Gå til innhold

Nybegynner Guide til DCS(Digital Combat Simulator)


Anbefalte innlegg

5 hours ago, herzeleid said:

Takk for svar. Har vært lite borti serien siden Lock On, som jeg likte veldig godt, så hvis det kommer kart med oppdrag/kampanje fra Norge spørs det om jeg må komme meg inn i spillet igjen. Ut fra det jeg leser i tråden virker det som det er blitt ganske mye mer komplisert og at terskelen er blitt tilsvarende høyere. 

 

Man kunne sikkert laget en master oppgave om letteste måte å komme inn på.

Du vil grovt sett får en av 3 anbefalinger.

1. Kjøp Flaming Cliff 3 pakka, da får du MiG29(3 varianter) Su27/Su33, J11, F15C og A10A. Samt en annen variant av Su25 som kommer gratis med spillet. Disse flyene er fra Lock on dagene og overført til DCS, med forbedret grafikk, fly fysikk. Og nylig fikk flere av flyene enda en grafikk oppgradering på utsiden og i cockpit. Disse brukes som Lock on. Du har 1 knapp for luft til lurt. 1 for navigasjon og 1 for luft til bakke. Du kan ikke manipulere cockpiten med mus eller vr controllere. Snart kommer Flaming Cliffs 2024. Da legges 3 fly til i pakka. MIG15, F86 og F-5) dette er fly du kan få i full fidelity, men de har da strippet de ned til Flaming Cliffs nivå.

2. Kjøp en av de enklere flyene først. F5 ofte nevnt. Den har en del luft til bakke våken og har varmesøkende luft til luft våpen. Dette er et fly som ofte sies er veldig bra å lære dogfighting i, da du lærer å bruke energi og utnytte sine fordeler. Det er jo ikke helt samme modell som Norge brukte, men close enough 

3. Kjøpt det du er mest interessert i. 

Er det F16 du vil ha kjøp det, er det A10C du vil ha kjøp det selv om det er klart det vanskeligste og mest komplekse flyet i spillet.

Jeg kjøpte full F18 HOTAS, for å lære F18 og fant ut at jeg ikke kunne fordra flyet. Syns systemer av unødvendig komplekse og ulogiske. Så gikk for F16 og det passer meg mye mer. Det som krever 4 tastetrykk i F18 krever 1 eller 2 i F16. Du kan også styre nesten alt fra HOTAS om du har en god en med mange nok knapper. Husker de første gangene jeg prøvde F16 med quick missions. Var så lost. Fant ikke fiender i lufta, ante ikke hva jeg gjorde. Greide ikke velge bomber eller bruke de riktig. Men det er jo egentlig ganske enkelt. 

For å bruke dumme bomber i F16 trenger du mellom 1 og 3 trykk. Du trykker på A/G knappen og om du bare har en type bomber er alt da klart, du har nå en CCIP linje gjennom HUDen og du kan bruke den til å bombe med. Når du trykker på A/G får du opp stores page. Og da kan du bare trykke på en knapp på siden av MFDen så går du gjennom alle air to ground våpen du har tilgjengelig. Så det er mye lettere enn de virker i starten. 

Det som løste det for meg, var å se youtube toturials, så lage mitt egnet oppdrag der jeg bare gjorde den ene tingen. Feks bruke laser bomber.

Opne mission editor, plunk en F16 et sted. Gi det noen laser bomber og en Tpod. Plunk noen bakke enheter på bakken. Lag en waypoint til F16 som er like ved bakke enhetene og sett waypoint til rett over bakken. Se på toturials noen ganger og øv på ditt eget oppdrag. Så gjør det med neste system du vil lære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mange tutorials på Youtube. En god del av de går virkelig i dybden, og forklarer og forklarer vært minste knappetrykk - mer enn en nybegynner trenger for å komme i gang. De tutorials som virkelig har hjulpet meg er Bogey Dope sin kanal med DCS in 60 seconds videoer - her et ett eksempel:

Så enkelt egentlig. Og så finnes det videoer som skal forklare det samme som varer i 15 minutter.... De er greie å se de også hvis man virkelig vil fordype seg.. men synes disse "less than 60 seconds" fra Bogey Dope er fine, og fine når jeg trenger kjapp repitisjon av ting. Her er link til kanalen hans:
https://www.youtube.com/@BogeyDope/featured

Lenke til kommentar

F-4 fikk sin launch trailer i går, men ingen launch, da ED gone fucked up. De kjørte siste sjekk sånn 4 timer før patchen skulle komme og fant noe feil, så den ble utsatt til i dag, og vi kan bare håpe de får fikset det, selv om ordlydene ED bruker gir meg ikke veldig håp.

Om den kommer i dag, er det ca. 16:00 den kommer. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (3 timer siden):

F-4 fikk sin launch trailer i går, men ingen launch, da ED gone fucked up. De kjørte siste sjekk sånn 4 timer før patchen skulle komme og fant noe feil, så den ble utsatt til i dag, og vi kan bare håpe de får fikset det, selv om ordlydene ED bruker gir meg ikke veldig håp.

Om den kommer i dag, er det ca. 16:00 den kommer. 

 

Alltid litt skuffende når sånt skjer. Men helt ærlig, de fleste flyene som jeg er interessert i er fortsatt i Early Access, og nå kommer det altså ennå et som ikke er ferdig produkt. Har lest litt og sett videoer om F-4E, og mye bra ved det. Men igjen, et ikke ferdig produkt ble utsatt... kanskje til i dag, kanskje til senere. Har bestilt det nå som pre-order for å spare noen kroner. Man kan godt si at det ikke gjør så mye med Early access. Ting blir vel bare forbedret og lagt til? Men greia er at tutorials og treningsoppdrag fort ikke blir gyldige/nyttige lenger da ting og prosedyrer er endret siden early acess startet og treningsoppdragene og tutorials ble laget osv... synes det har vært irriterende med en del av de modulene jeg har kjøpt til nå.

Fyrte opp F-15E foresten i dag. Har jo F-15 stikke og throttle, så tenkte det var på tide. Ikke fått testa F-15 Throttlen før i dag... ligget her lenge pga F16 er det jeg har flydd siste tiden. Synd den kontroveresen med Razbam og Eagle Dynamics... ting virker å være på hold. F15E Strike Eagle II og III fra Microprose (var det vel) pluss Janes sin F15E spill spilte jeg en god del "back in the day". F-15E er artig. Men, begynner få bra grep på F16 så lurer på om jeg skal bytte tilbake..

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Dr.Peedee said:

Alltid litt skuffende når sånt skjer. Men helt ærlig, de fleste flyene som jeg er interessert i er fortsatt i Early Access, og nå kommer det altså ennå et som ikke er ferdig produkt. Har lest litt og sett videoer om F-4E, og mye bra ved det. Men igjen, et ikke ferdig produkt ble utsatt... kanskje til i dag, kanskje til senere. Har bestilt det nå som pre-order for å spare noen kroner. Man kan godt si at det ikke gjør så mye med Early access. Ting blir vel bare forbedret og lagt til? Men greia er at tutorials og treningsoppdrag fort ikke blir gyldige/nyttige lenger da ting og prosedyrer er endret siden early acess startet og treningsoppdragene og tutorials ble laget osv... synes det har vært irriterende med en del av de modulene jeg har kjøpt til nå.

Fyrte opp F-15E foresten i dag. Har jo F-15 stikke og throttle, så tenkte det var på tide. Ikke fått testa F-15 Throttlen før i dag... ligget her lenge pga F16 er det jeg har flydd siste tiden. Synd den kontroveresen med Razbam og Eagle Dynamics... ting virker å være på hold. F15E Strike Eagle II og III fra Microprose (var det vel) pluss Janes sin F15E spill spilte jeg en god del "back in the day". F-15E er artig. Men, begynner få bra grep på F16 så lurer på om jeg skal bytte tilbake..

Razbam postet for en ukes tid tiden bilder av noen 3d assets for South Atlantic map, så kanskje de har blitt venner igjen.

Vi får seg dagnes patch(om den kommer) er jo ikke bare F-4 men en vanlig patch også. Så dukker det opp noen fra Razbam der, så er del saken over for nå

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 minutt siden):

Razbam postet for en ukes tid tiden bilder av noen 3d assets for South Atlantic map, så kanskje de har blitt venner igjen.

Vi får seg dagnes patch(om den kommer) er jo ikke bare F-4 men en vanlig patch også. Så dukker det opp noen fra Razbam der, så er del saken over for nå

 

kan jo håpe. Hvilke servere pleier du spille på? jeg har prøvd meg litt online med F16 i det siste.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Dr.Peedee said:

kan jo håpe. Hvilke servere pleier du spille på? jeg har prøvd meg litt online med F16 i det siste.

Spiller veldig lite online, har hvert noen turer innon et par WW2 servere, aldri flydd jets online bortsett fra noe COOP med en kompis. Er vist en norsk "squadron" som flyr F16

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 time siden):

Spiller veldig lite online, har hvert noen turer innon et par WW2 servere, aldri flydd jets online bortsett fra noe COOP med en kompis. Er vist en norsk "squadron" som flyr F16

Fant en «newbies» server, eller dvs flere. De hadde servere med både Kola og Syria map. Er Coop. Erobre flyplasser og baser og ta området. Ganske vennelig. Flyene starter med motor i gang, bare be om hvilke våpen du vil ha på og så ta av… Kan til og med bruke Labels hvis navigering eller identifisering av Fi er vanskelig :) Ikke brukt voice chat der ennå. Må fikse det. Pluss alltid en del online på serverne deres. Husker ikke hva de heter, men begynner med [4YA] eller noe sånt. Jeg blåste et av våre Awacs fly til himmels (uhell) uten å bli kasta ut så tror det er høyt under taket der. 

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Video med det kommende Kiowa helikopteret. Her flydd av en ekte Kiowa/Apache Pilot. 

Viser hva DCS kan simulerer.

Som Cosmo selv sier dette er minst like bra som trenings oppdrag han har flydd i det virkelige helikopteret.

 

 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (12 timer siden):

Som Cosmo selv sier dette er minst like bra som trenings oppdrag han har flydd i det virkelige helikopteret.

Hva er det han sikter til da? Selve realismen er det vel vanskelig å få til bedre enn virkeligheten.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
5 hours ago, frohmage said:

Hva er det han sikter til da? Selve realismen er det vel vanskelig å få til bedre enn virkeligheten.

Jeg antar I effektiviteten I bruk av systemer, kommunikasjon osv. 

Det er jo 2 lag ved trening.

Det å faktisk fly et fly eller helikopter. Dette er jo vanskelig å få 100% pga mangel på følelsen av G krefter og andre fysiske innputs. Jagerfly og spesielt helikopter piloter sier de flyr med rompa. Noe man som sim spiller ikke kan oppleve uten å investere i en type 3 eller 6 DOF seter som beveger seg i da 3 eller 6 retninger. Eventuelt billig måten kjøpe et sånn "jet seat" som overfører info fra spillet til et stete. Det vil jo ikke gi følelsen av å bevege deg i 3 dimensjoner. Men vil gi deg info til "rompa" om ting som skjer. Jeg har et sånn sete og må ærlig innrømme at jeg sliter å fly helikopter uten det, da det gir den info som at du er i ferd med å falle ut a himmelen. Og man kan diskutere "flight model" til man er blå. Hvor bra simulert er dette flyet eller helikopteret i forhold til virkeligheten. Cosmo da at Kiowa har den beste flight modelingen på et helikopter i DCS(basert på hans personlige mening) om du vil tro på hans autoritet som tidligere Kiowa/Apache pilot er opp til hver enkelt å bestemme. Kanskje en annen Kiowa pilot ikke er enig.

Og andre laget er systemer. Det er mer svart på hvitt. Da det ikke er opp til personlige meninger fra autoritet. Den eller de knappene gjør dette. Den skjermen kan vise dette osv.

Og det er vel dette Cosmo mener at er like bra som hvilken som helst trening han har hvert på. I dette oppdraget "trener" de på taktiske plassering av helikoptere.  Bruk av systemer som optiske kameraer, våpen, "situational awareness " kommunikasjon osv. 

Og fordelen med DCS er jo at du faktisk kan bruke våpene. Som er langt fra standard på alle trenings oppdrag.

Ofte er våpen bruk simulert. Eller så skyter du skarpe våpen på mål på en bane. Veldig skjeldent trenings oppdrag og skarpe våpen satt sammen. Delvis pga pris og delvis pga sikkerhet.

 Rifler og kanoner kan nok ofte brukes skarpt under trenings oppdrag. Men så fort vi snakker høyeksplosive bomber, missiler og raketter. Blir det mer skjeldent.

Feks en britisk Sea Harrier pilot hadde i sin 15 år karriere dusinvis av simulerte kamper mot andre fly. De låser mål og skyter simulerte missiler. Noen av disse wargames trenings oppdragene inkluderte godt over 100 fly.

Og han slapp ekte bomber på mål i Afghanistan. Men i hans karriere fyrte han bare av 2 skarpe luft til luft missiler under trening. Dette var i USA.

Han skøyt 1 AIM-9MSidewinder mot en drone som slapp ut narrebluss.

Og han fyrte av en AIM-120 AMRAAM radar guidet missil mot en radiostyrt gammal F4 som var drone mål. 

Så i DCS kan du trene på å brukte fly og helikopter systemer veldig likt som i virkeligheten, du kan trene på taktiske situasjoner og kommunikasjon. 

Det eneste du ikke kan få 100% er fødselen av å fly.

 

A-10C modulen i DCS brukes/ble brukt i USAAF for å trene A10 piloter. Du kan ikke simulerte hvordan det er å fly det 100%  men du kan trene på nøyaktig hvilke knapper du nå trykke på for å sende en Maverick missil mot en tanks. Eller finne et mål med targeting pod og slippe en laser guided bombe. Prosedyrene du må gjennom i DCS er de samme som i en ekte A10.

Endret av Gunfreak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ny video fra tidligere Kiowa pilot.

Der han går i detaljer om hva han syns om det.

Som han sier flight model er ikke 100%, men han sier at flight model selv i den militære simulatoren ha tente på som sikkert kostet millioner av dollar heller ikke var 100%.

Blir veldig spennende å prøve denne når den kommer om "two weeks"

 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (På 27.5.2024 den 11:13 PM):

Ny video fra tidligere Kiowa pilot.

Der han går i detaljer om hva han syns om det.

Som han sier flight model er ikke 100%, men han sier at flight model selv i den militære simulatoren ha tente på som sikkert kostet millioner av dollar heller ikke var 100%.

Blir veldig spennende å prøve denne når den kommer om "two weeks"

 

Så nylig en livestream fra Cosmo, ganske interessant. Noe han savnet - som jeg synes var interessant var hvordan støv og sand oppførte seg i landingssituasjoner. Det er et problem i virkeligehten, og de kunne bli helt innhyllet og blindet av det siste biten hvis de ikke landet på riktig måte - hvis jeg forsto han rett da. Han passet på å lande med fortsatt forover momentum slik at støv/sandskyen ikke rakk å vokse fram til cockpiten før de var nede. Det var ikke modelert i DCS ennå, pluss at flight model på Kiowaen var slik at en slik forover landing ikke ble slik den skulle. Den ble mer bumpy enn nødvendig forsto jeg. Men ellers var han veldig førnøyd med flight model. 

Dette med sand og støv kan jeg skrive under på. Har selv flere ganger "tatt ned" (vært på bakken) helikopter ute i felt (altså ingen betong landingspad nei) i Afghanistan som da har landet rett foran nesa på meg. Ganske bokstavlig talt. Det er et inferno av sand og støv, og brukte selvsagt goggles og skjerf rundt ansiktet.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
On 1.6.2024 at 11:18 AM, Dr.Peedee said:

Så nylig en livestream fra Cosmo, ganske interessant. Noe han savnet - som jeg synes var interessant var hvordan støv og sand oppførte seg i landingssituasjoner. Det er et problem i virkeligehten, og de kunne bli helt innhyllet og blindet av det siste biten hvis de ikke landet på riktig måte - hvis jeg forsto han rett da. Han passet på å lande med fortsatt forover momentum slik at støv/sandskyen ikke rakk å vokse fram til cockpiten før de var nede. Det var ikke modelert i DCS ennå, pluss at flight model på Kiowaen var slik at en slik forover landing ikke ble slik den skulle. Den ble mer bumpy enn nødvendig forsto jeg. Men ellers var han veldig førnøyd med flight model. 

Dette med sand og støv kan jeg skrive under på. Har selv flere ganger "tatt ned" (vært på bakken) helikopter ute i felt (altså ingen betong landingspad nei) i Afghanistan som da har landet rett foran nesa på meg. Ganske bokstavlig talt. Det er et inferno av sand og støv, og brukte selvsagt goggles og skjerf rundt ansiktet.

Både brown out og white out bør være med. Om jeg husker var det mer white out effekt i DCS enn brown out. Men lenge siden jeg har landet med helikopter i snø i DCS.

Uten my fanfare ble Kiowa sluppet i dag.

En teaser for 2 uker siden sa 2 uker, men 2 uker er jo bare et flight sim meme.

Men jo da, vi viste det kom en patch i dag, men eneste vi viste som var i den patchen var hot fixes for F4. Men jagu ble Kiwoa sluppet.

På 1 måned og 2 dager, har vi fått 1 etterlengtet kart og 2 etterlengtet kjøretøy. Senere denne måneden kommer første del av Afghanistan og Chinnock.

 

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...