Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust på bremseskive


Anbefalte innlegg

Hei.
Har en bil som har stått stille gjennom vinteren grunnet reise og det er da kommet en (god) del rust på skivene.
Er dette noe jeg kan bruke WD40 for å pusse vekk samtidig som jeg bytter over til sommerdekk, eller burde jeg heller
kun "skrape" det av ved å bremse/bruke brekket?

 

346147540_1013346683167649_3713107273600983456_n.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå var det der ganske mye, men normal bør det der kunne fjernes med å bremse. På sted uten trafikk (!!!) kjører du opp mt 80-100, og bremser så hardt da kan uten å låse hjulene. Nesten til null. Kjør straks videre for å kjlje bremsene litt. Ta deretter en ny hard brems. Etter 2 slike øvelser er det neppe noe videre rust igjen. Gjenta om nødvendig, men sjekk varmen på alle 4 hjulene, at det bare er varme og ikke brennvarme, da er det fare for å ødelegge ting.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nei du må aldri bruke olje på bremseskivene, det er ganske logisk i grunn.

Du kan prøve å kjøre litt og bruke bremsene, se om rusten forsvinner. Hvis ikke så kan du pusse det av med vinkelsliper og stålbørste, husk at også baksiden av skivene må pusses.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Nautica said:

Ikke glem å dra i håndbrekket også, dvs. Dra forsiktig i fart så du kjenner motstand gjentakende.

På mange biler er brekket på innsiden av bremseskiven bak, og da er det bortkastet. Men det varierer. 

Jeg syns det ser ut som såpass mye rust at jeg ville tatt av skivene og pusset dem med vinkelsliper.

Lenke til kommentar
Nautica skrev (6 timer siden):

Ikke glem å dra i håndbrekket også, dvs. Dra forsiktig i fart så du kjenner motstand gjentakende.

God praksis, så lenge bilen har manuelt håndbrekk, har pleid å gjøre det samme selv 😊

Som beskrevet tidligere, man må nærmest stå på bremsen for å slipe vekk rusten, ved lettere oppbremsing vil man bare ‘polere’ overflaten.

TS: Pass på at ikke skivene kommer under minimum tykkelse hvis du tenker å pusse/slipe skivene med vinkelsliper. Sjekk også bremseklossenes tykkelse; er det lite igjen ville jeg ha vurdert å bytte både skiver og klosser.

Lenke til kommentar

På noen biler må man dra i brekket for og etterstramme bremseskoene (trommelbrems), og på enkelte biler rygge samtidig.

Selv om du har skiver (kombinert m/håndbrekk) bak er det fornuftig å bruke håndbrekket for fjerning av rust siden bremsefordelingen av bremsekraften bare gir deg 30% bremsekraft på bakhjulene.

Ved sliping av skivene må man passe på så det ikke blir ubalanse i skivene ved å slipe mye på en plass og lite på en annen plass, sliper selv bare kantene for og fjerne det utstikkende partiet rett før PKK.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...