Gå til innhold

Sikker handel


Anbefalte innlegg

Beklager hvis dette spørsmålet er på feil sted.

Hvordan gjør dere det hvis dere finner en vare på facebook dere vil kjøpe, men vil ha trygg handel? Finnes det en sikker betalingsløsning  som gjør at en ikke risikerer at en betaler for en dorull når varen ankommer? 😅

Endret av d3vil87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, ali q said:

Finn sin escrow-tjeneste er egentlig Adyen, så du kan vel alltids høre med Adyen om de vil være tredjepart (eller bare bruke Finn.no Fiks ferdig og få alt forsikret for noen få usle kroner ekstra)

Fra det jeg kan se koster fiks ferdig 259. Pakke med posten opptil 10 kg koster 129. Det er ganske stor prisforskjell.

Lenke til kommentar
kremt skrev (10 timer siden):

Fra det jeg kan se koster fiks ferdig 259. Pakke med posten opptil 10 kg koster 129. Det er ganske stor prisforskjell.

Bare for å slippe det utrolige maset på Finn.no hvis man bruker "gies bort" så har jeg ved flere anledninger solgt ting til 1 krone og noen få ganger har folk bedt om Fiks Ferdig med sending til 79 kr og siden det kun krever levering i postkassa mi noen få meter så har jeg gått med på det og da har kjøperen betalt 80 kr for både vare, sending og escrow, så jeg vet ikke hvor du får 259 kr ifra. Selv hvis du hopper over pakkestørrelse liten (79 kr) så er PostNord medium pakke hos Fiks Ferdig til opptil 10 kg kun 139 kr, ikke kr 259................

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Forskjellen er vel at Fiks Ferdig / Adyen escrow kun tillater salg imellom BankID verifiserte brukere, så dersom en person svindler deg så er det for svindleren ikke en skalerbar svindel. Før eller senere vil Finn.no/Adyen se kjøperen som et rødt flagg siden hans chargebacks-ratio er langt langt over alle andre brukere sin tilfeller av "uheldighet". Når en kjøper har "blitt svindlet" ørten ganger og selgerene han kjøper ifra kun har "svindlet" han så er det åpenbart hvem som er fellesnevneren, og da går det litt fortere å bli kvitt den kjøperen fra plattformen (og vanskelig for svindleren å starte opp med ny BankID-identitet).

For all del, gi kritikk, men kom i det minste med forslag til andre tjenester som er bedre, eller konstruktiv kritikk på hvordan Finn/Adyen kan gjøre sin løsning enda mer svindel-sikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På Facebook aner man vel ikke, så tryggest å hente selv der.

Finn har jo ett rating system som iallefall gir meg tillit til kjøpere og selgere. Finn har også hjelpsom kundeservice om det skulle være noe kluss, og de få gangene jeg har blitt svindlet på finn (en del år siden sist nå) så har jeg bare screenshotet koresponsansen med kundeservicen hvor de henviser til hvordan det burde politimanmeldes og sendt til vedkommende.

Så har pengene plutselig vært tilbake på konto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...