Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei. har akkurat fått 300 mbps brebånd fra Telenor. dette er ikke fiber, men trådløst med en 5g antenne. dem sa at hastigheten i luften her jeg bor ligger på 700-800 mbps. jeg har en forsterker og ruter fra Telenor. det er deres produkter. fra forsterkeren har jeg en lan kabel rett inn i pc-en. på speedtest står det at jeg har 300 mbps i download og 140 i upload. fra før hadde jeg 30 mbps og bare en ruter og uten lan kabel. jeg merker ingen forskjell fra 30 til 300 mbps. jeg synes faktisk at nettet har blitt dårligere. har dere noen tips til hvordan jeg kan fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The mystic man skrev (24 minutter siden):

jeg merker ingen forskjell fra 30 til 300 mbps. jeg synes faktisk at nettet har blitt dårligere.

Og hvordan har du kommet frem til den konklusjonen? Hvordan har du testet?

(Du vil antagelig knapt merke forskjell om du kun surfer eller ser korte/dårlige videosnutter ...)

Lenke til kommentar

Jeg har rundt 200 Mbps (levert som 1000 Mbps) fra Home_Net over fiber og synes det ofte er merkbart tregere enn 75 Mbps på Telenor kabel.

Selv f.eks ikonene på diskusjon.no kommer tregt der de var lynraske før.

Merker dog forskjell på at større nedlastninger går kjappere, men det er en del å hente på sites som f.eks diskusjon.no og reddit.com

Lenke til kommentar
NULL skrev (8 timer siden):

I hvilke situasjoner er det du føler at nettet har blitt dårligere? Spill? Generell bruk? Hvilken type internettaksess hadde du fra før når hastigheten var bare 30 Mbps?

Føler det ved generelt bruk og ved diverse spill. feks Fortnite. har like høy ping der. nettsider loader ikke kjapt osv også. fra før hadde jeg en eldre modell internett boks fra Telenor. det var en 4g internett boks uten antenne. så skulle tror at det skulle bli bedre med 5g wifi boks og 5g antenne.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (8 timer siden):

Og hvordan har du kommet frem til den konklusjonen? Hvordan har du testet?

(Du vil antagelig knapt merke forskjell om du kun surfer eller ser korte/dårlige videosnutter ...)

Jeg har prøvd ved gaming. sjekket også fortnite siden de har en ping funksjon ingame. hadde 50-60 ping der før. har det samme nå selv om internettet er over 10 ganger bedre. nettsider loader også tregt inn føles det ut som.

Endret av The mystic man
Lenke til kommentar
TheKims skrev (6 timer siden):

Det er ikke bare hastighet som betyr noe, men ping og jitter spiller også inn på om internett føles kjapp ut. Trådløst nett som 4G og 5G har som regel høyere ping og jitter enn hva kablet nett har, og kan da føles tregere ut selv om hastighet kan være høyere.

det var litt det jeg også tenkte. trodde 5g internett skulle være bra egt. når jeg tar en internett hastighet test fra telenor så viser den at jeg har 3ms i jitter og 18ms ping. har ikke mulighet for fiber her jeg bor. det er ingen leverandører som tilbyr det. 

Endret av The mystic man
Lenke til kommentar
9 hours ago, The mystic man said:

hei. har akkurat fått 300 mbps brebånd fra Telenor. dette er ikke fiber, men trådløst med en 5g antenne. dem sa at hastigheten i luften her jeg bor ligger på 700-800 mbps. jeg har en forsterker og ruter fra Telenor. det er deres produkter. fra forsterkeren har jeg en lan kabel rett inn i pc-en. på speedtest står det at jeg har 300 mbps i download og 140 i upload. fra før hadde jeg 30 mbps og bare en ruter og uten lan kabel. jeg merker ingen forskjell fra 30 til 300 mbps. jeg synes faktisk at nettet har blitt dårligere. har dere noen tips til hvordan jeg kan fikse dette?

saksøke dem alle

Lenke til kommentar
The mystic man skrev (2 timer siden):

trodde 5g internett skulle være bra

Tja, definer 'bra'. Telenor og andre har brukt betydlige midler på å markedsføre det uber kule 5G de siste årene. Og for alle som ikke er datanerder er det lett å bite på og tro at 5G nesten er magisk. De som tar kontakt og vil selge 5G har også tidvis vært veldig ivrige. De lover gull og grønne skoger, uavhengig av om du bor i by eller mellom svære fjell langt oppi gokk.

For surfing, streaming og videomøter så er 4G/5G helt greit. Men for mer tidskritiske applikasjoner (Fortnite, osv.) vil både ADSL og fiber være bedre, pga. mindre latency.

Det er ikke så mye du får gjort med dette problemet nå. Gjort er gjort og bestilt er bestilt .. Det eneste du kan gjøre er å bruke kabel direkte fra ruter. Trådløse aksesspunkt (men ikke WiFi 6) skaper minst 3-4 ms ekstra latency, mens kablede svitsjer ligger på 1 ms.

Lenke til kommentar
8 hours ago, The mystic man said:

Føler det ved generelt bruk og ved diverse spill. feks Fortnite. har like høy ping der. nettsider loader ikke kjapt osv også. fra før hadde jeg en eldre modell internett boks fra Telenor. det var en 4g internett boks uten antenne. så skulle tror at det skulle bli bedre med 5g wifi boks og 5g antenne.

OK, så du har gått fra trådløst bredbånd med 4G til en løsning med den eksterne 5G-antennen. Da synes jeg det virker pussig at det skal ha blitt dårligere. Riktignok, selv om antenna støtter 5G, kan det godt være at trafikken fortsatt går via 4G.

Har selv trådløst bredbånd med 5G-antenne på veggen. Har fungert veldig greit. Og en aksess som blir brukt mye av flere i parallell. Spesielt gjennom koronatiden med hjemmeskole osv. 

 

Lenke til kommentar
On 2/11/2023 at 2:14 AM, The mystic man said:

det var litt det jeg også tenkte. trodde 5g internett skulle være bra egt. når jeg tar en internett hastighet test fra telenor så viser den at jeg har 3ms i jitter og 18ms ping. har ikke mulighet for fiber her jeg bor. det er ingen leverandører som tilbyr det. 

3ms jitter og 18 ms ping høres normalt/bra ut for 5G/4G og 140 Mbps upload tyder på at du har 5G dekning. Har du prøvd å koble pc direkte til routerboksen?

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Som det er påpekt tidligere; 4G og 5G har vesentlig høyere latency og mer jitter enn en kablet forbindelse (*DSL, Fiber e.l.). Det er derfor ganske naturlig at du har høyere ping (latency) i spill enn før. Båndbredde (300 mbit/s) har liten påvirkning på latency.

For å få nettsider til å laste raskere kan du endre DNS server til 1.1.1.1 og/eller 8.8.8.8, da disse ofte har raskere svar enn din ISP (telenor). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...