Gå til innhold

IDE(?) til USB


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Jeg driver og forsøker å flytte noen filer fra en eldgammel harddisk over på en PC. Harddisken det er snakk om er denne.
Så vidt jeg forstår er det snakk om 39-pin IDE med 4-pin Molex for strøm, men den har også en 8-pins kontakt imellom strømkontakten og IDE som jeg ikke aner hva er for noe. 

Harddisken er hentet fra en gammel DVR, eller en sånn "medieboks" med kombinert DVD og HDD. Hadde et håp om at det var en SATA-disk siden jeg har en SATA til USB-dock, så det ville gjort alt mye enklere. 
Om jeg ikke tar helt feil så kan det fungere med noe som denne kombinert med den docken jeg allerede har.

Er det noen som har noen innspill eller forslag på andre løsninger? Må innrømme at jeg er litt skeptisk mtp. det å konvertere fra IDE til SATA til USB, det greieste hadde vært en løsning direkte fra IDE til USB. 

Tar også gjerne innspill rundt det med at harddisken er fra en medieboks. Er det noen problemstillinger jeg må tenke på her? Tenker da på ting som feil filsystem, potensiell kryptering og andre ting. Eller burde det være ganske "plug&play" i Windows så fort jeg får fatt i rette tilkoblinger/adaptere?

Er litt grønn når det kommer til IDE harddisker, det er (så vidt) før min tid... 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Tobeass said:

Så vidt jeg forstår er det snakk om 39-pin IDE med 4-pin Molex for strøm, men den har også en 8-pins kontakt imellom strømkontakten og IDE som jeg ikke aner hva er for noe. 

Det er ikke en 8-pins kontakt. Det er 4 sett med med 'jumper pins' som kan brukes til å konfigurere disken som 'Master' eller 'Slave' osv. Databladet til disken vil forklare hva de kan brukes til. (Det vanligste var at du måtte bruke én jumper og velge om disken skulle være 'Master' eller 'Slave'. På den måte kunne diskkontrolleren på hovedkortet kobles til to disker med en og samme kabel.)

Forøvrig vil jeg anbefale deg å bruke en USB til IDE-adapter og ikke gå via USB til SATA. Dustin skal ha en til 199,-, og de finnes i andre butikker også.

Når det gjelder filformatet på disken, så er det ikke sikkert Windows klarer å lese det direkte, men det kan hende det finnes egne programmer som kan det. Litt googling kan kanskje hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (1 time siden):

Nå fikk du meg til å føle meg gammel.

"kontakten" med åtte pinner styrer jumper-innstillingene, typisk master / slave.

USB 3.0 To SATA/IDE Adapter

Du trenger molex i tillegg siden det er 3.5".

Ting er billigere på Aliexpress.

Kjøpte den fra Dustin når jeg skulle gjøre det samme for ca. 1 år siden, og slet med å få den til å funke på IDE disk, selv med riktig Master/Slave setting på disken.

Hadde en eldre versjon også som heller ikke funket.

Hadde heldigvis ikke kastet ett gammelt hovedkort og CPU som hadde IDE kontakt igjen på hovedkortet, og en gammel IDE kabel. 

Lenke til kommentar

Du kan neppe redde opptakene fra en DVR-boks, på grunn av rart filsystem og kryptering.

Men du kan sikkert formatere harddisken og bruke den til backup og slikt. Det har jeg gjort med gamle disker fra Altibox dekodere.

Når du kobler harddisken til pc vil den fremstå som upartisjonert, så du må behandle den som helt ny. Du får ikke tilgang til innholdet, men kan partisjonere den og bruke den.

Jeg har nå et antall eksterne harddisker, der disken kom fra Altibox. På Ebay får du kabinett for å bruke disken som ekstern harddisk for en femtilapp, fri shipping.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Du kan neppe redde opptakene fra en DVR-boks, på grunn av rart filsystem og kryptering.

Tja ... et program som Active@ File Recovery fra LSoft -https://www.lsoft.net/file-recovery/  - kan i mange tilfeller lese fra diskpartisjoner som Windows ikke skjønner noe av. De har vel en demo-versjon også, så man kan teste om det virker og om filene er ukryptert før man eventuelt spanderer $29.95 på det.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Jeg har nå et antall eksterne harddisker, der disken kom fra Altibox. På Ebay får du kabinett for å bruke disken som ekstern harddisk for en femtilapp, fri shipping.

Tror heller jeg hadde gitt noen kroner ekstra og kjøpt en USB-minnestikke. Tror også du vil slite litt med å finne kabinett til en gammel 160GB PATA-disk. De var vel populære for en... 20 år siden?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg har en slik: https://www.aliexpress.com/item/32913215359.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.49.67ac1802f6xv85

Har spor for både s-ata og IDE, samt laptop IDE.

Veldig fornøyd med den. Kan klone disker og direkte som også funker bra.

Av billigere alternativer så ville det vært å sett i kjellern til naboen eller på søppelfyllingen om du fant en gammel PC som har IDE tilgjengelig på hovedkortet.
Eventuelt skaffe en gammel ekstern IDE harddisk og bytte ut disken inni.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...