Gå til innhold

Komplett PC lager mye støy


Anbefalte innlegg

Det er vel ikke så vanskelig dette. Kjør kabinettviftene på lavest mulig turtall når grafikkortet er under 50C. kjør kabinettviftene på 800-1200 RPM når grafikkortet holder >=50 C.

VIfter har forskjellig støyprofil ved ulike turtall. Da finner man turtall som man ikke finner sjenerende.

For eksempel hvis  ei vifte har ulyd ved 1000 RPM legger man seg enten under eller over.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg kan ikke fikse viftene til å lage mindre lyd. Jeg har satt alt på standard.

Tror du det blir greit å legge stasjonen i skapet der baksiden er helt åpen? 

Etter min test så er CPU temperaturen i dette tilfellet 41 C ute, 44 C inne. Motherboard temperaturen er 25-26 C inne og ute. Tallene er observert i BIOS settings siden.

Det blir 5 graders forskjell, men forskjellen kan bli mer hvis jeg bruker den til noe kraftig. Jeg vet ikke om det blir farlig eller ikke.

Lenke til kommentar
Mann1982 skrev (4 timer siden):

Jeg tror jeg kan ikke fikse viftene til å lage mindre lyd. Jeg har satt alt på standard.

Tror du det blir greit å legge stasjonen i skapet der baksiden er helt åpen? 

Etter min test så er CPU temperaturen i dette tilfellet 41 C ute, 44 C inne. Motherboard temperaturen er 25-26 C inne og ute. Tallene er observert i BIOS settings siden.

Det blir 5 graders forskjell, men forskjellen kan bli mer hvis jeg bruker den til noe kraftig. Jeg vet ikke om det blir farlig eller ikke.

Skapet vil bli varmt, og temperaturen vil stige ved last.

Lenke til kommentar
Mann1982 skrev (11 timer siden):

Kan bare sette alle viftene på null, men tror ikke PC'en da vil fungere lenge.

Kabinettviftene kan settes på null for testing, det går helt fint. :) Viftene på cpu eller cpu-radiator om man har vannkjøling slik du har bør ikke settes ned til null annet enn for kort tid.
Så lenge pumpen sirkulerer vannet vil du ha en viss kjøling, så det går fint bare for å teste og finne ut hva det er som lager mest støy.
Jeg kjører selv vifter fra Be quiet! i kabinettet, og de er helt lydløse uansett hva jeg bruker maskinen til.
Når jeg spilte Diablo 4 beta i helgen, merket jeg for første gang at GPU'en kjørte viftene på full gass, og det ble en del støy av de altså.
Best mulig kjøling med minst mulig støy er et fag i seg selv, anbefaler deg å bruke litt tid på å sette deg inn i dette slik at du får en løsning du er fornøyd med, og ikke bare setter kabinettet i et skap (selv om det av og til kanskje er eneste mulighet). ;)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det vil nok gå bra å ha den i et skap der baksiden er helt åpen. Varmluften vil nok da bli puffet ut av maskinen bakover mot åpningen øverst, og kaldere luft kommer inn lavere nede.

Det kan også hjelpe med stillegående vifter. Jeg ser at mine 12 cm vifter går på 800 og 850 RPM, Og min CPU vifte går på 900 RPM. Tall fra kald maskin, men det er nok stor forskjell på vifter hvor fort de kan gå i forhold til lyd og luftmengde. Jeg kan så vidt høre at maskinen går når den står på gulvet under skrivebordet.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skaff datablad for viftene for å finne min og maks turtall. Lag ei viftekurve etter temperaturen på skjermkortet fra min turtall på kabinettvifter til ønsket maks turtall ved last.

Bruk hodet, ikke til å komme på idiotløsninger som å sette chassiset i et skap, men til å lage en vifteprofil i medfølgende eller tredjeparts programvare. Armoury Crate fra Asus er startsted hvis du ikke har det allerede.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan finne ut opererer kabinettviftene fra 500-1500 RPM. Med mindre kvaliten er råtten, noe den ikke burde være med Phanteks bør viftene være tilnærmet støyfrie  mellom 500-800 RPM. Altså, de vil ligge under bakgrunnsstøy.

I denne maskina er det et moderat kjølebehov på ca 400W ved last, ved idle er det bortimot et trivielt kjølebehov.

Lag ei trinnvis viftekurve basert på temperatur på CPU eller grafikkort. Jeg hadde valgt grafikkortet siden det har mest bruk for luftflyt med mindre du driver med rendering/encode på prosessoren.

Hvis du har flat linje på 500 RPM opp til 60 grader på skjkermkortet, så 800-1000 RPM (testes til man finner en bra balanse mellom kjøleytelse og støy) ved 80 grader og failsafe 1500 RPM ved 90 grader. skulle dette være i boks. Turtallet øker ved behov og  er behagelige 500 RPM ved idle/ lett last. Verdiene er sånn ca, tweaks bør gjøres for å få det optimalt.

AiO-en bør også justeres. Sannsynligvis finnes det egen programvare fra CM med min/maks-verdier og justeringsmuligheter.

Med MSI Afterburner (programvare) eller tilsvarende kan du lage viftekurve for skjermkortet.

Sannsynligvis er det også mulighet for å sette kurve for sys-/cha-fan (kabinettvifter) i BIOS også da dette har vært standard i noen år nå.

 

Lenke til kommentar
On 3/30/2023 at 3:21 AM, Mann1982 said:

Etter min test så er CPU temperaturen i dette tilfellet 41 C ute, 44 C inne. Motherboard temperaturen er 25-26 C inne og ute. Tallene er observert i BIOS settings siden.

Det blir 5 graders forskjell, men forskjellen kan bli mer hvis jeg bruker den til noe kraftig. Jeg vet ikke om det blir farlig eller ikke.

Vanlig å være usikker på hva som er god temperatur på en CPU. Her er et par greie rettningslinjer

40C = Ekstremt bra

60C = Veldig bra

80C = Godt innenfor toleransegrense på en CPU

90-100C = For varmt. CPU vil bli tregere og maskinen kan skru seg av for å beskytte CPU.

 

Det er med andre ord null problem å senke viftehastigheten slik at du ligger på 60-80C under bruk dersom maskinen bråker veldig mye slik det er i dag.  

Lenke til kommentar

Feil. Siste generasjon Intel er laget for å booste til 100 grader for å få maks ytelse. Det er dog K-modellen, så denne ligger nok litt lavere. Power budget for prosessoren I maskina er ca 180 W. Det du foklarer gjalt tidligere. Altså for flere år siden. Prosessorene er ikke designet slik nå. Man kan sette power limit lavere dersom man ønsker.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
21 hours ago, BadCat said:

Feil. Siste generasjon Intel er laget for å booste til 100 grader for å få maks ytelse. Det er dog K-modellen, så denne ligger nok litt lavere. Power budget for prosessoren I maskina er ca 180 W. Det du foklarer gjalt tidligere. Altså for flere år siden. Prosessorene er ikke designet slik nå. Man kan sette power limit lavere dersom man ønsker.

 

Jeg vet godt hva du referer til. Men det betyr ikke at de veldig generelle retningslinjene jeg postet er feil. TVB er ikke tilgjengelig på alle varianter og det er flere sensorer på en CPU. Selv om en core booster til 100C betyr ikke det at hele chipen er 100C. Uansett blir dette fabelaktig urelevant som råd til noen som lurer på om 41C er farlig temperatur på en CPU.

Hverken Intel eller AMD CPU'er vil uansett ikke ligger på 100C hele tiden fordi det er superdupert og gir mer ytelse på magisk vis. De vil mikrobooste der de kan og der det behøves.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...