Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
39 minutes ago, NoTrace said:

For å få nettsider til å laste raskere kan du endre DNS server til 1.1.1.1 og/eller 8.8.8.8, da disse ofte har raskere svar enn din ISP (telenor). 

Tar man DNSbench eller lignende verktøy, vil man se at det ikke stemmer eller er forskjeller uten praktisk verdi. I hvert fall ikke for Altibox og Telenor etter mine erfaringer. 

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Dubious said:

Trådløst internett er for Netflix og andre ting som ikke krever at man sender signaler så ofte.

75 Mb fiber > 300 Mb 5G. 

For de aller fleste, er det ganske begrenset med upstream-trafikk. Fordelen for fiber blir i større grad, som flere har vært inne på her, lavere og mer stabil latency.

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, NULL said:

Tar man DNSbench eller lignende verktøy, vil man se at det ikke stemmer eller er forskjeller uten praktisk verdi. I hvert fall ikke for Altibox og Telenor etter mine erfaringer. 

Tester man ett enkelt DNS-oppslag har det ingen praktisk betydning. Med dagens nettsider som gjerne har titalls om ikke hundretalls av DNS oppslag til subdomener, ads osv. kan det ha en reell betydning. Jeg opplever (dog subjektivt) nettsidene som raskere ved å bruke alternative DNS servere (Cloudflare, Google e.l.) i forhold til ISPen sine.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

så det som dere alle mener er at det er ingen ting jeg får gjort med dette? må jeg bare akseptere at det er sånn som det er nå? som sagt så er det ikke mulighet for fiber her jeg bor. og abonnementet på nett fra Telenor har en bindingstid på 12 måneder. så jeg er stuck med dette i lang tid fremover. ville det ha hjulpet noe å øke hastigheten til 500 mbps?

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 11.2.2023 den 10.42):

OK, så du har gått fra trådløst bredbånd med 4G til en løsning med den eksterne 5G-antennen. Da synes jeg det virker pussig at det skal ha blitt dårligere. Riktignok, selv om antenna støtter 5G, kan det godt være at trafikken fortsatt går via 4G.

Har selv trådløst bredbånd med 5G-antenne på veggen. Har fungert veldig greit. Og en aksess som blir brukt mye av flere i parallell. Spesielt gjennom koronatiden med hjemmeskole osv. 

 

hvilket selskap har du internett fra? hastighet? 

Lenke til kommentar

Hastigheten har ingenting å si nei. Du kan sammenligne det med et rør. Jo høyere hastighet du har jo større diameter er det på røret ditt. Vannet inni røret beveger seg med samme hastighet uansett. Nå har du jo gjort noe som både påvirker diameteren på røret ditt OG noe som påvirker hastigheten på vannet.

30mbs vil sannsynligvis være mer enn nok for en normal familie.

Men jeg trodde faktisk at responstid og latency var en av de virkelig store forskjellene på 4G og 5G, og jeg hadde en plan om å kaste ut hele Telia kablet nett når prisene blir bedre. Kan virke som det fortsatt er en pipedream...

Lenke til kommentar

En kan klare seg med 10 Mbs om det er 1-2 brukere, men det er litt lite. En kan da f.eks enten strømme video på 8 Mbs eller spille spill.

Det anbefales å ha minst 20-50 Mbs for en familie. Og klart om en skal strømme med 25 Mbs så vil det ta en stor del av kapasiteten i forhold til å strømme med 8 Mbs. Nedlastning vil også gå mye fortere på raskere linje.

Her står det litt om hvilken hastighet forskjellig bruk trenger: GUIDE: Så raskt bredbånd trenger du (og her er det billigst!) (bytt.no)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...