Gå til innhold

Deling av gjeldsrenter for samboerpar som har 50/50


Villfaren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aldrack skrev (11 minutter siden):

Hvis du kan unngå for eksempel trinnskatt kan det ha noe for seg vil jeg tro. Mulig det kan være noe å hente ved andre scenario også, men det vet jeg ikke. 

Fradrag for gjeldsrenter har ingenting med trinnskatt å gjøre. Eneste som er viktig er at du får benyttet hele fradraget. Altså skatter du mindre enn størrelsen på fradraget, så får du ikle utnyttet hele. 

 

Rentefradraget er på 22% av gjeldsrentene uansett hvilket trinn av trinnskatt du er på.

 

Til TS: Hvis fradraget blir benyttet fullt ut og dere uansett putter pengene i en felles pott så høres det ut som det ikke vil ha noen betydning for dere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Helt i prinsippet er dere så vidt jeg vet forpliktet til å gi riktige opplysninger, herunder korrigere feilaktige opplysninger, og det innebærer å fordele rentene etter hvem som faktisk har betalt dem. Men jeg tror ikke det har noen praktisk betydning om dere heller overfører nettoeffekten av fradraget til (evt overfører alt til gode/betaler alt baksmell fra) felles konto. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
anonym24663256 skrev (10 timer siden):

Fradrag for gjeldsrenter har ingenting med trinnskatt å gjøre. Eneste som er viktig er at du får benyttet hele fradraget. Altså skatter du mindre enn størrelsen på fradraget, så får du ikle utnyttet hele. 

 

Rentefradraget er på 22% av gjeldsrentene uansett hvilket trinn av trinnskatt du er på.

 

Til TS: Hvis fradraget blir benyttet fullt ut og dere uansett putter pengene i en felles pott så høres det ut som det ikke vil ha noen betydning for dere.

Du har helt rett. Jeg måtte inn å sjekke dette nærmere, og ser nå at fradraget for gjeldsrenter kun får betydning for beregning av skatt til staten og kommune/fylke, men ikke for beregning av trinnskatt og trygdeavgift. 

Lenke til kommentar
Aldrack skrev (11 minutter siden):

Du har helt rett. Jeg måtte inn å sjekke dette nærmere, og ser nå at fradraget for gjeldsrenter kun får betydning for beregning av skatt til staten og kommune/fylke, men ikke for beregning av trinnskatt og trygdeavgift. 

Nei en slipper ikke unna dette. Jeg hadde massive fradrag i år, på grunn av tap ved salg av bolig. Fortsatt samme trinnskatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...