Gå til innhold

Mikrofon uten ekko til hjemmekontoret


Anbefalte innlegg

På hjemmekontoret sitter jeg med to stk Kanto YU2 tilkoblet med USB til PC-en. I tillegg har jeg et webkamera som har innebygd mikrofon, men denne skaper ekko. Finnes det noen praktiske løsninger uten å gå over til headset? Ønsker ikke å bruke mye penger på dyre mikrofoner som tar mye plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker Teams eller Zoom (og sikkert andre møte-programvare) så er det en funksjon der for å fjerne støy/ekko. De kaller innstillingen "noise suppression". Prøv de forskjellige innstillingene først og se om det hjelper.

Ellers kan du bruker tredje-parti programvare som Krisp.

Hvis ingenting av det overnevnte funker, skaff en billig mikrofon med refleksjonsfilter, eller dekk rommet med noe tepper, dyne, puter eller slikt. Men tipper det første jeg tipset funker.

Lenke til kommentar
AvgAug skrev (Akkurat nå):

Hvis du bruker Teams eller Zoom (og sikkert andre møte-programvare) så er det en funksjon der for å fjerne støy/ekko. De kaller innstillingen "noise suppression". Prøv de forskjellige innstillingene først og se om det hjelper.

Ellers kan du bruker tredje-parti programvare som Krisp.

Hvis ingenting av det overnevnte funker, skaff en billig mikrofon med refleksjonsfilter, eller dekk rommet med noe tepper, dyne, puter eller slikt. Men tipper det første jeg tipset funker.

Jeg har selvfølgelig prøvd det, ja. Uten hell både i Google Meet og Teams.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Jeg har selvfølgelig prøvd det, ja. Uten hell både i Google Meet og Teams.

Google Meet's innstillinger er ganske dårlig på dette.

Prøv Zoom i tilfelle og hvis det gir like dårlig resultat som Teams så bør du nok ta en titt på rommet du befinner deg i, om det er litt for tomt og stort.

Lenke til kommentar
AvgAug skrev (5 minutter siden):

Google Meet's innstillinger er ganske dårlig på dette.

Prøv Zoom i tilfelle og hvis det gir like dårlig resultat som Teams så bør du nok ta en titt på rommet du befinner deg i, om det er litt for tomt og stort.

Det er ikke aktuelt å ommøblere et helt rom. Jeg vil helst høre om det finnes mikrofoner som har gode funksjoner for dette. Software kan være litt utfordrende å få installert på jobb-PC.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Det er ikke aktuelt å ommøblere et helt rom. Jeg vil helst høre om det finnes mikrofoner som har gode funksjoner for dette. Software kan være litt utfordrende å få installert på jobb-PC.

Ja, det finnes mikrofoner som kan dempe støy og ekko, men du skrev jo at du ikke ville bruke mye penger. Da er en billig mikrofon med refleksjonsfilter det beste for deg. Du kan eventuelt skaffe en hette til mikrofonen men jeg synes de funker dårligere mot ekko. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (37 minutter siden):

På hjemmekontoret sitter jeg med to stk Kanto YU2 tilkoblet med USB til PC-en. I tillegg har jeg et webkamera som har innebygd mikrofon, men denne skaper ekko. Finnes det noen praktiske løsninger uten å gå over til headset? Ønsker ikke å bruke mye penger på dyre mikrofoner som tar mye plass.

"All" programvare for tale har ekko-kansellering. Enten integrert i programvaren, eller de benytter bibliotek/API på maskinen som gjør jobben. Noen kan være bedre noen kan være dårligere.

Hvis de "på den andre siden" klager på mye ekko fra deg - uansett hvilken programvare du bruker så ville jeg ha sett på lydoppsettet. Hvis webkameraet ditt har mye klokkedrift, eller hvis høyttalerene dine er ulineær (forvrengning, enkelte typer "lydforbedring") så kan det gjøre jobben til ekko-kansellatoren vesentlig vanskeligere.

Et godt utgangspunkt er å benytte analog mikrofon/høyttaler av moderat+ kvalitet plugget til analog i/o på hovedkortet og skru ned utgangsnivået så det ikke klipper. Eller å kjøpe et lydkort/ekstern dings som gjør mye av det samme.

Millioner av mennesker snakker mange timer på PCen sin hver dag uten headset og uten for mye ekko, så det er teknisk mulig. Selv uten veldig kompliserte eller dyre løsninger.

-k

Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (33 minutter siden):

Har du Nvidia skjermkort anbefaler jeg Nvidia Broadcast.

Du kan og prøve Adobe sin gratis løsning.

Som nevnt, spesialsoftware kan bli utfordrende å få til da vi må søke om alt vi ønsker å få installert på PC-en.

AvgAug skrev (35 minutter siden):

Ja, det finnes mikrofoner som kan dempe støy og ekko, men du skrev jo at du ikke ville bruke mye penger.

Jeg er åpen for forslag hvis det er det som må til. Så lenge vi snakker hundrelapper og ikke tusenlapper.

knutinh skrev (31 minutter siden):

Et godt utgangspunkt er å benytte analog mikrofon/høyttaler av moderat+ kvalitet plugget til analog i/o på hovedkortet og skru ned utgangsnivået så det ikke klipper. Eller å kjøpe et lydkort/ekstern dings som gjør mye av det samme.

Jeg har for tiden kun laptoper. De er koblet opp via en Lenovo dockingstasjon. Høyttalerne er koblet med USB via denne dockingen i dag. Har du noe forslag til mic?

Dockingen har stereo/mic kombo minijack, så jeg kan jo teste.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (7 minutter siden):

Jeg bifaller anbefalingen av Nvidia Broadcast.

Jeg har ikke Nvidia, men intel skjermkort på dagens laptop.

knutinh skrev (4 minutter siden):

Kontrollspørsmål:

Det er de på den _andre_ siden som sliter med ekko fra deg, ikke sant?

Ja, stemmer. Jeg merker ingenting. Noen ganger står det "reducing noise" i Meet som er det jeg bruker mest, men jeg er nødt til å mute meg selv når jeg ikke snakker.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Ja, stemmer. Jeg merker ingenting. Noen ganger står det "reducing noise" i Meet som er det jeg bruker mest, men jeg er nødt til å mute meg selv når jeg ikke snakker.

Hva skjer om du bruker mikrofonen og høyttaleren som er integrert i laptoppen?

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Hva skjer om du bruker mikrofonen og høyttaleren som er integrert i laptoppen?

Det funker fint. Problemet er når jeg bruker høyttalerne på pulten sammen med mikrofonen fra webkameraet. Derfor lurer jeg på om det finnes noe mikrofon som kan hjelpe :)

Jeg vil helst bruke de høyttalerne jeg har på pulten.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nimrad said:

Det funker fint. Problemet er når jeg bruker høyttalerne på pulten sammen med mikrofonen fra webkameraet. Derfor lurer jeg på om det finnes noe mikrofon som kan hjelpe :)

Jeg vil helst bruke de høyttalerne jeg har på pulten.

Problemet er vel at webcam-mic'en plukker opp for mye av høyttalerlyden. En mic med med mer retningsvirkning, f.eks.cardioid, vil være bedre i så måte. Denne artikkelen kommer med noen sub-$100 anbefalinger som kanskje er innenfor budsjettet ditt: https://www.thepodcasthost.com/equipment/the-best-podcasting-microphones-on-the-market/

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Det funker fint. Problemet er når jeg bruker høyttalerne på pulten sammen med mikrofonen fra webkameraet. Derfor lurer jeg på om det finnes noe mikrofon som kan hjelpe :)

Jeg vil helst bruke de høyttalerne jeg har på pulten.

Da har vi i alle fall ett eksempel på noe som funker, og kan hypotisere at det er noe med dockingen, høyttaler eller mikrofonen i webcam som forårsaker problemet.

Hva skjer om du bruker mikrofonen i laptoppen sammen med de eksterne høyttalerene?

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (6 minutter siden):

Problemet er vel at webcam-mic'en plukker opp for mye av høyttalerlyden. En mic med med mer retningsvirkning, f.eks.cardioid, vil være bedre i så måte. Denne artikkelen kommer med noen sub-$100 anbefalinger som kanskje er innenfor budsjettet ditt: https://www.thepodcasthost.com/equipment/the-best-podcasting-microphones-on-the-market/

Min erfaring er at direktivitet ikke har skylden for «katastrofale» ekko-problemer. SW issues, klokkedrift eller ulinearitet er mer sannsynlig.

En kardioid/hyperkardioid mikrofon har i prinsippet masse demping i nullpunktet, men når dette blir smørt ut av akustikken i et lite rom så blir i praksis selektiviteten kraftig redusert.

Hvis du reduserer avstanden fra munn til mikrofon radikalt, og samtidig avstanden fra høyttaler til øre radikalt - så som med headset så kan man løse det hele akustisk (og med minimal påvirkning av rom). Hvis man vil fylle rommet med lyd og plukke opp talen din så er man avhengig av et adaptivt filter, og å gi det gode arbeidsbetingelser.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

Hva skjer om du bruker mikrofonen i laptoppen sammen med de eksterne høyttalerene?

Det er noe bedre, men fortsatt ikke ideelt. Spesielt siden jeg ofte vil ha skjermen igjen på laptopen og da blir det enda dårligere(siden mic-ene på laptopen sitter rett over skjermen).

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 timer siden):

Det er noe bedre, men fortsatt ikke ideelt. Spesielt siden jeg ofte vil ha skjermen igjen på laptopen og da blir det enda dårligere(siden mic-ene på laptopen sitter rett over skjermen).

Men om du (for testens skyld) lar skjermen være oppe og sitter noenlunde nært, er det grei lyd og uten ekko på den andre siden?

Jeg har brukt AKG C1000s, små Genelec høyttalere og Focusrite lydkort med gode resultater. Det er antagelig i en helt annen prisklasse enn det du ser for deg.

Jeg har også brukt innebygd mic/høyttaler i macbook pro med godt resultat.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (27 minutter siden):

Men om du (for testens skyld) lar skjermen være oppe og sitter noenlunde nært, er det grei lyd og uten ekko på den andre siden?

Det fungerer bedre, men ikke perfekt. Jeg gikk på et "tilbud" på Komplett: https://www.komplett.no/product/1162224/datautstyr/streaming/mikrofon/svive-leo-studio-mikrofon

Får teste med åpent kjøp om det fungerer. Jeg ser at jeg kan koble den micen til med USB og så ha minijack-kabel til høyttalerne. Da kommer begge fra samme lydkort/DAC så har en forhåpning om at det vil hjelpe. Jeg kan da stille inn at Meet/Teams skal sende og motta all lyd fra micen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...