Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg løy for henne...


Gjest 10bb1...aee

Anbefalte innlegg

Gjest 10bb1...aee

Heisann folkens.

 

Vet ikke helt hvor jeg skal starte, men jeg er altså i et forhold med ei helt fantastisk jente, og har vært det i flere år nå. Vi har det vanvittig fint sammen, og jeg kunne ikke bedt om noe mer.

MEN jeg dummet meg ut helt i starten av forholdet. Jeg hadde akkurat flyttet til Norge etter å ha bodd i utlandet i noen år, og hadde derfor ikke økonomi til å bo for meg selv. Jeg bodde derfor hos mine foreldre når jeg først traff kjæresten.

Jeg skammet meg over å bo hjemme hos mine foreldre som 30 åring, og lot derfor som om jeg hadde egen leilighet, og svarte jo på spørsmål om hvor den lå, hvordan den så ut etc, og jeg vevde meg bare inn i en svær løgn. Denne leiligheten eksisterte jo ikke... men jeg måtte fortsette å lyve for å holde dette gående.

Jeg bor nå for meg selv, men jeg sliter så voldsomt med samvittigheten rundt dette. Jeg var en forbanna idiot, og skammer meg. Men hvordan i alle dager skal jeg få fortalt henne dette ?

Anonymous poster hash: 10bb1...aee

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 70b96...4af

Når jeg leste trådtittelen tenkte jeg at du hadde vært utro. Leste tråden og er positivt overrasket. 

Null stress. Bare fortell hvorfor du løy, at du har dårlig samvittighet for det og vær ærlig når du forteller om det. Det der er uproblematisk. Om DET DER er det eneste du har dårlig samvittighet for, det eneste du har løyet om... Det er virkelig null stress. Om du forteller hvorfor og hvordan, er det lettere for henne å forstå, og dermed lettere å tilgi. Du har samvittigheten ren og slipper å tenke på dette noe mer. Å være åpen og ærlig kan også gjøre båndet sterkere. Trygge rammer og hele den pakka der.  

Hilsen kvinne med jævlige trust issues. Hadde takla det der glatt. Det gjør nok dama di også. 

Anonymous poster hash: 70b96...4af

Lenke til kommentar

Det kunne vært verre, du kunne ha bodd på gutterommet mens kjerring og unger bodde et annet sted bare for å lure til deg penger 😉

Sorry, klarer ikke dy meg for å fleipe om en viss x-minister som til og med er med i et kristent parti 🙂

Jeg synes ikke du skal gjøre så stort nummer ut av det, du har en god grunn til at du bodde hjemme en periode i ditt voksne liv, du er ikke den eneste som gjør det. Du er sikkert en veldig oppegående og bra fyr som kjæresten din setter stor pris på. Hadde du hatt hemmelige barn, hatt en alvorlig kriminell fortid, hatt andre damer, osv., så hadde du hatt større et problem. 

Jeg tror de fleste av oss har ett eller annet som vi helst ikke vil snakke så høyt om, men så lenge det ikke er alvorlige greier, så takler man det meste hvis man er glad i hverandre. Du har en god grunn til at du bodde hjemme, du har vist at du er selvstendig ved å ha bodd i utlandet i noen år og du bor for deg selv nå, jeg tror det er det kjæresten din ser på nå. Vil du absolutt fortelle det, så bare finn en passende anledning når dere er i litt fleipehumør og forteller ting fra tidligere, men ikke gjør noe stort nummer ut av det som om du har hemmeligholdt alvorlige ting.

Endret av Gufi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 70b96...4af skrev (1 time siden):

Når jeg leste trådtittelen tenkte jeg at du hadde vært utro. Leste tråden og er positivt overrasket. 

Null stress. Bare fortell hvorfor du løy, at du har dårlig samvittighet for det og vær ærlig når du forteller om det. Det der er uproblematisk. Om DET DER er det eneste du har dårlig samvittighet for, det eneste du har løyet om... Det er virkelig null stress. Om du forteller hvorfor og hvordan, er det lettere for henne å forstå, og dermed lettere å tilgi. Du har samvittigheten ren og slipper å tenke på dette noe mer. Å være åpen og ærlig kan også gjøre båndet sterkere. Trygge rammer og hele den pakka der.  

Hilsen kvinne med jævlige trust issues. Hadde takla det der glatt. Det gjør nok dama di også. 

Anonymous poster hash: 70b96...4af

Støtter denne, og det vil bevise for henne at du ønsker å være åpen og ærlig med henne. Hvorfor ellers skulle du si det? Du er kanskje redd (naturlig det), men vil med å være ærlig betrygge henne, som igjen vil føre til at forholdet deres forsterkes. Det er mye bedre enn om hun plutselig skulle funnet ut av det ved en tilfeldighet, og så slipper du at samvittigheten din plager deg. 

Hvordan du gjør det? Det er ikke noe fasitsvar på det. Begynn f.eks. med; Det er noe som har plaget meg som jeg bare må fortelle deg, fordi jeg elsker deg sånn og vil være ærlig med deg. Husker du... og så sier du det bare som det var. Kanskje hun reagerer med et HVA!? helt først. Kanskje ikke. Det er nok en helt naturlig reaksjon når man har blitt løyet for, så ikke ta det ille opp. Det går fort over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som har vært desperate nok til å dikte opp leilighet eller ferie og holdt det skjult i lengre tid, bør også holde det skjult senere. Fordi det virker teit å innrømme. Kanskje vil hun lure på om du lyver om mer. 

Og hvordan kan det ha vært at hun aldri besøkte leiligheten, eller sendte brev dit?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som ITtraktor sier, det kommer ikke noe godt ut av det å på nåværende tidspunkt fortelle noe som helst. Selv om det sannsynligvis ikke er en dealbreaker, er det en hemmelighet du ikke skal røpe nå.

Hvis du i fremtiden vil kvitte deg med dama, kan du spille dette kortet, da slipper du kanskje å være den som gjør det slutt...
 

Lenke til kommentar

Sånne ting kan uansett fort komme fram en dag. Plutselig er dere i prat med noen som har bodd i området der "leiligheten" var, eller er i området eller et eller annet.

Alle gjør feil, og det kan hende at hun t.o.m ler eller blir sjarmert av det. Er verdt å tenke på at hvordan man takler feilene man har begått kan fort bety mer enn selve feilen. Kan være hun også merker at det er noe du skjuler, og da kan det også hende at hun mistenker langt verre ting.

Kanskje det blir et helt galt resultat, men mest sannsynlig er dette noe dere kan le av i framtida. Og dere kommer bare styrket ut av det som par. Det viser bare at du ønsker å satse på dette forholdet, og går det ikke bra, så sier det også noe om at det blir vanskelig å si ifra om feil i framtida.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 10bb1...aee skrev (På 9.3.2023 den 22.52):

Jeg bor nå for meg selv, men jeg sliter så voldsomt med samvittigheten rundt dette. Jeg var en forbanna idiot, og skammer meg. Men hvordan i alle dager skal jeg få fortalt henne dette ?

Men om du hadde sagt at du bodde hos dine foreldre, så hadde hun kanskje ikke blitt så interessert?

Er det ikke dette som kan kalles en hvit løgn da? Altså ikke så veldig alvorlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/9/2023 at 10:52 PM, Guest 10bb1...aee said:

Jeg bor nå for meg selv, men jeg sliter så voldsomt med samvittigheten rundt dette. Jeg var en forbanna idiot, og skammer meg. Men hvordan i alle dager skal jeg få fortalt henne dette ?

Jeg forstår ikke helt hvorfor du får anbefalt å fortsatt hemmeligholde dette, det er ganske bagatellmessig, du var flau og for stolt til å fortelle din situasjon da, er dere ikke trygge nok på hverandre til å inrømme feil og lette samvittigheten?

Du sier selv at det tynger deg å gå å bære på dette, man kan foreslå en forlengelse hvor dette også tynger forholdet deres, og kanskje henne, ved at du føler skam, og holder den andre parten bak lyset, så tilfører du kanskje ikke forholdet en optimal versjon av deg selv.
Jeg kan ikke se at dette skal være noe problem å fortelle, det er da ikke så viktig hvor du har bodd tidligere (?), en rasjonell respons på en slik inrømmelse vil være å sette pris på ærligheten din, og at du tør å være sårbar og ærlig ovenfor henne, det er tilittsskapende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom hun er moden nok til å forstå og du er god til å forklare hva som var motivet ditt bak løgnen, kan dere bare komme sterkere ut av det som par, dersom du legger alle kortene på bordet. Å vise sårbarhet er menneskelig og de med normal empati vil gjenkjenne sårbarheten i seg selv og handle deretter.

Samtidig kan du også tenke på hva som er motivasjonen din for å fortelle henne om dette akkurat nå. Ta litt tid til å tenke på hvorfor du føler en trang til å fortelle. Vil det gi dere noe som par eller er det du som ønsker å lette på din egen dårlige samvittighet. Alltid en god ide og feie for egen dør først og ta ansvar innebærer ikke alltid å involvere andre. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...