Gå til innhold

IS terrorister hentes tilbake til Norge. (Daesh/IS søstrene saken) .


Terrorister utvandret fra Norge skal få komme tilbake?   

55 stemmer

  1. 1. Ta terrorister inn til Norge

    • Ja
      7
    • Nei
      45
    • Usikker
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (11 minutter siden):

Litt av dilemmaet her er kanskje at Norge brukte utrolig mye tid og penger på å hente hjem to Norske leiesoldater/lykkejegere/kriminelle fra Kongo. Det setter en slags presedens.

-k

Absolutt. En viktig presedens. Når man velger å gå inn i noe som handler om folkemord og terror, er det greit med symboleffekt på at den norske stat ikke kommer i ekspressfart fordi man vil hjem igjen.

Innbyggere som aktivt velger å melde seg ut av samfunnet og bli en fare for sine omgivelser, bør oppleve litt konsekvens av det. 

For å dra det videre burde man muligens se på regelverk for terrorister og farlige personer i Norge sin rett til å bo hvor man vil. Tenker da på hva Sverige opplever, der bombing og skyting mellom farlige husstander rammer uskyldige. Der naboer i blokker og rekkehus blir skadet/offer for bombing og skyting. Politiet har i sin rapport vist til at de miljøene i Sverige nå forgrener seg inn i miljø her i Norge.

Sammensatt tema om egen rett til å være en fare for sine omgivelser versus andres rett til å slippe å ha terror vegg i vegg til sin bolig. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Er det vanlig for Norge å hente barn fra andre land, om dem ikke er statsborgere, for å hjelpe, eller må de barna komme seg til Norge selv?

Det har vært vanlig de siste 3 år. De under 18 år har gått rett på fly og deretter fått ekspressbehandling (3-5 måneder) av UDI for familiegjenforening , der vi også har betalt flybilletten for resten av familien. Mer om dette på UDI.

Så vi begynner å få andel flyktninger som har fått dra i forkant av krig og ikke har hatt "tradisjonell" flukt. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Jeg vil påstå at en person som forlater landet frivillig, bor i utlandet i 10 år, og kjemper for terror, gir fra seg statsborgerskapet.

31 minutes ago, Brother Ursus said:

Disse personene sa opp sine norske statsborgerskap.

Kan man fritt gi fra seg sitt eget statsborgerskap?

La oss si at jeg vil bryte noen av de norske lovene som gjelder for nordmenn utenfor norges grenser, f.eks. sexkjøp/trafficking. Kan jeg da velge å si opp mitt norske statsborgerskap og kjøre på som tidenes største overgrepsmann uten at det får konsekvenser for meg i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Erna og Høyre åpnet slusene for IS-terrorister kunne komme til Norge ved hjelp av den norske stat. Vi husker sist "Antatt syk" Mødrene til disse vil jo heller ikke gi fra seg ungene.

Og er det egentlig noen som tror de legger ekstreme holdninger bak seg ?
 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (14 minutter siden):

Kan man fritt gi fra seg sitt eget statsborgerskap?

La oss si at jeg vil bryte noen av de norske lovene som gjelder for nordmenn utenfor norges grenser, f.eks. sexkjøp/trafficking. Kan jeg da velge å si opp mitt norske statsborgerskap og kjøre på som tidenes største overgrepsmann uten at det får konsekvenser for meg i Norge?

Usikker. Mange stater praktiserer vel eksklusivt statsborgerskap. For å bli statsborger i disse landene så må du gi opp ditt Norske statsborgerskap. Jeg vet ikke helt hvorfor/hvordan Norge skulle nekte deg det.

Å gå til et slikt skritt for å kunne kjøpe sex i utlandet virker litt voldsomt. Det er antagelig en haug av Nordmenn som gjør det, og med mindre man har med seg journalister så er nok sjansen for å bli straffet av Norge liten.

Hvis du skal drive med trafficking så ser jeg for meg at de fleste siviliserte stater har lover mot det. Ønsker du å være statsborger av en lovløs skurkestat?

-k

Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til IS terrorister hentes tilbake til Norge. Hvor lurt er det?
26 minutes ago, shockorshot said:

Kan man fritt gi fra seg sitt eget statsborgerskap?

La oss si at jeg vil bryte noen av de norske lovene som gjelder for nordmenn utenfor norges grenser, f.eks. sexkjøp/trafficking. Kan jeg da velge å si opp mitt norske statsborgerskap og kjøre på som tidenes største overgrepsmann uten at det får konsekvenser for meg i Norge?

Nei, det kan man ikke. Man kan ikke si fra seg sitt norske statsborgerskap dersom det medfører statsløshet.

Litt på siden tenker jeg at jeg heller vil møte norske konsekvenser enn de jeg ville risikert å møte i de fleste andre land ...

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Litt av dilemmaet her er kanskje at Norge brukte utrolig mye tid og penger på å hente hjem to Norske leiesoldater/lykkejegere/kriminelle fra Kongo. Det setter en slags presedens.

-k

Det har vel vært slik ganske lenge, at Norge bistår med å få hjem personer som er dømt i utlandet, og ihvertfall i de tilfeller hvor man ikke har mulighet til en fair rettsak. Jeg tenker det er greit at det er sånn samtidig som også tenker at det er merkelig at Norge skal påta seg den byrden når man åpenbart drar til andre land for å bedrive kriminalitet. 

Men det er jo ikke så enkelt heller... De som dro til Kongo, kan ha begått et drap, og står ovenfor dødstraff/livsfarlig fengsel for å ha gjort noe ulovlig. En homofil som reiser til Iran for å besøke familien, vil kunne stå ovenfor samme straff, men da for noe man er totalt uenig i er riktig. Begge har begått lovbrudd vel viten om konsekvensene av lovbruddet, skal begge råtne der, skal begge forsøkes hentes hjem, eller skal man gjøre forskjell på de, og da med hvilket grunnlag? 

 

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Synes det er helt riktig av Norge å hente de hjem, slik at vi som stat kan straffe våre egne statsborgere for terrorvirksomhet. Man skal ikke slippe unna. Andre land gjør også dette.

I tillegg er det jo her veldig viktig å hente de norske barna, som er uskyldige. Og skal vi gjøre det, er man også nødt til å ta med mødrene i henhold til lov.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (16 minutter siden):

Så hvis feks røde kors drar ned for å pleie barn av IS soldater, og havner i en slik leir, så skal de råtne der for evig? De "bistår" jo? 

Det er uten tvil noen vanskelige avveininger.

Ideelt sett så bør man ha tenkt igjennom slikt på forhånd så man unngår at behandlingen blir vilkårlig eller styrt av hvor godt folket liker en spesifikk person (eller hvor god medietekke/PR-avdeling denne personen har).

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (34 minutter siden):

Men det er jo ikke så enkelt heller... De som dro til Kongo, kan ha begått et drap, og står ovenfor dødstraff/livsfarlig fengsel for å ha gjort noe ulovlig. En homofil som reiser til Iran for å besøke familien, vil kunne stå ovenfor samme straff, men da for noe man er totalt uenig i er riktig. Begge har begått lovbrudd vel viten om konsekvensene av lovbruddet, skal begge råtne der, skal begge forsøkes hentes hjem, eller skal man gjøre forskjell på de, og da med hvilket grunnlag? 

Helt relevante eksempler. Jeg vet ikke.

En ting er å tillate dem å reise hjem, eller at en i UD tar en telefon og sier at «det er helt greit om dere lar dem reise til Norge». En annen er å bruke tid, penger og «diplomatisk goodwill» på å aktivt prøve å få dem ut. Er vi villig til å støtte Kongo i en kontroversiell sak om fiskefelt eller menneskerettigheter mot at de gir oss statsborgerene våre?

Norske borgere (spesielt barn) kan ha et berettiget ønske å unngå tortur eller død - selv om mødrene har gjort noe galt. Vi kan ha et ønske om å slippe å ta oss av borgere som er potensielt farlige eller ikke produktive.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (20 minutter siden):

Det er uten tvil noen vanskelige avveininger.

Ideelt sett så bør man ha tenkt igjennom slikt på forhånd så man unngår at behandlingen blir vilkårlig eller styrt av hvor godt folket liker en spesifikk person (eller hvor god medietekke/PR-avdeling denne personen har).

-k

Akkurat. Så hovedregelen er at norske myndigheter skal bistå, og da må det vel i teorien gjelde alle. Så er ingen sak veldig enkel heller. Kvinnene som blir hentet hjem nå, var 16 og 19 år når de dro, det er ikke for meg gitt at de hadde onde motiver med å reise ned, selvom det er opplagt for de fleste at det å reise ned til IS er en dårlig avgjørelse. 

Myndighetene må opptre etter boka, selvom du, jeg og hvermansen som oftest opptrer etter "hvor tjukk i hue er det mulig å bli-skalaen" når man skal vurdere om noen er berettiget hjelp. 

Bare for å si det, jeg syns det er tullete å hente hjem disse, jeg syns også det var tullete å hente hjem gutta i Kongo. Gjør du åpenbart idiotiske ting i utlandet og vet at det er ulovlig så leker man leken og bør tåle steken, men jeg møter meg selv litt i døra den dagen jeg får fengsel i Dubai for å drikke øl på feil sted. 

Endret av Baranladion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (32 minutter siden):

Synes det er helt riktig av Norge å hente de hjem, slik at vi som stat kan straffe våre egne statsborgere for terrorvirksomhet. Man skal ikke slippe unna. Andre land gjør også dette.

I tillegg er det jo her veldig viktig å hente de norske barna, som er uskyldige. Og skal vi gjøre det, er man også nødt til å ta med mødrene i henhold til lov.

Så kommer et paradoks, i Norge tar barnevernet barn bort fra foreldre på langt mindre vilkår enn folkemord og terror. De er ikke dumme disse IS folka, barn utnyttes som middel for egen økonomisk vinning. Her å komme til Norge med sitt barn. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Akkurat. Så hovedregelen er at norske myndigheter skal bistå, og da må det vel i teorien gjelde alle. Så er ingen sak veldig enkel heller. Kvinnene som blir hentet hjem nå, var 16 og 19 år når de dro, det er ikke for meg gitt at de hadde onde motiver med å reise ned, selvom det er opplagt for de fleste at det å reise ned til IS er en dårlig avgjørelse. 

Myndighetene må opptre etter boka, selvom du, jeg og hvermansen som oftest opptrer etter "hvor tjukk i hue er det mulig å bli-skalaen" når man skal vurdere om noen er berettiget hjelp. 

 

Noen random facts som syntes relevant:

"En tredje norsk kvinne takket nei til å bli med på flyet hjem fra Syria

...

Utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap) sier at kvinnene betalte hjemreisen selv.

– Utgangspunktet for all norsk konsulær bistand er at den enkelte borger dekker sine egne utgifter, og det gjelder også i denne saken, opplyser pressetalsperson Ragnhild Simenstad til NRK.

...

Kvinnene som nå er 25 og 29 år, er siktet etter paragraf 136 a.i straffeloven for deltagelse i en terrorgruppe.

– Kvinnene erkjenner ikke straffskyld for innholdet i siktelsen, forteller forsvarer Geir Lippestad til NRK.

...

Hvorfor ble ikke bare barna hentet hjem?

– Fordi kurdiske selvstyremyndigheter stilte som krav at man ikke kan skille barn fra foreldrene sine, sier Huitfeldt.

...

Senest i april i fjor sa UD at ingen av de fire norske kvinnene i leirer i Syria ønsket å returnere til Norge. 

I løpet av det siste året har imidlertid søstrene ombestemt seg, og bedt UD om konsulær bistand.

Statsminister Jonas Gahr Støre tror ikke søstrene hadde blitt hentet uten barna.

."

https://www.nrk.no/norge/terrorsiktede-sostre-fra-baerum-hentet-hjem-til-norge-1.16272095

"

Savnede søstre sier de er villige til å dø i Syria

De to somaliske søstrene som har reist til Syria, sier de vil bidra til jihad og er villige til å dø for saken, forteller faren deres til NRK.

"

https://www.aftenposten.no/norge/i/XwvEB/savnede-soestre-sier-de-er-villige-til-aa-doe-i-syria

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 minutter siden):

Så kommer et paradoks, i Norge tar barnevernet barn bort fra foreldre på langt mindre vilkår enn folkemord og terror. De er ikke dumme disse IS folka, barn utnyttes som middel for egen økonomisk vinning. Her å komme til Norge med sitt barn. 

Ja, barnevernet må på banen her, men man kan ikke ta barna fordi mødrene gjorde noe idiotisk før de ble født ( da ville mange barn blitt tatt vekk fra foreldre). Det de dog etter mitt syn kan miste de for, er nettopp det du sier, at de ikke var villig til å gjøre det som var best for barna, nemlig sende de hjem. Det er først når de selv ber om bistand og får være med at de faktisk lar barna reise hjem til trygge Norge. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...