Gå til innhold

Statsadvokaten henlegger sakene mot politikerne i pendlerboliger-sakene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

  

3 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Man trenger ikke være spesielt oppegående for å se det ekstreme spriket i hvordan folk behandles her. Dette er en katastrofe for tilliten til rettsstaten. Det er så drøyt at jeg sliter med å finne noe verre i Norges historie med unntak av Quisling.

Med Carew saken og mange andre saker som presedens skulle flere politikere vært idømt ubetinget fengsel på omtrent samme tid.

Spill for galleriet hele opplegget. Det verste er at de tror folket er dumme nok til å tenke at dette har gått riktig for seg. Det er trist når de øverste instanser blir en skam for landet.

 

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Sitat

 

Uklare regler

I sin beslutning skriver politiet at kommunikasjonen om dette ikke har vært tydelig nok.

 

...

Hvordan kan reglene ha vært uklare? Stod de ikke skrevet noe sted?
Hvordan kan de IKKE hatt regler skrevet noe sted, og hvorfor i alle dager er det ikke regnet som de folkevalgte sin plikt å sette seg inn i hva reglene for disse boligene faktisk har vært?

Hva skjer om du får for mye støtte fra NAV fordi man ikke har satt seg inn i regelverket? Er alt greit om du får noen millioner kroner for mye? Bare litt frivillig straffeskatt, om du ønsker å lette på samvittigheten, og absolutt ingen konsekvenser ut over det..?

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Hva skjer om du får for mye støtte fra NAV fordi man ikke har satt seg inn i regelverket? Er alt greit om du får noen millioner kroner for mye? Bare litt frivillig straffeskatt, om du ønsker å lette på samvittigheten, og absolutt ingen konsekvenser ut over det..?

Det som er opplagt for meg er at dersom en vanlig borger hadde gjort de handlingene som politikerne nå slipper unna med så hadde man fått fengselstraff. Vi har jo sett hvordan NAV skandalen gikk ut over helt vanlige folk men så viste det seg å være en feil. I denne saken tviler jeg ikke på at noen politikere har brutt loven men her klarer de å snu seg unna det. 

Det er ikke rart det er politikerforakt i dette landet nei.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 timer siden):

 

...

Hvordan kan reglene ha vært uklare? Stod de ikke skrevet noe sted?
Hvordan kan de IKKE hatt regler skrevet noe sted, og hvorfor i alle dager er det ikke regnet som de folkevalgte sin plikt å sette seg inn i hva reglene for disse boligene faktisk har vært?

Hva skjer om du får for mye støtte fra NAV fordi man ikke har satt seg inn i regelverket? Er alt greit om du får noen millioner kroner for mye? Bare litt frivillig straffeskatt, om du ønsker å lette på samvittigheten, og absolutt ingen konsekvenser ut over det..?

Kryss i taket, en RF post jeg er 100% enig i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ett sett regler for oss, et annet for dem. En liten feilutbetaling fra NAV til uføretrygdet person må tilbakebetales, med renter, selv flere år etter at feilen blir oppdaget.

Det er nok store mørketall hva gjelder brudd på reglene om pendlerboliger, og sikkert andre ordninger som misbrukes på samme måte, men det er for mange med makt som er involvert og da blir det lagt lokk på saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (20 timer siden):

Hva skjer om du får for mye støtte fra NAV fordi man ikke har satt seg inn i regelverket? Er alt greit om du får noen millioner kroner for mye? Bare litt frivillig straffeskatt, om du ønsker å lette på samvittigheten, og absolutt ingen konsekvenser ut over det..?

Det avhenger nok av hvor komplisert regelverket er, hva slags informasjon personen får og hva slags informasjon personen gir. De fleste feilutbetalingssaker havner ikke i retten og slik jeg har forstått så skal det være høy skyldgrad før man blir dømt. Man må likevel som hovedregel betale tilbake det man har fått for mye.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (21 timer siden):

 

Hvordan kan reglene ha vært uklare? Stod de ikke skrevet noe sted?
Hvordan kan de IKKE hatt regler skrevet noe sted, og hvorfor i alle dager er det ikke regnet som de folkevalgte sin plikt å sette seg inn i hva reglene for disse boligene faktisk har vært?

Uklarheita ligg nok at dei politikarane som bad om hjelp til å tolke reglane fekk ukorrekte svar frå Stortinget. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/y484oR/skatteetaten-politikere-som-bor-gratis-hjemme-maa-betale-skatt-av-pendlerbolig

Stortinget har hatt ein intern policy der dei har sett på det som eit gode at alle politikarar skal ha pendlarbustad sentralt i Oslo uavhengig av faktisk behov og ikkje minst skattereglane. 

Det er på dette grunnlaget politiet har henlagt saka. Ettersom Stortinget har feilinformert og villeda politikarane til å tru at dette var eit skattefritt gode så finn ikkje politiet bevis for at politikarane måtte ha forstått at dette var skattepliktig. 

Skattereglane har vært tilgjengelege heile tida, men samtidig har politikarane vært i god tru om at dei fekk korrekte opplysningar når dei stilte konkrete skattespørsmål til sin arbeidsgivar som her er Stortinget. 

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke om man får uklare eller feil svar. Det har nok også skjedd med NAV klienter som har henvendt seg og spurt der. Man står selv ansvarlig for det lovbruddet man begår.

Hvis politikerne ikke er ansvarlige så må noen i administrasjonen være det.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...