Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skadesak, kompis åpner døren sin i min bil og treffer en annen bil.


kuld935

Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (20 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Man må betale rettsgebyr. Man kan derimot kreve at motparten dekker dette også. En eventuell advokatregning vil derimot bli mye større.

Ja, rettsgebyr på 1500 kroner eller hva det er. Det er tilnærmet ingenting i denne sammenhengen. Advokat er ikke nødvendig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakka nylig med et merkeverksted ang. pris på dører. Han sa vel noe sånn som at de tar på seg omtrent utelukkende skader som er meldt gjennom forsikringsselskapet og da "presses" prisene raskt opp i 15.000,- for det skal jo gjøres 100% må vite, og resultatet blir "som nytt" (greit nok hvis man faktisk har penger til å betale slikt)

En forholdsvis "liten" bulk kan være nok til å forsvare en restaurering av hele døren hvis det er gjennomslag til metallet og en stor nok bulk (innover) Det er egentlig litt trist at slike ting skal koste så mye her i Norge, det er mye av grunnen til at billivet kan være såpass dyrt her til lands. Kjører selv kun ansvar (har en 25 år gammel bil) og fikser det meste selv. En liten bulk her og der spiller ingen rolle, bilen fungerer utmerket likevel...

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
9 hours ago, skaftetryne32 said:

Om hele panelet må byttes så kan det bli dyrt om det må lakkes eller lignende blir det dyrt, 17000 er ikke stort i den store sammenhengen.

 

Å hjelpe til i det minste er et minimum, jeg hadde droppa den kuken der. 17000 er ikke stort for å ha avslørt "kameraten" din som grådig egoist. 

 

9 hours ago, Salvesen. said:

Forliksrådet er tilsvarende gratis. Om det var vinden så hadde nok TS opplyst om dette.

 

5 hours ago, Gjest Baardsen said:

Snakka nylig med et merkeverksted ang. pris på dører. Han sa vel noe sånn som at de tar på seg omtrent utelukkende skader som er meldt gjennom forsikringsselskapet og da "presses" prisene raskt opp i 15.000,- for det skal jo gjøres 100% må vite, og resultatet blir "som nytt" (greit nok hvis man faktisk har penger til å betale slikt)

En forholdsvis "liten" bulk kan være nok til å forsvare en restaurering av hele døren hvis det er gjennomslag til metallet og en stor nok bulk (innover) Det er egentlig litt trist at slike ting skal koste så mye her i Norge, det er mye av grunnen til at billivet kan være såpass dyrt her til lands. Kjører selv kun ansvar (har en 25 år gammel bil) og fikser det meste selv. En liten bulk her og der spiller ingen rolle, bilen fungerer utmerket likevel...

Ja da tror jeg dere har gitt meg mer enn nok informasjon. Tusen takk for innspillet, tipper beste å gjøre akkurat nå er se ann med han her, ikke la det gå for lang tid, hvis han fortsatt ikke vil gi en eneste krone da er enda 1367kr fullstendig verdt det. 
 

Han her er IKKE en kompis, feil bruk av ord i innlegget. Rett og slett en jeg går i klasse med. 

Helt enig med deg baardsen, bilen som ble rammet av denne saken er nemlig en golf 4. Jeg nevnte det ikke over fordi han ikke utførte noen skade men i det han her jeg går i klasse med åpnet døren sin og skadet motparten sin bil, så satt det en i den bilen som ble skadet i passasjersete, hvor han merket dunket, åpnet døra si og traff døra mi (om ikke hardere enn det passasjeren min gjorde på hans) riktignok, bilen min fikk ikke en ripe engang, snakk om kvalitet 😂 (Bilen som ble skadet av "oss" var en Mazda) 

Hvis jeg får en lakkskade som jeg ikke klarer å utbedre selv, så drar jeg bare til polen. 

Lenke til kommentar

Kan for ordens skyld nevne at mange biler ofte har en plaststripe eller "pyntelist" montert "ytterst" på dørene slik at det ikke blir metall mot metall om det blir kontakt med andre biler slik som her. Det begrenser gjerne skadeomfanget. Høres ut som du har vært veldig uheldig i denne saken. Som oftest blir slike skader oppdaget i ettertid uten mulighet for å spore opp "gjerningsmannen"

Lenke til kommentar

17 000 for å lakkere opp en dør på en golf 4? Den er jo eldgammel! Får virkelig håpe at den er 110% strøken ellers, for hvis ikke så er dette ren å skjær utnyttelse. 

Regner med at golf eieren kommer til å ønske en kontantutbetaling, for 17 000 er mest sannsynlig betraktelig mer enn den bilen er verdt.

 

Ikke misforstå, jeg har sympati for golf eieren. Men dette henger ikke på greip at dem skal gjøre dette dyrest mulig.

Lenke til kommentar
On 4/29/2023 at 3:34 PM, Musefella said:

17 000 for å lakkere opp en dør på en golf 4? Den er jo eldgammel! Får virkelig håpe at den er 110% strøken ellers, for hvis ikke så er dette ren å skjær utnyttelse. 

Regner med at golf eieren kommer til å ønske en kontantutbetaling, for 17 000 er mest sannsynlig betraktelig mer enn den bilen er verdt.

 

Ikke misforstå, jeg har sympati for golf eieren. Men dette henger ikke på greip at dem skal gjøre dette dyrest mulig.

Nei, det er bilen min, bilen som ble "skadet" var en nyere mazda elbil

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 28.4.2023 den 17.04):

Ikke for uaktsomhet som nevnt over.

Jo. Dette kan du åpenbart ikke noe som helst om og da bør du være litt mindre bastant. Særlig når du svarer et innlegg som viser til en lov som eksplisitt motsier det du sier. Det er tvungen ansvarsforsikring for motorvogner, og forsikringen dekker all skade som motorvogn gjør uavhengig av ansvar. For dette er det noen unntak, men det er altså ikke noe generelt krav om uaktsomhet slik som det er etter bakgrunnsretten om man ikke snakker om bilansvar. 

TS: Ansvarsforsikringen som du må ha for din bil skal dekke denne skaden. Det kunne vært stilt spørsmål ved om unntaket for bil som er "forsvarlig parkert" kunne komme til anvendelse her, men såvidt jeg vet så er døråpning et klassisk eksempel på at unntaket ikke kommer til anvendelse. 

Jeg tror saken vil medføre bonustap for deg, men det kreves ikke ikke egenandel ved ansvarsskade. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 minutter siden):

Jo. Dette kan du åpenbart ikke noe som helst om og da bør du være litt mindre bastant. Særlig når du svarer et innlegg som viser til en lov som eksplisitt motsier det du sier. Det er tvungen ansvarsforsikring for motorvogner, og forsikringen dekker all skade som motorvogn gjør uavhengig av ansvar. For dette er det noen unntak, men det er altså ikke noe generelt krav om uaktsomhet slik som det er etter bakgrunnsretten om man ikke snakker om bilansvar. 

TS: Ansvarsforsikringen som du må ha for din bil skal dekke denne skaden. Det kunne vært stilt spørsmål ved om unntaket for bil som er "forsvarlig parkert" kunne komme til anvendelse her, men såvidt jeg vet så er døråpning et klassisk eksempel på at unntaket ikke kommer til anvendelse. 

Jeg tror saken vil medføre bonustap for deg, men det kreves ikke ikke egenandel ved ansvarsskade. 

Jeg henviser bare til hva som er sagt tidligere i tråden, så du bør egentlig sitere noen andre enn meg. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Jeg henviser bare til hva som er sagt tidligere i tråden, så du bør egentlig sitere noen andre enn meg. 

Så rart, for ingen andre enn du har påstått dette. En annen har skrevet at det kreves uaktsomhet for at passasjeren skal bli ansvarlig, men ts var jo ikke passasjer. Det er du som påstår at det kreves uaktsomhet for at trådstarter skal bli ansvarlig, derfor henvender jeg meg til deg. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet en sterk begrensning i hvilken mulighet et forsikringsselskap har til å kreve regress fra eieren, brukeren, eller passasjeren. Kravet for at selskapet skal kunne sende regningen videre er grov uaktsomhet (bilansvarslova § 11 tredje ledd jf. § 12). Rent rettslig sett får du ikke regningen for skaden -- du får tilbud om å velge mellom bonustap eller å dekke forsikringsselskapets utlegg (som er samme beløp). 

30 % bonustap utgjør en kostnad på maksimalt cirka 22k over tre år med dagens priser på ansvarsforsikring - kortere hvis du hopper hver sjette måned, da kan man være nede i cirka 11k. Det vil da kunne lønne seg å ta bonustapet. Be forsikringsselskapet ditt om å regne på forskjellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...