Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med VW Passat 2012 B6 Variant(3c5) 1,6 TDI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 hours ago, SnusBoks said:

Jeg leste de første linjene i førstepost. 

https://prnt.sc/Jyp7w-jTuOif

Ganske vanlig at det kommer masse velmente råd uten at hele posten er godt nok lest.
At ingen (utenom deg) påpeker hvor dårlig ide det er å kjøre en motor der oljelampa lyser sier jo litt.
Og at TS tar en morsom historie om utett toppdeksel som en god forklaring på at oljelampa lyser er bare trist. :(

Nå har vel TS nettopp opplyst at bilen var tilnærmet "gratis" så da er det forhåpentligvis  intet stort tap dersom motoren plutselig måtte finne på å skjære seg.
Men det er litt upraktisk når det skjer på motorvei (sannsynlig).

Nå tåler en del motorer å kjøres en stund med dårlig/lavt oljetrykk, eller knapt med olje, så det kan gå bra en god stund til.

At lamper ikke virker etter vask er det minste problemet her...😉

Lenke til kommentar
Fartnoccio skrev (5 timer siden):


Og at TS tar en morsom historie om utett toppdeksel som en god forklaring på at oljelampa lyser er bare trist. :(
 

Som dere kanskje skjønner har jeg ikke ikke nok vett på biler til å vite om dette stemmer eller ikke. Jeg forholder meg bare til hva som ble sagt av tidligere eier. Han hadde dokumentasjon fra verksted hvor dette var satt som diagnose på oljetrykkvarsel.  Kan legge inn bilde av dette senere. 

Men skjønner det slik at det ikke er tilfelle. 

Hva kan isåfall andre årsaker til at dette varselet kommer på være ?

Opplever aldri at det blir noen endring i oppførselen til bilen, eller at den blir for varm.

Lenke til kommentar

Dårlig oljetrykk kan skyldes mange ting: tett pickup-sil i sumpen, tette oljekanaler, dårlig trykksensor, slitt motor eller oljepumpe.
At bilen går i nødmodus har ikke noe med oljetrykket å gjøre, men for å finne ut av det bør du lese av feilkoder på motoren.
Det kan da feks peke i retning av ladetrykk (for høyt eller for lavt), feil på EGR-ventil, tett dieselpartikkelfilter osv.
At det lukter svidd/brent er ofte et tegn på problemer med EGR, DPF, katalysator eller noe annet som påvirker eksosen.

De to problemene du har må håndteres adskilt. Får du lest av feilkoder får du i hvertfall en pekepinn på det ene problemet.
Det varierer hvor mye et verksted tar for å slette og lese koder, men regn med minst en time. Da sparer du fort inn å kjøpe et rimelig diagnose-apparat: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/diagnoseverktoy-til-vag-2000046391

Lenke til kommentar

Oppdatering

Har vært ute og kjørt i dag. Merket ikke noe til startvanskene, eller at motorlampa lyste. Oljetrykkvarselet kom på som vanlig etter et lite kvarters kjøring. 

Legger ved video av varselet som kommer opp, og skrivet fra verksted da tidligere eier fikk det sjekket. kanskje det kan si dere noe mer?

Rett før jeg parkerte bilen begynte katalysatorlyset å lyse. Ifølge boka skal jeg da kjøre en stund med litt turtall. 

Anbefalinger ?

 

20230530_162638.jpg

Lenke til kommentar
Musefella skrev (1 time siden):

Ellers så virker dette å være en skikkelig mandagsbil.

Jeg ville ikke kalt en folksvagen som har gått 330k en mandagsbil, men overmoden for dynga.

 

Helgepassat skrev (1 time siden):

20230530_162638.jpg

Verkstedet har vel egentlig skrevet at oljen rundt dysene kan være forårsaket av defekt toppdekselpakning og "glemt" å skrive noe om oljetrykket evt. sammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Helgepassat said:

Som dere kanskje skjønner har jeg ikke ikke nok vett på biler til å vite om dette stemmer eller ikke. Jeg forholder meg bare til hva som ble sagt av tidligere eier. Han hadde dokumentasjon fra verksted hvor dette var satt som diagnose på oljetrykkvarsel.  Kan legge inn bilde av dette senere. 

Men skjønner det slik at det ikke er tilfelle. 

Hva kan isåfall andre årsaker til at dette varselet kommer på være ?

Opplever aldri at det blir noen endring i oppførselen til bilen, eller at den blir for varm.

Har ikke hørt om tilsvarende problem med din Passat modell som jeg og mange andre har hatt med Toyota's D4 2.0.
Ved mye småkjøring begynte pakningene til dysene å lekke slik at det ble tett oljesil (der oljepumpe suger inn olje fra bunnpanne).
Da får man slike symptom med at varsellampe for oljetrykk kan komme og gå.
Det kan gå bra en stund, men dette må sjekkes og fikses før kammer, lagre (kam/veiv) og stempler blir skadet. Gitt at det er problem med oljetrykk/tilførsel til oljekanaler.
Edit:
Ser at verkstedet var inne på en forklaring som to av oss har kommentert nå. Ref oljesøl rundt dyser, men det er neppe toppdekselpakning.. og svart olje og skitten diesel ser nokså likt ut på en skitten motor.  

Endret av Fartnoccio
Lenke til kommentar

Enig med mobile og fart: verkstedet har kommentert årsaken til at det er olje rundt dysene, men manglende oljetrykk skyldes helt sikkert noe annet. Jeg tipper tett sil på pickup i sumpen, og hvis ikke det sjekkes og eventuelt utbedres kan det ende med motor-ras. Dette bør du ikke utsette.

Du skriver katalysator-lys, det er ikke lampen for dieselpartikkelfilter du mener?
image.png.9f9f62003436b2b7af4441d94f7c9eba.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...