Gå til innhold

Mulig å ha kjæledyr når man jobber turnus og er enslig?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har den siste tiden tenkt mye på å skaffe meg hund eller et annet kjæledyr. Utfordringer jeg står ovenfor er det faktum at jeg jobber turnus. Jobber dag- og kveldsvakter, og har planer om å jobbe nattevakter i fremtiden. Hunden har ikke mulighet til å være med meg på jobb. Jeg ser utfordringer med dette når det kommer til fôring, for hunden vil ikke få mat til samme tid hver dag, avhengig av hvilke vakter jeg jobber. At hunden skal få nok stimuli og aktivitet er ikke noe jeg er bekymret for, jeg ønsker å legge inn mye innsats og alt etter rase finner vi en aktivitet som passer rasen som vi kan drive med på fritiden (f.eks spor) + turgåing (kan få inn en kort tur og en litt lengre tur daglig forhåpentligvis). Arbeidsukene mine er ofte lange, det vil si jeg jobber ofte 6 dager i uken. Noen ganger er det 7 dager i uken også, men kan også være uker hvor jeg bare jobber 4 dager (som oftest er det fullt kjør). De dagene jeg jobber er jeg borte fra hjemmet i litt over 8 timer. En annen ting er at jeg ikke har badekar og er da litt usikker på hvordan jeg skal få vasket hunden. Kan jo bare bruke hageslangen ute (men vet ikke om det går an å stille varmen på den, om det ikke går så er ikke det et alternativ). Har lyst på en mellomstor eller stor rase, hadde jeg gått for en liten rase hadde det gått fint i dusjen her, men er glad i store hunder.  

Jeg har ikke venner eller familie i nærheten som kan hjelpe meg med fôring og den slags. Litt usikker på rase da jeg ikke ønsker en som krever svært mye aktivitet og den bør kreve lite/middels pelsstell. Er kjent med hund fra før, familien min har hund og vi hadde hund når jeg var tenåring og bodde hjemme også.  

Katter er mer selvstendige, så jeg har tenkt tanken om innekatt, da to katter slik at de har selskap i hverandre. Problemet med dette er at jeg har ikke så stor leilighet, så det blir lite plass for kattene å bevege seg på. Jeg er usikker på om det er så lurt med utekatt. Jeg bor ikke i et område med mye trafikk, men jeg bor i første etasje i en blokk og det hadde vært dumt om katten blir interessert i å luske rundt på verandaene til naboene og rote i potteplantene der. Vet at en katt fort kan bli til bry sånn sett. Dessuten tror jeg at jeg hadde bekymret meg mye over en utekatt (redd for at den blir påkjørt, plutselig kommer den ikke inn før jeg skal på jobb og da må den gå 8 timer ute, tenk om den setter seg på verandaen og mjauer i ett sett og forstyrrer naboer). Jeg er egentlig ikke "for" innekatt da jeg tenker det er en dyster tilværelse for en katt å være stuck i en leilighet hele livet sitt, men noen katter er jo ment til å være innekatter (som for eksempel sphynx). 

Hva tenker dere? Er det gjennomførbart med hund med tanke på min situasjon eller er det bare å skrinlegge hele greia? Jeg trenger noe annet levende enn meg selv i leiligheten merker jeg (med puls, jeg har planter, hehe), og ønsket om hund er størst. 

Endret av Nøtteknekker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med din arbeidssituasjon, hvis dette er noe du tenker å fortsette med i mange år, vil jeg absolutt anbefale katt istedet for hund. Som du selv sier er katter mye mer uavhengige og skaffer du deg to katter har de selskap i hverandre når du ikke er hjemme.

Du setter åpenbart dyrenes velvære høyt og jeg skjønner godt ønsket om hund, men jeg ville absolutt ikke vurdert hund med mindre du gikk over til en jobb(situasjon) med vanlig (og fast) arbeidstid.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (8 timer siden):

Med din arbeidssituasjon, hvis dette er noe du tenker å fortsette med i mange år, vil jeg absolutt anbefale katt istedet for hund. Som du selv sier er katter mye mer uavhengige og skaffer du deg to katter har de selskap i hverandre når du ikke er hjemme.

Du setter åpenbart dyrenes velvære høyt og jeg skjønner godt ønsket om hund, men jeg ville absolutt ikke vurdert hund med mindre du gikk over til en jobb(situasjon) med vanlig (og fast) arbeidstid.

 

Katt ville nok passet min situasjon bedre. Problemet med det er at jeg kan bare ha innekatt, og jeg er usikker på hva jeg tenker om at kattene skal leve hele sitt liv i en leilighet. Ingen natur å utforske og begrensede områder å bevege seg på. De vil jo få tilgang til hele leiligheten selvfølgelig, men... Får lese meg litt opp på innekatter. 

Jeg kommer nok til å jobbe turnus til jeg blir pensjonist. Om det skulle endre seg og jeg får en mer praktisk og vanlig arbeidstid så blir det vel mer praktisk med hund da ja. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Nøtteknekker said:

Katt ville nok passet min situasjon bedre. Problemet med det er at jeg kan bare ha innekatt, og jeg er usikker på hva jeg tenker om at kattene skal leve hele sitt liv i en leilighet. Ingen natur å utforske og begrensede områder å bevege seg på. De vil jo få tilgang til hele leiligheten selvfølgelig, men... Får lese meg litt opp på innekatter. 

Jeg kommer nok til å jobbe turnus til jeg blir pensjonist. Om det skulle endre seg og jeg får en mer praktisk og vanlig arbeidstid så blir det vel mer praktisk med hund da ja. 

Bedre med innekatt enn utekatt, med tanke på hva de gjør med naturen rundt 😕 Er ikke uten grunn det kun er lov med katter i bånd utendørs i Australia nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessuten så tilpasser katter seg veldig den daglige situasjonen uansett. Jeg hadde tidligere 2 katter (hentet på Kattehuset da de var rundt 3 måneder gamle) som begynte som innekatter i blokkleilighet. Den ene døde pga epilepsi før vi flyttet til hus, men den andre katten ble med til huset og ble der en utekatt (ikke ute om natten). Da jeg senere flyttet tilbake litt mer sentralt (les: blokk) så ble den innekatt igjen. Den viste ingen adferdsproblemer med noe av dette.

Å få seg hund er som å ha et lite barn, i hvert fall det første året, og er ikke noe jeg vil anbefale deg i din situasjon akkurat nå.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det kommer veldig an på hvilke katt du skaffer deg, hva den er vant med, energinivået bl. a. Noen katter trenger ikke å gå så mye ute, eller kan ikke det av ulike grunner.

Dyrebeskyttelsen har ofte en del katter som av ulike grunner skal/bør være innekatt, jeg ville vurdert det. Så lenge de får mat, leker, kos og oppmerksomhet så er det ikke alltid de trenger masse leking/aktivisering, og om du evt. skaffer deg to så har de mye selskap i hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det er nevnt; Jeg kjenner flere som jobber offshore og har delt ansvar for hund nettopp fordi de likegodt kunne vært i verdensrommet de to ukene de er på jobb. Avtalene er visstnok ganske standard, nemlig at den som har mest behov for hundepass (når de er på jobb i to uker) tar på seg den fulle økonomiske kostnaden av hunden og den andre part ikke har noen økonomiske kostnader. Han ene vet jeg brukte finn.no for å finne noen i sitt område som var villig til å ha hundene i to uker imens han jobber (og så har han hundene i fire uker før han skal ut igjen), men hvis du kan ordne noe lignende med noen du kjenner og stoler på så kan jeg bare tenke meg at dette er mindre bekymringsfullt.

Når det er sagt; Katt er mye enklere, men det å ikke slippe ut kattene er i mitt hode dyreplageri uansett hvor stor boenhet du har tilgang på. Hvis du bor i første etasje så hadde jeg ikke stusset ett sekund og bare anskaffet katt(er).

Lenke til kommentar
20 hours ago, AnthonyEdwardS said:

Når det er sagt; Katt er mye enklere, men det å ikke slippe ut kattene er i mitt hode dyreplageri uansett hvor stor boenhet du har tilgang på. Hvis du bor i første etasje så hadde jeg ikke stusset ett sekund og bare anskaffet katt(er).

Om du skaffer deg katt fra FOD så har de vanligvis en vurdering klar om katten bør ha utemulighet eller ikke (og mye annet også)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kanskje et rart forslag men nå som det er lov i Norge så kunne du vurdert en kranset gekko?

Ikke akkurat noe normalt kjæledyr, men det er mulig å forlate dem i noen dager uten problemer.

Gitt riktig oppsett så kan du få en fin blomsterhage inne i huset som tar vare på seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...