Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Føler meg aldri ordentlig opplagt, våken og fokusert


Gjest 8ba36...169

Anbefalte innlegg

Gjest 8ba36...169 skrev (På 7.4.2023 den 10.03):

 

Merker også at jeg har en del vondt i nakken, som igjen virker å være grunnen, eller hvertfall deler av grunnen til at ejg har litt hodeverk. Tror dette kommer av spenninger i nakkemuskler. Merket du noe til noe lignende når du var veldig anspent? Fant du noen løsning på det med magen? jeg har også tatt noen prøver av lignende grunn, men bare med slange ned i halsen og så tok de noen prøver på den måten. Fant ikke noe feil, så løsningen ble at jeg prøvde tabletter med melkesyrebakterier på eget iniativ, og det har hatt god effekt.

 

Anonymous poster hash: 8ba36...169

Ja, jeg er veldig stiv mellom skulderbladene, i skuldrene og i nakken, samt i kjeven. Typisk spenningsproblemer. Har slitt mye med hodepine igjennom livet pga det. Føler det har vært litt bedre den siste tiden! 
 

Magen går litt opp og ned synes jeg. Bedre i perioder jeg har det rolig - men tror det er noe underliggende der i tillegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, Locrin said:

Jeg våknet ofte med stiv nakke og trøtthet i hode og kroppen som hang igjen hele dagen. Løsningen ble å skaffe stivere madrass, formet pute for nakken og kutte ut lettbrus med koffein. 

Wait what? Hva gjør lettbrusen, eller effekten?

Og for de som sier de gnisser tenner, hva gjør man da? Sover med potet eller noe i kjeften (har fra tid til annen gnisser tenner) 😅

Lenke til kommentar
Quote

Symptomer

Lider du av smertefulle, anspente eller ømme kjever? Har du ømfindtlige og følsomme tenner? Våkner du med stiv nakke eller hodepine om morgenen? Plages du av stadig spenningshodepine eller migrene? Alt dette kan være tegn på at du gnisser tenner.

Står endel om tanngnissing her: 
Tanngnissing - NHI.no

 

Quote

Dersom stress er årsaken til gnissingen, kan tiltak som avstressingsøvelser, reduksjon i alkohol, tobakk eller kaffe eller andre tiltak som får deg til å dempe stresset, hjelpe. Det kan være nødvendig med en munnbeskytter. Det finnes skinner å få kjøpt, men det er ikke alle disse som passer like godt. Tannlegen kan i så fall "skreddersy" en skinne for deg.

 

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/9/2023 at 9:19 AM, The Very End said:

Wait what? Hva gjør lettbrusen, eller effekten?

Og for de som sier de gnisser tenner, hva gjør man da? Sover med potet eller noe i kjeften (har fra tid til annen gnisser tenner) 😅

Sikkert ingenting. Men jeg følte at det var relatert til trøttheten som hang igjen. Hadde også slapphet i kroppen og ømme muskler og ledd. Gav seg når jeg sluttet med lettbrus. Kan ha vært tilfeldig selvsagt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg går med pulsklokke omtrent 24/7. Kan bekrefte at ofte når man "tenker" man slapper av, er det faktisk ikke alltid man slapper av. Videre er det forskjell på fysisk og mentalt sliten. Idrettsutøvere er visstnok kjent for å sove lett, fordi de er fysiske utmattet, men ikke mentalt. Derfor foretrekker mange av dem å ligge på egent soverom, versus med deres samboer. 
Det er ingen studier på det, men man ser tendenser til dette, og det gir jo mening. 

Lenke til kommentar

Det er mange gode tips her og det er viktig å gjøre grep som fører til lettere innsovning og bedre søvn.

Men samtidig vil jeg anbefale deg på det sterkeste å samtidig kjøre et løp med helsevesenet om å utrede søvnplager. Søvnapné, vitaminmangel, sovestillinger etc er og ting du vil kunne få en god vurdering på der uten å måtte famle i blinde hjemme og alene.

Det er to uker siden du opprettet tråden og siden jeg anbefalte lege. Så håper du har bestilt time og får snakke med legen din snart :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...