Gå til innhold

Subwoofer,mest for pengene 2023.


Anbefalte innlegg

Trenger mer bass i systemet mitt. Brukes 70% til film, 20% til sene narspiel med høy musikk😂,10% lytte til kvalitets musikk ved hjelp av tidal master.

Har akkurat oppgradert til en Yamaha aventage rx-a4a som jeg er veldig fornøyd med. Front er Yamaha ns-777 som er gode men mangler litt på bass,5.1.2

Bak, senter, atmos er greie nok til film, disse benyttes ikke når musikk spilles.

Dagens sub er en rimelig Yamaha ns-sw100 10" som jeg ikke synes yter godt nok i henhold til størrelsen.

Receiver støtter to separate subwoofere (og pre out til flere forsterkere om nødvendig) så tenkte å gå for 5.2.2.

 Hva gir mest boom bass for pengene? Det er party/film opplevelsen som trengs å heves, så ikke akkurat HiFi men må være ok.

Har sett litt på dynavoice sin magic serie, virker mistenkelig billig. Er de ok? 

 

Endret av per parker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bygge noe selv? 

Selv har jeg to ombygde Fence 15", en i stua og en i kjellerstua. Forsterkerene er skiftet ut med forsterker som har +6dB gain på 25Hz og har lagt inn et 6dB/oktav 40Hz lavpassfilter for at de skal spille "stort og dypt" uten å bli bråkete oppover mellomregistret. 

På sikt skal jeg bygge sub til kjellerstua fra bunn av. Jeg har kjøpt inn to stk Dayton UM18-22 Ultimax elementer som skal kjøres isobarisk for seriøst dyp kjellerbass og en Dayton Audio SPA500DSP plateforsterker som har parametrisk eq så jeg slipper å leke med passive delefiltre 🙂

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være verdt å vurdere XTZ. De har en fin pris og leverer bra resultater. Fordelen med 2 subber er at du gjerne får mer jevn frekvensrespons hvis rommet ditt lager krøll med stående bølger, men er du der burde du legge litt inn i måling og optimalisering også.

Har ikke testet Dynavoice sin, men tipper de er godkjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (1 time siden):

Hva med å bygge noe selv? 

Selv har jeg to ombygde Fence 15", en i stua og en i kjellerstua. Forsterkerene er skiftet ut med forsterker som har +6dB gain på 25Hz og har lagt inn et 6dB/oktav 40Hz lavpassfilter for at de skal spille "stort og dypt" uten å bli bråkete oppover mellomregistret. 

På sikt skal jeg bygge sub til kjellerstua fra bunn av. Jeg har kjøpt inn to stk Dayton UM18-22 Ultimax elementer som skal kjøres isobarisk for seriøst dyp kjellerbass og en Dayton Audio SPA500DSP plateforsterker som har parametrisk eq så jeg slipper å leke med passive delefiltre 🙂

Støtter denne. 2stk 18" ultimax i selvbygget kasse på ca 120x60x60cm drevet av Behringer nx6000 med dsp så har du et oppsett til under prisen av 1stk SVS som spiller fletta av den. Om ikke selvbygg er aktuelt så gå for 2stk minst da det forenkler oppsett og utfasings problemer mye. Med 1stk vil du alltid ha problem frekvenser som omtrent null bass, men med 2 og dsp kan man hente inn mye av dette med plassering/tuning I dsp. Heller to litt mindre enn en stor!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Receiver har god dsp om nødvendig. Selvbygg? Har ikke bygd noe selv utenom noe bilstereo for mange år siden. Hvordan bygger man aktiv subwoofer for hjemmebruk? Kan vel sjekke youtube men tror jeg foretrekker ferdig pakke.

SVS pb 16 ultra koster 40.000!!! Burde kanskje tatt med prisklasse..

Max 10.000, helst langt under 😂

Ser Klipsch har noen 15"
SPL-150 8990,-
https://www.prisjakt.no/product.php?p=5107827

R-115SW 6990,-
https://www.prisjakt.no/product.php?p=2801159

Er de greie nok? Og hvilken er best av de to? SPL er nyere modell.

Endret av per parker
Lenke til kommentar
2 hours ago, vidor said:

Kan være verdt å vurdere XTZ. De har en fin pris og leverer bra resultater. Fordelen med 2 subber er at du gjerne får mer jevn frekvensrespons hvis rommet ditt lager krøll med stående bølger, men er du der burde du legge litt inn i måling og optimalisering også.

Har ikke testet Dynavoice sin, men tipper de er godkjent.

Forsterker har innebygd rom korreksjon som virker overraskende bra i min stue.

 

Lenke til kommentar
per parker skrev (På 27.3.2023 den 19.01):

som er gode men mangler litt på bass,5.1.2

Bak, senter, atmos er greie nok til film, disse benyttes ikke når musikk spilles.

Dagens sub er en rimelig Yamaha ns-sw100 10" som jeg ikke synes yter godt nok i henhold til størrelsen.

Hvor har du plassert subben? Feil plassering kan i verste fall ødelegge opplevelsen selv fra en high end subwoofer. Mange artikler om det, se eks. https://www.ecoustics.com/articles/subwoofer-setup-tip-tricks/ for mer info 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, NoBo said:

Hvor har du plassert subben? Feil plassering kan i verste fall ødelegge opplevelsen selv fra en high end subwoofer. Mange artikler om det, se eks. https://www.ecoustics.com/articles/subwoofer-setup-tip-tricks/ for mer info 😊

Har prøvd litt plasseringer rundt om kring. Siden det er en mindre sub har jeg valgt "near field", nært sitteområdet (ved siden av sofaen). Gulvet har teppefliser, så absorber en del av lyden.

Endret av per parker
Lenke til kommentar
minim skrev (12 timer siden):

Støtter denne. 2stk 18" ultimax i selvbygget kasse på ca 120x60x60cm drevet av Behringer nx6000 med dsp så har du et oppsett til under prisen av 1stk SVS som spiller fletta av den. Om ikke selvbygg er aktuelt så gå for 2stk minst da det forenkler oppsett og utfasings problemer mye. Med 1stk vil du alltid ha problem frekvenser som omtrent null bass, men med 2 og dsp kan man hente inn mye av dette med plassering/tuning I dsp. Heller to litt mindre enn en stor!

Det er selvfølgelig ikke nødvendig å bygge så brutalt som jeg tenker, ett av disse elementene hadde nok fungert helt fint, forsterkern har jeg tro på. Selv har jeg DIY-genet men innser at ikke alle andre har det og heller ikke nødvendigvis fasiliteter til å bygge noe, men det ER gøy å lage noe fra bunn av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (2 timer siden):

Det er selvfølgelig ikke nødvendig å bygge så brutalt som jeg tenker, ett av disse elementene hadde nok fungert helt fint, forsterkern har jeg tro på. Selv har jeg DIY-genet men innser at ikke alle andre har det og heller ikke nødvendigvis fasiliteter til å bygge noe, men det ER gøy å lage noe fra bunn av.

Ville heller gått ned til 2stk 12" enn 1stk 18". Det er mye enklere å få to stk bra integrert enn 1stk pga fysisk begrensninger man støter på med 1stk og utfasing. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
14 hours ago, minim said:

Ville heller gått ned til 2stk 12" enn 1stk 18". Det er mye enklere å få to stk bra integrert enn 1stk pga fysisk begrensninger man støter på med 1stk og utfasing. 

Også mye enklere å få jevn bassrespons over flere sitteplasser med flere enn én.

Endret av Smule8o
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/28/2023 at 9:16 PM, per parker said:

Har prøvd litt plasseringer rundt om kring. Siden det er en mindre sub har jeg valgt "near field", nært sitteområdet (ved siden av sofaen). Gulvet har teppefliser, så absorber en del av lyden.

Teppefliser absorberer nok minimalt med bass. Ellers kan plassering av sub være en interessant øvelse. Det eneste som er (så godt som) sikker er at plassering i hjørne gir bra volum. Men har veldig lett for å gi en meget ujevnt respons. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (7 timer siden):

 Det eneste som er (så godt som) sikker er at plassering i hjørne gir bra volum. Men har veldig lett for å gi en meget ujevnt respons. 

Jepp, det var den største utfordringen jeg fikk i kjellerstua mi jeg har som hjemmekino. Jeg hadde et håp om å ha subben under trappa i naborommet, det ga fullstendig null i lytteposisjonen mens glassene vandret rundt i skapene i etasjen over... 🤣
Jeg endte med en kompromissplassering, absolutt ikke der det ga mest "room gain" men langs veggen fronthøyttalerne står langs fant jeg plassen som ga jevnest lyd i rommet. Dama trodde nærmest jeg hadde fått slag da jeg prøvde meg på "the subwoofer crawl" 🤣

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, per parker said:

Har inntrykk av at Dynavoice jevnt over er forholdsvis gode i forhold til hva det koster. 15" varianten skal i alle fall været kraftig nok til å riste godt løst i de fleste rom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale å bygge selv, det er nesten så enkelt som det kan bli om man kutter platene selv eller får noen andre til å gjøre det. Selv fikk jeg et "lokalt" møbelverksted til å kutte MDF og så satte sammen selv. De tilbød seg å montere og overflatebehandle også, men avslo da det er en smal sak å gjøre selv hvis man har plass og utstyr. Har bygd tre trykkammerkasser til Dayton 18" UM og Hypex FA-502, to av dem står i stereoen på stua og den tredje i anlegget i garasjen. Funker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...