Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpe hus som har bygget ut men Ikke søkt om lov?


Anbefalte innlegg

Det gjelder et hus til salgs som har bygget kjeller og uten å søkt om det først. Huset har kun 1 etg og er ikke så stort,  om eier har ikke ferdigstilt kjelleren. Er det risiko å kjøpe? 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xrays skrev (4 timer siden):

Er det risiko å kjøpe? 

om det ikke er godkjent er det Alltid en risiko.
Om prosjektet ikke blir godkjent av kommunen kan man ende opp med å måtte rive og tilbakeføre all jobben tidligere eier har brukt penger på.

Personlig ville jeg aldri kjøpt et hus om det hadde noe påbygg som ikke var godkjent.
Og i den tiden jeg jaktet på hus gadd jeg ikke en gang dra på visning om det var noe på huset som ikke var godkjent

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (8 minutter siden):

om det ikke er godkjent er det Alltid en risiko.
Om prosjektet ikke blir godkjent av kommunen kan man ende opp med å måtte rive og tilbakeføre all jobben tidligere eier har brukt penger på.

Personlig ville jeg aldri kjøpt et hus om det hadde noe påbygg som ikke var godkjent.
Og i den tiden jeg jaktet på hus gadd jeg ikke en gang dra på visning om det var noe på huset som ikke var godkjent

Det blir sagt at det ikke er søkt om å bygge kjeller, så det er ikke slik at det er søkt og ikke godkjent. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
xrays skrev (1 minutt siden):

Det blir sagt at det ikke er søkt om å bygge kjeller, så det er ikke slik at det er søkt og ikke godkjent. 

da er spørsmålet?
er denne utbyggingen av en art som man må søke om?
vist ja så er det risiko

Lenke til kommentar

Også tenk på forsikringen her. Skjer det noe har du et stort problem. Si at det skjer en stor vannskade eller brann som har relasjon til kjelleren; da man ikke har papirene i orden vil de si ar kjelleren da er problemet. Du får da mest sannsynlig null dekning og har kastet noen hundretusener eller millioner ut av vinduet. Klarer du å sove godt om natten med det risikonivået? Er det verdt det?

Disclaimer: Vi hadde nettopp en skade som måtte dekkes av forsikringen. De sjekket papirene og at vi kunne dokumentere at fagfolk / folk med peiling hadde gjort jobben. Hadde vi ikke hatt det hadde vi antagelig fått null.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
xrays skrev (20 timer siden):

Det gjelder et hus til salgs som har bygget kjeller og uten å søkt om det først. Huset har kun 1 etg og er ikke så stort,  om eier har ikke ferdigstilt kjelleren. Er det risiko å kjøpe? 

Du ønsker altså å kjøpe et hus som kun består av en uferdig kjeller som ikke er byggesøkt? I praksis ville jeg nok da bare sett på dette som en tomt, med en grunnmur du kan risikere å måtte rive. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Det høres i utgangspunktet ut som noe som bør undersøkes mer. En 'kjeller' her høres ut som en større strukturell endring som må godkjennes. Ingen vil at det skal rase sammen plutselig, og du vil sikkert ikke betale unødige summer for eventuell riving osv.

Det er synd at ikke kommunen har noen interesse.
Uansett, naivt, kanskje: Det er en risiko.

Kanskje en bolig/jurist kan lønne seg?

 

 

 

Lenke til kommentar
xrays skrev (På 8.5.2023 den 19.40):

Det blir sagt at det ikke er søkt om å bygge kjeller, så det er ikke slik at det er søkt og ikke godkjent.

er det søknadspliktig og det ikke er levert søknad så er det for min del det samme som ikke godkjent.
Man risikerer nøyaktig det samme.
Bruke penger på å tilbakeføre til hvordan det var før byggestart

Lenke til kommentar

Minner om at megler er en upålitelig person man på ingen måte kan stole på. Alt som kommer muntlig fra en megler har null verdi. Vær ekstra oppmerksom på meglere fra DNB, de er kjent for totalt fravær av etikk, der salg går foran alt. DNB har mange stygge saker på seg vedr eiendomsmeglere. En megler kan også juge om at andre har lagt inn bud, men der vil man kunne ha en god sak senere.

Mange tror megler er en som bidrar med noe i et salg, ja kun å pushe et salg, ikke noe mere. Forbrukerrådet harvi mangecår vært fortvilet over manglende retningslinjer for eiendomsmeglere.

Alt skriftlig er selvsagt bindende. Alt muntlig fra en megler på visning har null verdi, også telefonsamtaler. Megler sier det som gjør at du skal kjøpe.

Altfor mange brenner seg på å stole på noe en megler sier.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tanda skrev (På 9.5.2023 den 19.14):

Det høres i utgangspunktet ut som noe som bør undersøkes mer. En 'kjeller' her høres ut som en større strukturell endring som må godkjennes. Ingen vil at det skal rase sammen plutselig, og du vil sikkert ikke betale unødige summer for eventuell riving osv.

Det er synd at ikke kommunen har noen interesse.
Uansett, naivt, kanskje: Det er en risiko.

Kanskje en bolig/jurist kan lønne seg?

 

Det var visst lagt opp til kjeller med betong vegger i full høyde, ja jeg visst ikke at det var normalt men det ble sagt og at det var bare å føre ut jorden. 

Lenke til kommentar

Også en ting å være obs på når man tar over arbeide fra andre som ikke er søkt om.

Søker man i dag må man følge dagens regler. Så selv om vindu, takhøyde ol. var godkjent når prosjektet ble startet kan det i dag plutselig være feil og må endres.

Sett nok av kjellere uten godkjenning i boliganonsene. Styrer stort sett unna da risikoen fort blir stor for meg. Er man heldig er det kun en søknad. Er man maks uheldig er takhøyden for liten og gulvet må senkes. Somregel går boligsalgene for raskt til at man får satt seg inn i forholdene og få oversikt på utfordringene som kan være tilstede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...