Gå til innhold

Sony sier det skal bli lettere å få tak i PlayStation 5 i 2023


Anbefalte innlegg

@Iki

Er du igang igjen ja, med stadig omdefinering av hva som ble diskutert slik at du kan få fram ditt eneste virkelig poeng, hvorfor kjøper idioter Xbox når PS er så guddommelig...

Med mindre man bor på gutterommet og har alt koblet til en enkelt skjerm man spiller på fra senga mens man dytter trynet fullt av potetgull så er det faktisk veldig stor forskjell på PC og XBOX. 

Jeg hadde PC på stua før, og selv om det på sett og vis fungerer, så er det på ingen måte noe som erstatter å ha en xbox hengende på 85"eren når man skal ligge på sofaen med kontrolleren og spille spillene man liker å spille i dette formatet. 

På samme måte fungerer en Xbox på kontoret eller what ever, tilkoblet en gamingskjerm for PC, men der har på sin side en PC noen fordeler og bruksmønster en konsoll ikke kan erstatte. 

Så, selv om det er overlapping så er det også et ufravikelig faktum at det ikke nødvendigvis er en fullgod erstatning noen av veiene. 

Og, da er vi over til sakens kjerne. Hvordan man bruker utstyret, og hvordan man oppfatter verdien. 

Jeg har PC, jeg har Xbox og jeg har skyspilling på mobilen. Noen spill spiller jeg eksklusivt på PC på grunn av formatet, eksempelvis Modern Warfare. Andre spill spiller jeg eksklusivt på XBOX på grunn av formatet, eksempelvis Ultimate Chicken Horse. Og så har vi alt i mellom. Og jo, måten du spiller på og hvor påvirker opplevelsen i spillet. 

Men, jeg kan også spille på en enhet, slå av og så gå til neste enhet, og fortsette samme spill, sømløst. 

Gamepass har hundrevis av spill, og disse er tilgjengelig på begge plattformer. Altså kan jeg fritt velge spill fra denne katalogen og spille dem i det formatet jeg vil, men også på kryss, igjen, sømløst. 

Og, så kan jeg fortsette på bussen på mobilen. 

Denne fleksibiliteten og friheten gir for meg en høyere verdi enn å ha en PC og en PS5. Jeg har hatt alle PS generasjonene fram til nå, men denne generasjonen har jeg ikke kjøpt PS5, enda. Og om jeg kjøper en så handler dette på ingen måte om hvorvidt det er en bedre kombo med PC eller ikke. Og, som jeg påsto hardnakket allerede før lanseringen av denne generasjonens konsoller, Sony vil slippe stadig flere av sine spill på PC, og disse vil komme stadig tettere innpå PS releasen. 

Så, selv om smidigheten ofte er langt fra så sømløs som på PC+xbox, så blir dette PC+PS argumentet som brukes her stadig mer utvannet for hver dag som går. Og da blir mye av retorikken fra to år tilbake etter hvert litt kinkig også, hvorfor kjøpe PS når man har PC?

Og all denne kveruleringen om Xbox i en tråd om at PS5 skal bli lettere tilgjengelig? LoL. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 hours ago, Iki said:

Ja, dere bryter jo alltid inn med usakligheter...

 

Uff, ja. En dristet seg til å skrive at han ikke var interessert i å kjøpe en PS5 (selv om den er lettere tilgjengelig) fordi han allerede har Xbox/PC. Deretter måtte han prøve å forsvare hvorfor det (for ham) var en bedre kombinasjon en PS/PC. Hele diskusjonen springer ut fra dette.

Hvorfor han skrev det, vet jeg ikke, men antageligvis bare en løs kommentar på nyhetsartikkelen.

Lenke til kommentar
Iki skrev (12 timer siden):

Ja, dere bryter jo alltid inn med usakligheter...

 

Dere?

Jeg, "brøt inn" på side 6, etter 5,5 sider med diskusjon, som svar på et tema "dere" tok opp i denne tråden. "Du behøver ikke XBOX om du har PC / PC + PS5 er en bedre kombinasjon enn PC + XBOX". "Dere" startet denne "usaklige" diskusjonen, ikke "vi", ikke "jeg".

Ja, det var en som skrev han allerede hadde XBOX + PC, og ikke kom til å kjøpe PS5 med mindre han ble rik. "Hører denne hjemme her?" Kanskje, kanskje ikke. Men la han opp til den påfølgende diskusjonen? Nei. Det gjorde "dere".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Ja, dere. Xbox folkene.

Hvorfor trenger flere folk å bryte inn i en artikkel som handler om PlayStation for å forsvare xbox i et spørsmål stilt til en person som fint kan svare for seg selv?

Xbox folkene, som gjennom snart tre tiår har kjøpt Playstation, og som har kjøpt et utall andre konsoller siden jeg fikk min første Philips G7000 i 1984. Dette er leketøy og tidsfordriv for min del, jeg sitter ikke i noen slike grupper. Jeg har ikke noen følelser for merkevaren den ene eller andre veien, kun opplevelsen og underholdningsverdien. Jeg spiller primært på PC.

Om en person fint kan svare for seg selv, hvorfor blander du deg inn i en diskusjon du ikke var en del av?

Jeg forsvarer ikke XBOX, jeg forsvarer denne personens frihet til å definere hva som er den beste kombinasjonen for han, og akkurat nå, for meg. Og, jeg ventet som sagt til dere ettertrykkelig hadde sporet av diskusjonen selv før jeg "blandet meg inn", nettopp fordi det i utgangspunktet var en PS5 tråd med et helt annet tema.

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Hvorfor trenger flere folk å bryte inn i en artikkel som handler om PlayStation for å forsvare xbox i et spørsmål stilt til en person som fint kan svare for seg selv?

Handler ikke om å forsvare Xbox, handler om å forsvare at folk har ulike preferanser. 

Det er litt underlig at noen her synes å mene at deres preferanser er et faktum og de eneste rette for alle.

Det er heller ikke så rart å kommentere på en artikkel om tilgjengelighet på PS5 med at det ikke gjør det mer attraktivt å kjøpe en.

Endret av Grimbeorn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Om en person fint kan svare for seg selv, hvorfor blander du deg inn i en diskusjon du ikke var en del av?

Jeg har ikke blandet meg inn i noen diskusjon, jeg stilte et spørsmål.

Spørsmålet har enda ikke blitt besvart. 

 

Du burde også legge merke til at jeg ikke nevnte PlayStation, eller xbox, i spørsmålet. 

Jeg har tilogmed skrevet her at jeg ville kvittet meg med PlayStation gitt samme forhold. 

Så du får ta påstandene dine ett annet sted, for nå avsporer du bare diskusjonen.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Iki said:

Jeg har ikke blandet meg inn i noen diskusjon, jeg stilte et spørsmål.

Spørsmålet har enda ikke blitt besvart. 

Og svaret er fortsatt at du ikke kan se bort fra totalopplevelsen hvis du skal sammenligne konsoll og pc koblet opp mot tv.

Her er det bare du som ikke liker svaret du får på noe du trodde skulle være et retorisk spørsmål. Du vil at svaret skal være at det er helt likt, noe det ikke er for de aller fleste.

Og du blander deg inn i en pågående diskusjon, slik som vi andre. Eller kom spørsmålet ditt helt ut av det blå?

Endret av Grimbeorn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (1 time siden):

Og svaret er

At han, og dere, ikke har noe svar.

Vi har allerede bekreftet at ting utenfor spillet er annerledes, men det var aldri spørsmålet. Det var ikke det jeg spurte etter, og det var heller ikke påstanden.

Påstanden er at man ikke kan spille enkelte spill på en pc, da det gir en annerledes opplevelse enn å spille på konsoll.

Spørsmålet mitt kom fra en påstand en person kom med, det er starten på en diskusjon, det er dere som bryter inn for å svare på spørsmålet stilt til ham, uten å svare, for å forsvare valget av xbox.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (9 minutter siden):

At han, og dere, ikke har noe svar.

Vi har allerede bekreftet at ting utenfor spillet er annerledes, men det var aldri spørsmålet. Det var ikke det jeg spurte etter, og det var heller ikke påstanden.

Påstanden er at man ikke kan spille enkelte spill på en pc, da det gir en annerledes opplevelse enn å spille på konsoll.

Spørsmålet mitt kom fra en påstand en person kom med, det er starten på en diskusjon, det er dere som bryter inn for å svare på spørsmålet stilt til ham, uten å svare, for å forsvare valget av xbox.

Er vel ingen som har sagt at man ikke kan spille enkelte spill på PC, men heller at man foretrekker enkelte spill på konsoll. Det er noen spill jeg foretrekker på PC som skyte og strategispill, mens RPG og andre spill som ikke krever presisjon liker jeg å spille på TV med en kontroller. Ja jeg vet man kan koble PC til TVen, men for min del er det for mye styr med innstillinger og diverse til at jeg gidder det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iki skrev (47 minutter siden):

At han, og dere, ikke har noe svar.

Vi har allerede bekreftet at ting utenfor spillet er annerledes, men det var aldri spørsmålet. Det var ikke det jeg spurte etter, og det var heller ikke påstanden.

Påstanden er at man ikke kan spille enkelte spill på en pc, da det gir en annerledes opplevelse enn å spille på konsoll.

Spørsmålet mitt kom fra en påstand en person kom med, det er starten på en diskusjon, det er dere som bryter inn for å svare på spørsmålet stilt til ham, uten å svare, for å forsvare valget av xbox.

Dette var, og har aldri vært, påstanden. Og det vet du veldig godt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 time siden):

Det er noen spill jeg foretrekker på PC som skyte og strategispill, mens RPG og andre spill som ikke krever presisjon liker jeg å spille på TV med en kontroller. Ja jeg vet man kan koble PC til TVen, men for min del er det for mye styr med innstillinger og diverse til at jeg gidder det.

Men du ville ikke påstå at det å spille et RPG spill, på PCen, tilkoblet tv og med kontroller, gir deg en annerledes opplevelse i spillet. 

Du ville ikke påstå at en pc, med kontroller, ikke egner seg til platformer spill.

Du ville ikke påstå at det er umulig å sitte i samme stol, om du spiller på pc eller konsoll.

 

Det er helt greit med preferanser, det er helt greit å si at man ikke orker koble opp diverse. Men det er ikke det som blir sagt her.

Lenke til kommentar
Iki skrev (57 minutter siden):

Men du ville ikke påstå at det å spille et RPG spill, på PCen, tilkoblet tv og med kontroller, gir deg en annerledes opplevelse i spillet. 

Du ville ikke påstå at en pc, med kontroller, ikke egner seg til platformer spill.

Du ville ikke påstå at det er umulig å sitte i samme stol, om du spiller på pc eller konsoll.

 

Det er helt greit med preferanser, det er helt greit å si at man ikke orker koble opp diverse. Men det er ikke det som blir sagt her.

Igjen, du omdefinerer premissene for diskusjonen for å passe med budskapet du vil hamre inn. Spørsmålet du stiller er irrelevant, for det er ikke relevant for vurderingen som ligger bak valgene som er tatt, som du ikke er enig i. Ingen har noen gang i denne diskusjonen påstått at man ikke kan koble en PC til en konsoll, starte et spill og spille med kontroller, og at dette akkurat i det øyeblikket ikke gir en lik visuell eller følelsesmessig opplevelse av spillet.

Det er din påstand som du projiserer over på oss, og totalt skivebom i forhold til vurderingen som flere ganger er beskrevet å ligge bak avgjørelsen. Du er ikke egentlig interessert i forklaringen, men er heller ute etter å finne en vinkling for å gjøre denne vurderingen feil, og dermed diskuterer du også noe helt annet, der du har definert dine rammer og premisser, og nekter å se at andre går utenfor disse grensene, selv om vi i praksis aldri har vært innenfor.

Det var ikke den ene kommentaren om XBOX og PC som sporet av diskusjonen, men de neste fem sidene med din kverulering for å presse den inn i dine ugyldige rammer. Avsporingen tok du eierskap i og videreførte, jeg tror alle andre ville vært ferdig med denne diskusjonen for fem sider siden om du hadde akseptert resonnementet bak fremfor å krangle på det.

Vel, du om det. Jeg gidder ikke bruke mer tid på å dra denne diskusjonen avgårde i avsporing nummer to.

 

Endret av Serpentbane
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (51 minutter siden):

Igjen, du omdefinerer premissene for diskusjonen

Diskusjonen JEG startet... hvordan kan jeg omdrfinere et spørsmål jeg allerede har stilt?

Jeg var klar over at xbox spillerne var yngre, men trodde de hadde lært å lese iallefall...

 

Serpentbane skrev (53 minutter siden):

valgene som er tatt, som du ikke er enig i.

Jeg har ikke sagt meg uenig i noen valg... jeg har stilt et spørsmål, uten å få et svar.

Serpentbane skrev (54 minutter siden):

 Ingen har noen gang i denne diskusjonen påstått at man ikke kan koble en PC til en konsoll

Nei, det var noe nytt. Tror ikke det er noen som har snakket om å koble PC til konsoller her.

Serpentbane skrev (55 minutter siden):

vurderingen som flere ganger er beskrevet å ligge bak avgjørelsen.

Altså vurderingen som andre påstår personen har gjort, da han ikke klarer svare for seg selv.

Serpentbane skrev (56 minutter siden):

og dermed diskuterer du også noe helt annet, der du har definert dine rammer og premisser,

Igjen. Mitt spørsmål, min definisjon. 

At dere skal legge til ting jeg aldri har spurt om har ingenting å si for det opprinnelige spørsmålet.

 

Lenke til kommentar
Iki skrev (På 10.1.2023 den 5.26):

Poenget var at du påstår du må ha en xbox da du foretrekker å bruke kontrollere i enkelte spill.

Så påstår du at det ikke bare er å spille de spillene på en pc, med en kontroller, for opplevelsen på en konsoll er helt annerledes. 

Da lurer jeg på hva som skiller dem, om du spiller samme spill, med samme kontroller, på samme tv, på samme sted.

Eneste forskjellen skulle være menyene du må gjennom for å starte spillet, og det virker ikke akkurat som et godt argument for å velge å ha en xbox i tillegg til pc.

 

Iki skrev (På 10.1.2023 den 15.20):

Eneste svaret er at du gjør deg vanskelig. At du nekter å laste ned ulike spill på samme pc da den kun kan brukes til bestemte spill.

 

Iki skrev (På 10.1.2023 den 16.59):

Igjen. Du sitter i samme stol. Du bruker samme kontroller for å styre spillet. Du er koblet opp på samme tv. 

Den eneste forskjellen er at du må starte spillet i en annen meny, enten ved å dobbeltklikke en enkelt gang på symbolet i Windows eller ved at du trykker på en knapp på kontrolleren.

Selve spillopplevelsen vil være 100% den samme.

Spillene du selv påstår ikke kan spilles på konsollen, altså strategi spillene dine, vil du fortsatt kunne spille med mus og tastatur på datamaskinen. 

Det er du som ikke skjønner at man kan koble datamaskinen til tv, at denne kan stå på tv benken, og at du kan spille Forza eller hva det måtte være på denne, med en xbox kontroller, på nøyaktig samme måte som du kan med en xbox.

Jeg spurte deg hvorfor du mente dette ikke var mulig, men du kunne ikke svare, du valgte heller å påstå at det var helt ulike opplevelser. 

 

Iki skrev (På 11.1.2023 den 12.23):

Om du har mus og tastatur koblet til på kontoret så kan de bare bli værende der. Så bruker du maskinen akkurat slik du bruker den for tiden inne på kontoret.

Når du så skal spille et konsoll spill på tv så tar du bare å bruker kontrolleren du har i stua, som er koblet opp mot maskinen.

 

Selvfølgelig kan man si det blir enklere med en konsoll, men her er det da altså snakk om å spare seg fra å kjøpe en ekstra konsoll til 5.500,- kun for å spille spillene du allerede har kjøpt, på en tv istedenfor en monitor. 

Om du allerede har en PlayStation tilkoblet tv så blir nok løsningen enda mindre brukt.

 

Iki skrev (På 11.1.2023 den 12.55):

Selvfølgelig, men en trådløs mus koster fra ~70,- hvilket er en god del mindre enn 5.500,-

Har du problemer med at huset er stort så trenger du kun en usb kabel som kan forlenge rekkevidden på Bluetooth recieveren, eller eventuelt en usb hub du kan ha i stua. Igjen, billigere enn en ekstra konsoll.

 

Iki skrev (På 11.1.2023 den 13.24):

Igjen snakker vi om en person som har en pc fra før av, og så skal velge mellom å kjøpe en xbox eller en PlayStation. 

Om man da absolutt må spille enkelte gamepass spill på et tv så vil en spare penger om en trekker kabler, som fint kan skjules med en list, eller om man vil gjøre det veldig enkelt så kan man feste den langs veggen med kabelklemmer.

Har du en usbc plugg på PCen så vil man da kun ha en enkelt kabel fra pc til en hub i stuen, hvor man da kan ha alt av tilkoblinger, inkludert skjerm.

 

Iki skrev (På 11.1.2023 den 14.01):

Om det ikke var noe poeng å spare penger så hadde vel ikke kommentaren vært "Hadde jeg vært rikmann hadde jeg skaffet PS5 for eksklusivene"

Da kan man jo like gjerne kjøpe begge konsollene, istedenfor å velge mellom dem.

Det må du da uansett om du har en xbox eller en pc som skal kobles til denne hdmi porten som er opptatt...

 

 

Iki skrev (På 11.1.2023 den 14.04):

Poenget er om du skal velge mellom en pc og xbox eller en pc og en PlayStation. 

Du skal ha 1 konsoll, uavhengig av om du har pc fra før.

Gir det da mer mening å skaffe en PlayStation for konsollspilling eller en xbox?

Om du ikke har råd til to konsoller.

Vi snakker ikke om å kun ha en PC eller kun ha en konsoll.

 

Iki skrev (På 11.1.2023 den 22.34):

Det var ulogisk å påstå en pc og en xbox gir ulike opplevelser om de ble brukt på samme måte*

Det er selvfølgelig mulig, men igjen betaler man da 5500,- for noe som er overflødig gitt situasjonen. 

Han har allerede skrevet at han ville kjøpt en PlayStation, pga spillene til denne.

Da snakker vi altså om en som har pc og PlayStation. Ettersom han ikke hadde hatt en xbox koblet til om han bare hadde pc. 

Da må han altså koble om på en hdmi kabel hver gang han skal spille et spesifikt konsollspill på tv.

Dette vil jeg påstå er et særdeles lite problem, med tanke på at han da har en konsoll for konsollspill, utenom enkelte eksklusive xbox titler. Det ville ikke blitt koblet om ofte altså.

Igjen. Det er ingen som sier det er feil å ha en xbox.

Men det er feil å si at en pc koblet opp med kontroller og tv, gir en annerledes opplevelse enn en xbox.

 

Iki skrev (På 12.1.2023 den 11.21):

Du skriver rett ut:

"Hadde jeg vært rikmann hadde jeg skaffet PS5"

Igjen din påstand:

"PC og konsoll egner seg til ulike typer spill"

"Xbox og pc sammen gir masse mening, i og med at de er to helt ulike opplevelser."

 

Det hjelper ikke å være frekk når folk lett kan finne tilbake det du har skrevet.

Altså, jeg orket ikke gå gjennom alle sidene, men du har åpenbart ikke bare stilt et spørsmål, og argumenter med alt mulig rart, inklusive skjøteskjermkabel gjemt under en list osv, som om dette er gode løsninger.

Det er 33 meter fra PC'en min til TV'en. Skal kabel trekkes på vegg blir avstanden fort betydelig mer, og det blir stygt. Videre har jeg to TV'stuer, så jeg har konsoll både oppe og nede, så da må jeg trekke begge veier, og ha en switch. 

Dette er helt urealistisk å få til å funke, så løsningen ville da måtte bli å legge opp en Kvm fiberswitch fra PC til stua, og trekke fiberkabel skjult. Noe som koster mer enn å kjøpe konsoll. 

Hele diskusjonen er bare tull, for du definerer premisser som ikke gjelder for våre valg. Det handler ikke om å få en PC til å fungere på TV'en, men å ha en totalt sett god opplevelse begge steder, og en god opplevelse av verdi totalt sett. 

Når jeg valgte som jeg valgte så var det fordi jeg ville ha konsoll på TV, ikke PC, og PC på kontoret, ikke konsoll. Og når jeg valgte XBOX fremfor PS5 så var det på grunn av totalopplevelsen og sømløsheten på og mellom plattformen. 

Eksklusive PS5 titler. Jo, de finnes. Savner jeg dem ekstremt mye, nei. Kommer mange av dem til PC. Ja.

Og ja, jeg sa jeg egentlig var ferdig med diskusjonen, men... 

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (9 minutter siden):

men du har åpenbart ikke bare stilt et spørsmål, og argumenter med alt mulig rart, inklusive skjøteskjermkabel gjemt under en list osv, som om dette er gode løsninger.

Det er løsninger på problemer som ikke har noe med spørsmålet å gjøre, altså avsporinger som har oppstått av at andre prøver å forsvare her.

Jeg har kun stilt et spørsmål. 

Det er flott at du ikke klarer trekke med det spørsmålet i oppsummeringen din...

Jeg har aldri sagt at det å koble opp en pc til et tv var en løsning, jeg har sagt at dette er mulig.

Spørsmålet handlet om påstanden om spillene, ikke systemet rundt. 

Lenke til kommentar
Iki skrev (4 timer siden):

Det er løsninger på problemer som ikke har noe med spørsmålet å gjøre, altså avsporinger som har oppstått av at andre prøver å forsvare her.

Jeg har kun stilt et spørsmål. 

Det er flott at du ikke klarer trekke med det spørsmålet i oppsummeringen din...

Jeg har aldri sagt at det å koble opp en pc til et tv var en løsning, jeg har sagt at dette er mulig.

Spørsmålet handlet om påstanden om spillene, ikke systemet rundt. 

Det er allerede besvart. Og det er ikke relevant i konteksten du stiller spørsmålet.

At det er mulig å koble PC til en TV var et forlengst etablert faktum. 

Men, ok, igjen, ja, bildet du ser på skjermen kan se likt ut, og du kan spille med tastatur/mus eller kontroller. 

Ikke noe nytt under solen her, og noe jeg selv forlengst har gjort og lagt bort. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...