Gå til innhold

Et nytt politisk parti - folkestyret


Anbefalte innlegg

Helt seriøst, nå siterer jeg meg selv her, men er det ingen av dere som reagerer på dette:

 

Fant derimot denne interessante artikkelen fra fhi. Ta en titt selv, men her er noen spennende utdrag:

  Sitat

Denne siden inneholder informasjon om hvor du kan finne statistikk om covid-19.

Merkelig, for jeg fant bare statistikk for befolkningen som helhet. 

  Sitat

"Dersom du trenger særskilte data ellersammenstillinger fra Nasjonalt vaksinasjonsregister SYSVAK eller Meldingssystem for smittsomme sykdommer (MSIS), kan du benytte søknadsskjema for å søke om tilgang til data." 

^Denne er speiselt interresant: for hva får jeg opp om jeg trykker på den linken? Dette:

  Sitat

 

"Direktoratet for e-helse ved Helsedataservice har overtatt vedtaksmyndighet for elleve sentrale helseregistre, og myndighet til å gidispensasjon fra taushetsplikt fra Helsedirektoratet og Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)."

 

 

 

 

Og nei, jeg fant ikke statistikk om dette fra noen offentlige kilder. Men dere husker vel den alarmerende headingen på VG hver dag full av røde tall og stigende trender? Der fantes det masse statistikk om gjennomsnittlig dødelighet. Den fant jeg ingen spor av. Ser ut til å ha blitt ersattet med dette: https://www.vg.no/spesial/corona/, hvor du kan følge spennende trender om hvor stor andel av befolkningen som er vaksinert. Hvorfor sluttet de å rapportere om dødelighet og demografi? 

image.png.c8e04ce8ca914bf0be794cc503e7c5cb.png

Ja vel, for grave opp gamle avisartikler for å finne dødligheten av viruset og gjennomsnittlig eller median alder som døde som følge av Covid. Svaret fikk jeg fra Hva er risikoen for å dø hvis du blir smittet i Norge? Nå har FHI gjort nye anslag. (Aftenposten, 2020). Skal gi dere nøkkeltallene først, og så sitere noen tankevekkende utdrag fra artikkelen:

FHI anslår dødeligheten av corona for befolkningen som helhet: 0,12%
For personer under 39 år ifølge FHIs risikovurdering: 0,0022%
FHI understreker at dette er grove anslag.

Siden dødstallene i Norge har vært så lave, har helsemyndighetene i stor grad basert seg på tall fra utlandet.
For eldre personer over 80 år i Norge er dødeligheten 4 prosent.
Medianalder døde: 84 år
87 prosent hadde registrert minst en underliggende kronisk sykdom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lite kreativt navn skrev (2 minutter siden):

Helt alvorlig, jeg er ikke perfekt selv, men syns veldig lite om hvordan noen av dere «argumenterer»: stråmenn, latterliggjøring, personangrep… vær litt saklig og metodisk selv da.

 

Det er veldig lett å være etterpåklok og påpeke alle ting som ble gjort feil. Spesielt når man ikke måtte stå i det selv og gjøre svært komplekse avveininger. Samtidig må man forholde seg til lover, regler og tunggrodd byråkrati. Alt i alt syns jeg Norge klarte seg bra.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Fjernet av litekreativtnavn

Oups, feil sitering. Gjaldt kommentaren like ovenfor:Bare fordi du ikke finner noe via gamle lenker betyr ikke at statistikk gjemmes. Den er vel heller blitt flyttet på. @nightowl

—————————————————————-

Jeg FANT statistikk fra gamle lenker. Og jeg beviste at nyere statistikk er blitt tilbakeholdt.

Endret av Lite kreativt navn
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Lite kreativt navn said:

Jeg FANT statistikk fra gamle lenker. Og jeg beviste at nyere statistikk er blitt tilbakeholdt.

Regjeringen har tvunget FHI til å kutte tilbake til budsjettet de hadde før 2019, som da covid kom alle var enige om at hadde vært underdimensjonert over mange, mange år.

Det er vel ca 300 stillinger de måtte kutte? Noe rundt det der. De har iaf ikke nok ressurser for å gjennomføre deres arbeidsoppgaver idag pga av det, og de har mange arbeidsoppgaver utenom covid19 også (noe som heller ikke blir gjennomført bra nok nå).

Derfor finner du gamle lenker. Derfor er det vanskeligere med ny info fra FHI. Det handler ikke om tilbakehold, det handler om at de ikke har penger til det.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (3 minutter siden):

Regjeringen har tvunget FHI til å kutte tilbake til budsjettet de hadde før 2019, som da covid kom alle var enige om at hadde vært underdimensjonert over mange, mange år.

Det er vel ca 300 stillinger de måtte kutte? Noe rundt det der. De har iaf ikke nok ressurser for å gjennomføre deres arbeidsoppgaver idag pga av det, og de har mange arbeidsoppgaver utenom covid19 også (noe som heller ikke blir gjennomført bra nok nå).

Derfor finner du gamle lenker. Derfor er det vanskeligere med ny info fra FHI. Det handler ikke om tilbakehold, det handler om at de ikke har penger til det.

Statistikken føres fortsatt. Igjen:

image.png

Merkelig, for jeg fant bare statistikk for befolkningen som helhet. 

  Sitat 
  Sitat

"Dersom du trenger særskilte data ellersammenstillinger fra Nasjonalt vaksinasjonsregister SYSVAK eller Meldingssystem for smittsomme sykdommer (MSIS), kan du benytte søknadsskjema for å søke om tilgang til data." 

^Denne er speiselt interresant: for hva får jeg opp om jeg trykker på den linken? Dette:

  Sitat 
  Sitat

 

"Direktoratet for e-helse ved Helsedataservice har overtatt vedtaksmyndighet for elleve sentrale helseregistre, og myndighet til å gidispensasjon fra taushetsplikt fra Helsedirektoratet og Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)."

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Lite kreativt navn said:

Statistikken føres fortsatt. Igjen:

image.png

Merkelig, for jeg fant bare statistikk for befolkningen som helhet. 

  Sitat 
  Sitat

"Dersom du trenger særskilte data ellersammenstillinger fra Nasjonalt vaksinasjonsregister SYSVAK eller Meldingssystem for smittsomme sykdommer (MSIS), kan du benytte søknadsskjema for å søke om tilgang til data." 

^Denne er speiselt interresant: for hva får jeg opp om jeg trykker på den linken? Dette:

  Sitat 
  Sitat

 

"Direktoratet for e-helse ved Helsedataservice har overtatt vedtaksmyndighet for elleve sentrale helseregistre, og myndighet til å gidispensasjon fra taushetsplikt fra Helsedirektoratet og Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)."

Nok en gang, det er fordi det kreves folk som må jobbe med å presentere dataene og behandle søknaden din.

Du kan fortsatt søke e-helse om å få tilgang til anonymiserte helsedata (slik som man har med nesten all helsedata i Norge), men det slipper FHI å ta seg av nå for de har ikke råd til arbeidstimene.

Endret av shockorshot
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (18 minutter siden):

Nok en gang, det er fordi det kreves folk som må jobbe med å presentere dataene og behandle søknaden din.

Du kan fortsatt søke e-helse om å få tilgang til anonymiserte helsedata (slik som man har med nesten all helsedata i Norge), men det slipper FHI å ta seg av nå for de har ikke råd til arbeidstimene.

Ok, greit nok, men: statistikk og metode er ingen ny greie. Syns ikke du felleskapet hadde hatt stor nytte av en konkret, metodisk rapport om dødsfall av corona, vaksinen og konsekvensene av tiltakene som ble gjennomført?

Vi har nok av penger. Jeg skjønner at de må disponeres. Men er ikke dette noe som er verdt?

Det er nok garantert gjort og, bare ikke offentlig gjort.

Endret av Lite kreativt navn
Lenke til kommentar

Alle tar feil til tider. Alle har sin egen oppfattelse av virkeligheten. Alle har egne interesser. Absolutt alle. 
Derfor er jeg generelt imot privatisering, tilbakeholding av informasjon, for personvern og ønsker et mest mulig demokratisk system (demokrati betyr forøvrig bokstavlig talt folkestyre). 
Det er også derfor at når man argumenterer, skal man prøve å holde seg saklig og logisk. Er dette mulig å gjøre perfekt? Nei. Men prøv i det minste.

Viktig å understreke: flere her har argumentert fint for seg, og jeg har heller ikke argumentert perfekt. 

 

Endret av Lite kreativt navn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lite kreativt navn skrev (2 timer siden):

det er ikke alltid (faktisk aldri) en klar linje mellom good and evil. Og ondskap kan ikke alltid bombes vekk.

Så det var ikke en klar linje under andre verdenskrig? Du mener man burde møtt Hitler uten våpen og bomber?  

Lite kreativt navn skrev (1 time siden):

Og bare for ordensskyld: jeg er vaksinert. Men jeg reagerer veldig på de enorme inngrepene og frihetsberøvelsen som gjennomført under pandemien, tyrannihysteriet, mangelet på de sosiale og psykiske konsekvensene av stengte skoler osv og at statistikk blir tilbakeholdt. Det reagerer jeg veldig på.

Frihetsberøvelse? Enorme inngrep?

 

nightowl skrev (2 timer siden):

Denne tråden begynte så bra ... Men så ble den til enda en tråd om Russland og vaksineskepsis. Sukk.

Det er fordi denne "bevegelsen" består av fakta- og vitenskapsbenektende folk som sprer falsk informasjon om en rekke emner og støtter Russlands krigsforbrytelser.

Endret av Markiii
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...