Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål ang. reparasjon, registrering og EU godkjenning


Jovjo

Anbefalte innlegg

Hei :)

Bilen dette innlegget dreier seg om er en VW Polo 6N fra 1999. Med en 1,4 liters motor med fire sylindere. Bensindrevet.

Jeg har i flere år hatt problemer med at veivhusventilasjonen har fryst i kaldt vær. Jeg byttet olje og fikk renset veivhusventilasjonen 11/11-22 og 14/12-22. Jeg fikk gjort dette hos Mekonomen. Oljefiltret ble også byttet ved begge anledninger. Likevel har veivhusventilasjonen fryst igjen.

Fredag 16/12 blinket plutselig oljelampen rødt tre ganger på ca. 3 sekunder. Skjedde ikke noe mer etter det, motoren hørtes helt fin ut. Vi kjørte derfor videre. Vi hadde ingen flere problemer, og bilen var i daglig bruk frem til 22/12. Julaften skulle vi starte den opp og la den gå på tomgang en stund for å få den varm før vi kjørte, Jeg tok av oljepåfyllingslokket for å slippe ut trykket, men etter nærmere 40 minutter ga vi oss. Det kom fortsatt ut olje ut av oljepeilepinnen og toppdekselpakningen da jeg satt på oljepåfyllingslokket. Konkluderte derfor med at veivhusventilasjonen fortsatt var tett.

I går skulle vi uten en liten tur. Tenkte ikke at vi skulle få problemer siden det ikke var så kaldt, ca. 1 minus. Slangen fra veivhusventilasjonen kjentes også helt fin ut før oppstart. Men vi fikk ikke start på bilen. Prøvde flere ganger, men til ingen nytte. Dette har vi aldri opplevd før. Vi forsøkte å lade batteriet, men det ville ikke lade. Konkluderte derfor med at det ikke var batteriet som var problemet. Etter litt om og men fikk vi endelig start på kvelden. Motoren hørtes da helt fin ut, ingen varsellamper lyste. Vi kjørte oss en kort tur. Flere ganger mistet bilen plutselig litt motorkraft, min samboer som kjørte kvelte også bilen flere ganger ved stopp i kryss. Hun sa at den var lettere å kvele enn til vanlig. Vi kjørte derfor hjem og parkerte.

Jeg har en mistanke om at olje har kommet inn til tennpluggene. Siden toppdekselpakningen lekker under høyt trykk. Kan det være dette som er årsaken?

Vi er ikke strengt avhengig av denne bilen, så jeg ønsker å fikse dette selv nå. Jeg vil ikke legge for mye penger i dette, da problemet nok oppstår neste gang det er kaldt igjen. Jeg har også lyst til å lære meg litt om mekking på bil selv. Så jeg velger å se på dette som en fin mulighet i stedet for å være sint fordi jeg må ta bussen til jobb.

Jeg har tenkt å gjøre det i følgende rekkefølge:

1. Ta ut tennpluggene og se om det er olje på dem. Hvis det er olje på dem så renser jeg dem så godt jeg kan. Hvis det ikke er olje på dem må jeg google litt mer ;)

2. Rense veivhusventilasjonen.

3. Starte motoren og la den gå litt på tomgang før jeg tapper ut oljen. Jeg har hørt at oljen skal være litt varm før man tapper den ut.

4. Sette i en ny veivhusventilasjon.

5. Bytte toppdekselpakningen og rengjøre toppdekslet.

6. Ha i ny olje og nytt oljefilter.

Høres dette ut som en god plan?

 

Hvis jeg får dette fikset er planen å bare bruke bilen i plussgrader fremover. For jeg er stygt redd for at veivhusventilasjoen fryser til igjen når det blir kaldt.

Den lille utfordringen i dette er at bilen må være EU godkjent innen 10/3-23. Hvis det er veldig kaldt denne dagen er jeg usikker på om jeg vil risikere alt jeg forhåpentligvis har fått til innen da for å kjøre til verkstedet for EU godkjenning. Kan jeg få bilen EU godkjent etter fristen? Jeg må selvsagt få en bergningsbil eller noen med henger til å kjøre bilen til EU kontrollen. Får jeg bot eller gebyr hvis jeg beholder skiltene, men at bilen ikke er EU godkjent innen fristen? Den skal selvsagt ikke kjøres etter fristen hvis den ikke er godkjent.

Hvis jeg velger å avregistrere den nå til den er fikset. Kan den EU gokdjennes ut skilter? Kan jeg i så fall få skiltene tilbake selv uten EU godkjenning slik at jeg får den godkjent?

Jeg sette stor pris på svar. Dette er første gang jeg vurdere å gjøre en, for meg, større jobb på bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis må samtlige deler som tilhører veivhusventilasjonen byttes ut. Er kilometerstanden høy og det er mye oljedamp i systemet grunnet  sliten motor, så blir du ikke kvitt problemet. 

Spørsmålet er nok heller om det vil være lønnsomt å bytte ut hele bilen i stedet for å styre med dette om du er totalt avhengig av å ha bilen på verksted, så er det å stole på en 99 modell noe optimistisk. 

Datoen for eu-kontroll er siste frist og etter det, så får du avskiltningsbegjær. Blir du stoppet, så ryker skiltene og du må betale gebyr pluss få bilen godkjent for å hente ut skiltene igjen. 

Lenke til kommentar

Hvis du stengt tatt ikke er avhengig av bilen kan du avskilte den hjemmefra og ha skiltene hjemme i seks måneder (sparer forsikring etc). Er du ferdig med jobben til kontroll fristen kan du bestille prøveskilt på nettet og bruke dem når du kjører til kontrollen. Blir bilen godkjent ordner du bare forsikring og med skiltene hjemme fra sofakroken.

Skaff deg en Haynes manual eller verksted manualen, les nøye og støvsug nettforum for informasjon før du begynner å skru; er utrolig mye nyttig å lese i eier forumene.

Endret av LabWeiler
strøket over tidsperiode da det ikke er tilfelle
Lenke til kommentar

Bilen har kjørt ca. 134 000 km. Så det bør da være noe liv igjen. Jeg har lest litt på nett og sett filmer på youtube. Jeg har også Haynes boken.

Jeg fikk ut veivhusventilasjonen i dag. Jeg fikk ikke ut tennpluggene da tangen min ikke rakk til. Skal kjøpe en tang beregnet på tennplugger på Biltema.

Jeg vet at det er noe optimistisk å skulle fikse en over 20 år gammel bil. Men siden jeg ikke er helt avhengig av den, og jeg ønsker å lære, så skal jeg gi det et forsøk.

Selv om bilen ikke skulle bli kjørbar igjen, har jeg da i det minste lært noe 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jovjo skrev (18 minutter siden):
 

Elektrodeavstand må stilles for gassdrift.

Hva betyr det? Kan jeg få kjøpt tennplugger hvor jeg ikke må stille på noe?

De må justeres om du skal kjøre på bil med gassanlegg. Du kjører bilen på bensin, så det trenger du ikke tenke på.
Ellers syns jeg planen din er god, en bil har normalt veldig godt av litt kjærlighet innimellom. :) Og du lærer mye om du tar deg tid til det. De spesielle verktøyene for tennplugger anbefaler jeg deg å ikke kjøpe, bruk heller en helt vanlig 1/2 " skralle, forlenger og en pipe beregnet på tennplugger. Viktig å ikke skru tennpluggene for hardt inn, da toppen er i alu og gjengene kan ryke.

Endret av iknutis
Lenke til kommentar
iknutis skrev (1 time siden):

De må justeres om du skal kjøre på bil med gassanlegg. Du kjører bilen på bensin, så det trenger du ikke tenke på.
Ellers syns jeg planen din er god, en bil har normalt veldig godt av litt kjærlighet innimellom. :) Og du lærer mye om du tar deg tid til det. De spesielle verktøyene for tennplugger anbefaler jeg deg å ikke kjøpe, bruk heller en helt vanlig 1/2 " skralle, forlenger og en pipe beregnet på tennplugger. Viktig å ikke skru tennpluggene for hardt inn, da toppen er i alu og gjengene kan ryke.

Takk. Jeg skal kjøpe en momentnøkkel på Biltema så jeg får riktig moment.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Jeg har en slik bok som det blir lenket til lengre oppe.

En ting til. Kan bilen stå en stund uten olje? La oss si opptil 2 uker. Siden jeg gjør dette selv så er det slett ikke sikkert det går lile fort som for proffer.

Bilen skal selvsagt ikke startes uten olje. Den står forresten ute på Østlandet. Er jo et veldig jojo vær for tiden, med plussgrader til minusgrader og en del nedbør.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om ikke det var disse bilene jeg skiftet noen motorer på mens jeg jobbet med VAG. Problemet den gang var at veivhusventilasjonen frøs igjen, motoren fikk vannansamling i motorolja, mistet smøringa og så skar motorene seg. Vann i bunn av olja (Vann er tyngre enn olje) gjør at oljepumpa suger opp vannet først, vannet smører ikke lagrene og så ripes lagrene opp og motoren går i lås - Kast. Ca. en desiliter vann i olja var nok, tok prøve av olja på en av motorene. Den gang da monterte vi ventilasjonsslanger med varmeelementer.

Motoren kan helt fint stå uten olje, bare sørg for at det ikke kan komme fukt/vann/snø inn i den.

Lenke til kommentar

Jeg har i dag montert nyrenset veivhusventilasjon. Jeg har også sjekket alle tennpluggene, de var fine.

Jeg fikk relativt lett start på bilen i dag. Jeg har ikke kjørt noe, bare stått på tomgang.

Jeg hører en brummelyd fra oljepåfyllingslokket når jeg tar det av mens motoren går. Jeg har hørt at det er tegn på noe, men husker ikke hva. Noen som vet?

 

Edit:

Vi endte med å kjøre oss en kort tur på ca. 12 km i dag. Merket ikke noe uvanlig.

 

Endret av Jovjo
Lenke til kommentar

Det jeg håper på da at lyden skal være normal. Var ute å kjørte en liten tur i går også. Ikke noe uvanlig da heller.

Jeg kjenner at veivhusventilasjonen blir varmere nå etter at jeg renset den grundig. Jeg regner med det kommer av at det er lettere for oljedampen å gå gjennom veivhusventilasjonen nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...