Gå til innhold

Komplett PC lager mye støy


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har Komplett stasjonær PC med GeForce RTX GPU. Kabinettet har flere coolere, og disse lager mye støy selv om jeg bruker ikke noe som krever mye CPU eller GPU.

 

Burde jeg slå av coolerne til kabinettet?

 

Eller er det trygt å legge stasjonære PC'en i skapet under skrivebordet (skapet som er del av skrivebordet)? Den er ikke helt luftisolert, men den er lukket fra alle sider. Kan lage noen hull baksiden for å sette inn kabler og for ekstra luft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mulighet til å justere viftene slik at dem holder lavere rpm?

Nå vet vi ikke hvilket kabinett du benytter, hvor høy temperatur er inne i kabinettet, eller hvor høy temperatur du har i rommet.

Det kan være den bråker fordi den har det for varmt, og får for lite luft.

Lenke til kommentar

Prøv med FanControl og se om du kan senke støyen litt: https://getfancontrol.com

Også fint om du har lenke til den komplett PCen du kjøpte, så ser vi hvilke komponenter den har og om det er flere kilder til støy / software du må bruke for å kontrollere.

Har noen ganger latt meg lure av støy og trodd det var kabinettvifter siden det er de man ser gå rundt, men så har det vært en skjult chipset vifte eller psu vifte som var problemet.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar

Viftene kan sikkert styres i bios. Du kan med fordel la de gå på forholdsvis lav hastighet (nesten lydløs). Det er mulig å justere hvor fort de skal gå i forhold til f.eks hva CPU temperatur er (eller kabinett temperatur om en har det).

Det er vel først og fremst skjermkortet (og cpu også) som avgir varme. Så det har en del å si hvor mange watt maskinen bruker. Til mer varme til mer luft må til for å kjøle.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opplegget er altså at kabinett luftes ved at det har kabinettvifter som blåser luft igjennom kabinettet. Om maskinen står i et skap så er det lett for at varm luft kommmer inn i maskinen igjen.

CPU kjøler kan ha en eller flere vifter. Noen bruker en vannkjøler der en har en radiator og slanger til CPU kjøler. 

Kabinettvifter og CPU kjøling vifter kan styres fra hovedkortets BIOS.

Skjermkortet har vifter. Disse kan styres fra skjermkort softwaren, men det er som oftest ikke nødvendig å endre på.

Strømforsyning har vifte. Denne styrer seg selv.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

 

12 hours ago, Phantom Software said:

Prøv med FanControl og se om du kan senke støyen litt: https://getfancontrol.com

Også fint om du har lenke til den komplett PCen du kjøpte, så ser vi hvilke komponenter den har og om det er flere kilder til støy / software du må bruke for å kontrollere.

Har noen ganger latt meg lure av støy og trodd det var kabinettvifter siden det er de man ser gå rundt, men så har det vært en skjult chipset vifte eller psu vifte som var problemet.

Dette er PC'en jeg kjøpte:
https://www.komplett.no/product/1205264/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-i175-epic-gaming-pc

GPU er endret til PNY GeForce RTC 3070 Ti

CPU er Intel Core i7-13700F Tray

RAM til 32 GB. Ellers er alt annet likt.

På BIOS så vises motherboard temperaturen 25 C, CPU temperaturen 41 C.

Det står CHA1, 2 og 3 FAN men ingen data på CHA1 og CHA2. CHA3 FAN er på ca 980 RPM.  Det er også CPU FAN på ca 1000 RPM pg AIO PUMP på ca 2350 RPM

AIO PUMP var på max, så jeg nedjusterte den til Standard, litt roligere men ikke stor forskjell. Alle andre er som likt.

 

11 hours ago, RRhoads said:

Viftene pleier å styres av temperatur. Før du gjør noe som helst bør du finne ut hvorfor viftene går på høy hastighet. 

 

Last ned programvare for å sjekke hva som er varmt.

Last ned f.eks. HWMonitor.

 

HWMonitor gir masse data.

På NVIDIA GeForce temperatures står det:

  • GPU: value: 30 C, min 29 C, max 33 C.
  • Memory: value: 36 C, min: 36 C, max: 42 C
  • HotSpot: value: 38.4 C, min: 37.4 C, 42,7 C

 

CPU Intel Core i7 temperatures står det:

  • Package: value: 31-32 C, min: 30 C, max: 50 C
  • P-cores: value: 29-30 C, min: 28 C, max: 42 C
  • E-cores: value: 30 C, min: 29 C, max: 39

 

Det varmeste jeg ser er noe under "ASUSTeK Computer Inc. TUF. . ." under "Temeperatures" som er AUXTIIN2 og TMPIN8, temperaturen er 119 C for begge, både min og max.

Av fans så er det det som heter AUXFANIN3 og CHASSINS #5 som har høyest RPM som er ca 2300-2350 RPM.

Jeg fikk ikke "FanControl" til å fungere. Den bare sier "you need to install an app for this task. Do you want to search on app store?", men finner ingenting på app store.

 

Endret av Mann1982
Lenke til kommentar

de hovedkortene jeg har vært borte i, har alle kommet med full guffe på alle viftekontakter, inkl. CPU vifte  (default i BIOS)

(de setter dem vel slik for sikkerhetsskyld, så de ikke risikerer reklamasjon/klager pga. overoppheting)

Dette kan man justere sjøl i BIOS etter hva slags bruksmønster man har. En pc som ikke brukes til noen tunge oppgaver, spill, eller slikt, kan f.eks. svive på behagelige 700 - 1100 rpm. etc.

Lenke til kommentar

Hovedmistenkt her er den AIO'en. Jeg ville sjekket først hvilke headere den og viftene er koblet til på hovedkortet. Oversikt over hovedkortet ditt finner du i 1.1 her: E18947_TUF_GAMING_B660-PLUS_WIFI_D4_UM_W

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf-gaming/tuf-gaming-b660-plus-wifi-d4/helpdesk_manual/?model2Name=TUF-GAMING-B660-PLUS-WIFI-D4

Som Mr.M sa så burde det være mulig å styre hastighetene på disse viftene fra bios, når du vet hvor de er koblet til.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (2 minutter siden):

Som Mr.M sa så burde det være mulig å styre hastighetene på disse viftene fra bios, når du vet hvor de er koblet til.

I følge manualen til dette hovedkortet, er det noe som heter QFan Control i Bios, hvor man kan velge viftehastighet-profiler.

Er fire pre-definerte innstillinger tilgjengelig:

Standard - Silent - Turbo - Full Speed

Det fins også et alternativ for å stille enkeltvifter manuelt.

Lenke til kommentar
Mann1982 skrev (1 time siden):

Det står CHA1, 2 og 3 FAN men ingen data på CHA1 og CHA2. CHA3 FAN er på ca 980 RPM.  Det er også CPU FAN på ca 1000 RPM pg AIO PUMP på ca 2350 RPM

Det kan tyde på at kabinett viftene er på CHA3.

At kjøleviften til AIO er på CPU FAN.

AIO pumpen er koblet til AIO PUMP og skal nok gå på max (jeg vet ikke så mye om det).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Mann1982 skrev (1 time siden):

 

Dette er PC'en jeg kjøpte:
https://www.komplett.no/product/1205264/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-i175-epic-gaming-pc

GPU er endret til PNY GeForce RTC 3070 Ti

CPU er Intel Core i7-13700F Tray

RAM til 32 GB. Ellers er alt annet likt.

På BIOS så vises motherboard temperaturen 25 C, CPU temperaturen 41 C.

Det står CHA1, 2 og 3 FAN men ingen data på CHA1 og CHA2. CHA3 FAN er på ca 980 RPM.  Det er også CPU FAN på ca 1000 RPM pg AIO PUMP på ca 2350 RPM

AIO PUMP var på max, så jeg nedjusterte den til Standard, litt roligere men ikke stor forskjell. Alle andre er som likt.

 

 

HWMonitor gir masse data.

På NVIDIA GeForce temperatures står det:

  • GPU: value: 30 C, min 29 C, max 33 C.
  • Memory: value: 36 C, min: 36 C, max: 42 C
  • HotSpot: value: 38.4 C, min: 37.4 C, 42,7 C

 

CPU Intel Core i7 temperatures står det:

  • Package: value: 31-32 C, min: 30 C, max: 50 C
  • P-cores: value: 29-30 C, min: 28 C, max: 42 C
  • E-cores: value: 30 C, min: 29 C, max: 39

 

Det varmeste jeg ser er noe under "ASUSTeK Computer Inc. TUF. . ." under "Temeperatures" som er AUXTIIN2 og TMPIN8, temperaturen er 119 C for begge, både min og max.

Av fans så er det det som heter AUXFANIN3 og CHASSINS #5 som har høyest RPM som er ca 2300-2350 RPM.

Jeg fikk ikke "FanControl" til å fungere. Den bare sier "you need to install an app for this task. Do you want to search on app store?", men finner ingenting på app store.

 

Gå inn i bios. Der har du noe som heter q-fan. Trykk F7 hvis du ikke ser den med en gang. Da kan du sette kurve på alle vifteutgangene. Tror du har en veldig aggresiv kurve.

Pumpa kan gå på maks hele tiden. Det er ikke den som bråker. 

Lenke til kommentar

1. Pass på at viftene styres etter temperatur (og ikke prosessorbruk feks)

2. Still kurven i bios. Ha de på laveste innstilling inntil feks 50-60 grader, så kan det gå opp. Dette gjelder dersom du bruker den til mye der den ikke trenger å jobbe så hardt.

3. Gjør så viftene ikke spinner opp og ned hele tida. Husker ikke hva det heter, men mine fortsetter rolig ned i en del sekunder etter behovet er «ferdig», og bruker også noen ekstra sekunder på å rolig stige i hastighet. Da merker jeg ikke like mye til forskjellene i viftehastighet, samtidig som temperaturene er under kontroll. 
 

Så må du også teste/sjekke om viftene er PWM eller dc-styrte, eller begge med tanke på viftekontrollen.

Lenke til kommentar

Selv så har jeg satt opp viftene manuelt med en kurve mot CPU temperatur. Har valgt å la viftene går ganske lavt opp til CPU temperatur på 50-55 grader. Deretter øke litt med økene temperatur på CPU opp til ca 80 grader. For kabinett viftene har jeg også brukt en tidskonstant på ca 60 sekunder.

edit: men der er noe automatikk også, der bios først prøver viftene og en kan velge forskjellige pre-definerte innstillinger som f.eks silent.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg gikk inn i BIOS og satte alle vifter til standard. AIOPUMP FAN er også satt til standard, som var max før.

Jeg vet ikke hva som er trygd, derfor ungikk jeg manuelt setting.

Om viftene er DC eller PWM styrt er den satt på autodetect. 

Det er kanskje vanlig at gaming stasjonær er mer støyete enn laptop. Men jeg tror kasse fans lager mest bråk. Setter jeg den til null er PC'en roligere.

Kan bare sette alle viftene på null, men tror ikke PC'en da vil fungere lenge.

Endret av Mann1982
Lenke til kommentar
Mann1982 skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som er trygd, derfor ungikk jeg manuelt setting.

støtter deg i det.

greiest å prøve en av de  pre-definerte alternativene. evt. kan du prøve silent også, hvis du ikke bruker pc'n veldig hardt.

du gjenkjenner hvorvidt ei vifte er PMW eller ikke, på antall pinner de har i kontakten. Er det 4-pin er den PWM styrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...