mye, og jeg synes det ser litt merkelig ut. Hva er det egentlig som har skjedd? 

Litt keitete å ta av bærebrua uten løftebukk og rett verktøy, så droppa å ta den av, men er ikke bærekula gjerne skrudd fast i bærebrua? Eller ikke alltid? Så liksom ikke noen antydning til at man kunne skru og stramme noe der. For da kunne det jo være noe som var i ferd med å skru seg ut? 
 

Antar jeg bare må reklamere på den? (Hvis man kan reklamere på noe slikt etter 40.000 km.. Forventa at den skulle holde mye lenger.) 

Hvor ille er det å kjøre med frem til jeg får bytta? 
Ser det har gitt en god del ekstra slitasje på vinterdekkene, som heldigvis var på sin siste sesong. Så ikke bra for dekkene, men sånn rent sikkerhetsmessig? 

 

 

Endret av idny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om det er fare for at bærekula hopper ut,så må du parkere bilen,har opplevd at den hoppet ut under fart,heldigvis i lav hastighet,ca 50kmt,ikke en hyggelig overraskelse ,var bare flaks at at det ikke kom bil i mot,da hadde det fort blitt bråstopp.

og det var nok mye mindre slitasje her en hos deg,hadde ingen ulåter,eller noe merkelig kjøreegenskaper,hoppet ut når jeg traff en vanlig bruskjøt,så ingen stor smell,ikke før kula falt ut da

 

Lenke til kommentar

Takk for svar. 
40.000 er jo et stykke, men den originale gikk jo gjennom EU etter 130.000 km. Eneste grunnen til at jeg bytta var fordi ene fòringen på ene siden var akkurat litt for dårlig, og i stedet for å betale 4500 kr for å bytte én fòring på verksted betalte jeg 2x750 kr for nye bærebruer så alle fire fòringene og bærekula skulle være ok neste EU. 🙄 

Hmm.. Ville vært kjedelig om den hoppa ut ja.. Men hverken thansen eller Bildeler ser ut til å ha inne i butikk, så må nesten bestille, og det tar jo litt tid.. Men får se da.. 

Endret av idny
Lenke til kommentar

Det er ikke allverdens med kvalitet på alle disse "billige alternative delene" man kan bli fristet til å kjøpe. Man kan være heldig og man kan være uheldig som du har opplevd. Jeg pleier å kjøpe inn OEM eller OE deler til mine biler der det er mulig, selv om det betyr at en del som en sånn bærebru kanskje da går fra å koste 750 kr pr stk til noe sånt som 1200 kr pr stk. 

Det kan forøvrig også ha vært en svakhet ved akkurat den bærekula på din bil. For eksempel at gummien ikke tettet ordentlig eller at det har vært en rift i den fra fabrikk eller oppstått under montering av del, slik at vann og skitt har kommet til og slitt den ut prematurt. 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt samme bil i 8 år, og har prøvd meg på noen billig deler, det ender sjeldent bra. Mitt tips er å se på den originale delen. Der bruker det å stå produsent. Deretter kjøper jeg delen fra produsent av delen og ikke bilmerke. F.eks org bmw bremseklosser bak 900kr, disse produseres av textar. Textar bremseklosser 500kr. Stort sett er BMW logoen slipt vekk når man får disse. Sett det på blant annet hella og lemforder. Helt identisk original delen, bare veldig synlig at logoen er slipt vekk etter produksjon. 

Lenke til kommentar

Skjønner.. Valget falt på disse siden det var de eneste som var inne i fysisk butikk, og fristen for EU utløp samme dag som første kontroll. 😇 

Det var også de som lignet mest på de originale. De dyrere ser ganske annerledes ut.

Lenke til kommentar
idny skrev (1 time siden):

Skjønner.. Valget falt på disse siden det var de eneste som var inne i fysisk butikk, og fristen for EU utløp samme dag som første kontroll. 😇 

Det var også de som lignet mest på de originale. De dyrere ser ganske annerledes ut.

Handle hos feks Eurodel da. Velg "Premium" på kvalitet der, så får du OE kvalitet. Prisene er ofte bedre enn Thansen og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (49 minutter siden):

Det bør ikke spares penger på deler som kan forårsake en dødsulykke pga dårlig kvalitet. 

Dessverre ikke så opplagt for alle å forstå at det faktisk selges deler som er så dårlig at de er trafikkfarlige. Det er et virrvarr av merker og kvaliteter, og selv for de av oss som har mekket i 40 år så er det vanskelig å skille kvalitetsmerker fra kinasøppel.
Det markedet burde vært bedre regulert spør du meg, så man var sikret en viss kvalitet.
Litt derfor jeg anbefaler å velge "premium" på Eurodel (andre nettsteder kan og ha en lignende sortering), så får man noe som er OE eller i det minste nær OE kvalitet.
Det kan og lønne seg å høre med merkeforhandler, for enkelte deler kan faktisk være ganske OK priset selvom det er originalt (selvom 80% er spinndyrt).
 

Lenke til kommentar

Kan jeg montere en annen type på den dårlige siden? 
Eller bør jeg bytte på begge sider for å ha like på begge sider? 
 

bør kanskje bytte den tighte også uansett hvis de er så dårlige, men det er nå så..

Lenke til kommentar
idny skrev (1 minutt siden):

Kan jeg montere en annen type på den dårlige siden? 
Eller bør jeg bytte på begge sider for å ha like på begge sider? 
 

bør kanskje bytte den tighte også uansett hvis de er så dårlige, men det er nå så..

Neida, du kan fint bytte bare denne ene. Tenker du å bytte hele bærearmen eller bare kulen?
Om du skriver reg-nr på bilen her så kan jeg hjelpe deg med å finne et greit fabrikat til deg om du vil ha hjelp.

Lenke til kommentar

Nylig hadde jeg en PKK stikkprøve fra vegvesenet hvor jeg hadde gitt mangel på for stor slakk i opphengskule(2). En veldig lik slakk som i videoen til TS. 

Vegvesenet var enige i at denne slakken var stor når hjulopphenget var uavlastet, men de ville se slakken vurdert under belastning på en kjørebaneløfter iht. kontrollinstruks.

De mente da at slakken ikke var "for stor" og at jeg hadde vurdert for strengt.

I TS sitt tilfelle ser det ut som at mansjetten har ryki.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...