Gå til innhold

Nybegynner Guide til DCS(Digital Combat Simulator)


Anbefalte innlegg

 

Hva er DCS
DCS er en flysimulator som lar deg fly, jagerfly og jagerbombefly/multirole fly fra WW2 frem til moderne tid. Spillet er teknisk sett “fee to play” i at spillet er gratis, men er ikke som de typiske spillene du tenker på som free to play. Det er ikke noe pay to win i spillet. Selv om noen fly er objektivt bedre enn andre, er spillet laget slik at disse fordelene ikke betyr mye. 

Grunnspillet kommer med 2 gratis kart, et over Svartehavet som heter Caucasus, der Georgia er hoveddelen, og det som er Ukraina som Krim er der fysisk, men ingen detaljer som byer og slikt, dette ble gjort lenge før dagens problemer i Ukraina. Kartet er det eldste i spillet og selv etter en grafisk oppdatering noen år tilbake, er dette helt klart det “styggeste” kartet grafisk, teksturer, trær og slikt ser ikke veldig pent ut i forhold til andre kart. Det har lite å si om du er i en F16 8000-12 000 meter over bakken, men du merker det om du flyr i et helikopter eller i en Viggen 100 meter over bakken. 

Det andre kartet er ganske nytt og tar for seg Marianas øygruppen, kartet er 98% vann, men noen små øyer i midten, perfekt om du liker hangarskipkamper og slikt. Det som finnes av land er veldig detaljert. Et tredje gratis kart skal komme i år som er WW2 varianten av Marianas, like mye vann, men øyene er langt mindre bebygd. Og skal matche minst 2 nye Stillehavskrigs fly som skal komme.

Med spillet er også 2 gratis fly. Su25 bakkeangrepsfly som brukes av Russland og Ukraina den dag i dag, Russlands svar på A10, et effektivt fly med div valg av bomber, men spesielt mye effektive missiler. Dette er et såkalt Flaming Cliffs 3(FC3) fly dette er fly fra en eldre simulator brakt over til DCS, fått bedre grafikk og realistisk fly fysikk. Flyet er mer i tråd med alle andre fly simulatorer man er vandt med. Du kan ikke klikke på knapper i cockpiten og den har ikke like bra grafikk som flyene man kan kjøpe. Men kommer med en gratis kampanje.

Det andre flyet er TF-51 som er et trenings/akrobatikkfly basert på P51, dette er det som DCS kaller “full fidelity" fly. Her kan du starte flyet manuelt ved hjelp av musa, og følge samme oppstartings prosedyre som i et ekte fly. Men det har ingen våpen.

Andre ting du har tilgang til uten å betale noe er mission editor, det er nøyaktig den samme som om du betaler noe. Eneste du ikke har tilgang til er “WW2 Asssets” som er en egen pakke som legger til div WW2 fly og bakke enheter. Ellers kan du lage så store og komplekse oppdrag du vil. Mission editoren er noe kompleks, men gir deg nesten uendelige muligheter for å lage oppdrag. Du kan også kjøre disse oppdragene uten at du eier noen av de flyene man må kjøpe, du kan ikke fly de, men du kan lage oppdrag med de og se på AIen gjøre oppdragene, som du du bare vil lage store slag med hangarflåter som sender opp F14 og F18 fly mot Russiske hangarflåter som sender opp sine Su33 fly og alle skipene sender langdistanse missiler mot hverandre og se på de, kan du gjøre det gratis. 

Du kan også fly online med Su25 gratisflyet uten å betale noe.
Et siste tips om du vil prøve DCS uten å betale mer er mods. De fleste mods krever at du har en eller flere av disse FC3 flyene. Men et par mods krever ikke det den beste i min mening er A4 Skyhawk modden. A4 Skyhawk er et subsonisk jagerbombefly utviklet på 50 tallet, det ble brukt i stor stil under Vietnamkrigen og var flyet John McCain ble skutt ned i. Flyet ble også brukt av Israel, Australia, New Zealand, Argentina(ble brukt mye under Falklandskrigen) samt andre land. Flyet veide ikke mye mer enn et WW2 jagerfly, men kunne bære mer bomber enn et B-17 bombefly. Denne modden er mer som en “full fidelity" module enn FC3 flyene. Nesten alle knapper kan trykkes på i cockpiten, du har tilgang på mange våpen, inkludert anti radar missiler som låser seg på radaren til luftvernmissil batterier. Min favoritt er å stappe 14 eller 16 227kg bomber på flyet “ripple” bombe noe, lage en fin rekke med bomber som faller og utsletter alt i deres vei. Flyet er også ok til dogfighting, og kan ta av og lande på hangarskip, og noen online servere lar deg bruke denne gratis modden. Så jeg anbefaler A 4 Skyhawk madden på det sterkeste. Selv om jeg har nesten alle moduler i spillet flyr jeg A4 ofte da det bare er et dritkult lite fly. 

Men hvor mye må du ut med får å få maks ut av DCS?

Vel, før vi går løs på kart og fly du må betale for, så må vi ta for oss utstyr.

Spillet krever mye, du kan fly det med en 1080ti helt fint, om du ikke krever for mye av grafikken, og spillet er i ferd med å få multithreading, DLSS og Vulkan støtte, som vil hjelpe. Men DCS er også et spill som med glede tar i mot 4090 kort, 64 gig ram(om du liker online, og krever 32gig for å få ok ytelse) og det er ikke noe som heter for bra og dyr CPU heller. Så det er noe å tenke på, men som sagt mange flyr det med 1080ti og får tusenvis av timer ut av det.

Men så er det andre ting spillet “krever” du kan i teorien spillet det med en Xbox kontroller og noen påstår de har gøy med det. Men nei, skal du ha det gøy i DCS, må du ha en HOTAS, altså joystick og gass stikke. Du trenger ikke en kjempebra enn, mange flyr med HOTAS til rundt 1500-2000kr. Andre som meg har lagt titusenvis av kroner i slikt utstyr, ikke fordi det gjør det mye bedre i spillet, men for meg er innlevelse en stor del av spillet, så at utstyret er nærme det “ekte” betyr mer enn hvor god jeg er(feks har jeg blitt mye dårligere til å fly F16 etter jeg kjøpte en designert F16 HOTAS) Fordi den har en sær måte å bli styrt på og gass stikka er stor og noe kronglete å fly med. Men det er en rå innlevlese å ha utstyr som matcher det man ser spesielt i VR

Ja, VR. Du har 2 valg når du skal fly DCS og ha det gøy, en eller annen form for Head/eye tracking eller VR, DCS er komplekst og prøve å se deg rundt med musa eller bruke en av “hattene” på joysticken til å se rundt  vil bli tungvint og kjedelig. Har du ikke VR finnes det billige og ok headtrackingsmuligheter som bruker mobilen din eller et gammalt webcam. Eller du kan kjøpe dyre løsninger som koster minst like mye som et medium priset VR headset. Fordelen med headtracking er at du kan skru opp grafikken til maks om du har systemet for det og det vil se jævlig bra ut. Fordelen med VR er innlevelsen, sitte der i en F16 cockpit, starte flyet opp osv. Er helt fantastisk og jeg personlig kunne aldri tenke meg å fly noen simulator uten VR. Men her er smaken som baken, ikke noe er bedre enn det andre, noen VR headset er letter å bruke enn noen headtrackings løsinger, mens andre VR headsets kan være et lite marreritt å bruke, den største ulempen med VR er at spillet da krever mye mer av PCen din, du må kanskje sette ned grafikken noe, og VR vil aldri gi like god grafikk som en 4k skjerm. Men igjen multithreading, DLSS og Vulkan vil hjelpe på dette.Du må også belage deg på å lese opp om hvordan få best ytelse av spillet for å kjøre det bra i VR, div programmer, div roting i nvidia innstillinger og slikt. Selv bruker jeg G2 som er et godt headset spesielt til simming. Det finnes ingen perfekte VR headsets så du må velge hva du er ute etter av pris, komfort, brukervennlighet osv. Men om du ikke har VR og ikke vil bruke for mye penger, er en Pico 4 med en lang lade USB-C kabel antageligvis det letteste og beste. (om du har bra Wifi) 

Og det er det, hvor mye du legger i disse ekstra sakene er ditt valg, alt fra 1500kr HOTAS og VR du kanskje har fra før av eller 4000kr på Pico 4, eller 200kr for noe billig headtracking. 
Eller som meg, som nå har VR headset til 7500kr, en HOTAS for bare F16, en F18 gass stikke som jeg bruker til 90% av flyene mine, en spesiallaget Force Feedback stikke til alt for mye penger. En collective stang til helikoptere, pedaler med hydraulisk demper, 2 paneler for div knapper og saker. Og 3D printa joystick og gass stikke til Spitfire. Og haptic pad som er i setet. Og siden jeg har kontinuerlig oppgradert de siste årene har jeg nå en full size F18 joystick, og 2 joystick baser til overs…

Fly

Men nok om dette, du vil kanskje fly? Hva vil du fly og hva vil det koste deg.

Jeg nevnte FC3, Su25 er da et FC3 fly og er gratis, men det er flere, du kan kjøre noe som heter FC3 pack. Denne pakken koster ca. 500 utenfor salg, og kommer med mange fly, ved siden av gratis Su25, har du A-10A, F-15C, MiG29A/S, Su27/Su33/J11. Disse er da alle enklere i operasjon, du trykker på en knapp så kommer luft til luft våpen opp, en annen som kommer luft til bakke. Så de er mindre realistiske i operasjon, men våpnene og fly fysikken er like bra som i de dyrere flyene. Dette er en grei pakke å kjøpe på salg, da får du 7-8 fly som er helt ok til type 200kr. De brukes også om du vil fly div mods som ikke nødvendigvis er så realistiske, men som en del liker, F22 modden bruker vel F15 som basis. Det er også mods som Su34 som bruker Su27 som basis. 

Men vil du ha den ekte DCS opplevelsen vil du sikkert ha en av disse full fidelity sakene. 

Lista med moduals per i dag er stor. 

La oss prøve å kategorisere dem.

Helikoptere
Mi-24 Hind.
Mi8
Apache
UH-1 Huey
Gazelle
Ka-50

“Kommende helikoptre som er planlagt å slippes i nær fremtid er Kiowa, Chinoock, og Bo-105

Russiske fly jetfly
MiG15
MiG19
MiG21

“Planlagte Russiske fly som antageligvis er flere år unna er: MiG23”
*Potensielle full fidelity fly som kan komme før jorda går under er MiG29A, MiG17, Su22

Amerikanske jetfly
F86 Sabre
F14A/B
AV-8B Harrier
F-5E Tiger 2
A-10CII 
F18C 
F16C

“Amerikanske fly som er “rett rundt hjørnet”: F-4E, F-15E.
Amerikanske fly som er lengre på horisonten: F-100, A-1, C130, A-7, A-6, F-8

Vest Europeiske jetfly.
Mirage F1
Mirage M2000
L-39 Albatros
C-101 AvioJe
AJS37 Viggen
MB-339

“Kommende Europeiske fly: Eurofighter, PC-9, Mirage 3, kfir(Isrealsk variant av Mirage 5, Fiat G.91 ”


Kinesiske fly
JF-17 Thunder
“Kommende kommende kinesiske fly: J-8II”


Andre fly:
Yak-52 kald krig treningsfly og Christen Eagle dobbeltdekker akrobatikkfly. 


WW2 fly
Spitfire MkIX
P-51D
P-47
BF109K4
Fw190A8
Fw190D9
I-16
Mosquito FB VI

“Kommende WW2 fly: F4U Corsair(i løpet av året håper jeg, etter 5 år med produksjons tid) La-7(også i løpet av året antageligvis) F6F Hellcat(antageligvis ikke før neste år) Det skal også komme en Fw190F varian en gang i fremtiden.

Som dere ser er det mye å velge mellom, alle disse flyene og du trenger absolutt ikke kjøpe alle, du kan om du vil(jeg mangler de franske sakene og noen russiske helikoptere og et par av de “trenger jets” flyene) Eller du kan kjøpe et eller 2 fly og senke 3000 timer i de. Hvert fly er sin egen simulator, kjøper du F16C kjøper du en F16 simulator. Og DCS er basen for den simulatoren. 

Hva du kjøper er opp til deg, men et par tips.
1. Aldri kjøp full pris, DCS har salg flere ganger i året. 

2. Og om du laster ned DCS fra Eagle Dynamic(ED) sin egen side, får du 50% på første kjøpe ditt, Også om du bruker ED sin egen butikk kan du prøve hvilke 2 moduler gratis i 2 uker. Og den er rullerende, så du kan i løpet av et år teste alle fly og kart og slikt i 2 uker.
Jeg bruker steam, men det er fordi jeg er vrang, og jeg liker steam med rask og effektiv nedlasting. Men det er helt klart fordeler med å bruke ED sin egen butikk. De har også salg oftere.

3. Kjøp på ED sin egen side gir deg “miles” som gir deg nedsatt pris du kan bruke på neste kjøp.

4. De har noen ganger bundles, der du får flere moduler til nedsatt pris. 

Som nevnt noen fly er bedre enn andre, men det er fordi F16C i spillet er fra 2007 og da har all teknologien som følger med i forhold til en MiG21 som er en 1971 oppgradering av et 1956 fly…

Men det er ingen pay to win, online er PVE størst, basert for det meste på realistiske senarioer. 
Og ja F18 og F16 er utrolige gode Dogfighters om du drar til disse Dogfight serverne, men det samme er også MiG29 og Su27 som du får billig i FC3 pakka. 

Men det er en stor forskjell, på de serverne som har en del PVP og som har “vest mot øst”  så er øst dårligere stilt, deres mest moderne fly er J11 som er en kinesisk versjon av Su27, den har missiler som tilsvarer det F16 og F18 har, men Su27 har ikke det, MiG29S har også brukbare missiler. Men det er helt klart mangel på gode moderne “red force” fly. Men på “cold war servers” er feks MiG21 det beste flyet, der har NATO siden fly som F-5 og F86, ikke de beste. Nå vil F-4 flyet som kommer straks forandre den balansen, men F-4 er på ingen måte usålig for en MiG21.

Men viktigst av alt de fleste spiller PVE eller singeplayer basert på realistiske senarioer. Og da flyr du det flyet du liker. Det er ikke noe riktig fly å starte med, start med det du liker. 

Her er noen fly “anbefalinger” fra meg.

F16 og F18 er veldig like, og det er vel to to mest populære flyene i DCS, de er begge ca. 2007 modeller med passende teknologi.I luftkamp har de brukbare radarer som kan se fiender på ca. 50 nuatiske mil, de har AIM-120C AMRAAMs som har en rekke vidde på 35-40 nautiske mil. De har begge tilgang til AIM-9X som er varmesøkende missiler som kan låses mot fiendtlige fly med helmen og fyres av fra 90 grader. De har også en drøss med luft til bakke våpen, små bomber, store bomber, laser guida bomber, GPS guida bomber,  anti rader missiler osv. Og alle disse er for det meste like på begge flyene. 
Forskjellene er er  F18 kan bruke Harpoons, luft til sjø missiler, de kan ha mange flere luft til luft missiler(12 mot 6 på F16) Mens F16 har bedre klasebomber og har en egen “pod” som gjør disse anti radar missilene mye lettere og effektive til å bruke. F18 har fordelen at du kan bruke Hangarskip og har per nå MANGE flere singleplayer kampanjer å bruke.  Fordelen til F16 ved siden av bedre klasebomber og den “poden” er at det er et langt raskere fly, F18 har små motorer og bruker lang tid til å bryte lydmuren selv uten våpen på, og med tar det en halv evighet. Mens F16 selv tungt lastet kan bryte lydmuren mens det skyter til værs. Begge er små fly med lite drivstoff. Uten ekstra tanker vil F16 på full afterburner bruke opp all drivstoffen sin på type 5 minutter. Og slev med 2 ekstra drivstofftanker har den ikke fantastisk rekkevidde.
 

F16 er patriotisk og forsvarer "Norge" 32 F16 fly som fyrer av 128 missiler samtidig var for mye for min PC, i hvertfall før Multithreding. 


Jeg personlig kan ikke fordra F18, syns den er tungvint å sette opp våpen og slikt, mens andre mener det samme om F16


F14 er kanskje det “beste” flyet i DCS, da tenker jeg på kvalitet over alt, realismen, grafikken, detaljene er bare fantastiske på alle punkter. Du får A og B modellen på kjøpet, største forskjellen er at B har en mer effektiv motor(men lavere toppfart) og mulighet for bomber inkludert laser guidede bomber. B-modellen var i bruk fra slutten av 80 tallet. A modellen var laget som en pure fleet defence interceptor, den skulle gå så fort som faen og skyte ned innkommende russiske bombefly og jagerfly som prøvde å sende langdistanse antiskipmissiler. Hoved våpenet til F14 er AIM-54 Phoenix, en gedigen dyr missil, per i dag er F14 det flyet med lengst rekkevidde på sine våpen, Phoenix kan skyte ned fly på opp mot 100nm så dobbelt så langt som F16, F18 og F15. Selv om flyet er stort et det en overraskende bra dogfighter. 
Og i motsetning til F16 kommer F14 med flere gratis kampanjer til flere kart. 

Noen “eksperter” anbefaler ikke å begynne med F14 da det er vanskeligere å fly enn F16/18. Men det er overdrevet, kan du fly en Cessna i Microsoft flight simulator kan du fly mer eller mindre alle fly i DCS, et fly er et fly, ja de har sine særtrekk, og ja det er lettere å gå i bakken i en F14 enn i en F16, men vanskelighetsgraden er sterkt overdrevet. Liker du F14 velger du F14, liker du F-5 velger du F-5, liker du å fly en pinne med jetmotor som aktivt prøver å drepe deg flyr du MiG-21. Har du ALDRI flydd noe flysim, så ja kanskje begynn med F18 eller F16. Men har du flydd Microsoft Flight simulator 2004 eller 2002 for den saks skyld så greier du fint å fly i DCS

F-5 er et fly noen anbefaler fordi du “lærer og fly” det er en grunn til at de brukes som "aggressor" fly den dag i dag, det er manøvrerbart og du lærer grunnleggende ting som “energy management" Men har du ikke noe interesse i F-5 er det ikke noe vits. 


Viggen om du vil ha noe sært og svensk, har du Viggen, cruise i Mach 1.2 mens du flyr 5 meter over tretoppene, flyet virker helt annerledes enn noe annet i spillet, laget av de samme som har laget F14 og har samme kvalitet. Dette er ikke et mulitrole fly som F18 eller F16, på bakken utstyrer du deg med våpen, og flere av våpene utelukker andre våpen, du kan ikke bruke raketter og bomber, du må velge, du kan ikke bruke anti skip missiler og bomber osv. Du velger et våpen og det er det du skal bruke, dette er et strikefly, du flyr fort og lavt, angriper med det du har og kommer deg unna så fort du kan, ikke noe henge rundt målet. Du har en dritkul liten analog datamaskin, der du stapper inn en kassett og taster inn koder. Flyet kan også gå i revers pga noen kurver du kan sette bak motoren, som gjør at du kan stoppe på under 200 meter. Sært og svenskt, med rare svensk militær forkortelser i cockpiten. 

Viggen oppdrag med analog datamaskin "time on target" angrep

Skal du gå løs på Helikopter, så gjelder også fly det du er mest interessert i, men helikopter er langt vanskeligere å fly, Så med mindre du elsker Mi8, så ikke kjøp det som ditt første, da vil du faktisk bli ganske frustrert, da du mest sannsynligvis vil eksplodere hver gang du prøver å lande. Huey er vel helikopter varianten av F-5, her lærer du å fly helikopter, ikke noe fancy teknologi, det finnes flere gode kampanjer til det også, dette er mitt favoritt helikopter i spillet og den modulen jeg liker best å bare “fly” Suse over tretopper, lande på Dover castle. 

“Obs, det er anbefalt å ha pedaler om du skal fly helikopter, det er ikke påkrevd, og mange flyr uten, men det gjør det hele lettere”


Siste anbefaling fra meg er F86, du kan ofte få det for type 200kr på salg det er et dritkult fly, og har en fantastisk kampanje å skaffe som heter Hunter over the Yalu, som er en korea krig kampanje(med Caucasus kartet som stand in for Korea)  Flyet er enkelt og fly, enkelt og starte opp, og er i ferd med å få oppdateringer(alle de eldre modulene skal oppdateres, med F-5 og Huey nå jobbes med)

Kart! 

Per i dag har vi følgende kart

Gratis
Caucasus
Marianas
Marianas WW2(kommer snart)

Kjøpe kart.
Persian Gulf
Syria
South Atlantic
(Sinai kartet kommer straks, kommer også et Kola Peninsula kart som har med seg Nord Norge, Nord Sverige, Nord Finland og Nord Øst Russland, ukjent når det kommer)
Det kommer også et kart med deler av Northern Territory av Australia, og Afghanistan kart er sterkt hintet til. 

Kjøpe Kart WW2
Channel Map
Normandy(Normandy 2 kommer i løpet av “two weeks” og vil oppgradere Normandy (nå kjent som Normandy 1944) ved å mer enn doble størrelsen, og legge til London og Paris, med ekstrem grafikk forbedringer.

Kart over kartene(minus Marianas og denne viser Normandy 1944 ikke Normandy 2 og viser Kola som ikke er ute enda, og nøyaktige størelsen på Kola kartet er fremdeles noe usikkert)

dcskart.thumb.png.71c7293b049469be35cb3e8a51593e87.png


Kart jeg anbefaler

I motsetning til fly er ikke kart like viktige, selv om Caucasus kartet ikke er det peneste, er det et vanlig kart online, du vil ikke ha noe problem å finne noen servere, Mange gratis og kjøpe kampanjer bruker også kartet. 

Av de andre kartene er da to av de laget for WW2 og har generelt ikke mange rullebaner brukbare for jetfly(det vil forandre seg noe med Normandy 2 oppgraderingen) Men Channel map og Normandy 2 er sykt pene kart så liker du helikopter er de flotte å suse rundt på sightseeing. Eller lage fiktive oppdrag. Av de moderne kartene er South Atlantic minst brukbar, eneste kampanjen på det kartet er en gratis kampanje som kommer med det flotte F14 flyet. Kartet er også veldig uferdig, og ser ikke spesielt pent ut lavt nede, jeg bruker det først og fremst som en standin for Norge for nå, siden fjordene ser “norske” ut. Persian Gulf har mange kampanjer, For F18, F14 og Harrier, samt andre fly og helikoptere. Kartet er ikke det peneste teksturmessig og i detaljer, men det gjør også at det ikke krever mye. Perfekt for Carrier ops både moderne og eldre saker, her kan du fly F14 både på amerikansk og iransk side. Mye brukt online.

Et eksempel på fikivt oppdrag men kan lage med Channel eller Normandy, en kald krig gone hot, hvor Sovjet er i Nord Frankrike, en god undskylding til å bruke Huey

Syria er et flott kart, langt penere enn Caucaus, South Atlanic og Persian Gulf, perfekt “Helicopter Country” Du kan til og med sprenge IS-terrorister ved My Mall på Kypros om du vil. Brukbart for Israel-Syria konflikter om man liker slikt. Eller nåverende Syria borgerkrigen. Det er ikke like mange kampanjer på dette kartet, men er noen, det kommer blant annet en F16 kampanje(første skikkelige kampanje til dette flyet) som er satt til Syria. 
 

Jeg sa man kunne sprenge terrorister ved My Mall på Kypros

Sinai er ikke ute, men er det veldig snart, og vi vet mye om det, dette dekker sørlige Israel, deler av Jordan og Saudia Arabia samt nordlige Egypt, vi får Pyramider og  Suez kanalen. Hele 3 hovedsteder er med på kartet Telavi, Amman og gedigne Cairo med 22 millioner innbyggere, blir med GOD margin største byen i DCS(london fra 1944 blir vel nest største med rundt 8 millioner) Fra videoer virker Cairo enorm, du har også Alexandria med 6 millioner mennesker til. Du har også de grønne områdene rundt Nilen, nytt på dette kartet er alle missilbatteri plassringene, alle sammen er modelert(hundrevis av de på kartet) og man kan finne de på google earth om man vil, noen har moderne saker, mens andre fremdeles bruker 1950 talls missiler. Det ser ut til å bli et fantastisk kart, og selv om det er satt til 2020 perioden vil deler av kartet funke bra for alle konfliktene som har vært der de siste 70 årene. 

WW2

DCS gjort WW2 vanskelig for seg selv, det er det dyreste å komme inn i, i DCS. Du må kjøpe fly, kart og “WW2 Asset pack” Så selv med salg snakker vi en del hundrelapper. Hvorfor ED har valgt dette, med tanke på at WW2 flight sims er der DCS har størst konkurranse(da fra IL2) Virker det dumpt. Du kan få IL2 til 100kr på salg, og da får du med et kart, type 8 fly å fly samt innebygd “Career mode” Mens for type 400kr på salg får du 1 fly, et kart og du har også betalt for å få AI fly å skyte på som B17 og Ju88. Personlig syns jeg dette er helt idiotisk. 
Så er du ute etter å bare hoppe inn i et WW2 fly og skyte ned andre WW2 fly er IL2 er mye bedre valg. Det er flere fly å velge mellom, flere typer fly å skyte ned og slikt. Men realismen er lavere, mye lavere, noen DCS fanboys bruker ord som arkade som IL2 og det er bare tull IL2 er en flysimulator, Ace combat er arkade. Flyene i IL2 tilsvare da FC3 jet flyene du får i DCS. Så det ikke arkade, bare mindre realistisk, da først og fremst i flyfysikken, pluss at du starter flyet ved å trykke på E.

Men vil du har den mer realistiske WW2 oppevelsen er DCS stedet å gå, selv om det er flere mangler, er det man kan gjøre i DCS med WW2 flyene og kartene noe IL2 bare kan drømme om, DCS har mye bedre grafikk på både fly og landskap, motorene i DCS funker som ekte motorer. 

Feks, alle WW2 fly hadde en max power modus, vanligvis kunne du bruke den fra 5 til 15 minutter, det varierte fra fly til fly. I IL2 går dette på en timer, så spillet tikker ned og ser på klokka og sier: ah, 5 minutter har gått, da ødelegger vi motoren din.  Mens i DCS går ikke motoren i stykker før ting som olje, kjølevæske og slikt blir for varmt. Så selv om du i teorien bare kan fly War Emergency Power(WEP) i 5 minutter på en spitfire, så kan du om du har høy fart som gir mer kjøling overskride dette. Du kan også overskride dette med å gjøre uoffisielle ting, men som var gjort av ekte piloter under krigen som å åpne alle radiatorer på maks for å gi mer kjøling. IL2 har heller ikke


IL2 er også laget for små kamper, du flyr med 12 fly og angriper 12 fly, bombefly flyr i formasjoner på 8 til 10 fly. Mens i DCS er bare himmelen taket. Flere kampanjeoppdrag har bombefly formasjoner på over 70 fly. Du kan ha hundre tanks på bakken om du vil. (og PCen din takler det) Du har også eksterne drivstofftanker noe IL2 ikke har (som har gjort Spitfire ubrukelig på IL2 Normandy kartet som kom i høst) 

Du har noen WW2 kampanjer du kan kjøpe laget av en kar som heter Reflected Simulations, hans kampanjer på 12-16 oppdrag er de mest realistiske oppdragene du vil finne i en WW2 flysimulator. Ekstreme detaljer på alt, han bruker godt over et år på hver kampanje og krever bare 150kr for de, og fortsetter å oppgradere de i mange år etter, feks nå som det nye Normandy 2 kartet kommer har han brukt flere måneder på å oppgradere hans 3 kampanjer som bruker Normandy 1 karet. Han har forandret bomefly formasjoner basert på ny info han har funnet, noen kart har blitt helt anderledes, f eks skal du nå fly i P51 helt til Paris for å eskortere bombefly dit, dette oppdraget blir da type 3 timer langt, så er du ute etter å få en smak av hvordan det var å sitte i en P51 i timesvis, er dette stedet du vil dra. Og alt dette får du grais.(Reflected har også kampanjer for andre fly som F14, blant annet en der han har samarbeidet med ekte F14 piloter for å lagde den mest realistiske F14 utdanningen i noen sim ever) 
Så er du ute etter å få en skikkelig følelse av å være en WW2 pilot bør du prøve WW2 DCS.

WW2 fly anbefalinger.

Vel, de 3 jeg vil anbefale (av de 8 som er tilgjenlig nå) er:

Spitfire: Litt vanskelig å få opp av bakkken, men flyr som en drøm, du svever som en fjær, største ulempen er lite ammo, med bare 10 sekunder med 20mm og 15 sekunder med .303 
Den har per nå 3 gode kampanjer(2 av de fantastisk gode)


P51, har du øvd på gratis P51’n kan du fly denne, lettere å ta av og lande med, men noe lumsk, da den kan “lose a wing” når du svinger både i lav og høy fart. Ikke det beste flyet som finnes(var ikke derfor det ble brukt) Men passe bra til det meste, med 6 .50 mitraliøser biter den ok fra seg, de gjør ikke like mye skade som 20mm eller 30mm, men du har ok med ammo og .50 er lettere å treffe med på distance enn de tyngre sakene. Har en ok kampanje og 1 fantastisk en. 

Bf109K4, siste modellen av Bf109 laget i noe særlig antall, 1800 laget, kanskje det “beste” WW2 flyet i spillet i at bare spitfire kan svinge bedre, men den 109 er raskere enn alle de allierte flyene, kan klatre i nesten en evighet. Største ulempen er våpene, med en 30mm i nesa laget for å skyte ned bombe fly og bare 2 13mm mitraljøser, er det ikke ideelt for å skyte ned jagerfly, 30mm kulene er mer som håndgranater og å treffe noe på mer enn 100 meter er ikke lett og du har bare 60 skudd til den. Men kommer du nære nok vil 30mm utslette alt den ser. 

Honorable mention P-47, jeg nevner dette da det er ikke det beste nybegynner flyet, men det er ok i luft til luft kamp, 8 .50 gjør mye skade. Men liker du å bombe ting å ødelegge ting på bakken er det bare et nydelig fly. Igjen de 8 .50 river opp alt som ikke er skikkelig pansra, du kan bære 500kg bomber, samt 1 250kg bombe, samt 10 raketter og bare gjøre ugang. Og her er DCS uslåelig, å gjøre WW2 bakke angrep i DCS er såå mye bedre enn i IL2, grafikken, fysikken, lydene alt gjør at det er bare så drit kult og rått. Så liker bare sprenge tyskere i fillebiter er P-47 et must. 

P-47 gjør det den gjør best, utslette tyske bakketropper

 

Nå kommer snart F4U Corsair til DCS etter 5 år med trøblete utvikling og lite snakkesalige utviklere. Bør det kommer i løpet av sommeren?/året. Om man vil komme billigere inn WW2 er dette et alternativ, F4U kommer med et egen fungerende Essex hangarskip, samt japanske bakke enheter, kanskje skip og også AI Zero jagerfly. Så for prisen av et fly får du mye, og siden Marians WW2 er gratis slipper du å kjøpe WW2 kartene, mens WW2 asset packen er også kanskje mindre viktig. Men som et nytt fly vil det ikke komme på salg, så totalprisen for det nye flyet blir vel ca. Det samme som en av de eldre WW2 flyene, et WW2 kart og WW2 asset pack blir til sammen på salg. DCS blir da det eneste moderne flysimulator spillet som takler Pacific War. Man kan bare håpe på flere AI assets, flere fly, flere skip, og ikke minst flere kart, Marinas WW2 vil være ok, og det var faktisk slag der under WW2, men det er fryktelig lite landmasse.

 

Andre Greier.

Ved siden av fly og kart er det andre ting å vurdere. 


WW2 Asset pack( Allerede beskrevet en del, det legger til en del WW2 kjøretøy, infanteri, artilleri og fly)

Super Carrier modul, dette legger til div av Nimitz-class amerikanske hangarskip, spillet kommer default med et Nimitz-class hangarskip USS Stennis det fungerer helt fint, du kan skytes ut av katapultene, lande og alt det der, men alt er “automatisert” i at det er ikke noe mannskap, Super carrier modulen  legger til animert mannskap som fungerer som de ekte, de gir de ekte visuelle kommandoene for å hjelpe flyene komme på plass på katapultene, gir signal for å senke vinger eller spre vinger. Sier ifra når du er koblet til katapulten. Og når du gir signal om at du er klar, dukker de ned og sender deg av gårde. Det hele er super bra innlevelse, spesielt om du er i VR. Det skal også komme "briefing room” der du kan sitte i en sal og få briefings, og vil funke som en slags multiplayer lobby når man spiller online. Ikke nødvendig med mindre man vil ha innlevelsen, og så klart bare nødvendig om du har F18 eller F14. Noen kampanjer krever Super carrier. 
 

Video viser deck crew og slikt på Super Carrier

Kampanjer.

Noen fly kommer med kampanjer, de er ofte “halve” altså type 4-6 oppdrag og ikke 10+ og kvaliteten varierer. Noen av de eldre er direkte ødelagt etter at nye skyer ble lagt til for et par år siden og gjør oppdragene umulige å fullføre. (samme gjelder noen av trenings oppdragene som følger med de eldre moduelene som Huey. 

Men noen er veldig gode, Viggen kommer med 2 korte kampanjer som henger sammen, som har drit kule om enke oppdrag, perfekt innføring i Viggen. F14 har flere gratis kampanjer fra de som har laget flyet.

Det er en egen “industri” å lage kampanjer til DCS, de koster 100-150kr utenfor slag, og de fleste er faktisk gode, de ikke gode er unntaket, men noen er bedre enn andre. Reflected er min favoritt, han lager veldig realistiske kampanjer og du må kunne modulene bra for å kunne fullføre de, bare fordi du kan fly F-14 uten og krasje den, betyr ikke at du kan fly hans F-14 kampanjer. Så jeg holder meg for det meste til hans WW2 kampanjer, de kan være komplekse nok, men du slipper å lande en F-14 i mørket i en storm… Men de er alle gode, og kan du fly flyene i hans kampanjer får du ikke noe bedre. Han har kampanjer for Spitfire(2) P-51(1)  P-47(1) Fw190A(1) Me109K4(1) Mosquito(1)  F86(1) F-14(3) Huey(1) Han jobber også med en F16 kampanje som skal komme med Kola Peninsula kartet. Men det er mange andre gode kampanje skapere der ute. Like du singleplayer og innlevelse er kampanjene noe du bør se på. Og der er som nevnt F18 kongen, med sånn type 10 kampanjer og velge mellom, pluss sikkert noen gratis kampanjer jeg ikke har fått med meg.


Noen flere tips til slutt.


Noen fanboys vil påstå at du må lese 400 sider manual før du kan ta av og fly flyene i DCS og det er bullshit, de er ikke ekte fly, de er kanskje så nærme du kommer utenfor en 2 millioner dollar simulator, men det er et spill, som nevnt alle kan fly disse flyene ganske fort. Noen fly er vanskelige å ta av og lette med, andre er lette, men du trenger ikke noe 400 sider manual, liker du det kan du gjøre det, du kan om du digger å dykke ned i slikt stoff helt klart gjøre det slik, eller du kan se en 10 minutters video på youtube og være i lufta etter kanskje 20 minutter. Jeg er ikke flink med komplekse ting og siden jeg hopper fra fly til fly, blir jeg aldri ekspert på noe, men jeg har aldri møtt et fly i DCS jeg ikke kan få i lufta etter en 10 minutters youtube video tutorial. Det er tutorials for alle fly finne, og F18 og F16 har dusinvis av videoer fra dusinvis av kanaler som alle aspekter ved flyene. 

Jeg anbefaler alle å ta en titt på mission editoren, den er helt lik den den ED og de “proffe” kampanje skaperne bruker, de har ingen hemmelige verktøy. Lage enkle oppdrag tar deg type 5 minutter, lage komplekse oppdrag tar deg dager eller uker. Du har masse muligheter, du har trigger og scripts du kan bruke, du kan legge til random events som gjør at selv om du har laget oppdraget vil du ikke vite hvor fienden er eller hva fienden er. Og det er nesten et spill i seg selv å lage oppdrag, har sikkert godt over 100 timer bare i editoren. Man får en ide eller inspirasjon så kan man prøve å få det til å bli en ting i mission editoren.

Men om du ikke vil det, kan du laste ned gratis kampanjer og oppdrag fra ED sin side, der folk har laget og lastet opp, en del av disse krever div mods til å funke, så det er noe å passe på.

Mods, bortsett fra div gratis fly mods, som legger til ikke så realistiske fly, har du mange kule mods, du har en gal svenske som lager masse assets, hans svenske asset pack legger til en drøss med svenske kjøretøy, artilleri, skip, missilbatterier osv, og det er ofte bedre enn det som kommer med spillet, de svenske infanteriet ser mye bedre ut enn defualt infanteriet i spillet. Han lagde til og med snipere, som ikke fantes i spillet før, som kan plukke ned fiender på 1500 meter med .50 barett. Problemet med offisielle mods, 1, de kan ødelegges ved hver update av spillet, og man må vente til modderne update deres mods eller så vil mods bare ikke funke lengre. Mange gode mods har gått dukken sånn. 2 Mods kan fucke opp spillet, flyr du en kampanje og noe rart skjer i oppdraget kan det være pga en mod som ikke har noe med kampanjen å gjøre(si svensk infanteri får B-17 bombefly til å krasje i en P-51 kampanje) Så skal du fly kampanjer bør du ikke ha mods i spillet. 

et eksempel på hva man kan gjøre med mods og scripting. Her flyr jeg en Bronco, en av de bedre moddene, har også A-4, F-100 og F-105, de to siste er ikke spesielt realistiske mods, men funker fint for AI. Bruker også en script laget av noen andre. Som gjør at jeg kan kalle inn air support ved å kontakte flyene, gi de beskjed om hva slags våpen og retting de skal angripe fra, så fyre av røk raketter.

Alt i dette oppdraget er gratis.

 

Ja det er egentlig det. DCS er ikke perfekt, du vil oppleve at AIen er idiot noen ganger, du vil møte bugs, ytelsen er så som så. Men når det funker, er det fantastisk, og jeg spiller nå nesten ikke noe annet. Du kan bruke timer på å kjempe 1 mot 1 over Dover i en Spitfire mot en Bf109. Du kan lage kjempe komplekse og episke oppdrag. Du kan sitte ned å trene på den perfekte carrier landingen, eller du kan være som meg og denge flyet nedi og være fornøyd med det.  Du gjør det du vil med det, spillet mangler en god innebygd kampanje modus men de jobber med det, men ikke forvent noe før tidligst neste år, i år er MT, DLSS og Vulkan det som er de store “core” updatene som jobbes med. 

Om du har lest alt dette, har du mest sannsynligvis ikke noe liv og DCS er noe du trenger for å fylle tomrommet. 
 

Endret av Gunfreak
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var en veldig lang og fin gjennomgang, Gunfreak :)  DCS fortjener sin egen tråd :) DCS er et uhyre avansert spill/simulator, men det kan jo også faktisk spilles i easy modus hvor alt er forenklet - og det kan jo være en "inngangsbillett" for noen. Da kan man enkelt fly rundt og blåse ting i lufta. Moro. Men mest givende et det når man spiller det slikt det er ment å spilles.

Med så mange flytyper så er det noe for alle. Jeg har kjøpt en god del fly, men har nå funnet ut at det er kjøpestopp inntil videre...hehe. Jeg driver dypdykk inn i A-10C. Veldig givende, og spesielt da i VR. Har apachemodulen også, men skal vente litt med den. Har testa såvidt bare.

F16 modulen har jeg også, og det blir nok jeg kommer til å holde på med siden av A-10. Jeg har jo nå så realistisk F16 stikke som det er å oppdrive til hobbybruk fra Realsimualtor, og i ettermiddag får jeg F16 Throttle fra Winwing. Bestilte på fredag fra Kina og leveres i dag. Imponerende :) 

Som sagt, jeg har en haug med flytyper, husker ikke alle. Men hvis jeg skulle foreslå noe å begynne med så ville det faktisk være A-10C II modulen. Den er gjennomprøvd, ferdig, og svært detaljert simulering av både flyet og våpen den kan utstyres med. Man kan lett komme i gang og dunke løs med maskinkanonen og slippe noen bomber, men graver man dypere kan man virkelig sette seg inn i ting altså. Og det er det jeg prøver nå. 

Til A-10 finnes det også bra med video tutorials på youtube. Jeg anbefaler denne, 0 to hero in A-10 av Ralfidude. Han har en serie med videoer som tar for seg det viktigste: 

 

 

I VR så er DCS absolutt det morsomste jeg har gjort innen flysimulatorer - og egentlig i spill generelt også. Jeg har brukt noen kroner på oppsettet riktignok, men den følelsen jeg har av å "være der" som jeg har i DCS nå - den har jeg aldri vært i nærheten av i noe spill/VR. 

For de som har en Quest 2 liggende, så går det å spille DCS med den også selv om man får mere ut av VR opplevelsen ved å spille med et headsett med høyere oppløsning enn Quest 2 da. (Men som da igjen krever mer av PCn). Som Gunfreak skriver, grunnmodulen kan man laste ned gratis og inneholder vel en par flytyper. Ikke de beste flyene akkurat, men nok til å få testet i VR. Og selvsagt kan man spille det på vanlig PC-skjerm også. 

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
9 hours ago, herzeleid said:

Artig! Som en som spilte en del "Lock on" prøvde jeg meg på Flaming Cliffs 3 men kom liksom aldri helt inn i det på samme måte. Mulig det må prøves på nytt en dag!

Det krever jo noe innsats.

Husker mine første forsøk på F16.

Gjorde noen sånne instant actions. 

Først skulle jeg og wingmanen min finne noe russere og slåss med de, ante ikke hva jeg drev med. Loka rundt og ante ikke hva jeg drev med. Men når du vet det er det jo kjempe lett. F16 har jo en egen knapp som heter dogfight, så for å stelle i stand til nærkamp trykker du dogfight mode og TMS(Target management switch) opp for å aktivere radaren. To tastetrykk. Så enkelt,  men du må vite det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Dr.Peedee said:

Dette var en veldig lang og fin gjennomgang, Gunfreak :)  DCS fortjener sin egen tråd :) DCS er et uhyre avansert spill/simulator, men det kan jo også faktisk spilles i easy modus hvor alt er forenklet - og det kan jo være en "inngangsbillett" for noen. Da kan man enkelt fly rundt og blåse ting i lufta. Moro. Men mest givende et det når man spiller det slikt det er ment å spilles.

Med så mange flytyper så er det noe for alle. Jeg har kjøpt en god del fly, men har nå funnet ut at det er kjøpestopp inntil videre...hehe. Jeg driver dypdykk inn i A-10C. Veldig givende, og spesielt da i VR. Har apachemodulen også, men skal vente litt med den. Har testa såvidt bare.

F16 modulen har jeg også, og det blir nok jeg kommer til å holde på med siden av A-10. Jeg har jo nå så realistisk F16 stikke som det er å oppdrive til hobbybruk fra Realsimualtor, og i ettermiddag får jeg F16 Throttle fra Winwing. Bestilte på fredag fra Kina og leveres i dag. Imponerende :) 

Som sagt, jeg har en haug med flytyper, husker ikke alle. Men hvis jeg skulle foreslå noe å begynne med så ville det faktisk være A-10C II modulen. Den er gjennomprøvd, ferdig, og svært detaljert simulering av både flyet og våpen den kan utstyres med. Man kan lett komme i gang og dunke løs med maskinkanonen og slippe noen bomber, men graver man dypere kan man virkelig sette seg inn i ting altså. Og det er det jeg prøver nå. 

Til A-10 finnes det også bra med video tutorials på youtube. Jeg anbefaler denne, 0 to hero in A-10 av Ralfidude. Han har en serie med videoer som tar for seg det viktigste: 

 

 

I VR så er DCS absolutt det morsomste jeg har gjort innen flysimulatorer - og egentlig i spill generelt også. Jeg har brukt noen kroner på oppsettet riktignok, men den følelsen jeg har av å "være der" som jeg har i DCS nå - den har jeg aldri vært i nærheten av i noe spill/VR. 

For de som har en Quest 2 liggende, så går det å spille DCS med den også selv om man får mere ut av VR opplevelsen ved å spille med et headsett med høyere oppløsning enn Quest 2 da. (Men som da igjen krever mer av PCn). Som Gunfreak skriver, grunnmodulen kan man laste ned gratis og inneholder vel en par flytyper. Ikke de beste flyene akkurat, men nok til å få testet i VR. Og selvsagt kan man spille det på vanlig PC-skjerm også. 

A10C er antageligvis det mest komplekse flyet I DCS. De har bygget og bygget på flyet i over 10 år nå. Så mye at de ga ut en oppgraderings pakke. Det er jo ikke vanskelig å fly å det heletatt og det å styre flere av våpen systemene er ikke noe særlig vanskelige enn si i F16 eller F18. Men det er så mye ekstra ting som gjør våpen leveransen bedre, gjør at du lettere vet hvor fienden. Det er en grunn til at av alle moduler i DCS er det A10 modulen som faktisk brukes til opptrening av piloter i amerikanske militæret. Fordi systemen er så mange og dype og de er jo de samme som i det ekte flyet.

A10C er drit kult fly du kan ha noe som 110 laser guidede raketter, der hver eneste rakett kan ta ut biler, panservogner og til og med eldre tanks.(du kan til og med ta ut "moderne" tanks som T72 med de om du treffer riktig) men med min distre hukommelse blir jeg for det meste forvirret og roter meg inn noen menyer og finner ikke veien ut igjen.

Harrier er på mange måter A10 light, begge, har samme type laser guidede raketter,  men kan færre av de. Har veldig god "situational awareness " for bakke angrep med store paneler, en HUD som viser varme mål. Ja et veldig effektivt fly. Selv om jeg hovedsakelig laster ned Sea Harrier skin og later som jeg er i en Frs1 og skyter ned argentinere.

Lenke til kommentar

Kjøpte Normandy 2 kartet i går. Og du og du - det er ganske så detaljert. Kan flys med alle fly, men jeg kjøpte også Messerschmitt Bf109 og Spitfire. Har også WW2 assets fra før. Så kjøper vel noe campaigns etterhvert. Ikke testet de flyene før i går, men….. Når jeg endelig gjorde det og da, med Buttkicker i Cockpiten min - og med Haptic software deres som styrer den og lever av Telemetridata fra DCS så det blir riktige effekter, så ble innlevelsen helt sjuk!!

Lenke til kommentar
3 hours ago, Dr.Peedee said:

Kjøpte Normandy 2 kartet i går. Og du og du - det er ganske så detaljert. Kan flys med alle fly, men jeg kjøpte også Messerschmitt Bf109 og Spitfire. Har også WW2 assets fra før. Så kjøper vel noe campaigns etterhvert. Ikke testet de flyene før i går, men….. Når jeg endelig gjorde det og da, med Buttkicker i Cockpiten min - og med Haptic software deres som styrer den og lever av Telemetridata fra DCS så det blir riktige effekter, så ble innlevelsen helt sjuk!!

Jepp. Jeg sitter med simshaker, force feedback stikke og VR, syk innlevelse. 

 

Og ja Normandy 2 ser rå flott ut.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

F15 kom for en liten stund siden. Blitt et populært fly som antatt. Ikke helt min greie men måtte ha det.

Det som er min greie er F4E som ser ut til å være neste fly ut. De hyper det mye, men i DCS betyr ikke det at modulen er rett rundt hjørnet. 

 

Men fy faen så bra det ser ut på de ferskeste bildene. 

 

 

FB_IMG_1691870789336.jpg

FB_IMG_1691870783926.jpg

FB_IMG_1691870775855.jpg

FB_IMG_1691868683113.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

DCS har 15 års jubileum.

Både ED store og Steam har stor salg, største salget ever. 60% på det meste.

God tid til å snappe opp kule ting 

Nå kan man feks få F16 og Syria for tilsammen 600kr. Det gir det en jævlig kult modual og jævlig kult kart(som driver å får oppgraderinger må.

Da kan man gjøre ting som dette.

Og dette

 

Så ta en titt

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det har ikke hvert noe patch til dcs på mange uker. Faktisk snart 2 måneder.

Det er fordi de jobber med DCS 2.9.

Dette ser ut til å bli en enorm oppdatering. Lista er lang som fy.

Men inkluderer for første gang DLSS i DCS(antageligvis det som tar lang tid)  det er uvisst hvor bra dette blir i noen spill er DLSS veldig bra i andre ikke. Man er spesielt nysgjerrige på hvor bra dette vil være i VR.

F16 og F18 får sin andre av 3 store oppgraderinger på radar for å gjøre de mer realistiske. Samt at F16, F18, A10 og Apache får skikkelig datalink støtte.

Det blir nye effekter fra rotorer i helikoptere når de flyr over bakken. 

Viking tank fly, B1 og B52 AI fly får latterlig detaljerte 3d modeller.

Samt mange andre ting. Er også snakk om forberedringer på ww2 flyene, men det var veldig uspesefikt så kommer nok ikke med 2.9, men i en senere 2.9,1 eller noe slikt.

 

Ellers så ser jeg etter måter å bruke South Atlantic map. Det har hvert få aktive konflikter på dette kartet. Falklands krigen er eneste unntak. Det var også noen kamper der under ww1 og ww2 til sjøs, men vi har ingen passende enheter for slikt. 

 

Så da har jeg måtte lage en "What if"

I 1978 ble det nesten krig mellom Argentina og Chile over Beaglekanalen og 3 øyer i den. 

Det ble ikke krig, men denne hendelsen var grunnen til at Chile støttet Storbritannia under Falklands krigen. 

Men hva om det ble krig, her er første oppdrag jeg har laget som ikke er veldig godt researcha. 

A4 Skyhawks ble brukt av Argentina og F-5 Freedom Fighter ble brukt av Chile. Bakke enheter og luftvern har ikke DCS helt korrekte enheter for så blir litt juksing.

Men morsomt å ha krig over bealgekanalen i Beaglekanalen 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er Patch 2.9 til DCS ute. 

Størrelsen vil variere basert på hvor mye du har installert i DCS, for meg var denne patchen hele 119 gig. 
Den legger til en drøss med saker.

De store er DLSS og FSR samt div andre grafikkinstillinger både for at spillet skal se bedre ut og for å gjøre det lettere å få til god ytelse.

Det er også mange andre store og små saker i denne patchen.

Hele kan leses her

https://www.digitalcombatsimulator.com/en/news/changelog/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (5 timer siden):

Da er Patch 2.9 til DCS ute. 

Størrelsen vil variere basert på hvor mye du har installert i DCS, for meg var denne patchen hele 119 gig. 
Den legger til en drøss med saker.

De store er DLSS og FSR samt div andre grafikkinstillinger både for at spillet skal se bedre ut og for å gjøre det lettere å få til god ytelse.

Det er også mange andre store og små saker i denne patchen.

Hele kan leses her

https://www.digitalcombatsimulator.com/en/news/changelog/

Prøvd alle typer anti aliasing nå som kom: TAA, DLAA, osv… men alle gjør alt som befinner seg 30m utenfor cockpiten ganske så Blurry. Fjerner shimmering riktignok, men hva søren skal jeg med Pimax Crystal når alt blir så blurry? Kjipt. DLSS gjør det enda mer utydelig bare. Forventa det med DLSS da. Men jeg hadde nok fram rate fra før så DLSS greier jeg meg uten. Men synd at de fortsatt ikke greier å bli kvitt shimmering uten at det blir utydelig bilde i VR. Prøvde legge på skarphet også, ble for dårlig allikevel. 

De andre forbedringene er mer interessante :)

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Dr.Peedee said:

Prøvd alle typer anti aliasing nå som kom: TAA, DLAA, osv… men alle gjør alt som befinner seg 30m utenfor cockpiten ganske så Blurry. Fjerner shimmering riktignok, men hva søren skal jeg med Pimax Crystal når alt blir så blurry? Kjipt. DLSS gjør det enda mer utydelig bare. Forventa det med DLSS da. Men jeg hadde nok fram rate fra før så DLSS greier jeg meg uten. Men synd at de fortsatt ikke greier å bli kvitt shimmering uten at det blir utydelig bilde i VR. Prøvde legge på skarphet også, ble for dårlig allikevel. 

De andre forbedringene er mer interessante :)

 

Var skeptisk selv, DLSS funker skjeldent bra i VR, har ikke testet med bare DLAA.

Har bare fått testet 5 minut9. Men fikk null FPS boost med DLSS, på test oppdraget mitt fikk jeg 50fps før 2.9.

Etter 2.9 prøvde jeg DLSS på balanced og performance. I alle 3 tilfellene hadde jeg 45-50fps.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Dr.Peedee said:

Prøvd alle typer anti aliasing nå som kom: TAA, DLAA, osv… men alle gjør alt som befinner seg 30m utenfor cockpiten ganske så Blurry. Fjerner shimmering riktignok, men hva søren skal jeg med Pimax Crystal når alt blir så blurry? Kjipt. DLSS gjør det enda mer utydelig bare. Forventa det med DLSS da. Men jeg hadde nok fram rate fra før så DLSS greier jeg meg uten. Men synd at de fortsatt ikke greier å bli kvitt shimmering uten at det blir utydelig bilde i VR. Prøvde legge på skarphet også, ble for dårlig allikevel. 

De andre forbedringene er mer interessante :)

 

Testa mer i dag. Fant ut at jeg bare slår av alt av DLSS, DLAA, og alt slikt. Med mindre jeg har DLSS på maks performance (hvor alt er grøt) ser jeg ingen forbedringer.  DLAA kutter fps med 10-15 og vet ikke om jeg trenger det med Crystal en gang. Så alt det er av. I stedet satt jeg på SSS.  Satt på secondary shadows. Og terrain shadows på maks.  Uten at det påvirket fps. Så spillet er langt penere Uten å tape fps så det er jo bra

Lenke til kommentar

Da har F4 blitt sluppet for pre-order, med antatt release " i vinter "

Som antatt har Heatblur gått way above and beyond.

 

Med helt nye konsepteter i DCS, som tusenvis av individuelle deler som alle kan slites, som dårlige lyspærer til treige hjul. 

Pilot customisation 

Du kan til og med bruke tusj på kuppelen.

Ja dette blir helt helt sykt bra.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dr.Peedee said:

Gleder meg. Men skjønner ikke greia med pre-order på kun digitalt innhold :) 

Du får det til en lavere pris. også må de vite hvor mange som skal ha fysiske ting som klær og vinyl så de vet hvor mye av de skal lages. 

Ellers prøver jeg meg på First in, Weasles over Syria, den første skikkelige F-16 kampanjen og jeg roter mye, prøvd meg på første oppdrag 3 ganger i dag, og selv om dette bare er et trenings oppdrag fucker jeg det opp, sist gjorde jeg det drit bra, traff trenings målet alt var bra, så blir vi skutt på av en S2, og jeg får beskjed om å stype ned og akrivere jammers, og mens jeg roter med jammers går jeg rett i bakken...

Er mye å holde styr på, bare dette med hvor man skal fly og komunikasjon rundt flybasen er noe nytt for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...