Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med VW Passat 2012 B6 Variant(3c5) 1,6 TDI


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 2012 VW passat som jeg plages litt med. Kjøpte bilen brukt for et år siden. 

Siden den ble kjøpt har det vært et problem med oljetrykket. Når motoren blir varm kommer det et varsel om laft oljetrykk. ifølge tidligere eier skyldes dette at toppdekselpakning ikke var helt tett.  Bortsett fra en irriterende piping vært 3-5 minutt under kjøring har ikke dette vært noe problem.

Men nå i det siste har det oppstått et nytt problem.

Etter en tur i vaskehallen sluttet lysene på skiltet bak å fungere. (dette skjedde en gang tidligere men da gikk det over når jeg startet bilen på nytt). Hvis jeg nå kjører en stund ( ca 20 min +) så begynner glødelampesymbolet å blinke også mister jeg motorkraft. Den vil ikke over 2000 omdreininger uansett hvor mye jeg gasser.

Så til sist hender det av og til at bilen rett og slett ikke vil starte. Jeg trykker inn nøkkelen, den starter, men får ikke ordentlig turtall. virker som den ikke får nok luft eller diesel, så kveles den etter noen sekunder.  Venter jeg et kvarters tid så starter den fint. 

Dette skjedde idag, når jeg til slutt fikk start på den la jeg ut på kjøring. Etter kort tid oppdaget jeg at det luktet ganske "svidd" og at motorlyset var på. Ifølge manualen : Feil på katalystator, oppsøk verksted.

Kjørte hjem igjen og parkerte, åpnet panseret men kjente ingen lukt fra motorrommet, så regner med sviddlukten kom via eksos ? sjekket at det var olje på bilen, noe det var. 

Tenker at denne nok må på verksted, men er redd for at det kommer til å koste dyrt. 

Legger med en video av startproblemet jeg snakket om.

Noen som har noen forslag eller tips ? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen har gått 330 tusen. Må regne med litt problemer da. Når glødelampe symbolet blinker er bilen i nødmodus og du vil ikke få ladetrykk. Ofte er det tett EGR som er problemet når glødelampen er på men det kan også være andre ting. Du må kjøre en diagnose. Jeg tipper du må bytte egr, og at bilen går ujevnt og kanskje ikke starter tipper jeg er gåen common rail injector.da vil bilen gå svært dårlig, rister fælt og vil bare gå på 3 av 4 sylindre.  Du må fort regne med 30 tusen i reparasjon dersom det er slik jeg tror, men det er umulig å ta fjerndiagnose av bilen. Du kan kjøpe en adapter selv og lese feilkoder, søke etter noen  i nærheten som gjør det billig, eller ta den dyreste måten, sette den på verksted. Bare diagnosen vil nok koste mellom 500-1000 kroner der.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Bilen har gått 330 tusen. Må regne med litt problemer da. Når glødelampe symbolet blinker er bilen i nødmodus og du vil ikke få ladetrykk. Ofte er det tett EGR som er problemet når glødelampen er på men det kan også være andre ting. Du må kjøre en diagnose. Jeg tipper du må bytte egr, og at bilen går ujevnt og kanskje ikke starter tipper jeg er gåen common rail injector.da vil bilen gå svært dårlig, rister fælt og vil bare gå på 3 av 4 sylindre.  Du må fort regne med 30 tusen i reparasjon dersom det er slik jeg tror, men det er umulig å ta fjerndiagnose av bilen. Du kan kjøpe en adapter selv og lese feilkoder, søke etter noen  i nærheten som gjør det billig, eller ta den dyreste måten, sette den på verksted. Bare diagnosen vil nok koste mellom 500-1000 kroner der.

Takk for svar.

Når jeg først får start på bilen , så går den helt fin føler jeg. Det er kun når glødelampa blinker at den går tregere.

Skal forhøre meg med merkeverksted i morgen om å få diagnose på den.

 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Helgepassat said:

330k. begynner å bli moden for skifte av registerreim,

Har du noe historikk på denne? Vanlig intervall på disse er 210 tusen km. Ingen intervall på år. Vannpumpe byttes samtidig. Det anbefales visuell inspeksjon kanskje hvert annet år med vanlig kjørelengde. Lekkasje på vannpumpe kan forekomme og fører ofte til prematurt bytte av reim. Reimen er continental long-life og er svært holdbar.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Har du noe historikk på denne? Vanlig intervall på disse er 210 tusen km. Ingen intervall på år. Vannpumpe byttes samtidig. Det anbefales visuell inspeksjon kanskje hvert annet år med vanlig kjørelengde. Lekkasje på vannpumpe kan forekomme og fører ofte til prematurt bytte av reim. Reimen er continental long-life og er svært holdbar.

den skal ha vært byttet på 220k ifølge tidligere eier

Lenke til kommentar
Helgepassat skrev (19 minutter siden):

330k. begynner å bli moden for skifte av registerreim, vet ikke om det har noe med di problemene jeg opplever å gjøre

Jeg var visst ikke våken nok.

Nei regreim har ikke noe med problemene å gjøre.

Hvis egr ventilen fusker blir sannsynligvis motoren vanskelig å starte. Nå vet jeg ikke hvor utilgjengelig den er på denne bilen, men jeg har hatt suksess med å rengjløre den på andre biler.

Ellers er injektorer vanlig feil på disse motorene.

Det anbefales å diagnostisere med feilkodeleser før du gjør noe mer.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (15 minutter siden):

Jeg var visst ikke våken nok.

Nei regreim har ikke noe med problemene å gjøre.

Hvis egr ventilen fusker blir sannsynligvis motoren vanskelig å starte. Nå vet jeg ikke hvor utilgjengelig den er på denne bilen, men jeg har hatt suksess med å rengjløre den på andre biler.

Ellers er injektorer vanlig feil på disse motorene.

Det anbefales å diagnostisere med feilkodeleser før du gjør noe mer.

Noen måte jeg kan sjekke denne egr ventilen for feil på egen hånd ? 

 

Lenke til kommentar

Jeg er redd du ikke kan gjøre det. Bytte av EGR på denne er i følge merkeverksted satt til 6 timer, og koster derfor rundt 20 tusen. Gjerne ring litt rundt og forhør deg om pris hvis denne er gåen, eller noe annet. Alle kan prutes med, merkeverksted eller ikke.

Lenke til kommentar

Leste en tråd tidligere hvor noen sa at dersom bensinlokket ikke var skrudd helt på så kunne det gi feilmelding.

Jeg var nettopp ute og prøvde. Startet bilen først, da lyste motorlampa enda. Slo av, gikk ut og løsnet lokket og skrudde det skikkelig til. 

Når jeg da startet bilen så var lyset borte...

Tilfeldig ?

 

Lenke til kommentar

Du har varsel om lavt oljetrykk på en motor som er gått over 300 tusen km, og du kjører videre med dette varselet? Nei, toppdekselpakning har absolutt ingenting med oljetrykk å gjøre. Motoren er, eller er på vei til å skjære seg. Bare å se etter ny bil, eller ny motor først som sist.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, SnusBoks said:

Du har varsel om lavt oljetrykk

Hvor ser du dette? Jeg ser ingenting. Det er ganske vanlig at oljelampe blinker 1 sekund eller 2 etter man har startet før motoren har bygget opp trykket. Det mest skadelige som nooensinne har skjedd mot disse bilene er den såkalte "longlife" servicen, der man kjører 30 tusen km mellom hvert skift og bruker olje tynn som vann, 0w20 eller 0w30. Svært dårlig smøring av denne og omtrent halvveis i intervallet pleier filteret å være tett så all olje går forbi ufiltrert.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Hvor ser du dette? Jeg ser ingenting. Det er ganske vanlig at oljelampe blinker 1 sekund eller 2 etter man har startet før motoren har bygget opp trykket. Det mest skadelige som nooensinne har skjedd mot disse bilene er den såkalte "longlife" servicen, der man kjører 30 tusen km mellom hvert skift og bruker olje tynn som vann, 0w20 eller 0w30. Svært dårlig smøring av denne og omtrent halvveis i intervallet pleier filteret å være tett så all olje går forbi ufiltrert.

Jeg leste de første linjene i førstepost. 

https://prnt.sc/Jyp7w-jTuOif

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mechablast skrev (1 time siden):

Er oljelampe gul eller rød?

Bør ikke kjøre med varsel uten å sjekke nærmere på verksted hva det kommer av

 

Mechablast skrev (1 time siden):

Er oljelampe gul eller rød?

Bør ikke kjøre med varsel uten å sjekke nærmere på verksted hva det kommer av

Rødt lys i midtdisplayet, med varsel "Lavt oljetrykk, slå av motor "  noe i den duren. Forrige eier hadde fått beskjed av verksted at det skyldtes lekkasje i toppdekselpakningen og at det ikke var noe fare å kjøre med . 

Bilen var så godt som gratis, så jeg har ikke orket å bry meg om å få den på verksted så lenge den starter og går. Bor i by så er ikke avhengig av å kjøre lange turer.

Lenke til kommentar
Helgepassat skrev (3 minutter siden):

 

Rødt lys i midtdisplayet, med varsel "Lavt oljetrykk, slå av motor "  noe i den duren. Forrige eier hadde fått beskjed av verksted at det skyldtes lekkasje i toppdekselpakningen og at det ikke var noe fare å kjøre med . 

Bilen var så godt som gratis, så jeg har ikke orket å bry meg om å få den på verksted så lenge den starter og går. Bor i by så er ikke avhengig av å kjøre lange turer.

Dette skyldes IKKE toppdekselpakning. Den pakningen har ingenting med oljetrykk å gjøre. 

Du har snart motor ras, om det ikke allerede har skjedd.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...