Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Konsentrert spylerveske istedenfor rødsprit?


Lyncs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med spylervæske har andre kjemikalier for å løse opp fett og andre rengjørende egenskaper så trolig ikke. Etanolen hindrer væsken fra å fryse om vintern. Om man vil spare penger så anbefaler jeg å kjøre konsentrat og blande selv.

Endret av oddeh
Lenke til kommentar

Spylerveske inneholder ikke nødvendigvis etanol. Det kan være basert på etanol, propanol eller begge deler. Industriell etanol kommer fra syrekatalysert hydrering av etylen mens propanol kommer fra syrekatralysert hydrering av propen.

Spylerveske skal normalt ikke inneholde noe annet enn etanol og/eller propanol og vann. Blandingsforholdet avgjør hvor langt under frysepunktet for vann det kan brukes. Alkohol smelter ved -114,1 grad C, så hvis man vanner det ut kan man ikke bruke det ved like mange minusgrader. -114,1 C er overkill så det er vanlig å blande halvt om halvt for -30 C og 1 del konsentrert spylerveske og 2 deler vann for -15 C.

Det skal være mulig å skaffe konsentrert spylerveske til <= 40 kr literen. Husk at det er regler for hvor mye man kan oppbevare innomhus eller i garasje/bod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spylervesken hos Jula inneholder bare 1% Butanon og Isopropanol i tillegg til etanol og vann så da er den vel ikke langt unna Rødsprit i innhold og er derfor sikkert like godt egnet til rengjøring og andre løsemiddelformål som man bruker Rødsprit til.

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar

Uten at jeg har prøvd på glassruter men på andre flater virker rødsprit til å ikke fordampe så lett, den virker "fetere"? Uansett er det vel ikke en dr.. å spare, rødsprit er da dyrere?
En gang i tiden brukte jeg litt energi på å få tak i større mengder med noe sprit som kunne brukes til å hindre frost i en spylervæske. Endte opp med at Hjelle Kjemi i Bergen var de som kunne selge i litt større kvanta isopropanol, men så voldsomt mye var det ikke å spare på det.
En kamerat fant en litt obskur nettside med priser for en IBC (1000liter), da ble det en hel del å spare om man ville ta seg bryet med å blande noe selv, men så var det dette å lagre det lovlig...
Enden på visen, når vi brukte kalkulatoren, så var det så lite å spare på dette for en husholdning at det ikke engang var verdt å bruke tid på. Kjøper heller inn dunker når prisen blir noenlunde rimelig, og ikke minst så styrer jeg unna et par av de merkene man finner på Kiwi etc. Som lukter dårlig og virker heller dårlig. Rema har tidvis SelaClean, den er faktisk veldig bra.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (2 timer siden):

Uten at jeg har prøvd på glassruter men på andre flater virker rødsprit til å ikke fordampe så lett, den virker "fetere"? Uansett er det vel ikke en dr.. å spare, rødsprit er da dyrere?
En gang i tiden brukte jeg litt energi på å få tak i større mengder med noe sprit som kunne brukes til å hindre frost i en spylervæske. Endte opp med at Hjelle Kjemi i Bergen var de som kunne selge i litt større kvanta isopropanol, men så voldsomt mye var det ikke å spare på det.
En kamerat fant en litt obskur nettside med priser for en IBC (1000liter), da ble det en hel del å spare om man ville ta seg bryet med å blande noe selv, men så var det dette å lagre det lovlig...
Enden på visen, når vi brukte kalkulatoren, så var det så lite å spare på dette for en husholdning at det ikke engang var verdt å bruke tid på. Kjøper heller inn dunker når prisen blir noenlunde rimelig, og ikke minst så styrer jeg unna et par av de merkene man finner på Kiwi etc. Som lukter dårlig og virker heller dårlig. Rema har tidvis SelaClean, den er faktisk veldig bra.

Jeg tenkte ikke å erstatte spylerveske med rødsprit men omvendt og da blir det billigere og ikke dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...