Gå til innhold

Atomic Heart-komponist Mick Gordon gir lønna til Ukraina-hjelp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Baljepiraten skrev (17 minutter siden):

Veldig bra at komponisten gir alt han tjener på dette til Ukraina! Og skammelig at studioet ikke vil kommentere på politikk. Her bør de ha tatt en standpunkt! Hadde gledet meg til dette spillet, men boikottes av meg pga krigen.

Helt enig. Man kan ikke være "nøytral" i et slikt spørsmål. Å ikke ta et standpunkt er det samme som å støtte overgriperen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ut ifra det selskapet sier at de har hovedkvarter på Kypros og generelt til mye korrupsjon og tradisjonelt masse skattejuks i Russland, kan tenke meg Mundfish ikke har hjulpet russiske myndigheter med noen rubler til statskassa...

Det er ikke dermed sagt jeg kommer til å kjøpe spillet.

Det er likevel bra at folk velger konformisme siden det er tryggest. Synes generelt at ignorance is bliss. Hadde vi visst alt det globale businesser gjør som ikke er etisk (og de har insentiver til å gjøre det uetiske da det ofte lønner seg mye bedre), så ville vi for lengst malt oss inni hjørnet og sittet med ingenting enn bare våre egenproduserte ting.

Så håper virkelig på det er flere her som også har hoppet over Hogwarts Legacy for å vise sitt politiske syn i de nymoderne demokratiske utfordringer. Det er mange aktører i spillbransjen nå om dagen som for øvrig fortjener boikott, når man ser litt strengere på dem; og de er vanskelig å overse pga størrelsen sin.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Helt enig. Man kan ikke være "nøytral" i et slikt spørsmål. Å ikke ta et standpunkt er det samme som å støtte overgriperen.

Jeg skjønner veldig godt at de ønsker å være nøytral. Visst de hadde gått offentlig ut å sagt at de støtter Ukraina, så hadde det nok kunne fått en del negative konsekvenser det også.

Spill for min del er for å få en liten pause fra det virkelige liv, så holder spill og politikk adskilt. Har ikke kjøpt Hogwart Legacy enda, men blir nok et kjøp når jeg har fått oppgradert PC, og det blir nok kjøp av dette spillet også visst det viser seg å være bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (8 minutter siden):

Spill for min del er for å få en liten pause fra det virkelige liv, så holder spill og politikk adskilt.

For meg er ikke dette bare politikk. Det er uprovosert angrepskrig, systematisk etnisk rensing, brudd på folkemordkonvensjonen og daglige terrorangrep med mål om ramme sivile. Med en klar overgriper og et klart offer.

I et maktforhold mellom offer og overgriper finnes det ikke anledning til å være nøytral. Å være "nøytral" i denne sammenhengen betyr i all praksis at man støtter overgriperen. Jeg tror ikke nødvendigvis utvikleren har det til hensikt, men det blir likevel sånn.

Det minste de burde kunne gjøre er å anerkjenne utad det som skjer og hvem som gjør hva mot hvem. Å bare si at man er "mot krig" og "for fred" er ikke et standpunkt som betyr noen ting som helst.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (34 minutter siden):

Man kan ikke være "nøytral" i et slikt spørsmål.

Jeg synes det er en uting at selskaper skal involvere seg politisk. Hva er det vi tjener på at et selskap som produserer pizza-triangler skal fortelle oss hva vi bør mene om innvandringspolitikk?

Det er selvsagt beleilig når man hører de støtter samme syn som oss, noe som er årsaken til denne verdensomspennende plagen, men det forsurer egentlig bare politisk dialog.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 minutter siden):

Jeg synes det er en uting at selskaper skal involvere seg politisk. Hva er det vi tjener på at et selskap som produserer pizza-triangler skal fortelle oss hva vi bør mene om innvandringspolitikk?

Når de blir spurt burde et selskap burde kunne ta avstand til angrepskrig og folkemord, og anerkjenne hvem som gjør det. Det er ikke mye å be om, og handler om noe helt grunnleggende mer enn betente politiske spørsmål.

Det er veldig stor forskjell på det, og at selskaper skal måtte svare på de mener om innvandringspolitikk, fartsgrenser eller sukkeravgift. Jeg synes det eksempelet blir en stråmann her.

Når de ikke vil svare, går jeg ut fra at selskapet støtter Russland i krigen. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Når de blir spurt burde et selskap burde kunne ta avstand til angrepskrig og folkemord, og anerkjenne hvem som gjør det. Det er ikke mye å be om, og handler om noe helt grunnleggende mer enn betente politiske spørsmål.

Det er veldig stor forskjell på det, og at selskaper skal måtte svare på de mener om innvandringspolitikk, fartsgrenser eller sukkeravgift. Jeg synes det eksempelet blir en stråmann her.

Når de ikke vil svare, går jeg ut fra at selskapet støtter Russland i krigen. 

Jeg synes det er mye å be om, siden man insinuerer det verste om de ikke tar stilling mot krigen, som om det skulle spille noen som helst rolle hva de som selskap måtte mene om krigen i Ukraina. Det er ikke konstruktivt, bare bøllete oppførsel for å finne ut om de er "oss" eller "dem".

Selvstendige individer kan selvsagt ytre hva de selv ønsker.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er mye å be om, siden man insinuerer det verste om de ikke tar stilling mot krigen, som om det skulle spille noen som helst rolle hva de som selskap måtte mene om krigen i Ukraina.

Selvstendige individer kan selvsagt ytre hva de selv ønsker.

For meg spiller det veldig stor rolle hva selskaper mener om invasjonen av Ukraina, da spesielt russiske selskaper. Tar de ikke avstand når de blir spurt, eller i det minste anerkjenner hva som skjer så forsvinner i hvert fall min lyst til å støtte selskapet. Da synes jeg boikott er helt på sin plass. Jeg støtter også sanksjonene som vesten og store deler av verden har ilagt russiske selskaper, og handel i/med Russland, fordi jeg mener dette fungerer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

For meg spiller det veldig stor rolle hva selskaper mener om invasjonen av Ukraina

Det er det som er det uheldige resultatet av denne tullete inkvisisjonen som leter etter hoder de kan kaste på huggestaben. Så lenge de ikke de ikke bidrar noe til krig og elendighet så må det gå an å stille seg utenforstående i alvorlige konflikter når alt du gjør er å lage spill.

Det er ikke langt unna det vi forum-folk kaller "don't feed the trolls"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Det er det som er det uheldige resultatet av denne tullete inkvisisjonen som leter etter hoder de kan kaste på huggestaben. Så lenge de ikke de ikke bidrar noe til krig og elendighet så må det gå an å stille seg utenforstående i alvorlige konflikter når alt du gjør er å lage spill.

Det er ikke langt unna det vi forum-folk kaller "don't feed the trolls"

Er enig i dette prinsippet. Jeg mener altså ikke alle selskaper skal gå ut med hva de mener om ditt og datt hele tiden, men jeg skriver "når de blir spurt". Her ble dette russiske selskapet spurt. Det å som russisk selskap velge å ikke ta et standpunkt da er i mine øyne ikke å være nøytral.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Det å som russisk selskap velge å ikke ta et standpunkt da er i mine øyne ikke å være nøytral.

Alternativt så kan de være prinsippfaste på at det er meningsløst å ta et standpunkt og det eneste resultatet av å ta et standpunkt er at den ene eller andre siden blir marginalisert i en debatt de har ingenting med å gjøre.

Jeg synes heller ikke at det å være russisk automatisk skal bety at du må beklage deg selv. Da blir det fort lignende tilstander som japanske immigranter opplevde i USA etter/under krigen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (43 minutter siden):

Jeg synes det er en uting at selskaper skal involvere seg politisk. Hva er det vi tjener på at et selskap som produserer pizza-triangler skal fortelle oss hva vi bør mene om innvandringspolitikk?

Det er selvsagt beleilig når man hører de støtter samme syn som oss, noe som er årsaken til denne verdensomspennende plagen, men det forsurer egentlig bare politisk dialog.

Unntaket er selvfølgelig når det brugger til verdenskrig og vi har fått Nazister igjen. Jeg er enig med deg i veldig mange andre tilfeller enn dette.

Det handler ikke om politikk, det er ikke min og din mening her. Det er et nazistisk land fylt med atomvåpen som daglig dreper enorme mengder sivile og truer verdensfreden flere ganger daglig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gavekort said:

Alternativt så kan de være prinsippfaste på at det er meningsløst å ta et standpunkt og det eneste resultatet av å ta et standpunkt er at den ene eller andre siden blir marginalisert i en debatt de har ingenting med å gjøre.

Jeg synes heller ikke at det å være russisk automatisk skal bety at du må beklage deg selv. Da blir det fort lignende tilstander som japanske immigranter opplevde i USA etter/under krigen.

For å putte det litt i perspektiv, japanerne ble puttet i interneringsleire (også hva vi kalte konsentrasjonsleirer før ww2) i USA.

Jeg synes det er ganske far fetched at å be et russisk selskap som å ta standpunkt til invasjonskrigen i Ukraina, for å kunne ta et opplyst kjøp som forbruker, kan fort eskalere og føre til interneringsleire (les konsentrasjonsleirer) av russere.

Personlig mener jeg at hvis verdier aldri gjør vondt når man må etterleve dem, så har man egentlig ikke de verdiene man kanskje tenker har. Det er veldig lett å ta et moralsk valg når det ikke påvirker noe man er glad i negativt. Et fint eksempel på dette er jo hvordan folk flest er mot slavedrift, men ikke nok til å ikke støtte bedrifter eller land som benytter seg av moderne slaver, økonomisk.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (29 minutter siden):

Det handler ikke om politikk, det er ikke min og din mening her. Det er et nazistisk land fylt med atomvåpen som daglig dreper enorme mengder sivile og truer verdensfreden flere ganger daglig.

Ja. Men det er ikke Putin sitt hode du putter på huggestaben. Det er en helt vanlig russisk virksomhet som er opptatt av å levere produkter, ikke føre politikk.

shockorshot skrev (26 minutter siden):

Jeg synes det er ganske far fetched at å be et russisk selskap som å ta standpunkt til invasjonskrigen i Ukraina, for å kunne ta et opplyst kjøp som forbruker, kan fort eskalere og føre til interneringsleire (les konsentrasjonsleirer) av russere.

Slippery slopen er din, ikke min. Arvesynd og å beklage sitt opphav er ting som er mer analogt til den tiden enn hva som er idealet for tiden fremover. Det er viktig å huske på at ikke alle russere støtter krigen eller liker krig på generell basis, uten at de skal måtte forklare/unnskylde seg selv for sitt opphav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Ja. Men det er ikke Putin sitt hode du putter på huggestaben. Det er en helt vanlig russisk virksomhet som er opptatt av å levere produkter, ikke føre politikk.

Slippery slopen er din, ikke min. Arvesynd og å beklage sitt opphav er ting som er mer analogt til den tiden enn hva som er idealet for tiden fremover. Det er viktig å huske på at ikke alle russere støtter krigen eller liker krig på generell basis, uten at de skal måtte forklare/unnskylde seg selv for sitt opphav.

Det finnes ikke vanlige russere

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...