Gå til innhold

Maskinen finner ikke M.2 disken.


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig innstallert en ny M.2 ssd og speilkopiert innholdet fra en annen sata-disk. Diskene vises i windows filutforsker men i setup vises kun sata disken. Når jeg kobler fra sata disken og prøver å starte maskinen med bare M.2 disken tilkoblet, får jeg opp setup og ikke windows. I setup står det at det ikke finnes bootable devices.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, Lyncs said:

Jeg har nylig innstallert en ny M.2 ssd og speilkopiert innholdet fra en annen sata-disk. Diskene vises i windows filutforsker men i setup vises kun sata disken. Når jeg kobler fra sata disken og prøver å starte maskinen med bare M.2 disken tilkoblet, får jeg opp setup og ikke windows. I setup står det at det ikke finnes bootable devices.

Hva slags verktøy brukte du for å speilkopiere? Kanskje det også kan hjelpe deg til å gjøre M.2 til bootable device?

Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 time siden):

Se nærmere på hvordan du gjorde "speilkopiert innholdet". Det kan gjøres på veldig mange måter.
Mulig du bare har kopiert partisjoner, ikke bootsektor.

Det er rart at jeg ikke kan finne disken i setup etter at jeg klargjorde og formaterte den i windows. Den burde vel vises der da. Den disken jeg kopierte fra var forøvrig også en backup disk som er klonet med samme program og den booter og vises i setup.

diskbehandling.jpg

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar

Her ser vi at du booter fra Disk 0. Har du prøvd å boote fra Disk 1 (velge i BIOS Boot meny)? Da sjekker du samme bilde og ser hvilken som er 'System'.

Lyncs skrev (56 minutter siden):

etter at jeg klargjorde og formaterte den i windows

Når man skal klone en disk så er det ikke nødvendig / ønskelig å lage partisjoner først. Man kloner inn på en blank disk. 

Lenke til kommentar
Hårek skrev (53 minutter siden):

Her ser vi at du booter fra Disk 0. Har du prøvd å boote fra Disk 1 (velge i BIOS Boot meny)? Da sjekker du samme bilde og ser hvilken som er 'System'.

Når man skal klone en disk så er det ikke nødvendig / ønskelig å lage partisjoner først. Man kloner inn på en blank disk. 

Bios finner ikke disken. Jeg har prøvd å koble ut disk 0 og bare ha M.2 disken tilkoblet men da starter ikke windows men maskinen går selv inn i setup og der får jeg beskjed om at det ikke finnes bootable devices.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Lyncs said:

Bios finner ikke disken. Jeg har prøvd å koble ut disk 0 og bare ha M.2 disken tilkoblet men da starter ikke windows men maskinen går selv inn i setup og der får jeg beskjed om at det ikke finnes bootable devices.

Nei, det er tydelig at det mangler noe på M.2-SSD'en som gjør at den ikke er bootable. Det er ikke tilstrekkelig å klone disken for å få dette til.

Jeg ser for meg 2 måter å fikse dette på:

  1. Du installerer Windows fra scratch på M.2 SSD - uten andre disker tilkoblet. Dette skulle gjøre den bootable. Deretter kopierer du alle partisjonene fra HDD'en over til SSD'en. Den burde fortsatt være bootable, men nå med din opprinnelige Windows-installasjon.
  2. Du bruker et annet verktøy og følger fremgangsmåten her: https://www.diskpart.com/articles/how-to-set-nvme-as-boot-drive-0725.html

Men, det er mulig det finnes enklere fremgangsmåter. (Det er vanskeligere å løse slike problemer når du ikke sitter med det selv, men må håndtere det på avstand.)

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Hvis du installerte Windows med både M2-disken og en SATA-disk tilkoblet så kan du være offer for Windows sitt geniale påfunn om at boot-delen ligger på SATAn og Windows på M2-en.

M2 disken er helt ny, mens sata-disken hadde allerede en windows innstallasjon med mange programmer som jeg kopierte over.

Lenke til kommentar

Det jeg tror du må gjøre er å konvertere din gamle SSD til GPT før du kloner den på nytt. Dette kan du gjøre i Windows ved å høyreklikke Disk0 og velge "konverter til GPT". Sjekk innstillinger i bios først, at UEFI er aktivert sammen med Legacy.

Edit: Ble litt usikker nå, hva sier menyen hvis du høyreklikker Disk0? Kan du konvertere til MBR eller til GPT?

Videre så er du tom for ledig plass, jeg ville slettet/overført minst 10GB data til minnepinne el før konvertering og kloning.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Vet ikke om diskbehandling er nok. Du må ha GPT partisjonstabell samt UEFI-boot-partisjon.

MBR2GPT fungerer, men kloninga kan bli litt knotete avhengig av hvilket program du bruker. Jeg prøvde Acronis Trueimage men det gikk ikke. Partition Magic fungerte derimot fint.

Jeg er ganske så sikker på at dette kan gjøres i diskbehandling. Jeg har for ikke lenge siden selv konvertert et par os SSD som jeg hadde installert os på uten UEFI aktivert i bios og derfor fått til å bli MBR. Oppdaget det først da jeg skulle finne ut hvorfor pc ikke var klar for å oppgradere til W11. Konverterte til GPT disk i diskbehandling og det gikk helt fint. W11 klart ikke lenge etterpå. Må selvsagt aktivere UEFI i bios først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...