Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må kjøpe bruktbil, hvordan gå frem? Er det vanlig å prute?


Anbefalte innlegg

Hei,

Må nå ordne meg ny bil. Tenkte bruktbil. Synes det er vanskelig å navigere bruktbilmarkedet, og peke meg ut det som er gode bruktbilkjøp. Er det vanlig å prute på bruktbiler? Legger forhandlere inn en pris de har slingringsmonn på, eller er det en fastsatt pris?

Jeg spurte en forhandler om pris kunne diskuteres, hvor jeg ble kontant avvist, men tilbudt at bilen kunne leveres med full drivstofftank.

 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kron skrev (2 minutter siden):

Vil naf test være nødvendig om man kjøper bil som fortsatt har nybilgaranti? La oss si en 4 år gammel bil?

Tja. Ikke i samme grad. Spørs om bilen har gått uvanlig mye. 

Noen biler er presset i pris andre ikke. På elbiler trodde nok enkelte at den alltid skulle være en gullgruve ved salg. Etter år med leveringsproblemer med mer. 

Lenke til kommentar

Det er ALLTID lov å prute, men man bør ha en grunn til det. F.eks. at tilsvarende biler ligger til lavere pris på finn.no , eller at det er noe som bør utbedres på bilen. At den mangler vinterdekk f.eks. Dårlige dekk etc.

Og prisene som er oppgitt på finn.no er ingen "fasit", kun en pekepinn. Bilene selges ofte til en lavere pris en annonsert. Kommer helt ann på hvor lettsolgte biler det er snakk om.

Du høres ikke spesielt bilkyndig ut, så da BØR du vurdere en NAF-test, hvis det er en bil som er spesielt interessant. Ev. (også) ta med en bilkyndig person.

Lykke til med bilkjøpet!

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Enig i at selgeren du kontaktet høres useriøs ut.

Hvis du vet hvilken bil du vil ha og hvilken årsmodell ville jeg søkt den opp på finn, og sammenlignet prisene på bilene i Norge/ditt fylke, så ser du jo ca. hvilket prisnivå du kan forvente. Se på hvor langt de har gått, om de har hatt service og dokumentasjon på det, om den godt vedlikeholdt generelt, hvilket ekstrautstyr følger med. Noen har en urealistisk forventing til hva de kan få for bilen. Man kan f.eks. finne biler med mye høyere km.stand og mye høyere priset enn andre tilsvarende biler, da er det lett å prøve å prute.

Mitt inntrykk er at de fleste synes pruting er ok så lenge man gjør det på en grei måte og ikke kommer med skambud.

Ta deg litt tid til å gjøre research, du har nok mye igjen for det. Om du tenker å ta det via forhandler så kan det være greit å sjekke google reviews, og se hva tidligere kunder mener. Kjipt med en forhandler som gjør en elendig iobb i etterkant dersom det skulle oppstå problemer med bilen.

Lenke til kommentar
Kron skrev (På 30.5.2023 den 11.06):

Hei,

Er det vanlig å prute på bruktbiler? Legger forhandlere inn en pris de har slingringsmonn på, eller er det en fastsatt pris?

Jeg spurte en forhandler om pris kunne diskuteres, hvor jeg ble kontant avvist, men tilbudt at bilen kunne leveres med full drivstofftank.

Ja det er vanlig å prute på bruktbiler, og det er noe forhandlere er vant til.

Ja annonseprisen er i de fleste tilfeller en pris de har slingringsmonn på, men forhandler vil til enhver tid prøve å maksimere profitt på bilen som selges, så det er ingen automatikk i at man kan få så og så mye i rabatt. Styres av tilbud og etterspørsel.

Å spørre en selger om en pris kan diskuteres får en kanskje til å fremstå som en naiv og uerfaren bilkjøper, og friste selgeren til å ikke gi deg noe godt tilbud i den tro at du vil akseptere det han/hun sier og kjøpe bilen til annonsert pris.

Hvordan man "pruter bruktbil" på best mulig måte der du ender opp med en god deal er det skrevet og sagt mye om opp gjennom årene. Er vel litt som mye annet i livet at øvelse gjør mester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kron skrev (På 30.5.2023 den 12.04):

Vil naf test være nødvendig om man kjøper bil som fortsatt har nybilgaranti? La oss si en 4 år gammel bil?

Det kan avdekke feil og slitasje på bilen som ikke dekkes av nybilgarantien, i tillegg til andre ting som f.eks. om bilen har vært i en skade og er reparert i karosseriet. 

Litt usikker på om NAF sjekker dette i en sånn test, men man bør ihvertfall også sjekke servicehistorikken på en bil med gjenværende nybilgaranti nøye. Dersom tidligere eiere har vært sløve med å overholde intervall-fristene for service som er påkrevd for å opprettholde garantien, så kan det få konsekvenser ved en eventuell garanti/reklamasjons-henvendelse. Har vært eksempler på at forhandlere har avvist forespørsel med bakgrunn i at service ikke er utført ihht tids/kjørelengde-skjema.  Å spørre selger om alt er i orden er ikke godt nok, eksempler viser at forhandlere selv ikke alltid har oversikt over dette når de selger bilen. 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk vil gjerne ha «nyeste modell». Dvs hvis det var modellskifte i 2015 så er 2014-modeller ofte mye billigere enn 2015-modeller. Noe av det (spesielt ved facelift) handler nok om at folk vil at naboen skal identifisere bilen deres som «ny» og har lite å si for nytteverdi.

Tilsvarende så er biler som er lite kjørt og pent brukt ofte ikke så mye dyrere enn biler som er mye og uforsiktig brukt.

Ved å kjøpe en bil som er «forrige modell», ett år eller to eldre enn du hadde tenkt deg, og ikke den mest populære merke/modell/farge/utstyrspakke men heller forsiktig sommerkjørt av pensjonist så har du (i alle fall tradisjonelt) kunnet få en bil med mye nytte i forhold til pris.

Alt kan prutes, i verste fall sier selger nei. Nesten alt er lov og du kan vise til at samme modell/årsmodell ligger ute til 15.000 mindre på finn (uten å nevne at du har sett på den og den er slitt i lakken). Eller du kan si at 120.000 er hva banken lar deg låne, take it or  leave it. Eller du kan kommentere at selger har hatt bilen ute i 6mnd, renta går opp og snart må den på EU-kontroll så du kan kjøpe den for å hjelpe ham - mot en god pris.

-k

Lenke til kommentar

Det er alltid mulig å prute.

Generelt så vil ikke en forhandler begynne å diskutere pris før de tenker at du har lyst til å kjøpe bilen, og at du er seriøs på at hvis dere blir enige, så kjøper du bilen.

Dette betyr å at du må prøvekjøre og gi kjøpssignaler, og oppgi opplysninger slik at de kan ta en kredittsjekk på deg, og se at du får lån hjelper også. Eller si ifra hvordan du finansierer bilen. 

Å finansiere gjennom bilforhandlerens finanspartner gir bedre standing enn å betale med cash.

Litt avhengig av forhandleren, så har de kanskje ikke så mye igjen for å være rådgiver på hva slags bil du skal ha, med mindre det er en forhandler som har biler i alle prisklasser og segmenter, og synes det er gøy å være rådgiver.

Fremgangsmåte avhengig av hvor viktig det er for deg å gjøre et bra kjøp, så kan du skippe noen av de

  1. Begynn med å mappe ut behovet ditt for bil, og hvor mye du har lyst/mulighet for å betale.
  2. Finn ut hvilke biler som er aktuelle for deg
  3. Finn ut hvor mye bilene du er interessert i faktisk blir solgt for. (se etter solgt markering på finn. Sjekk hvem ny eier er på vegvesen.no. send en melding på Facebook eller ring dem)
  4. Finn ut hvor lenge bilen har ligget på finn sånn ca.
  5. Prøvekjør
  6. Har bilen nybilgaranti, så ville jeg tatt en garantiutløpstest etter at jeg hadde kjøpt den
  7. Har bilen ikke nybilgaranti ville jeg krevd en tilstandstest

Prut på sammenlignbare biler hos forskjellige forhandlere samtidig, og vær åpen på at du sitter og velger imellom de og sett prisene du får fra en opp mot en annen.

Forhandlere justerer ikke priser før de må. De bruker også varelageret som sikkerhet for finansiering, så noen av bilene er de kanskje ikke interesserte i å selge. De fører et prosjektregnskap pr bil, og det sitter langt inne å gå i tap, da dette går rett på lommeboka om det er eier, eller bonusen om det er selger

Dersom forhandler ikke vil mer ned på pris, så kanskje dekk / felg / servicer osv. som forhandleren har mye bedre priser på enn deg kan være en fin måte å møtes på.

Kilde: Har eid bruktbilforhandler

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (22 timer siden):

De bruker også varelageret som sikkerhet for finansiering, så noen av bilene er de kanskje ikke interesserte i å selge. De fører et prosjektregnskap pr bil, og det sitter langt inne å gå i tap, da dette går rett på lommeboka om det er eier, eller bonusen om det er selger

Dette forstår jeg ikke helt, kan du forklare?

Hvis bilforhandleren har driftskreditt (?) på 15 millioner og en del av sikkerheten er en Audi som er verdsatt til 200.000, vil han potensielt heller holde på den enn selge den for 180.000?

-k

Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

Dette forstår jeg ikke helt, kan du forklare?

Hvis bilforhandleren har driftskreditt (?) på 15 millioner og en del av sikkerheten er en Audi som er verdsatt til 200.000, vil han potensielt heller holde på den enn selge den for 180.000?

-k

Ja

Man bruker varelager som tilleggssikkerhet / sikkerhet for kortsiktig gjeld

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...