Gå til innhold

Fotoboks


nacario

Anbefalte innlegg

Jeg snakket med ATK-sentralen i fjor etter at jeg ble tatt, og de sa at det ble trekt fra X km/t i feilmargin. Kan ikke huske om det var 4 eller 5. 

For øvrig IR-blits i boksene, halogenblits er avleggs siden lenge siden.

Endret av Valmeth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Valmeth said:

Jeg snakket med ATK-sentralen i fjor etter at jeg ble tatt, og de sa at det ble trekt fra X km/t i feilmargin. Kan ikke huske om det var 4 eller 5. 

På laserkontroll er det 3 km/t fratrekk for fart målt under 100, og 3% fratrekk over 100. Vet ikke om fotobokser bruker andre fratrekksverdier.

Lenke til kommentar

Kan hende det var 3 km/t. 

 

Husker "før i tida", så kunne man en periode slippe unna fartsbot i laserkontroll hvis man begynte å kverulere om å få se dokumentasjon på kalibrering av utstyret 😛 Det hadde de sjelden tilgjengelig og hvis de ikke kunne dokumentere at laseren var kalibrert og viste riktig fart holdt visstnok ikke målingen i retten heller. Prøvde aldri dette selv, men en bekjent fikk kjøre videre uten bot og anmeldelse etter å ha nektet å godta forelegg før han fikk se papirer på kalibrering. 

På dagens utstyr er vel feilmarginen så liten at 3 km/t er greit innafor, så kommer nok ingen veg med den i dag.

Lenke til kommentar

Hvis du ble tatt så kan det ta opptil to uker før du får boten i posten.

 

For øvrig så "blinker" ikke fotobokser lenger hvis du ble tatt. De sluttet vel med dette sånn rundt 2005 mener jeg å huske. Det eneste du kan se er en liten rød sirkel som er kameraet som tar bilde av deg. Men denne lyser på alle som passerer.

 

Det er også slik at mange fotobokser (gjn-snitt?) har en stolpe bak seg som lyser opp i gult hvis du har kjørt for fort.

 

Til slutt så er det viktig å huske på at det er feilmarginer på alle fotobokser i norge. 85km i faktisk fart vil angi en lavere fart i fotoboksen.

Endret av Deechon
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (På 1.4.2023 den 19.34):

Stemmer det. Husker en som slapp unna bot, fordi akselavstanden ikke stemte. 

Akselavstand har vel ingenting med målinger å gjøre?!?

Det er vel snakk om 2 sensorer som først registrerer forhjulene, så en ny sensor noen meter etterpå som igjen registrerer forhjulene...

Lenke til kommentar
RookieNO skrev (12 minutter siden):

Akselavstand har vel ingenting med målinger å gjøre?!?

Det er vel snakk om 2 sensorer som først registrerer forhjulene, så en ny sensor noen meter etterpå som igjen registrerer forhjulene...

Aner ikke. Vet bare at jeg leste om noen som slapp bot fordi akselvstanden var feil. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (24 minutter siden):

Aner ikke. Vet bare at jeg leste om noen som slapp bot fordi akselvstanden var feil. 

Mulig at akslingen ikke var på linje med stripene som er malt på asfalten. Regner med de bruker induktive sensorer og ikke trykk. Om Fotolinjene ikke synes så er heller ikke bildet godkjent, så på vinterstid er det ofte de ikke kan bøtelegge

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

Jeg fikk en bot fra Italia ca ett år etter hendelsen.

Greit nok det, men det er jo logisk at det tar lenger tid når vi snakker om et annet land.

 

For øvrig så håper jeg du aldri betalte den boten. De har ingen måte å kreve inn de pengene fra deg på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...