Gå til innhold

Nybegynner Guide til DCS(Digital Combat Simulator)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var videoen over

Høydepunkter for meg.

1. Masse Corsair, en av de mest viste sakene i videoen, 

2. Nye ww2 krigsskip 

3. F6F hellcat (kort klipp)

4. Norske F16 over antatt kola kart

5. Irak kart

 

Andre ting som ble vist, mye av det kommende Chinnock, full fidelity MIG29A. En del F4, et kort glimt av Kiowa, 

Lenke til kommentar

DCS 

Har sluppet en mektig newsletter om hva man kan forvente i 2024

Her er noen av høydepunktene (i følge meg)

Save function. Dette er veldig greit, når du skal til Paris og tilbake i din P51, et oppdrag som tar 3+ timer er greit å kunne save.

Ny replay funksjon, men mye nye muligheter 

Nye infanteri modeller og animasjoner

Nye luft, hav og bakke enheter, som alle er gratis, men man kan betale for å få de i super detaljerte versjoner.

Vulkan API, ray tracing og bedre vær. Her blir DCS andre flightsim etter MSFS2020  som får ray tracing. Vulkan skal forberede ytelsen og vi skal få mer realistiske skyer. 

Skal også komme forbedringer rettet mot ytelse i VR.

Flere Russiske missiler skal bli mer realistiske.

Anti stråling missiler som ble brukt fra 60  til 80 tallet skal blir mer realistiske der missilene må stilles inn på spesifike radar signaler og kan ikke brukes mot alle type radaren som de kan nå

Endret av Gunfreak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (18 timer siden):

DCS 

Har sluppet en mektig newsletter om hva man kan forvente i 2024

Her er noen av høydepunktene (i følge meg)

Save function. Dette er veldig greit, når du skal til Paris og tilbake i din P51, et oppdrag som tar 3+ timer er greit å kunne save.

Ny replay funksjon, men mye nye muligheter 

Nye infanteri modeller og animasjoner

Nye luft, hav og bakke enheter, som alle er gratis, men man kan betale for å få de i super detaljerte versjoner.

Vulkan API, ray tracing og bedre vær. Her blir DCS andre flightsim etter MSFS2020  som får ray tracing. Vulkan skal forberede ytelsen og vi skal få mer realistiske skyer. 

Skal også komme forbedringer rettet mot ytelse i VR.

Flere Russiske missiler skal bli mer realistiske.

Anti stråling missiler som ble brukt fra 60  til 80 tallet skal blir mer realistiske der missilene må stilles inn på spesifike radar signaler og kan ikke brukes mot alle type radaren som de kan nå

Veldig mye bra der! Glad for at de satser på VR også. Men det «morsomme» er jo at når ytelsen blir bedre, slik at man lettere når 72fps eller 90 fps så gir de muligheten for enda flere grafikk effekter som sender deg ned i dypet med dårlige fps igjen. Joda er valg er det, og man kan la være å bruke økte grafikk innstillinger. Men… er vanskelig å la være når man ser hvor lekkert det er. Denne jakten etter fps går aldri over… :)   Jeg har nå ganske så pen grafikk med «native» Crystal oppløsning i øyets FOV, og over 72fps jevnt. Deilig og lekkert :) 

Bedre vær gleder jeg meg til.

Så et intervju med Wags, og det virker ikke som det blir noen dynamisk campaign i år.. Men jeg kan ha misforstått. Falcon 4 hadde det i 1998, men jeg skjønner Eagle Dynamics sikter mye høyere i forhold til hva en dynamisk campaign skal være. Gleder meg til det. Ennå når jeg i blant fly Falcon 4 BMS 4.37 (i VR!!) så føler jeg meg som en del av slagmarken i større grad enn i DCS. 

Kola kartet med nord-Norge gleder jeg meg veldig til! Deilig tid å være nerd i dette!

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Da har min Winwing ICP kommet - dvs si den kom på onsdag, under en uke etter jeg bestilte.. Fedex ga den til posten av en eller annen grunn (har ikke gjort det før) så tok en ekstra dag. 

Den funker helt knall. Jeg er mye raskere med hendene enn jeg er med mus styring på den. Har den festet til et slags TV-stativ som jeg kan innstille slik jeg vil, og høyde og avstand stemmer med det hjernen min tror. Om den skulle være litt off så har hjernen justertfort fort i hvert fall slik at jeg treffer det jeg vil. Dess dypere jeg går i F16 modulen, dess mer trenger jeg denne. Knall!!

77DC001E-FA08-4AC6-985D-DBA0DBDE028C.jpeg

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Dette kan man ikke gjøre i IL2.

Angripe en enorm formasjon med 96 B-17 bombefly. I VR og det kjører bra!

 

 

I andre nyheter kom det en enorm oppdatering til DCS i dag.

Hoved punktene er at stable og open beta er nå kombinert. Dette bør fjerne forvirring og tullball. Vi som har spilt på open beta vil nå oppleve patcher ca. Hver 6 uke i stedet for en gang i måneden. Men de på stable vil jo da få hver 6 uke. I stedet for hver 3 til 6 måned.

En stor overraskelse var gratis grafikk oppdatering for de fleste FC3 flyene. Dette er de eldre flyene som er fra et eldre spill. De fikk en ganske stor grafikk overhaling både cockpit og 3d modellen.

Spillet har også fått en major boost i ytelse relatert til kartene. Folk snakker 10-20 fps mer i VR selv på krevende kart. Og folk som kjører 2d snakker om å ha over 200fps

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Afghanistan kartet er tydeligvis ikke så langt unna å komme i early access.

I starten vil vestre halvdel bli sluppet, men senere vil hele Afghanistan komme.

I DCS har vi mange luftfartøy som har blitt brukt på i dette området. Fra kalde krigen har vi Hip, Hind, og Su25, samt MiG23 når den kommer.

I moderne tid har vi F16, F18, F14, F15E, Apache, Hip, M2000, Harrier, A10.

Samt Chinnock, Kiowa og Tornado når de kommer.

Dette er også første kartet der norske F16 vil passe inn. 

 

 

lpglmreupvxjriqa_Hero3.jpg

sqhefuolwriedweq_Hero4.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (På 26.3.2024 den 9:13 PM):

Afghanistan kartet er tydeligvis ikke så langt unna å komme i early access.

I starten vil vestre halvdel bli sluppet, men senere vil hele Afghanistan komme.

I DCS har vi mange luftfartøy som har blitt brukt på i dette området. Fra kalde krigen har vi Hip, Hind, og Su25, samt MiG23 når den kommer.

I moderne tid har vi F16, F18, F14, F15E, Apache, Hip, M2000, Harrier, A10.

Samt Chinnock, Kiowa og Tornado når de kommer.

Dette er også første kartet der norske F16 vil passe inn. 

 

 

lpglmreupvxjriqa_Hero3.jpg

sqhefuolwriedweq_Hero4.jpg

Den delen av Afghanistan først, kult synes jeg. Da kan jeg dra tilbake i tid og gi luftstøtte til meg selv 🤪.  Spent på hvor mye detaljene vil stemme i forhold til hvordan det var. :)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dr.Peedee said:

Den delen av Afghanistan først, kult synes jeg. Da kan jeg dra tilbake i tid og gi luftstøtte til meg selv 🤪.  Spent på hvor mye detaljene vil stemme i forhold til hvordan det var. :)

Prøv å ikke sprenge degselv. Da vil du forsvinne i virkeligheten som i Back to the Future.

Med Apache, Chinnock og Helmand provinsen er man ganske sett for å gjøre masse britiske oppdrag. Hadde vi bare fått britisk infanteri og kjøretøy som Viking (BvS 10) så kunne man laget nesten all oppdrag som beskrives i boka Apache Dawn. 

Men hadde jo vært jævlig kult med norske kjøretøy og infanteri.

Lenke til kommentar
On 28.3.2024 at 2:49 PM, Dr.Peedee said:

Den delen av Afghanistan først, kult synes jeg. Da kan jeg dra tilbake i tid og gi luftstøtte til meg selv 🤪.  Spent på hvor mye detaljene vil stemme i forhold til hvordan det var. :)

Afghanistan kommer vist i 4 variasjoner.

1 hele.

2 bare vest

3 bare sør øst

4. Bare nord øst.

Om du kjøper en av de delt oppte typene, vil du ha hele Afghanistan, men resten er lav kvalitet (som Normandie om du ikke oppgraderte til Normandie 2)

Først del(vest) kommer i juni etter planen.

Det er også 2 nye kart i produksjon, to GRØNNE kart. Det ene er vist etterlengtet av alle, så mange gjetter Balkan. 

 

Og nytt bilde fra F4

image.png

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 time siden):

Afghanistan kommer vist i 4 variasjoner.

1 hele.

2 bare vest

3 bare sør øst

4. Bare nord øst.

Om du kjøper en av de delt oppte typene, vil du ha hele Afghanistan, men resten er lav kvalitet (som Normandie om du ikke oppgraderte til Normandie 2)

Først del(vest) kommer i juni etter planen.

Det er også 2 nye kart i produksjon, to GRØNNE kart. Det ene er vist etterlengtet av alle, så mange gjetter Balkan. 

 

Og nytt bilde fra F4

image.png

Kult. Kjøper nok hele Afghanistan uansett, men hyggelig for meg at de starter i vestre delen. 
 

F4 blir snasen tror jeg :) 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Dr.Peedee said:

Kult. Kjøper nok hele Afghanistan uansett, men hyggelig for meg at de starter i vestre delen. 
 

F4 blir snasen tror jeg :) 

Største problemet med F4 er at all andre moduler vil virke crap i forhold.

Andre moduler blir som å spille en dårlig gratis mod med F15 cockpit i forhold.

F16 og F18 cockpitene ser jo allrede litt utdaterte ut vs F14, F15E og noen andre. 

Og det er jo bare visuelt, simuleringen et jo også mye mye dypere enn noe annet vi har sett.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (9 timer siden):

Største problemet med F4 er at all andre moduler vil virke crap i forhold.

Andre moduler blir som å spille en dårlig gratis mod med F15 cockpit i forhold.

F16 og F18 cockpitene ser jo allrede litt utdaterte ut vs F14, F15E og noen andre. 

Og det er jo bare visuelt, simuleringen et jo også mye mye dypere enn noe annet vi har sett.

Luksusproblem :) Et annet luksusproblem er at jeg har jo ikke tid til alt. Har ikke en gang fått testa min F15 throttle fra winwing! Ei heller min F14 stikke fra Virpil...  Ikke hatt så mye tid i vinter som jeg trodde jeg kom til å få. Men igjen, luksusproblem med tanke på alt anna som skjer i verden. Jeg har faktisk også en helikopter collective fra Virpil også, ikke plugga i en gang! 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så det har skjedd å skjer drama i DCS verden.

For et par uker siden gikk Razbam ut og sa at ED ikke hadde betalt de på mange månder og de nå stopper jobben på modulene de har gitt ut(MiG19, Harrier, M2000 og F15E) De dro Heatblur med i uttalelsen, men Heatblur sier ikke dra meg med i dette. 

ED svarte med at Razbam ikke hadde oppflyt sin side av kontrakten og Razbam svarte meg å si "da tar vi med ballen og drar hjem" Og sa all job med DCS saker blir stoppet.
Ting har kanskje roet seg siden da, men det var ingen patch notes på noen Razbam moduler i patchen som kom forige uke.
F15E var de eneste flyet som kom til DCS i fjor, og var en av de store moderne flyene som trekker kunder sammen med F16 og F18.  Hva som skjer videre vet vi ikke.

Heatblur måtte utsette F4 som skulle komme i "vinter" men har sagt at den kommer senest 31. Mai. 
Og nå ser det ut som at Kiowa helikopteret er rett rundt hjørnet, og i dag kom det en ekstremt dårlig trailer av Kola kartet som også er på 2brink of release" i følge Orbx selv. Og vi vet at første del av Afganistan er plannlagt for Juni. 

Og siden Open beta og Stable ble sammlet kommer det nå en patch hver 6 uke i stede for hver 2-4 uke. det betyr at det er maks 2 patcher innen juni er omme. Og på den tiden skal vi liksom forvente å få Kola, Afganistan, F-4 og Kiowa. Det betyr at vi må forvente 2 eller flere nye moduler i en patch, ellers må du ha egene "relase" patcher. Vanligvis har DCS spred utgivesler med flere måender mellom så de ikke "konkurerer" med hverandre. Så hva som skjer de 2 neste måneden vet jeg ikke. 

Her er "traileren" til Kola

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...