Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jarmo skrev (22 minutter siden):

3-4- stk reiser sammen så det lønner seg. Diesel kan være opptill 4-5-6 kr billigere literen. Og alle over 12 år kan ta hele dagskvoten.(ikke alkohol seff) med seg.

I Sverige kan man nå fylle både diesel og bensin for under 15 kroner per liter, flere kroner billigere enn i Norge. Her koster diesel 22,90 i dag.

https://www.colorline.no/sandefjord-stromstad?gad_source=1&gad_campaignid=1758307833&gbraid=0AAAAAD-TRmuKIKz2QHd2AkfT7ileUfAwZ&gclid=CjwKCAjwq9rFBhAIEiwAGVAZP9WFiWkDJb7ag-VqWgEy0dQIU3WIbea45EI95RF24NfXy1Mi6hqgtxoCFOQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jeg fylte for 17,14 i går i Oslo.

Joda, man kan sikkert leie en minibuss også og ta med hele storfarmilien. 2 timer hver vei = hver eneste person kaster bort 4 timer av livet sitt bare på å kjøre t/r og hvor mye sparer man etter å ha regnet med drivstoff, siltasje på bil/dekk/forsikring/etc?

For all del alle står fritt til å kjøre til Nordby/Sverige for å handle, men mye sparer du ikke hvis du kjører fra Oslo. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
wampster skrev (10 minutter siden):

Jeg fylte for 17,14 i går i Oslo.

Joda, man kan sikkert leie en minibuss også og ta med hele storfarmilien. 2 timer hver vei = hver eneste person kaster bort 4 timer av livet sitt bare på å kjøre t/r og hvor mye sparer man etter å ha regnet med drivstoff, siltasje på bil/dekk/forsikring/etc?

For all del alle står fritt til å kjøre til Nordby/Sverige for å handle, men mye sparer du ikke hvis du kjører fra Oslo. 

Flere busselskaper landet rundt arrangerer handleturer til Sverige. Søk på google. Egne grupper på SoMe som organiserer turer i lag osv. Norges grense mot Sverige er lang. Finnene opp i Nord handler der også. Bla. snus som ikke selges i Finland men er lov til å ta meg seg for eget bruk. Og billigere drivstoff. Osv.

Endret av Jarmo
Skrevet

At busselskaper tilbyr turer betyr ikke at det er noe særlig å spare.
Ving tilbyr charter til Syden, det gjør det ikke til et bra økonomisk valg...

Som sagt, for all del hopp inn i en bil eller betal for en busstur og bruk x antall timer på t/r og spar et par hundrelapper maks for å kaste bort en hel dag, selv om man hvis man følger med på tilbudsaviser kan spare omtrent det samme uten å måtte det.

• Liker 1
Skrevet
0laf skrev (46 minutter siden):

La meg tippe, du bor slik at det ikke er mulig for deg å handle Sverige ?

@Salvesen. bor visst i Haugesund. Jeg er nok i samme "bås" og har selv veldig lang vei til Sverige. Det er bittert å vite at store deler av landets befolkning kan handle mat langt billigere enn jeg har praktisk/økonomisk mulighet for. Og nei, det er ikke et alternativ å flytte nærmere grensa eller til Sverige. Dette med avstand for harryhandel skaper et klasseskille innad i Norge som ikke hadde eksistert hvis vi hadde åpnet for sunn konkurranse.

Ressursmessig og miljømessig er det mye bedre at 1 trailer leverer svenske varer til en norsk butikk enn at 100 norske privatbiler kjører til Sverige hver for seg for å hente de samme varene under et kvotereglement som gjør at man ikke kan hamstre for måneder av gangen, kun uker, sånn at det presser fram ennå hyppigere harryhandel. Haldensere for eksempel, er jo gjerne på harryhandel opp til flere ganger i uka - på grunn av norsk matvarepolitikk, "vern" av bransjen (mot sunn konkurranse) som de kaller det.

Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

@Salvesen. bor visst i Haugesund. Jeg er nok i samme "bås" og har selv veldig lang vei til Sverige. Det er bittert å vite at store deler av landets befolkning kan handle mat langt billigere enn jeg har praktisk/økonomisk mulighet for. Og nei, det er ikke et alternativ å flytte nærmere grensa eller til Sverige. Dette med avstand for harryhandel skaper et klasseskille innad i Norge som ikke hadde eksistert hvis vi hadde åpnet for sunn konkurranse.

Ressursmessig og miljømessig er det mye bedre at 1 trailer leverer svenske varer til en norsk butikk enn at 100 norske privatbiler kjører til Sverige hver for seg for å hente de samme varene under et kvotereglement som gjør at man ikke kan hamstre for måneder av gangen, kun uker, sånn at det presser fram ennå hyppigere harryhandel. Haldensere for eksempel, er jo gjerne på harryhandel opp til flere ganger i uka - på grunn av norsk matvarepolitikk, "vern" av bransjen (mot sunn konkurranse) som de kaller det.

Hundre 100% enig

Skrevet
Simen1 skrev (40 minutter siden):

Som påpekt tidligere i tråden...det er for øyeblikket ikke så mye å tjene på denne handelen nå. Svenske kroner er mer verdt enn norske også. Men om svenskene kutter i momsen så hjelper det sikkert på harryhandelen. Og da må norske matoligarker justere sine priser...så vinn-vinn for alle...også de i Haugesund...

• Liker 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (12 minutter siden):

Som påpekt tidligere i tråden...det er for øyeblikket ikke så mye å tjene på denne handelen nå. Svenske kroner er mer verdt enn norske også. Men om svenskene kutter i momsen så hjelper det sikkert på harryhandelen. Og da må norske matoligarker justere sine priser...så vinn-vinn for alle...også de i Haugesund...

Hvorfor i alle dager skulle rema1000 på kvala i Haugesund justert prisene for at svenskene kutter matmomsen? Gir absolutt ingen mening.

EDIT: Kjøttdeig koster vell 75 kroner kiloen på svinesund. Ca det samme som 400 gram her... Neida, ingenting å spare..

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skulle rema1000 på kvala i Haugesund justert prisene for at svenskene kutter matmomsen? Gir absolutt ingen mening.

EDIT: Kjøttdeig koster vell 75 kroner kiloen på svinesund. Ca det samme som 400 gram her... Neida, ingenting å spare..

Om Sverige handel er lønnsom slik at 3 millioner nordmenn som bor langs grensen valfarter til Sverige så må Rema 1000 gjøre grep ja. I dag så er denne handelen ikke så lønnsom..det koster mye å reise..bommer skal passeres og det er begrenset hvor mye man kan ta med seg. 

Derimot hører jeg utvalget er bedre...og spesielt glutenfri mat og annet spesiell kosthold er vesentlig billigere. Så de som trenger slik eller setter pris på bedre utvalg..de reiser nok.

Men la nå folk få reise og handle i fred...Du hadde handlet vin skjønner jeg. Flott for deg. Selv drikker jeg ikke,røyker ikke og har ikke stort behov for noe spesielt...men unner de som har mulighet,lyst og viljen. Vil ikke ha nord koreanske tilstander slik du tilsynelatende ønsker pga ren misunnelse. Ta deg en bolle og slapp av!

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Om Sverige handel er lønnsom slik at 3 millioner nordmenn som bor langs grensen valfarter til Sverige så må Rema 1000 gjøre grep ja. I dag så er denne handelen ikke så lønnsom..det koster mye å reise..bommer skal passeres og det er begrenset hvor mye man kan ta med seg. 

Derimot hører jeg utvalget er bedre...og spesielt glutenfri mat og annet spesiell kosthold er vesentlig billigere. Så de som trenger slik eller setter pris på bedre utvalg..de reiser nok.

Men la nå folk få reise og handle i fred...Du hadde handlet vin skjønner jeg. Flott for deg. Selv drikker jeg ikke,røyker ikke og har ikke stort behov for noe spesielt...men unner de som har mulighet,lyst og viljen. Vil ikke ha nord koreanske tilstander slik du tilsynelatende ønsker pga ren misunnelse. Ta deg en bolle og slapp av!

Du er flink på stråmenn, det skal du ha bestefar

Skrevet
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

https://nordby.se/spartips/
I følge denne linken så koster kjøttdeig 95kr/kg, uvisst hvilken type
På Coop Obs koster det 125kr kg
https://kundeavis-obs.coop.no/fso/

30kr/kg forskjell på Norge og Sverige.

IKKE verdt det med mindre man bor så å si PÅ grensen

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (37 minutter siden):

Eksempler på priser: 

• 400g kjøttdeig: Rundt 35,20 kr i Sverige.
  • 1 kg kjøttdeig: Rundt 94,40 kr i Sverige

I Norge er momsen 15 %, i Sverige er den 12 %. Råvarer koster ofte mindre i Sverige enn i Norge. Ikke minst gjelder dette landbruksprodukter. De lavere svenskeprisene på kjøttdeig for eksempel, kan langt på vei forklares med at kjøttet er billigere fra den svenske bonden enn hva det er fra den norske.

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Skrevet
Jarmo skrev (33 minutter siden):
Eksempler på priser: 

• 400g kjøttdeig: Rundt 35,20 kr i Sverige.
  • 1 kg kjøttdeig: Rundt 94,40 kr i Sverige

I Norge er momsen 15 %, i Sverige er den 12 %. Råvarer koster ofte mindre i Sverige enn i Norge. Ikke minst gjelder dette landbruksprodukter. De lavere svenskeprisene på kjøttdeig for eksempel, kan langt på vei forklares med at kjøttet er billigere fra den svenske bonden enn hva det er fra den norske.

Billigere kilopris på 400g...jaja..de klarer det i Sverige..

Skrevet (endret)
obygda skrev (15 minutter siden):

Billigere kilopris på 400g...jaja..de klarer det i Sverige..

Markedstilpasning, folk løper og kjøper mest av 400-500 grams pakker. Veldig mye større volum. Men mindre variasjoner forekommer.

Samme her hos KWI også, 700 gram Jarlsberg har lavere kg pris enn en kilos pakker.

Edit: så er dette der: svinekjøttdeig, storfekjøttdeig eller blanding.

Endret av Jarmo
Skrevet
obygda skrev (56 minutter siden):

Svenskehandel er nok lønnsomt om man "fyller kvota" og har mindre enn 1 time kjøring hver vei. Kanskje opp mot 2 timer om man er flere. Jeg vil tro det er godt under 2 millioner nordmenn som bor i lønnsom avstand fra grensa. Hele Sør-Landet, Vestlandet, Mørekysten og opp til Trondheim er jo ganske folkerikt og langt fra grensa. Nord-Norge med en halv million innbyggere kan også føyes på lista. Ikke fordi avstanden til grensa i luftlinje er så lang, men fordi det er timesvis med ingenmannsland på svensk side før man kommer til en butikk. Nord-Finland stort sett på samme måte og Russland har aldri vært et sted å harryhandle.

Rema trenger bare justere sine priser i områder opp til 1-2 timer unna grensa.

Vi snakker vel om dagligvarer her? For meg er hverken alkohol eller tobakk dagligvare. Vi snakker om å holde hodet over vannet når vi skal gjøre mat-innkjøpene våre.

Skrevet (endret)
wampster skrev (1 time siden):

https://nordby.se/spartips/
I følge denne linken så koster kjøttdeig 95kr/kg, uvisst hvilken type
På Coop Obs koster det 125kr kg
https://kundeavis-obs.coop.no/fso/

30kr/kg forskjell på Norge og Sverige.

IKKE verdt det med mindre man bor så å si PÅ grensen

Det er mye som er billigere, og man kan spare mye, men det betinger at man må handle smart, og ikke øke forbruket sitt som en følge av at man har handlet inn stort. Altså, spiste du 2 kyllingfileter i uka før harryhandelen som normal, så må du fortsette med det etter en harrytur også.
I tillegg, så kan kvaliteten variere litt, og jeg har blitt skremt av at jeg har slengt 2 kyllingfileter i panna, gått på dass, og når jeg kommer tilbake så er fileetene halvert i størrelse grunnet vanninnhold i de. 

Det er også lett å kjøpe med ett par brett brus, som forsvinner mellom mandag og fredag, der man ellers kanskje hadde kjøpt seg en halvannen liter i helga. 

Unger er også dyrt å ha med, evt så må man tåle å nekte de å svinge innom smågodtbutikken for å fylle en pose med en kilo snop.  En pose hvor innholdet på nesten mystisk vis forsvinner litt og litt i ukedagene etter at de har lagt seg. 

Så, skal du spare mye på harrytur, så må du handle taktisk og ha disiplin av stål både under handleturen og etter, da forsvinner jo litt av moroa. 

Det du kanskje sparer mest på er tobakk og alkohol, her er det enda vanskeligere å ikke øke forbruket etter storinnkjøp. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Skrevet
Dubious skrev (6 minutter siden):

Vurderer å kjøpe meg Jerrykanner for å fylle diesel. 

Får 20 liter kanne i plast på Biltema for 200 NOK, 189 SEK i Sverige.

Bare husk på mengdebegrensningen (6 jerrykanner?), verdibegrensningen (3000 kr hvis du er ute av landet under 24t) og av sikkerhetsgrunner ville jeg ikke oppbevart jerrykannene inne i kupeen. Sånn i tilfelle det skulle skje noe. Men du har vel en Hilux?

Skrevet (endret)
Baranladion skrev (2 minutter siden):

I tillegg, så kan kvaliteten variere litt, og jeg har blitt skremt av at jeg har slengt 2 kyllingfileter i panna, gått på dass, og når jeg kommer tilbake så er fileetene halvert i størrelse grunnet vanninnhold i de. 

Akkurat det samme med kjøttdeig(ikke alle typer) Veldig mye vann som må tømmes ut før man kan steike(ikke koke) kjøttet riktig.

Endret av Jarmo
Skrevet
Simen1 skrev (37 minutter siden):

Bare husk på mengdebegrensningen (6 jerrykanner?), verdibegrensningen (3000 kr hvis du er ute av landet under 24t) og av sikkerhetsgrunner ville jeg ikke oppbevart jerrykannene inne i kupeen. Sånn i tilfelle det skulle skje noe. Men du har vel en Hilux?

Hilux ja, og hvem bryr seg egentlig om verdibegrensningene?

Jeg kjøpt kannene i Norge, og de ble fylt i Norge, jeg er bare på Sverige tur. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...