Gå til innhold

Fotoboks


nacario

Anbefalte innlegg

Tabbet meg å klarte prestere å kjøre 84kmt ved 70 kmt fartsgrense ca 40-30m foran en fotoboks på vei ut fra sandnes kl 8.. senket farten ned til 70 i dette sekundet jeg ble obs på boksen. Nistirret hele veien på boksen for å se etter rødt lys/blink, men så ingenting, som de angivelig gir når bilde tas? Er det et tydelig blink, og når gis det, når man passerer? Farlig å dagdrømme..

Endret av nacario
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et rimelig tydelig blink, ja. Har blitt tatt et par ganger i fotoboks, og det lyser opp skikkelig. 

 

Forøvrig, fotobokser har en feilmargin i din favør. Du kan ligge 5 km over, og den registrerer deg som å ligge i fartsgrensa. 

Endret av RRhoads
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (10 minutter siden):

Er ikke alle fotobokser som heller har kamera, de er tomme skall. I hvertfall mener jeg å huske å ha lest dette i en nyhetsartikkel noen år siden.

Den regner jeg med at er utdatert, fra den tiden de hadde analoge kameraer.

Nå er alt digitalt.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Snittbokser blinker for alle som passerer...

Snittboksene blinker mye svakere enn vanlige bokser, det er bare såvidt man ser det. Er det IR? Vanlige bokser blinker mye kraftigere, men usikker på om de bruker "blitz" når det er lyst nok til at bildet blir bra uten.

Lenke til kommentar
zanta skrev (Akkurat nå):

Snittboksene blinker mye svakere enn vanlige bokser, det er bare såvidt man ser det. Er det IR? Vanlige bokser blinker mye kraftigere, men usikker på om de bruker "blitz" når det er lyst nok til at bildet blir bra uten.

For 10 års tid siden kjørtes en test på en fotoboks utenfor arbeidsplassen min, slik at den tok bilde av alle som kjørte forbi. Det var en kraftig lysblitz.

Lenke til kommentar
zanta skrev (15 minutter siden):

Snittboksene blinker mye svakere enn vanlige bokser, det er bare såvidt man ser det. Er det IR? Vanlige bokser blinker mye kraftigere, men usikker på om de bruker "blitz" når det er lyst nok til at bildet blir bra uten.

Jeg vet ikke hva de bruker, men det lyser rødt når en passerer.

Lenke til kommentar
6 hours ago, ExcaliBuR said:

Jeg har hørt 10% + 1km/t er marginen

Det er kanskje bare 5% nå, men uansett er det jo fordi det er en faktisk unøyaktighet i målingene. Det er ikke slik at den alltid går til din fordel. Om de har en sikkerhetsmargin på 10% så vil det si at de kan måle deg til å gå 10% raskere enn du faktisk kjørte. Om de gjør de så kan ikke du også kjøre 10% over fartsgrensa og slippe unna med det.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (1 time siden):

Det er kanskje bare 5% nå, men uansett er det jo fordi det er en faktisk unøyaktighet i målingene. Det er ikke slik at den alltid går til din fordel. Om de har en sikkerhetsmargin på 10% så vil det si at de kan måle deg til å gå 10% raskere enn du faktisk kjørte. Om de gjør de så kan ikke du også kjøre 10% over fartsgrensa og slippe unna med det.

Hæ? Fotobokser bruker trykksensorer i asfalten. Det er en ganske nøyaktig måling basert på tilbakebelagt avstand over tid. Det er lite unøyaktigheter i det.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, ExcaliBuR said:

Hæ? Fotobokser bruker trykksensorer i asfalten. Det er en ganske nøyaktig måling basert på tilbakebelagt avstand over tid. Det er lite unøyaktigheter i det.

Jo ok, tenkte på eldre fartsmålere siden påstanden var 10% sikkerhetsmargin på målingene. Og poenget er det samme: dersom måten du blir målt på har en sikkerhetsmargin på X % så vil det ikke si at du kan kjøre X % over fartsgrensa uten å bli tatt, siden feilmarginen like gjerne kan slå ut negativt mot deg som positivt for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...