Gå til innhold

Rådyrt å hurtiglade


Inspector

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har lese påstander om at dei ikkje skrudde ned igjen prisane fordi dei hadde kjøpt straum langt fram i tid, men er det framleis tilfelle? Kjøper dei avtalar seks pluss månader fram i tid?

Om så er tilfelle forstår eg at prisane forblir høge. Om ikkje så må dei ha ein fantastisk inntjening på det om dagen.

Så lenge alle har høge prisar og folk er avhengig av lading så har dei vel ingen insentiv til å justere ned heller.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Tja er det så dyrt? Tesla finner en jo 'overalt' fra 3.3 kroner eller 6-7 kroner pr mil.

3 kroner er vel 9-22 kW? 4-5 kr. for 250 kW-anlegga, avhengig av tida på døgnet. Ikkje alle stasjonane til Tesla er åpna for andre merker heller.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (9 minutter siden):

3 kroner er vel 9-22 kW? 4-5 kr. for 250 kW-anlegga, avhengig av tida på døgnet. Ikkje alle stasjonane til Tesla er åpna for andre merker heller.

Ser min lokale 250kW står til 4.2 nå men er på vei til 3.8 i timene fremover. Siste time på topp ser det ut til.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Som jeg har sagt før så styres ikke priser av hva råvarene koster, men av hva markedet er villig til å gi. Markedet kommer her fra en situasjon hvor bensin og diesel var normalen, så da kan man regne med at ladepriser vil komme oppimot hva bensin og diesel koster pr. km.

Så vil etter hvert konkurransen ladeleverandørene mellom dra det ned når man har mye margin på produktet. Pr. i dag er det nok en del tiltak man bør gjøre for å forbedre konkurransen mellom ladeleverandørene: Kreve skilting av priser slik man gjør i dag med flytende drivstoff samt kreve enkle løsninger for å kunne lade uten å måtte ha noen avtale eller medlemskap (Som i praksis betyr å kunne betale via kortterminal)

For økonomien betyr imidlertid hurtigladepriser veldig lite for de fleste siden det aller meste lades hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 timer siden):

Som jeg har sagt før så styres ikke priser av hva råvarene koster, men av hva markedet er villig til å gi. Markedet kommer her fra en situasjon hvor bensin og diesel var normalen, så da kan man regne med at ladepriser vil komme oppimot hva bensin og diesel koster pr. km.

Så vil etter hvert konkurransen ladeleverandørene mellom dra det ned når man har mye margin på produktet. Pr. i dag er det nok en del tiltak man bør gjøre for å forbedre konkurransen mellom ladeleverandørene: Kreve skilting av priser slik man gjør i dag med flytende drivstoff samt kreve enkle løsninger for å kunne lade uten å måtte ha noen avtale eller medlemskap (Som i praksis betyr å kunne betale via kortterminal)

For økonomien betyr imidlertid hurtigladepriser veldig lite for de fleste siden det aller meste lades hjemme.

«Pumpepris» hadde vært på sin plass hos ladestasjonene. 

Mitt inntrykk er at nye og store elbiler stort sett ikke lader hjemme

Lenke til kommentar
5 hours ago, Zeph said:

Eg har lese påstander om at dei ikkje skrudde ned igjen prisane fordi dei hadde kjøpt straum langt fram i tid, men er det framleis tilfelle? Kjøper dei avtalar seks pluss månader fram i tid?

 

Jeg har ikke undersøkt, men jeg ville da tro at det var en viss korrelasjon mellom oppjustering og kjøp frem i tid, samme som nedjustering og kjøp frem i tid. Hvor raske var de med å skru opp prisen?

Lenke til kommentar
Zeph skrev (5 timer siden):

3 kroner er vel 9-22 kW? 4-5 kr. for 250 kW-anlegga, avhengig av tida på døgnet. Ikkje alle stasjonane til Tesla er åpna for andre merker heller.

Hvis elbilen bruker 2 kwh pr mil inkludert AC eller varme og prisen er ca 8 kr/kwh (som vist i linken) blir resultatet likt dieseldrift med 20 kr/liter og forbruk 0,8 liter / mil.

Argumentet for el-biler har hittil vært pris. Nå er dette argumentet i ferd med å uthules.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Hvis elbilen bruker 2 kwh pr mil inkludert AC eller varme og prisen er ca 8 kr/kwh (som vist i linken) blir resultatet likt dieseldrift med 20 kr/liter og forbruk 0,8 liter / mil.

Argumentet for el-biler har hittil vært pris. Nå er dette argumentet i ferd med å uthules.

Dog er det svært få plasser en betaler 8 kroner kWh. Over tid vill snittet være langt lavere. Og majoriteten lader 90%+ hjemme.

Viktig å ikke henge seg opp i enkelt saker, da ser det fælt ut 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Inspector said:

Flere bekjente med nyere elbil som ikke har mulighet til å montere en kraftig nok lader hjemme. Gjelder særlig de med firmabil.

De fleste kjører ikke så mye at man trenger noe spesiell lader, selv ikke de med ny bil. Helt alminnelig 1 fase 16A gir typisk ca 150km pr. dag om vi antar at bilen kan lades ihvertfall 10 timer hver dag hjemme. (Så for de fleste vil man kunne lade en hel del mer)

Jeg burde heller ikke behøve understreke at personlige anekdoter er ikke noe brukbart statistisk grunnlag til å mene noe om hele populasjonen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 timer siden):

Som jeg har sagt før så styres ikke priser av hva råvarene koster, men av hva markedet er villig til å gi. Markedet kommer her fra en situasjon hvor bensin og diesel var normalen, så da kan man regne med at ladepriser vil komme oppimot hva bensin og diesel koster pr. km.

Så vil etter hvert konkurransen ladeleverandørene mellom dra det ned når man har mye margin på produktet. Pr. i dag er det nok en del tiltak man bør gjøre for å forbedre konkurransen mellom ladeleverandørene: Kreve skilting av priser slik man gjør i dag med flytende drivstoff samt kreve enkle løsninger for å kunne lade uten å måtte ha noen avtale eller medlemskap (Som i praksis betyr å kunne betale via kortterminal)

For økonomien betyr imidlertid hurtigladepriser veldig lite for de fleste siden det aller meste lades hjemme.

Vel, råvareprisen har sjølvsagt ein effekt. Dei skrudde opp prisane fordi straumprisen gjekk opp, så har det gått litt sakte nedover igjen.

Kva låg prisane på før straumprisen tok av for eit par år tilbake?

Eg ladar nesten aldri på stasjonar. På sommarstid kjem me fram utan lading, ev. fyller på ein skvett her og der. I det siste har det vore null kroner i straumpris nokre timar på dagen, og då kostar det kun nettleige å fylle på. Det er definitivt billegare per km enn bensinbilen me hadde før.

————-

Ang. ladestraum heime så må du ikkje makse effekten. Svært få har behov for å fylle batteriet kvar natt og dei aller fleste kunne utan problem justert effekten langt ned og dekka behovet med lading på nettene.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Zeph said:

Vel, råvareprisen har sjølvsagt ein effekt.

Jepp: kun i ekstreme tilfeller selger man under selvkost, men gjerne så dyr som mulig

19 minutes ago, Zeph said:

Svært få har behov for å fylle batteriet kvar natt...

Jepp igjen: jeg selv lader kun i de x billigste (som nødvendig beregnete) timene som har en kjent pris:

image.png.b30d724e49680535827f0c47ae481a74.png

Og når neste auksjonsresultatet blir kjent - normalt kl 13 - kan det godt hende at de siste 4 av de 6 rosa ladetimene forskyves til nest dag dersom prisen blir enda lavere da.

At man må ha fylt batteriet til neste morgen er for mange unødvendig. Med ICE-bilen kjører man heller ikke til bensinstasjonen hver kveld slik at tanken skal være full neste morgen.

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...