Gå til innhold

Elkjøp - Mersalg


Anbefalte innlegg

En eldre bekjent var på Elkjøp for å kjøpe en ny iPad.
Dette medførte selvfølgelig at selger pushet på for å selge forsikring, noe den bekjente avslo.
Deretter ble det snakk om support, og samtalen gikk som følger (selvfølgelig med forbehold om at dette ikke er førstehåndsinformasjon):

Selger: Du trenger vel hjelp til å sette opp den nye iPad'en?
Kjøper: Nei, jeg har både barn og andre som er gode på sånt
Selger: ja, men skal du overføre data fra den gamle iPad'en til den nye, så trenger du en maskin, den har ikke de.
Kjøper: ??
Selger: Koster 1000,-
Kjøper: Det var jo litt mye?
Selger: Kjøper du en supportavtale for 2 år, så får du også så mye hjelp du trenger de neste to årene, for bare tusen kroner ekstra.

Og så ble det sånn da.
Jeg kjenner jeg blir ekstremt provosert av det jeg ser på som ren svindel, der selger regelrett juger for å pushe på uvitende folk produkter de ikke trenger.

Nå har de jo allerede brukt denne maskinen for å overføre data fra gammel til ny iPad, men det er utrolig fristende å klage på det her.
Problemet er jo selvfølgelig å bevise hva som faktisk ble sagt under denne samtalen. Elkjøp vil vel garantert nekte for at selger har kommet med disse påstandene.

Hvordan går man fram her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en del opplevelser med selgere på Elkjøp som gjør absolutt alt de kan for å selge spesifike produkter, spesielt i data avdeling. Når jeg går inn og har på forhånd bestemt meg for hvilken modell jeg skal ha, forteller jeg selger at jeg skal ha den spesifike. Han drar da frem dyrere modeller som han mener er bedre, men spesifikasjonsmessig ikke kan måle seg i det hele tatt. Siste runde jeg hadde på Elkjøp ble jeg så provosert at jeg gikk til Power isteden, fikk nøyaktig det jeg skulle ha med en gang uten noen problem, og jeg har siden ikke satt en fot inn på Elkjøp igjen. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SnusBoks skrev (3 minutter siden):

Når jeg går inn og har på forhånd bestemt meg for hvilken modell jeg skal ha, forteller jeg selger at jeg skal ha den spesifike. Han drar da frem dyrere modeller som han mener er bedre, men spesifikasjonsmessig ikke kan måle seg i det hele tatt.

Dette har jeg også opplevd.
Men hos Power.

Her er det veldig varierende med avdeling og selger.
Har selv bare forlatt sjappa og tatt handelen hos en konkurrent.
Dette har gått begge veier.
Bare pass på å stopp innom kassa og fortell at siden han selgeren (pek på han) nekter å la deg kjøpe det du vil ha tar du med deg pengene dine over gata.


Jeg har egentlig helt og holdent slutta å handle elektronikk i fysisk butikk, med mindre jeg må ha noe duppeditter akutt. da sikker jeg på clas

Lenke til kommentar

Servicen man får på Elkjøp varierer kraftig etter hvem man prater med. Det er helt klart at selgeren er den som bestemmer om en kunde blir fornøyd eller ikke:

Sist jeg skulle kjøpe telefon, hadde Elkjøp to kampanjer jeg kunne benytte sammen. Den ene visste selgeren jeg snakket med ikke om i det hele tatt, den andre måtte han ringe en annen for å få hjelp. Men han hadde lunsj og var tilbake om to (!) timer. Så jeg måtte vente til det før jeg kunne kjøpe selv om jeg viste til kampanjen på nettsidene deres. Han kunne heller ikke spørre noen andre og viste liten vilje til å hjelpe. Jeg ble så provosert at jeg gikk til Power som er i nabobygget, betalte 1000 kroner mer og fikk telefonen der og da. Er i tvil om jeg kommer til å benytte Elkjøp til kjøp av neste telefon.

Men mine foreldre kjøpte ny telefon på en annen Elkjøp-avdeling. De hjalp de, uoppfordret og gratis, med å overføre data fra den gamle telefonen og sette den opp etter deres ønsker. Det samme skjedde når den andre av de skulle ha ny telefon en stund etterpå. De har blitt faste kunder der for alle elektronikkjøp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt av dette har sikkert sin bakgrunn i at mange tror de kan gjøre dette selv, men ikke klarer det når de kommer hjem, slik at de må tilbake til Elkjøp. Da er det enklere for kunden at alt gjøres samtidig. Vi må huske på at ikke alle har kunnskap om dette, eller har noen som kan hjelpe til.

PS: Jeg gjør alt dette selv, på lik linje med de fleste her på forumet.

Lenke til kommentar

De prøvde å pushe på meg forsikring på et par Logitech hodetelefoner til 249,-

Elkjøp: skal du forsikri… 

Meg: nei, Logitech har ganske bra garanti

Elkjøp: de dekker ikke hvis de knekkes.

Meg: Jo, det gjør de. 

 

Protip når det kommer til Logitech. Kontakt Logitech sin support. Min datter hadde et logitechheadset som knakk, og jeg kontakta de direkte. Hadde nytt headset i hus en uke senere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tmz skrev (1 time siden):

Er mye som irriterer meg hos både power og Elkjøp, synd de har monopol.

Er ikke helt enig. Skal du ha hvitevarer, har du alternativer. Hifi? Data? TV? Foto? Kjøkken? Alt dette har alternativer, som for eksempel spesialforhandlere. Men ofte så koster det litt mer. Problemet er at folk flest vektlegger pris langt høyere enn service og kvalitet, så det blir færre av de. Vi kan egentlig bare takke oss selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
zanta skrev (På 8.7.2023 den 11.11):

Litt av dette har sikkert sin bakgrunn i at mange tror de kan gjøre dette selv, men ikke klarer det når de kommer hjem,

Selvfølgelig er dette en tjeneste de kan og bør selge. 

Men 1000 kr er på grensen til svindel. Det største problemet er når de regelrett lurer kunder til å kjøpe tjenesten, når de ut fra kundens beskrivelser forstår at kunde kan få hjelp av familie/kjente til å gjøre dette selv. 

Endret av sk0yern
Lenke til kommentar

Problemet her er at kjedene ønsker selgere som selger mest mulig og belønner selgere som skaper mest overskudd på papiret.

Som skaper selgere som forsøker å selge spesifikke produkter til hva som utvikler seg til å bli spesifikke kundegrupper, hvor de beste selgerene både yter dårlig service til dem utenfor segmentet som er lettest å selge til -- fordi de statistisk sett ikke er verdt tiden til de 'beste' selgerene fordi de ikke kjøper det som selgerene 'skal' selge -- og som provoserer og frastøter seg kunder som ønsker å kjøpe produkter som gir lavt overskudd til bedriften.

...de sliter rett og slett med en dårlig forretningsmodell og dårlige policier som er kundefiendtlige på flere måter;
De søker å selge produkter som kundene ikke trenger og produkter som ikke passer kundenes behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (2 timer siden):

Men 1000 kr er på grensen til svindel. Det største problemet er når de regelrett lurer kunder til å kjøpe tjenesten, når de ut fra kundens beskrivelser forstår at kunde kan få hjelp av familie/kjente til å gjøre dette selv. 

Hvis de bruker en times tid på dette, og gir kunden god oppfølging og råd underveis, synes jeg ikke at 1000 er på grensen til svindel. Det er ca halvparten av hva du betaler for å ha bilen på verksted en time.

Jeg har aldri opplevd at de forsøker å "lure" meg til å kjøpe ekstra tjenester. De spør om dette er noe jeg trenger, og jeg takker for tilbudet, men avslår. Ikke mer enn det.

Lenke til kommentar
On 7/8/2023 at 11:22 AM, RRhoads said:

De prøvde å pushe på meg forsikring på et par Logitech hodetelefoner til 249,-

Elkjøp: skal du forsikri… 

Meg: nei, Logitech har ganske bra garanti

Elkjøp: de dekker ikke hvis de knekkes.

Meg: Jo, det gjør de. 

 

Protip når det kommer til Logitech. Kontakt Logitech sin support. Min datter hadde et logitechheadset som knakk, og jeg kontakta de direkte. Hadde nytt headset i hus en uke senere. 

Mangle glemmer at innbo og reiseforsikring dekker mye av det samme som elkjøp sin forsikring gjør

Elkjøp sin forsikring er bare tull

https://www.nettavisen.no/okonomi/ble-overtalt-til-a-kjope-trygghetsforsikring-de-brukte-null-egenandel-som-argument-men-det-stemte-jo-ikke/s/12-95-3424085799

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...