Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Føler meg aldri ordentlig opplagt, våken og fokusert


Gjest 8ba36...169

Anbefalte innlegg

Gjest 8ba36...169

Hei

 

uansett hvor mye/lite, eller hvor godt jeg sover, så føler jeg meg alltid litt uopplagt eller ufokusert gjennom hele dagen. Akkurat som at hver dag er en litt dårlig dag. Har vært hos legen og sjekket mye forskjellig vha blodprøve, men alt skulle være i orden. Fikk ikke så mye mer hjelp derfra. Har brukt søvnapp som spiller inn lyd på natta, og ingenting tyder på pustestopp, unormal urolig aktivitet e.l. Heller ikke noe unormalt stress eller lignende i hverdagen. Er heller ikke trøtt på den måten at jeg sovner midt på dagen eller veldig tidlig på kvelden. 

Spiser ganske variert, «drittmat» maks et par ganger i uka. Har prøvd ginseng, da noen sa det kunne hjelpe. Føler ikke det hadde den store effekten, men tar gjerne imot tips til annet lignende som kan være verd å prøve. 
 

noen som har opplevd lignende, eller har forslag til hva som kan hjelpe? Er veldig frustrerende når jeg aldri føler jeg kan prestere fullt ut verken på jobb eller fritid. 

Anonymous poster hash: 8ba36...169

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 8ba36...169
Aetius skrev (35 minutter siden):

Mine første to tanker her var 1) D-vitaminmangel, og 2) depresjon. kan noe av det passe på deg, tror du?

En annen mulighet er problemer med stoffskiftet, men hvis legen din har sjekket det meste fysiske, er det kanskje mest logisk med noe psykisk.


legen har jo sjekket vit D. Og jeg tar daglig tran, så det bør jo være dekket..?

ingen depresjon e.l.

 

så vidt jeg kunne se ut ifra prøveresultatene (kombinert med litt googling), så ble stoffskifte sjekket og var innenfor ref. 
 

føler selv at ingenting tyder på at dette skal være grunnet noe psykisk

 

 

TS

Anonymous poster hash: 8ba36...169

Lenke til kommentar
Gjest 8ba36...169
logaritmemannen skrev (14 minutter siden):

Jeg har slitt med dette før. Løsningen min ble å gjøre noen øvelser som kalles Trauma and Stress Release Exercise (TRE). Du kan også prøve å ta tyrosin på tom mage som kosttilskudd. Kan utdype mer i PM


sendt pm :)

 

TS

Anonymous poster hash: 8ba36...169

Lenke til kommentar
Gjest 8ba36...169
nomore skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg ville utelukket søvnapne så fort som du gjør.

Når du utredes for pustestopp så måles inn- og utpust, bevegelser i brystkasse, puls og oksygenmetning. Veldig mye av dette klarer ikke en søvnapp å registrere pålitelig så selv om den sier nei så bør du sjekkes skikkelig for dette.

Jeg hadde med meg måleapparat hjem i starten på denne måneden og den viste et snitt på 18,5 pustestopp i timen, hvor det lengste stoppet var på 93 sekund. Altså over halvannet minutt. Kroppen responderte med høyere puls og resultatet ble lavere oksygenmetning. Under det lengste stoppet var metningen på under 70%, som er ganske lavt.

Uansett. Jeg har hatt det slik du beskriver i mange år. Alltid trøtt om morgenen, aldri helt utkvilt og når kvelden kommer er jeg utslitt selv om dagen ikke nødvendigvis har vært krevende. Har liksom aldri mulighet til å hente meg inn.

Målingene som ble gjort på meg viser moderat søvnapne og kvalifiserer derfor til behandling. Behandlingen min går ut på å sove med CPAP maskin, som jeg fikk utlevert og opplæring på i går.

I natt var første natt på årevis jeg har sovet godt. Jeg våknet faktisk uthvilt. Til tross for at jeg har våknet et par ganger pga uvant maske. Av ren vane trykket jeg på slumre på telefonen (som jeg pleier å trykke 4-8 ganger på før jeg klarer å bevege meg ut av senga). Det slo meg raskt som dumt å gjøre så jeg sto opp allikevel. Og når jeg først var ute av senga var jeg faktisk opplagt nok til å både få ungene påkledd, matet og videre der de skulle, samtidig som jeg kunne gjennomføre en våken dialog med samboer og faktisk bidra. Normalt går jeg som en zombie de første timene på dagen.

Nå er dette bare første natta med maskinen så vanskelig å konkludere helt, men allikevel våger jeg å se at det er en sammenheng med søvnapne, at kroppen jobber tungt om natta når den egentlig skal hvile og hente seg inn.

Så jeg ville nok ha presset litt på fastlegen om å få henvisning videre. Dessverre er det mange leger som ikke tar dette alvorlig og mange går udiagnosert med søvnapne (blant andre ting). Jeg var heldig fordi legen spurte de rette spørsmålene, og mistenkte de rette tingene tidlig. Men om du nå ikke skulle ha søvnapne i seg selv så kan du allikevel få henvisning videre og faktisk få en litt grundigere undersøkelse til hvorfor du ikke sover når du først sover.

Det er verdt et forsøk. God søvn er kritisk for god helse.

Men begynn nå. Jeg måtte vente halvannet år på å få utredning og deretter nesten en måned på å få maskin (ble forespeilet 3-6 måneder).

Dersom det er søvnapne og kroppen jobber tungt på natta så er dette faktisk en stor risikofaktor for utvikling av hjerteproblemer senere i livet. Altså udiagnosert og ubehandlet søvnapne reduserer livslengde og livskvalitet. Viktig å få sjekket :)

Dette var jo faktisk veldig interessant, og en av grunnene til at jeg liker å bruke forum som diskusjon.no, istedenfor å bare google. Nettopp for å få personlige erfaringer. Prøvde du med app først for å sjekke om den oppdaget noe? Selv har jeg sovet med pulsklokke mange ganger, og har en relativt lav hvilepuls. Så akkurat det tyder ikke på det samme som du beskriver. Hadde du noe hodeverk? For det har jeg av og til. Ofte ikke mye, bare nok til at jeg ikke føler meg helt i form.

Det du nevner om oksygenmetning hadde kanskje gått an å sjekke selv med en sånn sak til å sette på fingeren som de selger på apotek o.l?

Anonymous poster hash: 8ba36...169

Lenke til kommentar
Gjest 8ba36...169
nomore skrev (18 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg ville utelukket søvnapne så fort som du gjør.

Når du utredes for pustestopp så måles inn- og utpust, bevegelser i brystkasse, puls og oksygenmetning. Veldig mye av dette klarer ikke en søvnapp å registrere pålitelig så selv om den sier nei så bør du sjekkes skikkelig for dette.

Jeg hadde med meg måleapparat hjem i starten på denne måneden og den viste et snitt på 18,5 pustestopp i timen, hvor det lengste stoppet var på 93 sekund. Altså over halvannet minutt. Kroppen responderte med høyere puls og resultatet ble lavere oksygenmetning. Under det lengste stoppet var metningen på under 70%, som er ganske lavt.

Uansett. Jeg har hatt det slik du beskriver i mange år. Alltid trøtt om morgenen, aldri helt utkvilt og når kvelden kommer er jeg utslitt selv om dagen ikke nødvendigvis har vært krevende. Har liksom aldri mulighet til å hente meg inn.

Målingene som ble gjort på meg viser moderat søvnapne og kvalifiserer derfor til behandling. Behandlingen min går ut på å sove med CPAP maskin, som jeg fikk utlevert og opplæring på i går.

I natt var første natt på årevis jeg har sovet godt. Jeg våknet faktisk uthvilt. Til tross for at jeg har våknet et par ganger pga uvant maske. Av ren vane trykket jeg på slumre på telefonen (som jeg pleier å trykke 4-8 ganger på før jeg klarer å bevege meg ut av senga). Det slo meg raskt som dumt å gjøre så jeg sto opp allikevel. Og når jeg først var ute av senga var jeg faktisk opplagt nok til å både få ungene påkledd, matet og videre der de skulle, samtidig som jeg kunne gjennomføre en våken dialog med samboer og faktisk bidra. Normalt går jeg som en zombie de første timene på dagen.

Nå er dette bare første natta med maskinen så vanskelig å konkludere helt, men allikevel våger jeg å se at det er en sammenheng med søvnapne, at kroppen jobber tungt om natta når den egentlig skal hvile og hente seg inn.

Så jeg ville nok ha presset litt på fastlegen om å få henvisning videre. Dessverre er det mange leger som ikke tar dette alvorlig og mange går udiagnosert med søvnapne (blant andre ting). Jeg var heldig fordi legen spurte de rette spørsmålene, og mistenkte de rette tingene tidlig. Men om du nå ikke skulle ha søvnapne i seg selv så kan du allikevel få henvisning videre og faktisk få en litt grundigere undersøkelse til hvorfor du ikke sover når du først sover.

Det er verdt et forsøk. God søvn er kritisk for god helse.

Men begynn nå. Jeg måtte vente halvannet år på å få utredning og deretter nesten en måned på å få maskin (ble forespeilet 3-6 måneder).

Dersom det er søvnapne og kroppen jobber tungt på natta så er dette faktisk en stor risikofaktor for utvikling av hjerteproblemer senere i livet. Altså udiagnosert og ubehandlet søvnapne reduserer livslengde og livskvalitet. Viktig å få sjekket :)

Vet du forresten om denne diagnosen ville hatt noen innvirkning på jobber der en trenger helseattest som feks arbeid på båt? Antar kanskje at dette er en såpass ufarlig "sykdom" at det ikke ville hatt noen betydning..?

Anonymous poster hash: 8ba36...169

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 8ba36...169 said:

ingen depresjon e.l.

Jeg forstår det slik at symptomene på depresjon ikke nødvendigvis er lett å se i seg selv: en bekjent opplevde økende grad av apati og distansering over tid, samt tapt konsentrasjon i arbeidssituasjonen. Hadde ingen mistanke om depresjon. Skulle utredes for noe annet, endte opp diagnostisert med depresjon også.

Jeg er ukomfortabel med å komme med råd, for dette kan fastlegen din bedre. Jeg tenker også søvnapné og magetrøbbel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8ba36...169
tommyb skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår det slik at symptomene på depresjon ikke nødvendigvis er lett å se i seg selv: en bekjent opplevde økende grad av apati og distansering over tid, samt tapt konsentrasjon i arbeidssituasjonen. Hadde ingen mistanke om depresjon. Skulle utredes for noe annet, endte opp diagnostisert med depresjon også.

Jeg er ukomfortabel med å komme med råd, for dette kan fastlegen din bedre. Jeg tenker også søvnapné og magetrøbbel. 

Magetrøbbel? 

Anonymous poster hash: 8ba36...169

Lenke til kommentar
Gjest 8ba36...169
Phantom Software skrev (Akkurat nå):

Trener du noe og er fysisk aktiv? Nå når det er lysere om morgen etterhvert, prøvd å gå 30 min i naturen i lyset før jobb? Og / eller ha en kort, intensiv økt på treningssenter, f ex en gruppetime av noe slag.

Trener sjeldent, men har en fysisk jobb med mye gåing og fysisk aktivitet. Ofte ute store deler av dagene

Anonymous poster hash: 8ba36...169

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Guest 8ba36...169 said:

Magetrøbbel?

Noe sånn som "Personer med irritabel tarm kan også ha en eller flere av følgende symptomer fra andre deler av kroppen. Typisk er hodepine, muskelsmerter, smerter fra underlivet, kronisk tretthet, depresjon og/eller søvnproblemer."

IBS

Men hvis du ikke har andre symptomer ift. stress/mage, ville jeg ikke tenkt på dette først.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest 4de12...7c7

Hvor lenge har du hatt det sånt? Har lest at svært mange har fått slike symptomer, etter covid smitte. Og det er et av symptomene på Long covid. Bare en tanke

Anonymous poster hash: 4de12...7c7

Lenke til kommentar
Gjest 8ba36...169
Gjest 4de12...7c7 skrev (12 minutter siden):

Hvor lenge har du hatt det sånt? Har lest at svært mange har fått slike symptomer, etter covid smitte. Og det er et av symptomene på Long covid. Bare en tanke

Anonymous poster hash: 4de12...7c7

Litt usikker, er spesielt de siste måneder jeg har reagert på det. Jeg har ofte vært litt dårlig på å legge meg tidlig nok, og derfor alltid tenkt at jeg har sovet for lite, så har vært sånn lengre, men jeg har ikke tenkt like mye over det. Men da jeg faktisk prøvde å legge meg tidligere hjalp det ikke. Kan ikke si jeg har merket noen spesiell forskjell ifbm covid. Har hatt det en gang som jeg vet om, og det er ca et år siden.

Anonymous poster hash: 8ba36...169

Lenke til kommentar

Jeg starter alltid dagen med en kaffe (og sigarett, men det er kanskje ikke for alle). Føler det gir en bra "reboot" etter en natt med slitsom søvn, haha.

Utover det finnes det mange måter å øke energinivået.

For meg virker det som om den fremste begrensningen på energi er ens egne betingelser, som gjerne er derivert av samfunnet.

F.eks. ideen om at for å ha energi så må jeg bli likt eller lignende. Så når noen misliker oss, så opplever vi et energitap. Men det er ikke noe man trenger å "kjøpe". Energi er iboende og ikke avhengig av ytre omstendigheter.

Hvis du opplever kronisk lav energi så er det vel en eller annen uvane du har. Jeg har funnet ut at det å behandle meg selv helt forjævlig tapper meg for mye energi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 8ba36...169 skrev (1 time siden):

Dette var jo faktisk veldig interessant, og en av grunnene til at jeg liker å bruke forum som diskusjon.no, istedenfor å bare google. Nettopp for å få personlige erfaringer. Prøvde du med app først for å sjekke om den oppdaget noe? Selv har jeg sovet med pulsklokke mange ganger, og har en relativt lav hvilepuls. Så akkurat det tyder ikke på det samme som du beskriver. Hadde du noe hodeverk? For det har jeg av og til. Ofte ikke mye, bare nok til at jeg ikke føler meg helt i form.

Det du nevner om oksygenmetning hadde kanskje gått an å sjekke selv med en sånn sak til å sette på fingeren som de selger på apotek o.l?

Anonymous poster hash: 8ba36...169

Jeg har ikke vært borti noen apper som måler alt dette og kombinerer det som søvnapp dessverre. Men de finnes sikkert.

Men litt av poenget her er jo at det er kombinasjonen av målingene som gir dårlig resultat. Alle kan ha mareritt og økt puls for eks mens en sover, men risikoen er å ha lav oksygenmetning. Et annet typisk tegn er at lungene utvider seg men luftmengden inn eller ut er minimal i forhold.

Og man kan sikkert ha lav hvilepuls og søvnapne og. Det viktigste er uansett å få henvisning videre og en solid utredning.

Gjest 8ba36...169 skrev (1 time siden):

Vet du forresten om denne diagnosen ville hatt noen innvirkning på jobber der en trenger helseattest som feks arbeid på båt? Antar kanskje at dette er en såpass ufarlig "sykdom" at det ikke ville hatt noen betydning..?

Anonymous poster hash: 8ba36...169

Søvnapne er ikke en ufarlig sykdom. Under utredning vil man for eks bli stilt spørsmål til blant annet om man har sovnet eller vært uoppmerksom mens man har gjort noe. Som for eks å kjøre bil. Svarer du feil på dette eller helsepersonellet mistenker noe så kan du for eks få kjøreforbud på stedet.

Så ja det kan og påvirke andre ting.

Og over tid vil som sagt søvnapne kunne gi betydelig økt risiko for hjertesykdommer. Så ufarlig er nok litt feil utgangspunkt :)

God søvn er viktig for alle. Så jeg vil igjen råde deg til å snakke med legen og pushe på å få henvisning videre for utredning. Han/hun har undersøkt det han kan - nå må det undersøkes videre i spesialhelsetjenesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...