Gå til innhold

Toyota lurer kundene


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, AL123 said:

Pussig, Toyota har scoret i toppsjiktet på norsk kundebarometer i mange år, til tross for at de har bygget middelmådige biler. Ingen andre fabrikanter har scoret like høyt, men nå er de plutselig rasshøl, fordi noen har lagt ut en clickbaitartikkel. Av og til kan man lure på om dette er et forum for folk som nettopp har fått lappen….

Historikken til Toyota taler for seg selv. De har snakket om blant annet at de skulle få faststoff batterier i en haug av år, at ingen vil ha elbiler, at hybrider er selvladende og nå sist forsøker å sno seg unna generelle etablerte praksiser hvor folk skal få velge det verkstedet de vil og fortsatt ha garantien intakt. Jeg vet at mange ikke bryr seg om prinsipper eller ærlighet, men for meg kan jeg ikke legge igjen penger til slike løgnhalser.

Endret av The Very End
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (9 minutter siden):

De har snakket om blant annet at de skulle få faststoff batterier i en haug av år

Og de holder på med produksjon av dette. Et av de fremste firmaene i verden på området for øyeblikket. 

The Very End skrev (11 minutter siden):

at ingen vil ha elbiler

Noe som stemmer globalt sett.

The Very End skrev (13 minutter siden):

at hybrider er selvladende

Hva er galt med dette? De lader batteriet når du bremser. Det er ingen som påstår de lader seg selv fra luften. Da hadde de ikke trengt en brennstoff motor.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Iki said:

Og de holder på med produksjon av dette. Et av de fremste firmaene i verden på området for øyeblikket. 

Noe som stemmer globalt sett.

Hva er galt med dette? De lader batteriet når du bremser. Det er ingen som påstår de lader seg selv fra luften. Da hadde de ikke trengt en brennstoff motor.

Hvor er deres batterier? Her en kilde fra 2016 eksempelvis. https://arstechnica.com/science/2016/03/new-lithium-battery-ditches-solvents-reaches-supercapacitor-rates/

Globalt sett vokser salget av elbiler ekstremt mye. https://www.weforum.org/agenda/2023/03/ev-car-sales-energy-environment-gas/

Og hva angår Toyotas påstander om selvladende batterier som ikke trenger å lades (i ordets rette forstand) så trengs det ikke engang motargumenter, det er usmakelig og de som måtte støtte dette støtter tydeligvis at man skal belønne indirekte og direkte løgner i marketing.

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Historikken til Toyota taler for seg selv. De har snakket om blant annet at de skulle få faststoff batterier i en haug av år, at ingen vil ha elbiler, at hybrider er selvladende og nå sist forsøker å sno seg unna generelle etablerte praksiser hvor folk skal få velge det verkstedet de vil og fortsatt ha garantien intakt. Jeg vet at mange ikke bryr seg om prinsipper eller ærlighet, men for meg kan jeg ikke legge igjen penger til slike løgnhalser.

Tror jeg nøyer meg å si at du bare bekrefter påstanden min....

 

Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Så du har ingen saklige argumenter for å styrke Toyotas eller din egen sak?

Det har jeg allerede gjort. Toyota har toppet kundetilfredshetsundersøkelser i flere tiår, og de argumentene du kommer med er jo bare pjatt. Solidstatebatterier har de fleste som har jobbet med dette lovet i mange år, men saken er at forskningsresultater på både de og andre batterier har bremset kraftig opp de siste 3-4 årene. Mao ingenting spesiellt for Toyota. Hvorvidt deres hybrider er selvladende eller ikke er kun semantikk, og har ingenting med løgn å gjøre. Deres garantiordninger har alltid vært blandt de mest rause, og de har stort sett være overlegne på kulanse.  Alt i allt er dette bare tull. Hvis vi skal se til fabrikker som lurer sine kunder, så kan vi jo feks se til verstingen Tesla, som gjør verre ting omtrent månedentlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 17.4.2023 den 15.54):

Pussig, Toyota har scoret i toppsjiktet på norsk kundebarometer i mange år, til tross for at de har bygget middelmådige biler. Ingen andre fabrikanter har scoret like høyt, men nå er de plutselig rasshøl, fordi noen har lagt ut en clickbaitartikkel. Av og til kan man lure på om dette er et forum for folk som nettopp har fått lappen….

Middelmådige biler? Tja .. kanskje. Kommer litt ann på definisjonen av hva som er en bra bil eller ei, tenker jeg. Smaken er som baken. 

 

Fossil drivlinje:

Toyota har i mange tiår vært kjent for relativt fornuftige priset familiebiler, til overraskende god kvalitet på drivverk og alt det andre fysiske. De har kanskje ikke scoret så mange poeng innenfor det vi definerer som spennende, lekent eller gøyalt.

Trenger man en "fet bil" til "å imponere damene" med (les: prøve å være kul i egen krets), ville jeg ikke valgt Toyota. En og annen sporty to-seter har de laget, greit nok … men allikevel; jeg hadde aldri valgt Toyota som penisforlenger personlig. Flust av andre spennende merker og produsenter som kan fylle det behovet! 

Trenger man derimot en bil som kan ta deg fra A til B på en trygg og sikker måte, uten hyppig motorhavari og andre irriterende problemer, har Toyota alltid stilt sterkt! Med mindre man også ønsker en batteridrevet bil da. Der har de jo flauset helt! 🤯

 

Hybrid drivlinje:

Mitt inntrykk er at den tekniske kvaliteten på hybridene deres er ganske så bra. Slettes ikke ille. Men de har tatt noen rare valg her. Og jeg har vært temmelig irritert og sint på Toyota sin reklame, fordi de sprer løgn og usikkerhet i markedet! 

Rare valg: hvorfor så seint ute med å tilby plugin-hybrid? Jeg har ikke skudd sammen noen biler, så jeg har minimal med forståelse for kompleksiteten. Allikevel .. hvor vrient er det å få inn en ledning for å lade batteriet på?! Hybridene hadde jo (nødvendigvis) allerede batteri, og de hadde også allerede dynamo for å lade de (batteriet får riktignok kun strøm gjennom denne dynamoen, drevet av bensin). Jeg synes Toyota var en enorm sinke her. De var flinke på å pushe ut hybridbiler, og med sine store påvirkningskraft, kunne de faktisk pushet ut ny teknologi. De kunne vært langt mer fremoverlente på å få plugin-hybrider ut til folket, i en tid da fullelektrisk drivlinje ennå ikke var tilgjengelig for folk flest (kostbart og kort rekkevidde)!

Løgn: Reklamen argumentere med at deres hybrider slipper man å lade, til forskjell fra konkurrentenes plugin. Realiteten er jo motsatt. Ingen av plugin-hybridene lades. Alle har jo mulighet til å få strøm fra bensinmotoren. Men konkurrenten hadde en ekstra lademulighet i tillegg (som senker driftskostnader, da batteri fra stikkontakt hjemme er uendelig mye billigere enn å hente strøm fra bensin). Dette ble solgt inn som en fordel, og svertet en hel teknologi. Plugin-hybrider fikk ikke den starten og revolusjonen teknologien hadde fortjent! 

 

Elektrisk drivlinje:

Også her har Toyota tatt mange rare valg, og på ingen måte vært en verdifull bidragsyter til å få teknologien ut til de store masser. Tvert i mot. Heldigvis har andre japanske selskaper tatt seg av jobben, se bare på hva Nissan klarte å få til med sin Leaf! Snakk om å klare å få ut en brukbar bil til de store massene! Bare å bukke seg i støvet! 

Rare valg elektrisk: Jeg orker ikke å liste opp alt det rare. Og du orker neppe å lese alt heller... Men, la oss begynne med at bilene batterier selvfølgelig skulle drives av hydrogen! Vi har altså en elektrisk bil med vanlig el-motor og el-batteri, men i tillegg en brenselcelle og en hydrogentank for å mate batteriet. Fordelen er jo at man "slipper å lade" da (noen med stikkontakt-allergi på hovedkontoret deres?) Ulempen er at man må fylle hydrogen. Hydrogentanker er ikke akkurat små og usynlige saker, så for å få plass til dette, må tanken gjøres liten nok. Da går rekkevidden dramatisk ned, og man må altså svinge innom en hydrogenfyllestasjon oftere enn E. Musk rekker å endre rettningslinjene til X. Inc! 

Dersom Toyota hadde bygget ut slike stasjoner rundt om på kloden, slik nevnte Musk gjorde med sine ladestasjoner, så hadde kanskje hydrogen-elektrisk kunne fungert. Men det var de ikke interessert i. Dermed ble det hele bare dyrt – og dårlig. 

Hvor mange stasjoner for å fylle hydrogen finnes det i Norge i dag? Færre enn du kan telle på én hånd! Og de skal dekke hele landet? Hah...! 

Nei, nå orker jeg ikke rante mer om Toyota. De var jo et fornuftig og godt drevet selskap en gang. Men overgang til ny drivlinje klarte de å drite seg ut på ganske så mange ganger. På litt ulikt vis. Og de har ennå ikke lykkes med en ren elbil. Nesten imponerende dårlig!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (25 minutter siden):

Middelmådige biler? Tja .. kanskje. Kommer litt ann på definisjonen av hva som er en bra bil eller ei, tenker jeg. Smaken er som baken. 

 

Fossil drivlinje:

Toyota har i mange tiår vært kjent for relativt fornuftige priset familiebiler, til overraskende god kvalitet på drivverk og alt det andre fysiske. De har kanskje ikke scoret så mange poeng innenfor det vi definerer som spennende, lekent eller gøyalt.

Trenger man en "fet bil" til "å imponere damene" med (les: prøve å være kul i egen krets), ville jeg ikke valgt Toyota. En og annen sporty to-seter har de laget, greit nok … men allikevel; jeg hadde aldri valgt Toyota som penisforlenger personlig. Flust av andre spennende merker og produsenter som kan fylle det behovet! 

Trenger man derimot en bil som kan ta deg fra A til B på en trygg og sikker måte, uten hyppig motorhavari og andre irriterende problemer, har Toyota alltid stilt sterkt! Med mindre man også ønsker en batteridrevet bil da. Der har de jo flauset helt! 🤯

 

Hybrid drivlinje:

Mitt inntrykk er at den tekniske kvaliteten på hybridene deres er ganske så bra. Slettes ikke ille. Men de har tatt noen rare valg her. Og jeg har vært temmelig irritert og sint på Toyota sin reklame, fordi de sprer løgn og usikkerhet i markedet! 

Rare valg: hvorfor så seint ute med å tilby plugin-hybrid? Jeg har ikke skudd sammen noen biler, så jeg har minimal med forståelse for kompleksiteten. Allikevel .. hvor vrient er det å få inn en ledning for å lade batteriet på?! Hybridene hadde jo (nødvendigvis) allerede batteri, og de hadde også allerede dynamo for å lade de (batteriet får riktignok kun strøm gjennom denne dynamoen, drevet av bensin). Jeg synes Toyota var en enorm sinke her. De var flinke på å pushe ut hybridbiler, og med sine store påvirkningskraft, kunne de faktisk pushet ut ny teknologi. De kunne vært langt mer fremoverlente på å få plugin-hybrider ut til folket, i en tid da fullelektrisk drivlinje ennå ikke var tilgjengelig for folk flest (kostbart og kort rekkevidde)!

Løgn: Reklamen argumentere med at deres hybrider slipper man å lade, til forskjell fra konkurrentenes plugin. Realiteten er jo motsatt. Ingen av plugin-hybridene lades. Alle har jo mulighet til å få strøm fra bensinmotoren. Men konkurrenten hadde en ekstra lademulighet i tillegg (som senker driftskostnader, da batteri fra stikkontakt hjemme er uendelig mye billigere enn å hente strøm fra bensin). Dette ble solgt inn som en fordel, og svertet en hel teknologi. Plugin-hybrider fikk ikke den starten og revolusjonen teknologien hadde fortjent! 

 

Elektrisk drivlinje:

Også her har Toyota tatt mange rare valg, og på ingen måte vært en verdifull bidragsyter til å få teknologien ut til de store masser. Tvert i mot. Heldigvis har andre japanske selskaper tatt seg av jobben, se bare på hva Nissan klarte å få til med sin Leaf! Snakk om å klare å få ut en brukbar bil til de store massene! Bare å bukke seg i støvet! 

Rare valg elektrisk: Jeg orker ikke å liste opp alt det rare. Og du orker neppe å lese alt heller... Men, la oss begynne med at bilene batterier selvfølgelig skulle drives av hydrogen! Vi har altså en elektrisk bil med vanlig el-motor og el-batteri, men i tillegg en brenselcelle og en hydrogentank for å mate batteriet. Fordelen er jo at man "slipper å lade" da (noen med stikkontakt-allergi på hovedkontoret deres?) Ulempen er at man må fylle hydrogen. Hydrogentanker er ikke akkurat små og usynlige saker, så for å få plass til dette, må tanken gjøres liten nok. Da går rekkevidden dramatisk ned, og man må altså svinge innom en hydrogenfyllestasjon oftere enn E. Musk rekker å endre rettningslinjene til X. Inc! 

Dersom Toyota hadde bygget ut slike stasjoner rundt om på kloden, slik nevnte Musk gjorde med sine ladestasjoner, så hadde kanskje hydrogen-elektrisk kunne fungert. Men det var de ikke interessert i. Dermed ble det hele bare dyrt – og dårlig. 

Hvor mange stasjoner for å fylle hydrogen finnes det i Norge i dag? Færre enn du kan telle på én hånd! Og de skal dekke hele landet? Hah...! 

Nei, nå orker jeg ikke rante mer om Toyota. De var jo et fornuftig og godt drevet selskap en gang. Men overgang til ny drivlinje klarte de å drite seg ut på ganske så mange ganger. På litt ulikt vis. Og de har ennå ikke lykkes med en ren elbil. Nesten imponerende dårlig!

Veldig godt formulert! 100% som jeg skulle sagt det selv.

Det siste jeg kommer på er navnet på de nye elbilene til Toyota. De heter bZ4X, hvor bZ står for "Beyond Zero emission". Altså bedre enn null-utslipp. Man må jo nesten berømme markedsførerne til Toyota for sin ekstreme evne til å "pynte" på sannheten, og vri på fakta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (9 minutter siden):

Veldig godt formulert! 100% som jeg skulle sagt det selv.

Det siste jeg kommer på er navnet på de nye elbilene til Toyota. De heter bZ4X, hvor bZ står for "Beyond Zero emission". Altså bedre enn null-utslipp. Man må jo nesten berømme markedsførerne til Toyota for sin ekstreme evne til å "pynte" på sannheten, og vri på fakta.

Et lite tips. Først lære seg såpass engelsk at en skjønner hva ‘beyond’ betyr, så kan en kritisere. For ikke å fremstå som helt ignorant, kan du jo også prøve å sette deg inn i hva Toyota legger i navnet

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, AL123 said:

Et lite tips. Først lære seg såpass engelsk at en skjønner hva ‘beyond’ betyr, så kan en kritisere. For ikke å fremstå som helt ignorant, kan du jo også prøve å sette deg inn i hva Toyota legger i navnet

For ufyselig måte å debattere på, diskuter sak - ikke person. 

For det andre er det likegyldig hva Toyota definerer ting som. Man kan ikke definere seg ut av usannheter og etablerte forståelser. Hvis noen sier at fargen rød nå er grønn fordi selskapet syntes det var kult, så bryter det med vanlige folks oppfattelse og forståelse. Litt det samme er det med Toyota, de lager sine egne rare defensjoner og tolkninger, og det burde ikke få stå uimotsagt og enda mindre aksepteres. 

Ellers legger jeg inn definisjonen her, som for vanlige folk støtte opp oppfatning om at beyond tolkes som noe som er mer / bedre / forbi / større enn. osv. 

Skjermbilde 2023-04-20 125443.jpg

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 minutter siden):

For ufyselig måte å debattere på, diskuter sak - ikke person. 

For det andre er det likegyldig hva Toyota definerer ting som. Man kan ikke definere seg ut av usannheter og etablerte forståelser. Hvis noen sier at fargen rød nå er grønn fordi selskapet syntes det var kult, så bryter det med vanlige folks oppfattelse og forståelse. Litt det samme er det med Toyota, de lager sine egne rare defensjoner og tolkninger, og det burde ikke få stå uimotsagt og enda mindre aksepteres. 

Hva snakker du om? Beyond er engelsk og betyr ett og slett ikke «bedre enn» . Det er med andre god brukeren over her som har laget sin egen definisjon, ikke Toyota

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, AL123 said:

Hva snakker du om? Beyond er engelsk og betyr ett og slett ikke «bedre enn» . Det er med andre god brukeren over her som har laget sin egen definisjon, ikke Toyota

Les definisjonen til Oxford. Eller mener du at Toyota er bedre på språkdefinisjon enn nevnte aktør? Og hva med "selvladende", i hvilket språklig univers er dette godt språk som ikke skaper uklarheter / misforståelser? 

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Og nå er de ute med et pr stunt og sier at de skal doble rekkevidden på elbiler innen 2026. 

Som jo ikke er veldig vanskelig, siden andre fabrikanter allerede lager elbiler idag, som går dobbelt så langt som Toyota sine...

Det virker som de har satt alle kluter inn på å spre usikkerhet, og lansere avsporinger, slik at de kan klare å utsette/forhindre skiftet til BEV.

V8 motoren som forbrenner hydrogen direkte, som de har utviklet sammen med Yamaha, tar kaka. Det funker ikke, de vet det, men lanserte dette for 4 mnd eller noe siden som det store som skulle utkonkurrere BEV. 

Her er en fin gjennomgang for hvorfor det ikke fungerer, i det hele, tatt

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...