Gå til innhold

Referanse fra pensjonist eller ny random?


Gjest 02001...ac2

Anbefalte innlegg

Gjest 02001...ac2

Jeg har tatt utdanning i noen år etter å ha hatt en jobb før. Gamle sjefen har gått av med pensjon for 3 år siden, og jeg lurer på om jeg da skal/bør bruke han som referanse fortsatt. Tenker da på telefon, jeg har skriftlig attest. Alternativet er at de jeg søker jobb hos ringer til en random sjef som jeg ikke kjenner. Et siste alternativ er å benytte noen tidligere kolleger som referanse, som nå jobber på hovedkontoret til bedriften og leder fagforeningen. Heller mot de siste, siden de ikke er pensjonister og kan si hyggelige ting om meg. Hva tenker folket?

Anonymous poster hash: 02001...ac2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 02001...ac2 skrev (2 minutter siden):

Jeg har tatt utdanning i noen år etter å ha hatt en jobb før. Gamle sjefen har gått av med pensjon for 3 år siden, og jeg lurer på om jeg da skal/bør bruke han som referanse fortsatt. Tenker da på telefon, jeg har skriftlig attest. Alternativet er at de jeg søker jobb hos ringer til en random sjef som jeg ikke kjenner. Et siste alternativ er å benytte noen tidligere kolleger som referanse, som nå jobber på hovedkontoret til bedriften og leder fagforeningen. Heller mot de siste, siden de ikke er pensjonister og kan si hyggelige ting om meg. Hva tenker folket?

Anonymous poster hash: 02001...ac2

Hør med pensjonisten? Er det ok ser jeg ikke noe problem med det..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om gamlesjefen din er villig til å stille som referanse så høyres det ut som at det er den beste referansen.

Dei beste referansane for din del er sjølvsagt dei som kan legge inn eit godt ord for deg.
For ny arbeidsgiver så er referansen frå din nærmaste leiar være mest verdifull ettersom din nærmaste leiar både har jobba tett nok på deg til å kjenne korleis du fungerer i jobbsamanheng og samtidig vil det være ei truverdig kjelde som ganske sikkert ikkje er villig til å lyge for deg.
Ein pensjonert sjef vil i den samanhengen være nesten perfekt ettersom vedkommande nok vil gi ei heilt ærleg referanse på deg, din pensjonerte sjef vil ikkje ha skjulte agendaer med å skulle gi deg dårleg referanse for at du ikkje skal seie opp jobben du har, eller gir deg alt for god referanse som ei venneteneste.

Du må aldri bruke ein "random sjef" som referanse, og i alle fall ikkje utan å både ha avtalt det med den vilkårlege sjefen og du har forsikra deg om at denne sjefen vil gi deg ein fordelaktig referanse.

Kollegaer og andre du har jobba eller samarbeida med kan også fint være referansepersonar, men ofte blir dette referansar som kjem i tillegg til. Dei aller fleste potensielle arbeidsgivarar vil snakke med referansar som har hatt eit leiaransvar for deg og som kjenner deg både personleg og profesjonelt. Ein kollega-referanse kan være kjekt å få, men kollegaen din kjenner deg ikkje profesjonelt på same måte og vil ofte ikkje vite om dine forhold som arbeidstakar, til dømes arbeidsinnsatsen din, viljen din til å ta på seg nye oppgåver, kor ressurskrevande du er å følge opp, osv.

Kollegaer er typiske referansar du setter opp om sjefen din ikkje er villig til å stille som referanse, eller som du ikkje kan sette opp som referanse fordi sjefen ikkje vil gi deg ei rettferdig referanse. Slike urettferdige referansar vil du typisk få om du har krangla med sjefen og det er derfor du søker ny jobb, eller dersom sjefen er livredd for at du skal slutte i jobben og derfor prøver å svartmale deg slik at du ikkje får jobben.

Det er også mogleg å sette opp andre referansar som kan være relevante. Her kan fagforeiningsrepresentantar være aktuelle, også leiarar i klubb/forening, husverten du leiger av, osv. Sjølv om disse personane kanskje ikkje kjenner deg profesjonelt så kan nok leiaren i fritidsklubben du er engasjert i seie noko positivt om arbeidsviljen din, og husverten kan nok seie noko om kor flink du er til å betale husleiga i tide og kanskje også kor flink du er til å ta ansvar og vedlikeholde eigedommen du leiger.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Et sjefen er pensjonist eller har sluttet er ikke noe viktig tema. De fleste sjefer forstår at de har "plikt" til å være referanse, også etter at sjefsrollen på stedet er ferdig. 

En utfordring er at man kan ha en sjef som ikke vet hvem du er. Sjefen kan ditt navn og at ingen har klaget på deg. Det er ikke uvanlig at sjefer/ledere ikke har særlig ide om hvordan du er. Når ingen har klaget på deg av kollegaer eller kunder til sjefen. Dette gjelder mange arbeidsplasser både privat og kommunalt. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...