Gå til innhold

Truer med å stanse salget av Easee ladebokser i Sverige


jonlem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2N1711 skrev (På 15.3.2023 den 20.07):

Hele brevet fra Elsäkerhetsvetket med kunngjøringen om salgsforbud.

 

 

22EV1261-22-Beslut-Easee-AS.pdf 460.92 kB · 7 Nedlastninger

Som elektroingeniør uten spesiell kompetanse på elbilading så tror jeg at ungguttene fra Stavanger har vært litt for smarte og ikke skjønt alvoret av samsvarserklæringen. Når de sier at de oppfyller en norm så kan ikke de se på den som veiledende. Det har dessuten gått prestisje i saken og svenskene gir seg nok ikke så lett. Blir nok ikke så lett å hente 0,5-1 milliard i dagens marked. Dessverre Easee, NAV next.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Nukleosid said:

Kjøpte en Easee og fikk den installert av en elektriker, selvsagt bare to-tre dager før de første signalene fra Sverige begynte å komme.

Men samtidig ble det installert et overspenningsvern på hovedtavle, listet på faktura som "Oversp.vern Komplett 4P 280VAC SPCT2-280/4". Noen med peiling som da vet om jeg er safe, eller om jeg burde satse på en annen lader?

Jeg ville sendt et varsel om reklamasjon til firma som installerte. Krev å få jordfeilbryter type b eller pengene tilbake. Det er bare et tidsspørsmål før denne laderen har salgsforbud i hele EØS. 

Det kan være lurt å være tidlig ute mens det ennå er penger igjen. 

 

 

Lenke til kommentar
stue skrev (3 minutter siden):

Jeg ville sendt et varsel om reklamasjon til firma som installerte. Krev å få jordfeilbryter type b eller pengene tilbake. Det er bare et tidsspørsmål før denne laderen har salgsforbud i hele EØS. 

Det kan være lurt å være tidlig ute mens det ennå er penger igjen. 

 

 

Vanskelig å reklmanere på noe som ikke har skjedd enda da. Men, det er lov å spørre såklart. 

Liten kjangs for at b-vern blir løsningen her, det har ikke easee råd til. Det blir fort 4-5000 for en installering. Å lage nye berrys koster de sikkert rundt 1000 lappen med retur av gammel og gjenbruk av deler. Men de har problemer med IP klassifisering også, så om dette gjelder kapslingen utenfor berry har de ett større problem på hendene. Det krever elektriker. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Vanskelig å reklmanere på noe som ikke har skjedd enda da. Men, det er lov å spørre såklart. 

Det har du rett i 🙂

Man prøve og henvise til svenske tilsynsmyndigheter og henvise til hva de skriver på hjemmesidene sine under q&a på easee-saken:

 

Screenshot_20230318-094217.png

Lenke til kommentar
stue skrev (21 minutter siden):

Det har du rett i 🙂

Man prøve og henvise til svenske tilsynsmyndigheter og henvise til hva de skriver på hjemmesidene sine under q&a på easee-saken:

 

Screenshot_20230318-094217.png

Ja, men dette er ikke avgjort enda. Er en periode på 90 dager der dette skal avgjøres fra resten av EØS om jeg har forstått det rett. 

Lenke til kommentar

Herregud. Folk er nervøse pga et ikke-problem. 

Jordfeilvern type B settes inn for å forhindre DC feilstrømmer som kan hindre alle jordfeilvern type A i sikringsskapet i å utløse ved jordfeil. Hverfall i teorien. 

Det som skremmer meg er at den såkalt "ladeeksperten" i NAF og alle andre som mener dette sier ingenting om hvorfor det kan komme DC feilstrømmer inn i husets AC anlegg. Hvor dårlig er disse laderen i elbilene? Er de så dårlig at det utgjør eksplosjon i batteriene?

Hvorfor må man ha et jordfeilvern for en teoretisk/hypotetisk feil? Og hvis denne feilen skulle oppstå, hvorfor ble ikke den stoppet i elbilen's lader?

 

Endret av Kenhten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (16 timer siden):

Det er først å fremst to problemer knyttet til at easee boksen ikke samsvarer med standarden ihht det Elsäkerhetsverket har funnet:

Releene er ikke fysisk sammenkoblet.
Bryteavstanden i releene er 2,3mm i steden for minst 3mm.

Boksen kan derfor ikke anses å ha likestrømsjordfeilbeskyttelse  i samsvar med standarden. Den har likevel slik beskyttelse som sannsynligvis fungerer bra.

Dvs. den er ikke "direkte farlig å bruke". Den har f.eks. ikke fått bruksforbud eller pålegg om tilbakekalling i Sverige.

Men det betyr vel at en bør ha B-vern jordfeilbeskyttelse i sikringsskapet. Men uten bruksforbud eller pålegg så må en trolig koste det selv i tilfelle.

Jordfeilbeskyttelse type A kan vel også gi bra beskyttelse, men kan bli satt ut av spill om DC beskyttelsen til laderen ikke virker. Slik jeg ser det må en minst ha en jordfeilbeskyttelse type A i sikringsskapet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 time siden):

Herregud. Folk er nervøse pga et ikke-problem. 

Jordfeilvern type B settes inn for å forhindre DC feilstrømmer som kan hindre alle jordfeilvern type A i sikringsskapet i å utløse ved jordfeil. Hverfall i teorien. 

Det som skremmer meg er at den såkalt "ladeeksperten" i NAF og alle andre som mener dette sier ingenting om hvorfor det kan komme DC feilstrømmer inn i husets AC anlegg. Hvor dårlig er disse laderen i elbilene? Er de så dårlig at det utgjør eksplosjon i batteriene?

Hvorfor må man ha et jordfeilvern for en teoretisk/hypotetisk feil? Og hvis denne feilen skulle oppstå, hvorfor ble ikke den stoppet i elbilen's lader?

 

Dette er ikke ett ikke problem, de bryter på mange av punktene i standarden som de selv har skrevet samsvarsærklering på. Det er store brudd her. Og mange ting kan ikke beviselig vises til å være bedre, selv om noe kan. I tillegg ser det ut som de bommer på kapslingsgraden også, slik at bokser som står utsatt vill slite over tid. 

Det begynner å bli ganske alvorlig, og easee ser ikke ut til å ta det til seg foruten å innta offerrollen. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kenhten said:

Herregud. Folk er nervøse pga et ikke-problem. 

Jordfeilvern type B settes inn for å forhindre DC feilstrømmer som kan hindre alle jordfeilvern type A i sikringsskapet i å utløse ved jordfeil. Hverfall i teorien. 

Det som skremmer meg er at den såkalt "ladeeksperten" i NAF og alle andre som mener dette sier ingenting om hvorfor det kan komme DC feilstrømmer inn i husets AC anlegg. Hvor dårlig er disse laderen i elbilene? Er de så dårlig at det utgjør eksplosjon i batteriene?

Hvorfor må man ha et jordfeilvern for en teoretisk/hypotetisk feil? Og hvis denne feilen skulle oppstå, hvorfor ble ikke den stoppet i elbilen's lader?

 

Beklager du tar feil. Det er ikke en teoretisk/hypotetisk feil... Jeg har skrevet om dette temaet tidligere.

Vi kan godt være enige i at hvorfor dette ikke har blitt et krav til ombordladerne, da hadde man kanskje sluppet at det er i EVSE.

Uten å ha satt meg for detaljert inn i det så har jeg har en mistanke om at det er pga. CP/PP signalene, disse har DC, tror det er opptil 44mA og skulle isolasjonen i en kabel, eller feks. en kontakt fylles opp med vann (noe som er veldig plausibelt) vil man få DC-overslag fra CP/PP til faser. Og dette er i tillegg til DC lekkasjestrømmer fra regulator i ombordlader.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Nukleosid said:

Kjøpte en Easee og fikk den installert av en elektriker, selvsagt bare to-tre dager før de første signalene fra Sverige begynte å komme.

Litt på siden:

Kjøpte du Easee et sted, og så fikk en elektriker til å installere denne, eller kjøpte du den gjennom elektrikeren?

Hvis man her videre skal spekulere i videre utvikling, så vil det potensielt være store fordeler med å ha kjøpt laderen gjennom installatøren, slik at dette salgsleddet har et totalansvar. 

Man kan bare spekulere, men hvis det videre skulle bli salgsforbud og tilbakekalling/krav om utbedring, skulle det overraske meg om Easee har den økonomiske styrken til å bære dette. I noen tilfeller er også et B-vern på plass, men vanskelig å si noe om omfanget - vil anta mye er installert uten for å redusere kost for installasjonen. Skulle Easee da gå konkurs, vil det potensielt være langt enklere reklamasjonsmessig om man har kjøpt lader via installatøren - som da har et totalansvar. Riktignok, potensielt her er - i worst case scenario - kan Easee trekke med seg en del forhandlere/installatører i dragsuget. Spesielt hvis det er snakk om mindre aktører. 

Har man kjøpt lader og installasjon separat, kan du reklamere på laderen, men installasjonsbiten må man potensielt ta regningen for selv. 

Endret av NULL
Lenke til kommentar
On 3/15/2023 at 8:07 PM, 2N1711 said:

Hele brevet fra Elsäkerhetsvetket med kunngjøringen om salgsforbud.

22EV1261-22-Beslut-Easee-AS.pdf 460.92 kB · 9 downloads

Takk for du postet! Hvor har du fått det fra? Er det mulig å lage en .zip pakke med all kommunikasjon mellom partene siste året/to eller lenke til download?
 

On 3/16/2023 at 5:44 PM, 2N1711 said:

Helmikstøl fremstår som desperat nå. Snakker om maktmisbruk og u-proffe svensker. Jeg klarer ikke å se at svenskene har gjort noe galt, og de har tydeligvis prøvd å lede Easee inn på rett spor tidligere uten at de har tatt noen av hintene.

I følge Linkedinprofilen hans, har han bakgrunn som elektriker. Da må han være kjent med kravet om å dokumentere og risikovurdere avvik siden det er noe de gjør (skal i alle fall gjøre) ofte. Det er en del av utdannelsen deres å vite det.

Det er sikkert mulig å snakke seg ut av en del av kritikken, men det gjør man ikke ved å idiotforklare dem som er kritiske. Det at de har brukt releer med for liten klaring, tyder på at de ikke har lest normen(e) særlig godt, og da kan de heller ikke forsvare noen avvik, selv om de skulle prøve.

 

On 3/17/2023 at 12:27 AM, 2N1711 said:

Jeg synes de har en utrolig tåpelig tilnærming til problemet.

Det er ikke noe merkelig at en liten startup tråkker feil i jungelen av normer, og selger noen tusen av et eller annet som ikke holder mål, men de er ikke en liten startup nå. Med langt over en milliard i omsetning og en margin på rundt 30% og mange hundre tusen leverte enheter, er ikke dette en bedrift som kan ta seg råd til å tøye strikken, spesielt ikke når et av salgsargumentene er nettopp at de har innebygget sikkerhetsfunksjoner som ellers ville koste kunden dyrt å kjøpe separat.

I EN 61008 som de påstår å følge er det referanser til flere andre normer, blant annet IEC 60947 som dekker kontakter for til/frakopling og isolering av last fra kilde. At de ender opp med å bruke releer som ikke er i nærheten av å ha stor nok klaring er egentlig skremmende. Da er diskusjonen om mekanisk sammenkopling eller ikke helt uinteressant, for løsningen er uansett for dårlig.  Like skremmende er at de påstår maktmisbruk og motstand mot innovative løsninger når de ikke klarer å finne ut av noe så enkelt som er så sentralt for det de bruker som salgsargument. Det er bare helt håpløst å selge produkter for sikkerhet uten å ha gjort hjemmeleksene først, selv om det kan koste dyrt å hente inn mye ekstern hjelp.

Word! 100% Enig.

Jeg lurer på om de har lest 61008 standard i det heletatt. TUV Har ikke testet produktet med 61008, det er noe Easee har "klasket på" etter produktet var hos TUV.

Sistnevnte tyder iallefall at hw-team hos Easee ikke har tatt høyde for 61008 under design av produktet ...

Lenke til kommentar
On 3/17/2023 at 11:07 AM, Nimrad said:

Mange! Selskapet går som det griner sånn utenom dette trøbbelet de er i nå. Jeg tviler på at de vil ha særlige problemer med å hente penger. Bare i 2021 hadde de positiv kontantstrøm på 430 millioner fra driften(og det fra en omsetning på "kun" 1,4 milliarder!!!). Ingenting tyder på at 2022 har vært noe dårligere. De har ingen rentebærende gjeld og har vært utelukkende EK-finansiert. De hadde en halv milliard i likvider 31.12.21. Vi snakker om et bunnsolid selskap rent tallmessig. Og de er vel Europas største leverandør av hjemmeladere?

Det sagt, ryktet får seg jo en heftig knekk. Og det kommer også til å svi kraftig på lommeboka og prisingen av selskapet som helhet. Men de er veldig godt rigget finansielt sett for å komme gjennom krisen.

Tja, det begynner jo å bli relativt tydelig at de har hatt en konurransefordel pga. dette.

Og i 2022 har vel sjefen sjøl sagt at de hadde estimert å selge 900k units, men de solgte 350k? (nrk har redigert artikkelen, kilden deres er her: https://www.dn.no/teknologi/easee/jonas-helmikstol/emisjon/easee-massepermitterer-og-ma-hente-opp-mot-en-milliard-kroner/2-1-1421149 jeg har ikke DN-pluss selv, men regner med det stemmer og blitt redigert hos NRK for å ikke spolere sjansene for investor helt, eller DN ville ha det bak paywall)

Og disse pengene de hadde i likvider, jeg vil tippe store deler av dette er bundet i varelager nå?, feks. rele som er for dårlig :ph34r:..
 

easee.png

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

En av elektronikk utviklerene ble jo tech woman off the year eller noe slik, det kommer nok med en ekstrem Bismak nå!

For all del hun er sikkert kjempe flink, men timingen kunne ikke vært verre...

Tja, enig i dårlig timing, men jeg vil ikke si at det nødvendigvis har bismak, blir litt for mye spekulasjon.

Husk det kan jo være at hun/teamet som designet aldri visste at de skulle designe produktet etter 61008, også har salg/ledelse/whatever noen andre i systemet bestemt/klasket på 61008 senere (og andre standarder). TUV-historien indikerer iallefall noe sånt.

Jeg har vært borti prosjekter som har gått sånn, utviklingsteam som har laget noe, ikke fått avklart tidlig nok hvilke standarder de må støtte. Også har standarder kommet "på" underveis (og jeg har fått den "kjedelige" jobben med å ettergå og re-designe... ikke utviklingsteamet sin feil da, de visste ikke... )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Terje2k skrev (8 minutter siden):

Tja, enig i dårlig timing, men jeg vil ikke si at det nødvendigvis har bismak, blir litt for mye spekulasjon.

Husk det kan jo være at hun/teamet som designet aldri visste at de skulle designe produktet etter 61008, også har salg/ledelse/whatever noen andre i systemet bestemt/klasket på 61008 senere (og andre standarder). TUV-historien indikerer iallefall noe sånt.

Jeg har vært borti prosjekter som har gått sånn, utviklingsteam som har laget noe, ikke fått avklart tidlig nok hvilke standarder de må støtte. Også har standarder kommet "på" underveis (og jeg har fått den "kjedelige" jobben med å ettergå og re-designe... ikke utviklingsteamet sin feil da, de visste ikke... )

Ja som sagt, mener ikke at det har noe med henne å gjøre. Men det må være kjipt å få den oppmerksomheten for så at easee går på den smellen ift elektronikk rett etterpå. Det er det jeg mener med bismak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Ja som sagt, mener ikke at det har noe med henne å gjøre. Men det må være kjipt å få den oppmerksomheten for så at easee går på den smellen ift elektronikk rett etterpå. Det er det jeg mener med bismak.

Ah, sikkert jeg som bare overtolket :laugh:
 

16 minutes ago, stue said:

https://www.nrk.no/rogaland/her-blir-easee-laderen-liggende-i-esken_-_-ikke-en-risiko-vi-vil-ta-1.16341784

Som jeg spekulerte her inne igår. Ingen vil risikere å installere Easee laderen nå. De står erstatningsansvarlige, og da må de igjen søke erstatning hos Easee. Noe de skjønner kan bli vanskelig hvis selskapet går under.


Øøøh, jeg reagerer på han fyren i artikkelen her også: 

Quote

– Jeg ser ingen grunn til å skifte dem ut fordi noen svensker mener det er noe galt. Men det er klart, vi har mange beilere som nå ringer og lurer på om vi har vurdert andre ting, sier sameie-styreleder Aursland.

– Frem til at vi eventuelt merker at noe er galt, synes jeg ikke vi skal bytte, sier sameie-styreleder Harald Aursland om de nye Easee-laderne.

Snakk om å prøve å redde eget skinn eller noe sånt.... Mange er utrolig biased når de har brukt penger på noe, de må forsvare det på liv og død....

Tolker man dette helt i ytterpunkt, må noen dø i sameiet hans før han velger å bytte, kanskje en noe syk tolkning tho.

EDIT: Men igjen, jeg skjønner noen nyanser for han, ville avventet situasjonen uansett hvis det allerede er installert, bare formuleringene hans som er litt "feil".

Endret av Terje2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...