trikola Skrevet 2. september Skrevet 2. september (endret) 1 hour ago, Dubious said: Jeg kjøpt kannene i Norge, og de ble fylt i Norge, jeg er bare på Sverige tur. Det nytter ikke - meg bekjent ikke engang om du viser norsk kvittering for dieselkjøp: import er import. Det eneste du kan gjøre er å registrere eksport når du drar ut av Norge for så å legge frem dette eksportdokument om du blir spurt av tollen ved innreise. Endret 2. september av trikola
Vokteren Skrevet 3. september Skrevet 3. september Dubious skrev (14 timer siden): Hilux ja, og hvem bryr seg egentlig om verdibegrensningene? Jeg kjøpt kannene i Norge, og de ble fylt i Norge, jeg er bare på Sverige tur. «Ute på tur sammen med jerrykannene mine» ? Tollvesenet tviler nok på den historien…..
Zeph Skrevet 4. september Skrevet 4. september Ref. diskusjonen om kjøpekraft. Sitat 4. september 2025 kl. 08:03 SSB: Nordmenn sparer mer i bankinnskudd Husholdningenes finansielle investeringer økte kraftig i perioden 1. april til 30. juni i år, ifølge SSB. Blant annet sparer nordmenn mer i bankinnskudd. Samtidig økte gjelda «moderat mer», skriver SSB. Investeringene økte fra 254 milliarder kroner i 2024 til 310 milliarder kroner i 2. kvartal 2025. Gjeldstransaksjonene økte fra 180 milliarder kroner i 2024 til 196 milliarder kroner i siste kvartal. Nordmenn har også fått bedre kjøpekraft. Justert for prisvekst økte disponibel inntekt i husholdningene med 2,2 prosent i denne perioden. – God lønnsvekst, økning i pensjoner og stigende formuesinntekter har gjort at husholdningene har fått bedre råd det siste året, sier seksjonssjef for nasjonalregnskap, Pål Sletten. https://www.nrk.no/nyheter/ssb_-nordmenn-sparer-mer-i-bankinnskudd-1.17554836 Sitat Det går bedre i norsk økonomi, veksten har tatt seg kraftig opp, og økt kjøpekraft hos folk flest er den viktigste grunnen. Det er et av hovedbudskapene til Nordea Markets i deres «Economic Outlook»-rapport. Den økonomiske veksten i Norge tok seg opp i første halvår, med 1,2 prosent BNP-vekst i første kvartal og 0,6 prosent i andre. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/0VmRmo/nordea-markets-lite-rom-for-rentekutt?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no 1
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 11:14 Skrevet tirsdag kl 11:14 Er det bare meg eller er lakseprisene helt bananas om dagen? Kiwi kjører tilbud rundt 45 kroner for 400 gram denne uken, extra "kontrer" med 500 gram til 120 kroner pakken.. Slik har det vært noen uker nå, helt ville prisforskjeller.
Jarmo Skrevet tirsdag kl 11:20 Skrevet tirsdag kl 11:20 Skal priskonkurransen ta seg opp må de norske kjedene frykte at utenlandske aktører vil etablere seg i Norge, mener Olsen. – Det er veldig vanskelig å se for seg uten at Norge blir med i EU. Da vil situasjonen åpne seg opp. – Det er en «trade-off». Vil vi betale litt mer for mat, eller vil vi bli med i EU. Det er spørsmålet, sier Olsen. https://www.nationen.no/her-kriger-dagligvaregigantene-de-har-nok-cash/s/5-148-786506
Jarmo Skrevet tirsdag kl 11:23 Skrevet tirsdag kl 11:23 (endret) Salvesen. skrev (9 minutter siden): Er det bare meg eller er lakseprisene helt bananas om dagen? Kiwi kjører tilbud rundt 45 kroner for 400 gram denne uken, extra "kontrer" med 500 gram til 120 kroner pakken.. Slik har det vært noen uker nå, helt ville prisforskjeller. Kiwi kjører en 6 ukers kampanje nå, minus 20-47% rabatt på mange matvarer. Tipper de andre vil følge med etter hvert. Endret tirsdag kl 11:24 av Jarmo
Simen1 Skrevet tirsdag kl 11:25 Skrevet tirsdag kl 11:25 Salvesen. skrev (9 minutter siden): Er det bare meg eller er lakseprisene helt bananas om dagen? Kiwi kjører tilbud rundt 45 kroner for 400 gram denne uken, extra "kontrer" med 500 gram til 120 kroner pakken.. Slik har det vært noen uker nå, helt ville prisforskjeller. Jeg kjøpte hel laks til 99 kr/kg på Spar i går. Regner med å skjære vekk ca 20% for å få ut filet, så reell kg-pris blir da 125 kr.
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 12:31 Skrevet tirsdag kl 12:31 Simen1 skrev (1 time siden): Jeg kjøpte hel laks til 99 kr/kg på Spar i går. Regner med å skjære vekk ca 20% for å få ut filet, så reell kg-pris blir da 125 kr. Utrolig varierende tilbud! Den til 120 er jo 240 kg! Jeg kjøper stort sett 400 ferdig delt opp med skinn da det enten er to middager til meg eller en til meg og min datter. Til 40-50 kroner er det jo ett kupp! Legg på noen kroner for poteter og kanskje noe grønt og litt rømme så er det rimelig og god middag! men med dagens pukkellaks situasjon så kan en nok få det langt billigere ved selvfiske eller kjøp av fiskere regner jeg med.
backtoback Skrevet tirsdag kl 13:27 Skrevet tirsdag kl 13:27 (endret) Her kriger dagligvaregigantene: – De har nok cash (9. september 2025) https://www.nettavisen.no/okonomi/du-betaler-danskene-far-billigere-mat/s/5-95-2373562 Dagligvaregigantene Reitan (Rema 1000) og Norgesgruppen (Kiwi) tjener godt her hjemme, og gevinsten bruker de på å konkurrere hardt i Danmark. Det mener BI-professor Per Ingvar Olsen. Endret tirsdag kl 13:27 av backtoback 1
BamseMums80 Skrevet tirsdag kl 13:35 Skrevet tirsdag kl 13:35 Men de tjener jo ikke penger. 😅 Største bløffen i dette århundret. 1
Baranladion Skrevet tirsdag kl 13:42 Skrevet tirsdag kl 13:42 BamseMums80 skrev (4 minutter siden): Men de tjener jo ikke penger. 😅 Største bløffen i dette århundret. Hvem har sagt de ikke tjener penger? De tjener lastebilass med penger, men det er utifra et containerskiplass med omsetning. 2 1
Jarmo Skrevet tirsdag kl 13:56 Skrevet tirsdag kl 13:56 BamseMums80 skrev (20 minutter siden): Men de tjener jo ikke penger. 😅 Største bløffen i dette århundret. Når Rema eller Kiwi kjøper varer som kaffe, pasta eller sjokolade, gjør de det i stor skala – og for hele Norden. Jo større de er i Danmark, desto bedre betingelser får de også for butikkene i Norge.
BamseMums80 Skrevet tirsdag kl 13:58 Skrevet tirsdag kl 13:58 13 minutes ago, Baranladion said: Hvem har sagt de ikke tjener penger? De tjener lastebilass med penger, men det er utifra et containerskiplass med omsetning. Du MÅ kødde? Dette har jo vært det gjengse motargumentet. Marginene er for små. Vi klarer såvidt overleve. Men har man skylappene på,så fortsetter jo alt dette hysteriet videre. Man skal jo tross alt hylle miliardærene og "verdiskapingen" som de driver med. Er du ikke en av de,som har forkynt dette,så vær forberedt på at de kommer nedover kommentarene her. 1
BamseMums80 Skrevet tirsdag kl 13:59 Skrevet tirsdag kl 13:59 2 minutes ago, Jarmo said: Når Rema eller Kiwi kjøper varer som kaffe, pasta eller sjokolade, gjør de det i stor skala – og for hele Norden. Jo større de er i Danmark, desto bedre betingelser får de også for butikkene i Norge. Dette tror jeg ingenting på. I teorien gjerne. 1
Jarmo Skrevet tirsdag kl 14:09 Skrevet tirsdag kl 14:09 BamseMums80 skrev (6 minutter siden): Dette tror jeg ingenting på. I teorien gjerne. Jeg har vært i næringsliv over 30 år og grossistprisene går ned ved større volum. ALLTID. Helt inntil man møter veggen. 2
BamseMums80 Skrevet tirsdag kl 14:14 Skrevet tirsdag kl 14:14 3 minutes ago, Jarmo said: Jeg har vært i næringsliv over 30 år og grossistprisene går ned ved større volum. ALLTID. Helt inntil man møter veggen. Ja,men hva hjelper det,når de beholder fortjenesten selv? Du er sikkert kjempeflink og kan sikkert forklare alt fryktelig bra. I hvertfall i teorien. Men når noen skal fortelle meg om ranet som skjer i butikken,det er da jeg får bedreviterene i halsen! 1
Baranladion Skrevet tirsdag kl 15:39 Skrevet tirsdag kl 15:39 (endret) BamseMums80 skrev (1 time siden): Du MÅ kødde? Dette har jo vært det gjengse motargumentet. Marginene er for små. Vi klarer såvidt overleve. Men har man skylappene på,så fortsetter jo alt dette hysteriet videre. Man skal jo tross alt hylle miliardærene og "verdiskapingen" som de driver med. Er du ikke en av de,som har forkynt dette,så vær forberedt på at de kommer nedover kommentarene her. Hvor finner du de argumentene hen? Det de hevder, er at de presser priser så godt de kan ned, som motargument til at de er rike fordi de tar for mye for produktet de selger. Endret tirsdag kl 15:42 av Baranladion
wampster Skrevet tirsdag kl 16:08 Skrevet tirsdag kl 16:08 BamseMums80 skrev (1 time siden): Ja,men hva hjelper det,når de beholder fortjenesten selv? Du er sikkert kjempeflink og kan sikkert forklare alt fryktelig bra. I hvertfall i teorien. Men når noen skal fortelle meg om ranet som skjer i butikken,det er da jeg får bedreviterene i halsen! Hvilket ran snakker du om? Snakker du om avansen på rundt 3-6%? Håper du ikke eier et eneste Apple/Microsoft produkt eller at du bruker Meta/Google til vanlig.. Da tetter nok halsen din seg helt 2 1
BamseMums80 Skrevet tirsdag kl 18:12 Skrevet tirsdag kl 18:12 (endret) 2 hours ago, wampster said: Hvilket ran snakker du om? Snakker du om avansen på rundt 3-6%? Håper du ikke eier et eneste Apple/Microsoft produkt eller at du bruker Meta/Google til vanlig.. Da tetter nok halsen din seg helt Det er raaaaaaaaaaaan. At du ikke synes det deles ikke av største delen av befolkningen i hvertfall. De tar alt for mye betalt,og formuene deres lyver jo ikke. De vokser seg enormt mye større as we speak. Er jo søtt hvor forelsket enkelte har blitt i 1%erne i samfunnet. Men det er jo også frustrerende at man ikke evner å se det.Eller bare vil ikke,for man driver da ikke med sjalusi,eller jantelov lenger. Er man kommunist? Fysj. Digg at noen tjener så mye de klarer - ikke sant? Krigsprofitører er jo et ord som kan beskrive matvareierene. Skylder på krig og elendighet. Men så lenge det er de som har mest som sier det,så må det jo være sant. Hadde det vært Støre som sa det ville ingen trodd det. Endret tirsdag kl 18:24 av BamseMums80 4 1
wampster Skrevet tirsdag kl 18:30 Skrevet tirsdag kl 18:30 BamseMums80 skrev (14 minutter siden): Det er raaaaaaaaaaaan. At du ikke synes det deles ikke av største delen av befolkningen i hvertfall. De tar alt for mye betalt,og formuene deres lyver jo ikke. De vokser seg enormt mye større as we speak. Er jo søtt hvor forelsket enkelte har blitt i 1%erne i samfunnet. Men det er jo også frustrerende at man ikke evner å se det.Eller bare vil ikke,for man driver da ikke med sjalusi,eller jantelov lenger. Er man kommunist? Fysj. Digg at noen tjener så mye de klarer - ikke sant? Krigsprofitører er jo et ord som kan beskrive matvareierene. Skylder på krig og elendighet. Men så lenge det er de som har mest som sier det,så må det jo være sant. Hadde det vært Støre som sa det ville ingen trodd det. Søtt hvor lite noen (BamseMums80) skjønner av avanse og at selv ørsmå marginer på milliarder av varer blir en stor sum til slutt. Men ettersom du synes avanse på 3-6% er ran.. Hva ville du sagt er en akseptabel avanse? Hva er avansen på produktet/produktene jobben din selger f.eks? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå