Gå til innhold

Hvilke optimaliseringer gjør dere i Win11?


Anbefalte innlegg

Hei.

Hvilke optimaliseringer gjør dere i Win11 for å minimere prosesser, bloat og ting som generelt tar opp ressurser uten at det trengs?
Har lekt litt med div. programvare for nettopp dette formålet, og forskjellige scripts. Bruker maskinen i all hovedsak til gaming og surfing.

Men hva er folks go-to programmer/scripts for dette, og eventuelle innstillinger dere alltid gjør for bedre ytelse og optimalisering av Win11?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PHCTF skrev (7 minutter siden):

Hei.

Hvilke optimaliseringer gjør dere i Win11 for å minimere prosesser, bloat og ting som generelt tar opp ressurser uten at det trengs?
Har lekt litt med div. programvare for nettopp dette formålet, og forskjellige scripts. Bruker maskinen i all hovedsak til gaming og surfing.

Men hva er folks go-to programmer/scripts for dette, og eventuelle innstillinger dere alltid gjør for bedre ytelse og optimalisering av Win11?

Skyr W11 som pesten, og holder meg til W10. Funker veldig bra.:thumbs:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, PHCTF said:

Hvilke optimaliseringer gjør dere i Win11 for å minimere prosesser, bloat og ting som generelt tar opp ressurser uten at det trengs?

Har for det meste bare oppgradert til W10 eller en eller annen Linux distro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, sedsberg said:

Generell respons i OS. Spesielt Remote Desktop var helt horribel.

Med Optane 905p til OS, så er responsen så bra den kan bli. Så det er ikke responsen det står på for meg :p

Hjelper masse å få vekk bloatware i både win 10 og 11. Har kun det jeg trenger av bakgrunnsprosesser. 
 

@PHCTF
Dette programmet er fint for å "debloate" win 11:
https://github.com/builtbybel/ThisIsWin11

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (24 minutter siden):

Du vet ikke hvordan man får fjernet dobbel context menu i Win11? Var egentlig det eneste som virkelig var plagsom da jeg testet.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/restore-old-right-click-context-menu-in-windows-11/a62e797c-eaf3-411b-aeec-e460e6e5a82a

Dette du tenker på?

 

 

Nizzen skrev (26 minutter siden):

Dette programmet er fint for å "debloate" win 11:
https://github.com/builtbybel/ThisIsWin11

Rått. Skal testes!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (26 minutter siden):

Noen som har testet om det faktisk er noe ytelse å hente på en nedstrippet Windows versjon vs vanlig? Sett noen Youtube kanaler som går igjennom hvordan man gjør en Windows optimalisering, men ingen av de har noen tall å komme med.

Har sett en del benchmarks som sammenligner Win11 og Win10, og Win11 gir gjerne 1-2% mer FPS i mange spill.
Mangler dessverre tall på gaming-ytelse for "optimalisert" Windows, og gidder ikke å gjøre det på ordentlig vis selv.
Ved "øyemål", dvs. observasjon av FPS-counter i områder i spill jeg er i ofte, så virker det som at jeg har hentet bittelitt gjennomsnitts-FPS. Men mer merkbart er at det er mindre hickups, og 1% og 0.1% lows er høyere/skjer ikke så ofte, spesielt ved noe lengre økter. Og sistenevnte er noe som er ganske krevende å måle på objektivt vis.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har et spm ang optimalisering. Har win10 home. Lurer på om jeg trenger ha antivirus?

Har per dags dato, AVG ANTI VIRUS FREE - føler den er til tider veldig masete og muligens noe ressurskrevende.

Er det nok å kun bruke Windows sin innebygde?

Lenke til kommentar
afixy skrev (12 timer siden):

Har et spm ang optimalisering. Har win10 home. Lurer på om jeg trenger ha antivirus?

Har per dags dato, AVG ANTI VIRUS FREE - føler den er til tider veldig masete og muligens noe ressurskrevende.

Er det nok å kun bruke Windows sin innebygde?

Jeg er ingen ekspert på området. Men mitt inntrykk er at det er veldig mange som ikke har dedikert antivirus lengre og som enten ikke bryr seg eller stoler på Windows sitt innebygde. Mitt personlige inntrykk/erfaring er at Windows sitt er blitt bedre med årene. Jeg har en del gamle data som jeg har tatt vare på, bla diverse filer/programmer som er i stand til å gjøre inngrep i Windows. Når jeg skal legge dette inn på lagring på W10/W11 så får jeg advarsel, evt filer blir satt i karantene. Dette skjedde i mye mindre grad på W7 for si 5-10 år siden med de samme filene.

Lenke til kommentar
afixy skrev (13 timer siden):

Har et spm ang optimalisering. Har win10 home. Lurer på om jeg trenger ha antivirus?

Har per dags dato, AVG ANTI VIRUS FREE - føler den er til tider veldig masete og muligens noe ressurskrevende.

Er det nok å kun bruke Windows sin innebygde?

Ja har brukt bare det de siste årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...