Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montering av varmepumpe


Anbefalte innlegg

Hei!

Får besøk av montør om et par uker som skal installere varmepumpe. I følge «kravene» til standard installasjon fra leverandøren så kan utedel monteres maks 2,5m over bakken. Det gjør den, men greia er jo at rør skal strekkes fra innedel til utedel - og det er over 4m fra bakken som vist på bildet.

Er det slik at jeg må stille med stillas her, har montører det med selv eller klarer de dette kun med stige/gardintrapp?

 

IMG_0983.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, zanta said:

Sikker på at du vil montere utedel på reisverket? Da må du regne med støy og vibrasjoner.

Enig der, ville nok heller sett på muligheter for å montere utedel i terrassen under innedel, ca der bort og grill står. Evt andre vegger på bolig.

En blir rimelig tussete av å høre på during i bolig over flere måneder/år, og en må rekne med at kulelagre på utedel vil bli slitt over tid = mer during

Lenke til kommentar
aklla skrev (10 minutter siden):

Tanker om hva som skl skjer med vannet som drypper fra varmepumpen om vinteren?

Ha en dunk til vannet midt på der, veldig i veien, eller la det bli skøytebane?

Det blir MYE vann, spesielt når det er høy luftfuktighet og vp må avrime utedelen ofte. Antydet plassering av utedel er uegnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RuntimeError skrev (19 minutter siden):

Takker for alle tilbakemeldinger. Utfra alle svar blir det vel kanskje bedre å plassere utedel der det brune trebordet står nå.

Ja, vil anbefale det. Har montert noen sånne, og jeg tipper de som kommer for å montere vil anbefale det samme. 

Lenke til kommentar
RuntimeError skrev (24 minutter siden):

Takker for alle tilbakemeldinger. Utfra alle svar blir det vel kanskje bedre å plassere utedel der det brune trebordet står nå.

Hvordan ser det ut under balkongen rundt hjørnet? Kan det være aktuelt med utedelen der?

Lenke til kommentar

For min del ble varmepumpen til naboen så støyete når den ble satt opp at det ikke gikk å sove med vinduet åpent, og det hadde ingenting å gjøre med vibrasjonsstøy som i alle fall du vil få i tillegg i varierende grad.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Så lenge pumpen blir montert på terasse, så skal det bli minimalt med støy. 
På stativ med dempere.

Jeg ville gått så langt å kutte hull i plattingen og lage et fundament av noen Leca-blokker rett på bakken (kanskje det er fjell rett under) slik at terrasseplankene ikke kommer i berøring med VP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 timer siden):

Så lenge pumpen blir montert på terasse, så skal det bli minimalt med støy. 
På stativ med dempere. 

Både min pumpe, og den vi har på hytten er montert på terasse og hører ikke noen av de, og min er over 10 år gammel. 

Jepp. På stativ. Forplantning i vegg er slitsomt, derfor bråker vår pumpe mye når man sitter inntil veggen den står. Montert av forrige eier...

Pumpa skal du ha i 10 år pluss. Kjedelig å irritere seg alt etter en sesong om feilplassering. Eller at man ikke orker å ha den på fordi man vil ha ro.

Lag et hull i platting til drenering? Bli en del vann i uka..

Som nevnt rett på grunn under er best. Du skal ha en stor vibrator på huset...

Støy er uting med varmepumper. På noen dager høres gata ut som et industriområde av viftemotorervog kompressorer.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...