Gå til innhold

Håpløs ladeledning på nye telefoner !


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny telefon i går, en Samsung Galaxy A23.

Der var det ikke med lader, kun en ledning, som er lik i begge ender.....🙄
Av miljøhensyn ble jeg fortalt 🤣

gG7RcTEMJQPL78zKvP7Esffoyny2VBcBejn3U6b3kKjTGkaQ__CS2ckEvclSNsa3_Ei9d0JCU4taWr6qJslh4zPV3H5WUGCEkde7yKqJaBdWwJWuib9DCa9MNBkU3RxDJWxad812NwT-cDxb3W4Qjiuh_yvHc76P9i26SsjnN_SPtjaICvzE9J1gsZUug3qhJstXcFgN6zCHNbYJup2qvE_eyRDCbJDG2bCRbtIF2rpBNxGBHxvChxtnFS9JgPmgg2ybhqd3W2q7_ot458UwHmn5cY-VTk3rYXvg_XdkHF9dzgvLjINky9tPbQAaDrALnx9GQGtDPvQUsr4OYgy_jpozYfV1EeYi2-Z39iOwkF_HzdbOXYb8B2Uz69_lAcxArwLQuqB3vmbsclCU9GXo9jjrpONLNPUvWBNty55UxX-PxsjAwWSmK5mTwXvApqxv6T_mQToeljNgefn8kU_ry9tMMB8tfW7RYl-0NgTDymAtOg4lXij70UQ5-Dy7zqbhxU-Y3qP9XcahLs3cFpgBT3iyZMHKUo4G_i9bHJi-qBtQ_iuWgRa9aV_ngXpv__33GCBUFZb-RQHXZMNtBD_hRAk-7ar6MKaXFH9m9fLqDkW33CfZ309re1eqojhXi1LoaNwqIgySzY4ivvUtM7m0k62GB6qzHm5J93RPy1Hv9xRxhtGC-b6gV_Sh6Hdnnm2cpwkoyL0GuoMW78qTPOlnh9vwVtTta5Pfd7xdO6z8suWd8xj19XaCTrBLaEXGnFSDNYjLR64FZ_tWh9-DtaAnpTD6yPz2x1S8OIZoFoJxH-9t9TlgNu_Vu0jaxZ7fUv8HbwFBRgVwSP4IKBMVMvddR9rPgkfM-Sj9-iNEUVwEdjlyyZCpIusZ6LqOogt1LFJOX2qMhlkHnGspsz3XiJtOFyRknGyHMjvweL71YWdj0_Rijw=w370-h657-no?authuser=0

Denne passer jo ikke noe sted; ikke i gamle ladere, ikke i bilens ladeuttak, ikke i batteribanken min og ikke i PC'en om jeg skulle finne på å koble telefonen til den.
Hva slags H******S tull er det nå de har funnet på ?
Måtte jo kjøpe meg en annen ledning og den som fulgte med kan jeg bare kaste.
Hvor "er miljøhensynet" da ???

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt over her har den pluggen vært standard i mange år nå, så at du ikke har fulgt etter på teknologifronten kan nok ikke Samsung klandres for..

Har du en datamaskin kjøpt de siste årene så er det stor sjans for at den har uttak du lan lade den med til du får kjøpt deg noe annet. 

Edit: ser nå du nevner at pcen heller ikke har uttak for slikt. Kansje du har en gammel pc og da. Forøvrig mulig ledningen til din gamle telefon kan brukes.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

Da har du veldig gammelt utstyr, pcer har hatt usb-c i flere år nå men ja de sparer penger ved å ikke legge med powerbrick men du får en for 200 kr

https://www.kjell.com/no/produkter/mobilt/lade-og-koble/mobiltelefonladere/usb-c-lader/linocell-18-w-usb-c-lader-med-pd-3.0-og-qc-4-p99778

"Veldig gammelt" er vel et relativt begrep her......
PC'en er 6 år gammel, powerbanken omtrent like gammel.

Vel, i forhold til usb-c-laderen fra Kjell & Co sparte jeg 130 kroner på å kjøpe ny ladeledning 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Frank Olsen said:

"Veldig gammelt" er vel et relativt begrep her......
PC'en er 6 år gammel, powerbanken omtrent like gammel.

Vel, i forhold til usb-c-laderen fra Kjell & Co sparte jeg 130 kroner på å kjøpe ny ladeledning 🙂

 

6år er en del år i teknologiverden.

Min par år gamle laptop har 2 slike uttak, og min stasjonære pc har 4stk. Så er blitt meget vanlig.

Bemerk deg at du muligens ikke får noe hurtiglading ved å bruke annen kabel om det er av betydning for deg, men du får ladet. USB-C støtter mye mere effekt enn den gamle pluggen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

6år er en del år i teknologiverden.

Min par år gamle laptop har 2 slike uttak, og min stasjonære pc har 4stk. Så er blitt meget vanlig.

Bemerk deg at du muligens ikke får noe hurtiglading ved å bruke annen kabel om det er av betydning for deg, men du får ladet. USB-C støtter mye mere effekt enn den gamle pluggen.

Den ladet opp fra 53 % som det var på den til helt fullt på ca 2 timer.
Veldig akseptabelt for meg det 🙂

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Frank Olsen said:

Den ladet opp fra 53 % som det var på den til helt fullt på ca 2 timer.
Veldig akseptabelt for meg det 🙂

 

Ja om du ikke krever mere så går det vel fint.

Finnes telefoner i dag som klarer 0-100% på 20 minutter og man må da har USB-C for å kunne levere nok effekt.

Din telefon støtter max 25W og du vil kunne lade fra 0-100% på 1 time og 30 minutter med det.

USB-C er også ganske vanlig for å lade laptopper og slikt med i dag, den kan også gi video ut til skjermer. Meget fint oppgradering fra den gamle USB pluggen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Synes hele opplegget blir feil jeg. "Spar miljøet" sier de og alle må kaste masse gamle kabler som ikke kan brukes lenger. Kaste masse ladere som ikke skal brukes lenger. PCn min har ikke USB-C. Bilen min har ikke USB-C.

Kjøpe nytt og kaste det gamle! Det er miljøvennlig det?

PCn min er fra 2015 og skal nok holde i 3-4 år til minst. Men jeg må nok kaste den og kjøpe ny, fordi noen har kommet med en annen plugg.

Bilen er fra 2018 og må nok byttes ut med en nyere fordi ellers får jeg ikke ladet mobilen.

Jeg synes det minner mer om "kjøp nytt fra oss sik at vi tjener enda mer penger - for miljøets skyld"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At de ikke inkluderer ladekloss er for å spare miljøet, det har en åpenbar gevinst. At det har blitt USB-c i begge ender har med ny standard å gjøre. Det spiser kanskje opp noe av gevinsten i første punkt i en overgangsfase før alle har fått seg en ny type kloss. Disse mobileskene har blitt halvparten så store pga manglende kloss, det har mye å si for utslipp fra transport.

En liten tilleggsdigresjon: Dattera vår har kjøpt seg ny fancy iphone, uten ladekloss. Hun var jo litt småirritert pga det, men fikk en gammel en som jeg fikk med min huawei eller samsung for 2-3 år siden. Som bare lå og samlet støv fordi jeg stort sett bruker en multiladedings eller laptop-lader.

Endret av Lars667
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sharpings said:

Synes hele opplegget blir feil jeg. "Spar miljøet" sier de og alle må kaste masse gamle kabler som ikke kan brukes lenger. Kaste masse ladere som ikke skal brukes lenger. PCn min har ikke USB-C. Bilen min har ikke USB-C.

Kjøpe nytt og kaste det gamle! Det er miljøvennlig det?

PCn min er fra 2015 og skal nok holde i 3-4 år til minst. Men jeg må nok kaste den og kjøpe ny, fordi noen har kommet med en annen plugg.

Bilen er fra 2018 og må nok byttes ut med en nyere fordi ellers får jeg ikke ladet mobilen.

Jeg synes det minner mer om "kjøp nytt fra oss sik at vi tjener enda mer penger - for miljøets skyld"

Har vel sånn 12 mobilladere liggende, og det er det sikkert flere som har..
Så vil tro det er bra for miljøet å heller legge ved en kabel så folk kan gjennbruke sin gamle lader.

Men for de som ikke har USB-C ladere er det flust av kabler med "gammel" usb i ene enden å få kjøpt. Koster ikke mange kronene og da kan man gjennbruke de gamle laderne.

Men går da glipp av hurtiglading i de fleste tilfeller.

I bilen min har jeg bare gammeldags USB, men jeg kan bytte ut panelet med portene fra en nyere utgave av bilen min som har USB-C og jeg får ladet telefonen min vesentlig raskere, siden det er effekt nok bare redusert grunnet gammel plugg.

USB-C pluggen passer også begge veier, så den er mye bedre fysisk også kontra den gamle.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det er ingen som påpeker at det er mange ladestandarder ute å går nå. Altså et bred spekter av volt og ampere til ulike enheter. 

Man har superrask lading, hurtig lading og vanlig "sake lading". Det er ikke standarder på de tre ulike ladehastighetene. En ny mobil har andre ladestandarder enn annen mobil.

Eksempel, Samsung kjører andre ladestrømmer enn Huawei osv.

Så ladeplugg har i dag en større funksjon enn før, da man de siste årene har fått mange ladehastigheter, eldre ladere er ofte lite til nytte.

Så utvalget av ladestandarder er en ting og overgang fra vanlig usb til usb-c er en annen.

Så til mobil burde lader være med. Til ørepropper og annet småtteri, så passer det meste av ladere man har, da det ikke kreves "avansert lading".

Vi har vel rundt 30 ladestandarder via usb kabel nå... Eksempel...

The characteristics of fast charging standards

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (9 timer siden):

Min bil har bare USB-C. Min PC har USB-C. Nyere ladeklosser og powerbanks har USB-C. Ellers finnes det overganger fra USB-A til -C og fra -C til -A, så det er ikke noe problem å bruke begge deler.

Ikke noe problem, men man må da kjøpe nytt utstyr. Igjen. Og når man allerede har godt fungerende ladere og kabler, så synes jeg ikke det er miljøvennlig å måtte kjøpe nye ting. Jeg tror på å bruke ting så lenge som det faktisk er praktisk. Overganger er jo heller ikke gratis, og skal man ha en lader ved senga, en ved skrivebordet, en i bilen og på alle rommene til ungene så blir det fort en del overganger som må handles inn. Og min personlige mening er at det er ikke spesielt gunstig for miljøet. Gunstig for de som selger ting, men ikke nødvendigvis for miljøet.

Jeg har ikke en eneste ladekloss som har USB-C. selv om begge mine Androidtelefoner er ganske nye(2021). Så lenge produsentene ikke sender med en slik, så vil man ofte ha bruk for de gamle laderne sine i flere år til. Eller kjøpe ny til 249 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mangelen på en enkel, åpen standard på hurtig/lynlading av mobiltelefoner er det som irriterer meg mest akkurat nå. Jeg kan gå til en hvilken som helst elektronikkjede og spørre om denne ledningen støtter hurtiglading til min modell mobiltelefon, de sier ja, og når jeg kommer hjem, er det veldig treg lading.

Ledningene kan altså ha akkurat samme fysiske teknologi, men har bare støtte for ett sett med låste ladestandarder.

Det står heller ikke alltid på esken hvilken ladeteknologi som støttes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...